Har du bestämt dig ännu?!

Sv: Har du bestämt dig ännu?!

Hela vintern har jag funderat.............och kommit fram till följande.

Sto 1; Wonderland - Werther, kommer jag att lägga Radiator på.
Hon har lämnat en avkomma med hoppdiplom (9-9).

Sto 2; Feinbrand - Tin Rocco, finns det flera förslag till, men det lutar åt Cagancho.
Hon har en avkomma med Cagancho, som fick hoppdiplom (9-9).

Jag har tänkt om och provar stoet jag har e Master ue Stanford och med Chagall i tredje led med en gångartshingst för att se vad hon lämnar! Nu dräktig med Last Liberty, så det blir till att göra ett försök på fölbrunsten om allt går bra :)

Har mer eller mindre bestämt mig för Zuidenwind 1187. Tycker han var läcker och med ext 99879-42 poäng, samt skritt 8, trav 9, galopp 9 så hoppas man ju på att det ska bli nåt extra ;)!

Ja, gångartshingst låter faktiskt mycket klokare än en hopphingst till det stoet.:laugh:

Jahapp här blir det ändrade planer till ena stoet då mitt förstahandsval Gigolo ej kommer att vara i avel 2009.:(
Det blir troligen Master istället.

Bestämt sig,,,hmm sådär

Verkar vara mycket tvistande om huruvida det är hopp eller dressyrblod.

treåring e: Pomme Royal-Bonaparte-Cortez Liten men relativt välutvecklad. Bra huvud. Skulle gärna vilja ha Jalisco B sonen Uskudar Des Malais till henne. inte så mkt använd men de avkommor jag sett har haft ett superlynne och varit trevliga lättridna tävlingshästar (som de flesta svenska ryttare faktiskt behöver) Dessutom hade hon en storasyster e honom som vi älskade och sålde till vad vi trodde var ett gott hem men där man strax red den alldeles för hårt och hon finns inte mer.
Alternativt där är egna treåringen e: Artist 765-Welsh/XX som skulle kunna ge en jättefin ridponnyavkomma.

sjuttonåringen e: Bellini-Krevad-Hartung-Hertigen ligger det ju nära till Okeanos men alternativ kan vara Donnerfly Jag gillar Donnerhallblodet och han har dessutom bra storlek. Hon är ca 161cm så det skulle ju inte skada med några cm till. Syftet där är en trevlig allround/dressyrhäst med lite storlek. Snygg lär den ju bli iaf...

Ridponnystoet är jag sugen på att använda Artist igen på. treåringen är urfin med massa språng. Poetic är tyvärr inget alternativ eftersom det verkar tväromöjligt att komma med ston som har föl, försökte redan förra året. Hon fölar i maj. Axxas Intermezzo har en intressant stam men på henne är det lite svårt att veta hur stor hingst man skall använda. Hon är själv 130cm e: Hellekis Timjan-Ernest Jester-Montal xx Artistavkomman blir nog ca 138-140cm, vill ju helst inte ha mindre.

Senast ändrad:

Vad det gäller Donnerfly har jag sett ett par riktiga små omoderna kusar efter honom. De har varit lågställda och allmänt tråkiga. Båda har haft lösa benbitar dessutom. Har dock sett en riktigt fin efter honom, med Democritos på mödernet. En väldigt känslig inte helt lättriden jättehäst var det, men den travade som en älg i mossen!

Du vet väl att Uskudar är satt på V och Artist sänkt till C för flera år sen?

Om du vill åt Donnerhall-blodet finns det nog bättre alternativ än Donnerfly, iofs.

*KL*

Jag har fortfarande kaos i huvudet, så tips mottages tacksamt! (men "öhh varför avla på ett ovisat sto" undanbedes)

Sto född 02 (sent utvecklad, därav inte visad, ska ut på tävlingabanorna direkt efter avvänjning om allt går bra). E:Patrice- Bonaparte- Arram, så helt gröna halvblodspapper. Trevlig, gudasnäll men lite förloj :angel:. mycket Bra skritt och trav! men dålig bärighet i galoppen. (så prio ett hos hingsten är bra galopp) hoppar trevligt med mycket rygg. ska ta ett föl främst för att få normal brunst på henne sedan, och för att hon ska ha haft ett föl så man kan träna/tävla och kanske avla på äldre dar. trevlig exteriör, maffig, nästan grov, helt korrekta benställningar, ngt överbyggd (eller har varit fram tills nu). en hingst med manke bvore önskvärt så man kan ha sadel på avkomman :angel:

hingsttips mottages

så bra galopp, bra ridbarhet, lätthet för samling är jag ute efter hos hingsten. gärna multitalang, men kvittar det nästan om det är hopp eller dressyr. måste inte bli gröna papper heller. men gärna fullblod i.
(bilder från 5årsåldern)
http://joizmeds.mittspejs.se/P1199584
http://joizmeds.mittspejs.se/P1197086#body
http://joizmeds.mittspejs.se/P1197085#body
http://joizmeds.mittspejs.se/P1197083#body

de jag är intresserad av är:

JJ RayBan 1173, men är ju ung, så risken att han inte är godkänd och sen helt okänd finns ju :(.

Balougraph, men är han lång eller inte? skulel vilja se "nya" bilder, flyinge visar ju bara gamla bilden. och velar eftersom flyinge ändrat sina villkor.

Business x, men han godkändes inte va?

Har även tittat lite på en lusitanohingst, godkäns som lusitano och tror det skulel kunan bli bra, men det är ju hur papprena blir(?)

KL

Jag ska inte betäcka mitt sto i år, hon fölar så sent så jag hoppar över i år. Jag själv vill ju ha hästar som både kan hoppa och som kan röra sig bra. Om det går som de ska så kommer det ut ett stoföl i år o de ska behållas, men nästa föl som kommer ska alltså säljas. Jag funderar att ta en ren dressyrhingst nästa år. Stoet är e. Amiral-Hertigen-Iliad-Trust. Hur skulle ni kloka bukare gjort....?? Jag har ju en e. Rosevelt som är himla snygg att se på och vilket steg, men frågan är hur länge han stannar i Sverige...

Jag skulle inte lägga Lusitano på henne !

Jag skulle leta efter en litet kompaktare hingst med bra front. Multitalang.
Det finns ju en gäng att välja på... de vanliga som brukar komma upp är Nobel, Lambourghini,

Den häst låter som en tredje generationens Widegrens-uppfödning! :)

Rättelse - 5:e generationen! Lite roligt att det är samma uppfödare till mödernet i 5 generationer. Plus samma uppfödare till morfar, farfars far samt att pappan och momors far stått hos dem på station!

Jag tycker som Cirkus att du ska hitta en trevlig allroundhingst som är av bra typ. Är Tsarevitj i avel? Nobel kan funka, Airline H kanske?

Med tanke på vilket gediget arbete uppfödarna lagt ner på stammen generation efter generation tycker jag du ska välja en hingst som er gröna papper!

JJRayBan kan väl vara en spännande hingst! Han har ju supertrevligt blod och Rascalino har vi inte så gott om här.
Sannolikheten är kanske också stor att han går till Norge eller Tyskland nästa år.

Positivt eller negativt??
Ja jo, har ju köpt hästen från honom, tillsammans med ett annat sto (E: columus xx) den sistnämnda har vi tagit/fått två grönpapprade hästar på.

den jag nu ska betäcka var tä'nkt som tävlingshäst (fälttävlan).

ska jag ha avkomman grön måste jag hitta ngn med mycket fullblod!!! eller iaf BRA galopp. Vad än stammen säger så är hon grov! skulle iof vara kul att "ha kvar maffigheten" (där av småtankar på lusitano), men samtidigt så vill jag lätta upp *velar*.

i vilket fall måste jag nästan ha utlänsk hingst eller en med utlänsk stam för att slippa inavel.. hon har redan Utrillo 3 gånger i de 8 leden :o

Hade Daytona varit kvar i år hade vi tagit henne, fick ett så fint föl efter honom på det andra stoet.

jo jag tycker också han verkade spännande, kanske är det enda chansen åpå denna hingst i år och så blir han jättekänd men i annat land. eller också åker han till norge, och lutar vara verksam i avel och inte presterar själv och vips så vet ingen vem han var...

smågrämer lite för att vi tog CosmopoliteS för några år sen, vist avkomman blev bra, men vips var hingsten borta :(

*kl*

Bestämde mig igår för att mitt QE-sto förmodligen får gå till Okeanos i år. Hon är en multitalang med väldigt bra hoppning (9-10) och hon har en mycket fin halvbror e. Briar, som dock är en mer renodlad dressyrhäst men med fin hoppteknik, och jag har varit nyfiken på kombinationen med Okeanos på henne sen han kom till Sverige.

Är nu dräktig med Hip Hop och har hittills lämnat mycket fina föl, multitalanger med tonvikt åt hopp (e. Looping, Last Liberty och Cartier).

Blir det inte Okeanos så blir det förmodligen Last Liberty igen.

Så jag, jag har nog bestämt mig! Tror jag i alla fall ;)

Tycker att Tsarevitj hade varit ett lysande val på ditt sto! Hade troligen (förhoppningsvis) resulterat i en mörk mycket vacker häst med mycket galopp:)

Liknande trådar

Mat Några år nu har jag velat göra egna praliner och i år tog jag äntligen tag i saken. Nu har jag 3 formar färdiga med pralinskal så nu ska...
Svar
10
· Visningar
423
Senast: Shaggy
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
604
Senast: Lillefrun
·
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 488
Senast: Piaff
·
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 072
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI