Har du bestämt dig ännu?!

Sv: Har du bestämt dig ännu?!

kl

Jag har bestämt mig för Last Liberty till sto e. Camaro M-Sankt Gotthard (ursprungligen Cyllenes tips)..

Ska betäcka tre i år och har velat mkt angående hingstar. Börjar bli bråttom då den första snart fölar. Men d lutar åt att försöka med Indoctro på henne. Någon som har någon erfarenhet hur dräktigheten har varit där? Har hört några säga att d e jätte svårt att få dräktigt, andra säger att d e helt ok dräktighet för fryst....

Det ena fullblodet går till Cardento, men har ett ytterligare ett fullblodsto som jag inte vet alls än. Det är första gången för henne så det ska ju helst vara en beprövad hingst och inte fryst.... Alltid svårt med ston man inte haft förut.

Jag har bestämt mig för i år och för två år framåt. Det som skulle kunna få mig att ändra mig nästa och nästnästa år är att jag skulle se några riktigt gräsliga avkommor efter de hingstarna;)

Damn, hade jag haft råd hade jag betäckt redan i år, men som det verkar få hon gå tom två år i rad nu. :crazy: Jag vill ju ha en ny bebis att snusa på! Hade jag haft råd hade nog några av mina kandidater varit;

Damino SD

Figaro R

Bocelli

Quaterback

Rosevelt

Loredes

Insterburg

Kostolany (Då blir det linjeavel på Ibikus)

Silvermoon

Highcruiser

Highlander

Hohenstein själv hade inte varit fy skam.. ;) Mitt sto är trakehnare, därav intresset för det blodet! :idea:

Alldeles för många att välja på! :o

Jag såg honom förra året på Tullstorps visning och han var väldigt fin då! Ska bli spännande att se honom i år igen:). Det enda jag reserverar mig för med honom är hur framriden hans gång egentligen är. Han travade vackert som treåring också, men med styrka brukar det komma mer gång av naturen.

Jag vill ha Escudo I till ena stoet, och Dalwhinnie till det andra, men jag fattar inte riktigt vad flyinges vilkor är? Står ju typ att man ska betala 90d avg genom wasa kredit månaden efter att fölet är fött?? Någon som kan förklara för mig? (känner mig lite dum:o)

Jag hade i princip bestämt mig för Lingh, men reserverat mig med Wladimir OA om Lingh skulle bli alldeles för dyr. Men som sagt är Flyinges nya betalningsvillkor inte okej tycker jag. Så nu spanar jag på Tullstorps hingstar. Okeanos kostar exempelvis mindre än den ganksa oprövade Wladimir... Men Okeanos kanske blir för stort på alla håll, så därför spanar jag på Santiago. Jag tycker väldigt mycket om Saigon och Sack-typen och Flemmingh-blodet gillar jag uppenbarligen;).

Till vilket sto?

Är inte 100 om jag ens ska betäcka mitt sto i år, men ska jag funderar jag på okeanos, skulle komplittera mitt sto fint!

kl

Ena stoet har jag bestämt vilken hingst det blir i år och typ tre år framåt.
Andra stoet är lite mer oklart, Lingh ligger nog bäst till i nuläget.

Jag vill ha Escudo I till ena stoet, och Dalwhinnie till det andra, men jag fattar inte riktigt vad flyinges vilkor är? Står ju typ att man ska betala 90d avg genom wasa kredit månaden efter att fölet är fött?? Någon som kan förklara för mig? (känner mig lite dum:o)

Som jag har förstått det kan man välja att betala som vanligt vid 90 dagars dräktighet mot faktura eller att välja att betala när fölet föds och då med wasakredit som kreditgivare. Bifogar citat från Flyinges hemsida

"Flyinge, Wasa Kredit AB och Agria skapar ett nytt betalningsalternativ vid betäckning

I det här nya betalningsalternativet ligger en kontokredit från Wasa Kredit AB och foster/föl-försäkring från Agria.

90-dagarsavgiften betalas med kontokrediten som du betalar månaden efter fölet fötts. I detta ligger också en foster/föl-försäkring. Kontokrediten är ränte- och betalningsfri i 11 månader efter betäckningen.

Fullständig information och blankett för att ansöka om kontokrediten och foster/föl-försäkringen kommer att finnas här på vår hemsida och på de flesta av seminstationerna."

både ja och nej...

Tyskland:
sto nr 1 e. Calypso II blev klart idag att de skickar Diarado så fort hon börjar brunsta :d
Nr 2 e. Embassy I går för fjärde gången till Stakkato (den första blev gk premiehingst i höstas o de två följande stona ser MKT bra ut så det konceptet ändrar jag inte på förrän han dör... ;) )
Nr 3 e. Acord II - om årets e. Cornet Obolensky ser bra ut blir det han igen, annars ligger Diamant de S bra till...
Nr 4 e. Contender - mer osäkert, beror på hur den som kommer ut e Clinton (e. Corrado) ser ut, annars Flipper d´Elle el kanske Nabab el så mina Quidam de R strån...

Sverige
3-åringen e. Escudo - med största sannolikhet Quidam de R
sen velar jag mellan "Bröderna Brothers" till hennes mamma e. Calypso II :D (alltså ngn av Bellini bröderna... Monte el Conte, låter som Humle el Dumle... :rofl:)

Jag har väl inte bestämt mig helt på alla ston men kanske såhär?:
Sto nr 1 f-01 e: Cortez-Maraton funderar på Lingh eller Hampton(e: His Higness-Rotspon) eller Firenze
Sto nr 2 f- 02 e: Camaro M-Ahorn ska till Stalypso och åker till tyskland i April. Betäckte med honom förra året men det tog sig inte och jag har avg tillgodo i år.
Sto nr 3 e: Gaugain de Lully-Elizar är inte bestämt ännu. Fölar med Loredes så vi vill nog se lite hur den blir för att avgöra vad vi ska välja!

Kul om ni kommenterar hingstvalen. Det är ju alltid bra med respons från andra!:)

Jag avvaktar de danska bruksproven nästa helg (har en hemlig favorit där;)) men vill sen se vad som kommer ut först, nångång i mitten på april förhoppningsvis, för att se dels om 21-åringen verkar vilja ha ett 16e föl, eller om det räcker med detta, och hur Florencio-avkomman rör sig

Jag avvaktar de danska bruksproven nästa helg (har en hemlig favorit där;)) men vill sen se vad som kommer ut först, nångång i mitten på april förhoppningsvis, för att se dels om 21-åringen verkar vilja ha ett 16e föl, eller om det räcker med detta, och hur Florencio-avkomman rör sig

Väntade inte du ett Silvermoon föl också? Eller har jag blandat ihop dig med någon annan? Eller du kanske fick Silvermoon föl -08? :confused:
Vore kul att se hur dom blir då jag lekt med tanken att använda honom på mitt ena sto :)

Har en hingst-08 e Silvermoon. Fin modell, passage är bästa gångarten :laugh:
(ue Looping- National Zenith**) lagom stor tycker jag, gissar 166-67
mamman är ca 163 och alla hennes syskon samma stl.

Som jag har förstått det kan man välja att betala som vanligt vid 90 dagars dräktighet mot faktura eller att välja att betala när fölet föds och då med wasakredit som kreditgivare. Bifogar citat från Flyinges hemsida

"Flyinge, Wasa Kredit AB och Agria skapar ett nytt betalningsalternativ vid betäckning

I det här nya betalningsalternativet ligger en kontokredit från Wasa Kredit AB och foster/föl-försäkring från Agria.

90-dagarsavgiften betalas med kontokrediten som du betalar månaden efter fölet fötts. I detta ligger också en foster/föl-försäkring. Kontokrediten är ränte- och betalningsfri i 11 månader efter betäckningen.

Fullständig information och blankett för att ansöka om kontokrediten och foster/föl-försäkringen kommer att finnas här på vår hemsida och på de flesta av seminstationerna."

Jag tycker det verkar vara ett väldigt bra allternativ. Man betalar ju inget på krediten förren året därpå. Inte så bra som levande föl men då det ingår en föl-och fosterförsäkring så känns det som en bra riskspridning mellan sto och hingstägare.

Dessutom är det allternativet valfritt.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Mat Några år nu har jag velat göra egna praliner och i år tog jag äntligen tag i saken. Nu har jag 3 formar färdiga med pralinskal så nu ska...
Svar
10
· Visningar
423
Senast: Shaggy
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
602
Senast: Lillefrun
·
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 484
Senast: Piaff
·
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 071
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025