Hanhundsaggressivitet - vanligt?

TaxLady

Trådstartare
Jag är nyfiken på hur vanligt ni upplever att det är att (okastrerade) hanhundar som inte känner varandra inte kan interagera utan att börja bråka? Är det mer regel än undantag eller tvärtom? Tycker ni det är skillnad mellan raser?

Jag är nyfiken på hur vanligt ni upplever att det är att (okastrerade) hanhundar som inte känner varandra inte kan interagera utan att börja bråka? Är det mer regel än undantag eller tvärtom? Tycker ni det är skillnad mellan raser?
Det är absolut skillnad mellan raser.
Jag har dobermann och det är snarare ovanligt att dobbishanar skulle funka problemfritt med andra hanar (de är dock värst med andra dobbishanar). Tycker dock inte det är ett problem så länge man kan träna ihop - att könsmogna hanar skulle umgås är ju trots allt inte särskilt naturligt.

I raser där man avlat på att hundarna ska sammarbeta med varandra eller åtminstone arbeta samtidigt är det nog mer ovanligt med könsbunden aggression.
Hos andra tex dobbisar eller terrierraser har ju inte den typen av egenskap varit i fokus + ett temperament som svarar mer på retning blir det istället vanligt.

Inom min ras är det väldigt ovanligt att två hanhundar fungerar. Jag ser därför som väldigt ovanligt att två hanhundar skulle gå ihop, generellt.

Tillägg till mitt inlägg: det är smidigt att hanhundar kan umgås men det är ganska ovanligt, åtminstone i raser med lite mer tryck under tassarna. Jag tycker det är väldigt bra att intakta hanhundar kan bo tillsammans i fred, men det finns väl egentligen ingen poäng med att okända hanar ska umgås fritt - däremot är det ju skönt om ens egen hane inte hetsar upp sig över andra hanar på tävlingar, hos familjemedlemmar osv.

Jag har en fundering omkring detta. Jag tycker mig se ett samband mellan könspräglade hundar och "problem med andra hanhundar". Så om man kan se på hundra meter att "där kommer en hanne", så vill jag påstå att den modellen hund, nästan oavsett ras, har svårare för andra hanhundar.
Detta är högst ovetenskapligt och grundar sig helt på egna iakttagelser. Men borde inte mer könsprägling innebära mer testosteron? En tanke bara.

Min fråga blir varför och i vilket läge hanar som inte känner varandra ska behöva interagera med varandra?

Också nyfiken, och det beror kanske vad man menar med interagera.

När jag tänker på mina hundar handlar det om hundmöten, sitta i väntrum, åka lokaltrafik, ha en annan hund i rumpan i utställningsringen osv, inte nödvändigtvis att man låter sin hälsa/leka med varenda hund den möter.

Även saker som att man lär känna en ny bekantskap som har hhund och man börjar umgås, då är ju den hunden i början främmande.

En av min barndoms hundar var också en jävel på att rymma och ge sig ut på byn, och han träffade nog en och annan hund som var ute lite vind för våg (byhåla) men vad vi vet ställde han aldrig till med något.

Jag har en fundering omkring detta. Jag tycker mig se ett samband mellan könspräglade hundar och "problem med andra hanhundar". Så om man kan se på hundra meter att "där kommer en hanne", så vill jag påstå att den modellen hund, nästan oavsett ras, har svårare för andra hanhundar.
Detta är högst ovetenskapligt och grundar sig helt på egna iakttagelser. Men borde inte mer könsprägling innebära mer testosteron? En tanke bara.
Jag tänkte skriva nästan precis samma sak. Fast å andra sidan upplever jag rätt stor könsprägel bland vissa av vinthundarna också, och labradorer till exempel... och de är inte notoriska bråkstakar direkt.

*kl* Hos min egen ras förekommer könsagressivitet, men jag upplever nästan att tikarna är värre än hanhundarna generellt där.

"Min" ras är shiba inu. Räknar väl även in Jack russel terrier, men där tycker jag inte att gressiviteten är könsbunden på samma sätt, då är det mer generellt terriertemperament istället. :)

Stämmer i vissa raser, tex labbe som jag förstått det.
Hos dobermann upplever jag det däremot inte så.

Det kan nog ligga en del i det, men jag tror inte det är hela förklaringen. I min ras (collie) är det ganska rejäl storleksskillnad på hane och tik så det syns ofta på håll vad hunden är för kön, men de funkar ändå. Sen är det skillnad mellan långhåren och korthåren i min ras: om det är några hundar i min ras som kan ha problem med könsbunden aggressivitet så gäller det ofta tikar som bor i samma flock (ofta uppstår problemen mellan individer som är släkt) och det gäller då främst korthåren.

Har en Broholmer hane.
Han kan tendera att vilja ”mäta sin styrka” mot andra hanar. Men det är väldigt individuellt med vilka typer av hanar. Han är fostrad av en chihuahua hane och har väldig respekt för den hanen. Backar när den hanen morrar.
Men med andra hundar inom samma ras har jag fått sära honom och en annan hane en gång. De skulle få leka men såg snabbt att leken övergick i något annat. Hade jag inte varit snabb att sära på dem hade det nog blivit bråk.

Jag har aldrig låtit det gå för ”långt”. Jag är väldigt proaktiv när han träffat andra hanar. Har lärt mig att läsa av honom snabbt.
Han leker jätte bra med en GD hane som är könsmogen. Men är min valp med måste jag vara med och påpeka när han går på för hårt på GD hanen. Han lyssnar då och taggar ned.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 132
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar