Hanhund aggressiv mot sambo vid läggdax

@anonym100

Ingen expert på hundar, men det låter lite som att hela problemet började när sambon skulle lägga sig och fick flytta på hunden? Låter som hunden vart upplyft och på så vis fick byta plats? Isåfall vad tycker hunden om att bli upplyft? och vad har sambon tyckt om att behöva flytta på hunden? Om sambon har haft känslor så som nu ligger hunden på min plats i sängen vilket lett till irritation som växt upp, ger inga direkt bra vibbar över till hunden som blir upplyft och flyttad på.

Hade min sambo ens andats om att skada mina djur så hade han inte varit min sambo längre. Hur kan du dela säng med någon som precis har sagt att han ska vrida huvudet av din hund Ts? Era problem går så mycket djupare än hundens morrande och det är något ni bör reda upp sins emellan om ni ska fortsätta vara sambos. En vuxen man som kan uttrycka sig på det sättet mot en försvarslös hund hade jag sprungit långt ifrån.

Har ni provat att låta sambon be hunden flytta på sig?

Min hund gillar inte heller att JAG flyttar på henne när hon är trött och vill sova, ber jag henne däremot flytta på sig eller komma till mig så gör hon som jag vill ändå. Men att komma o kränka hennes personliga utrymme är inte ok i det läget. Och det trots att hon oftast sover på mig ;)

Sömn är lite känsligt tror jag, iaf för min hund. Och personligen tycker jag inte att det är något konstigt. Ber någon att jag ska flytta på mig så gör jag ju det, men om någon kommer och börjar putta på mig så är det väl klart att jag blir sur, och det gäller nog alla situationer, inte bara när sömn är inblandat ;)

Att du dessutom uppmuntrar beteendet med att ta hunden i din famn är ju som bäddat för problem tycker jag.

Det tycker jag nog att jag avslöjat med mina inlägg, men om du undrat kunde du frågat. Jag har möjligen uttryckt mig klumpigt, men för mig är relationen med hunden ganska okomplicerad. Det handlar inte om makt eller våld - utan om förtroende och trygghet.

När tryggheten och förtroendet saknas så blir det maktkamp och otrevligheter/spänningar för båda parter.
Natti.

Det fanns dock en anledning till att jag skrev biten om att jag inte vet vad du menar inom parentes, det är helt enkelt något jag vänder mig emot oavsett vad man menar. Det är inte ett neutralt begrepp, att vara hundens ledare, oavsett vilken variant du menar. Människor är skapligt benägna att reagera med aggressivitet på utmaningar, och målar man upp en position man ska ha över hunden och sätter det som förklaringsmodell för saker som inte funkar - då blir plötsligt allt som inte funkar 100% en utmaning av den positionen. Det är en farlig slänt att sitta på, och det är en riktigt riskabel sak att blanda in i en relation som redan är ordentligt ur balans...

Jag ser faktiskt inget värde alls i ledarskapsförklaringar. Det finns en masa risker att det tolkas fel, och inga fördelar som inte täcks in minst lika bra av att prata om tillit, kommunikation och samarbete.

Har ni provat att låta sambon be hunden flytta på sig?

Min hund gillar inte heller att JAG flyttar på henne när hon är trött och vill sova, ber jag henne däremot flytta på sig eller komma till mig så gör hon som jag vill ändå. Men att komma o kränka hennes personliga utrymme är inte ok i det läget. Och det trots att hon oftast sover på mig ;)

Sömn är lite känsligt tror jag, iaf för min hund. Och personligen tycker jag inte att det är något konstigt. Ber någon att jag ska flytta på mig så gör jag ju det, men om någon kommer och börjar putta på mig så är det väl klart att jag blir sur, och det gäller nog alla situationer, inte bara när sömn är inblandat ;)

Att du dessutom uppmuntrar beteendet med att ta hunden i din famn är ju som bäddat för problem tycker jag.
Reagerar på att det är kränkande att be hunden flytta sig eller flytta den när den sover. Sängen är MIN även om hundarna får sova där. Det gör de på VÅRA villkor. Om någon av våra hundar morrat åt någon av oss hade denne bums fått lämna minst sängen. Vi hade varit eniga om detta och den som det inte morrats åt hade inte försvarat hunden - att lyfta upp den i det läget säger åt hunden att den har rätt.

Det finns lägen för barn, hundar, vuxna när det gäller att göra som man blir tillsagd - dvs lyda- utan att diskutera. Det kan i värsta fall vara skillnaden mellan liv eller död om man lyder eller ej.

Om nu hunden inte accepterar att bli störd när den sover och någon vill lägga sig - vad händer om den får en knuff av den som sover? Ett hugg? Även en JRT kan råka hugga på olyckliga ställen med svåra skador som följd t ex om bettet tar i ansiktet.

Vi har god vardagslydnad på våra hundar och har haft i alla år. Det har faktiskt räddat dem för olyckor vid mer än ett tillfälle liksom det räddat barnen i andra situationer. Ingen dera har tagit skada men i lantbruksmiljöer och vid kontakter med stora djur gäller det att lära sig. Det finns situationer där man lyder först o förklarar varför bakefter.

Ok hunden kan du inte förklara för - det är en stor skillnad. Därför är det ännu viktigare att ta tag i problemen tidigt. OBS man behöver inte ta till våld för det - det är inte det jag säger.

Men tror det är lättare att lära hunden att va på golvet tills sambon lagt sig än att bearbeta han rädsla/problem.

Jag tror som sagt du har helt rätt här, sängsituationen är nog ett läge där du bara bör få bort konflikten. :)

Men jag tror det kan vara bra att jobba på andra saker tillsammans också, jag tror inte problemet med sänggåendet är så isolerat...

Tycker det funkar bra i övrigt, men hunden är inte så tuff som han verkar. Han är rätt försiktig, kan va lite låg osäker i vissa situationer med ex nya människor. Han blir lite låg om sambon blir arg/irriterad om vovve gör något dumt.

Varför reagerar din sambo med ilska mot en osäker hund? Är deras relation av typen "gör rätt så ignorerar jag dig, gör fel så får du veta att du klev över gränsen"? Alla "småsituationer" där hunden "blir lite låg" bygger på osäkerheten, du och sambon kanske ser det som isolerade incidenter och släpper dem efteråt men hunden minns... Det är i de här lägena som jag tror en förändring behöver ske, att inte reagera med ilska utan förståelse i små vardagssituationer.

De gånger han visat resursförsvar är om han har ett gott köttben eller som den gången han fick tag på en sork.

När han visar resursförsvar, hur hanterar ni det då? Är det något ni arbetar på? Kör ni över honom och tar ifrån honom det han har, eller får han ha kvar det han försvarar? Tränar ni på att förebygga resursförsvar, med mindre värdefulla saker?

Han är alltid snäll mot hunden, men just i denna situation så litar jag varken på honom eller hunden.
Har pratat med sambon, men han tycker som så vill han slåss så...

Är han verkligen "alltid snäll" mot hunden? Jag är absolut inte ute efter att hacka på dig eller sambon här, hur ni har ert liv ordnat är helt upp till er! Men jag kan däremot fundera på om du verkligen ser situationen helt klart. Du beskriver nämligen en hund som ofta blir låg när husse blir arg, en husse som hotar med extremt våld och "vill slåss" för att sätta hunden på plats, och samtidigt är allt bra utom sänggåendet och husse är alltid snäll mot hunden.

Det absolut enda jag är ute efter här är att du själv funderar igenom hur det står till och funderar på sammanhang, jag är inte(!) ute efter att du ska "redovisa" några som helst svar på de här frågorna! Det är bara det att det hänger inte ihop för mig, och jag undrar om det gör det för dig - och om inte, om det är något ni alla kan må bra av att fundera mer grundläggande kring. :)

Reagerar på att det är kränkande att be hunden flytta sig eller flytta den när den sover. Sängen är MIN även om hundarna får sova där. Det gör de på VÅRA villkor. Om någon av våra hundar morrat åt någon av oss hade denne bums fått lämna minst sängen. Vi hade varit eniga om detta och den som det inte morrats åt hade inte försvarat hunden - att lyfta upp den i det läget säger åt hunden att den har rätt.

Det finns lägen för barn, hundar, vuxna när det gäller att göra som man blir tillsagd - dvs lyda- utan att diskutera. Det kan i värsta fall vara skillnaden mellan liv eller död om man lyder eller ej.

Om nu hunden inte accepterar att bli störd när den sover och någon vill lägga sig - vad händer om den får en knuff av den som sover? Ett hugg? Även en JRT kan råka hugga på olyckliga ställen med svåra skador som följd t ex om bettet tar i ansiktet.

Vi har god vardagslydnad på våra hundar och har haft i alla år. Det har faktiskt räddat dem för olyckor vid mer än ett tillfälle liksom det räddat barnen i andra situationer. Ingen dera har tagit skada men i lantbruksmiljöer och vid kontakter med stora djur gäller det att lära sig. Det finns situationer där man lyder först o förklarar varför bakefter.

Ok hunden kan du inte förklara för - det är en stor skillnad. Därför är det ännu viktigare att ta tag i problemen tidigt. OBS man behöver inte ta till våld för det - det är inte det jag säger.

Fast det är alltid bättre (tycker jag ;)) att tvinga så lite som möjligt! Om möjligheten finns att be hunden ge en plats, istället för att helt sonika stöka undan hunden fysiskt utan att ens konsultera den, då föredrar jag 100 ggr av 100 att be om det. Bland annat just för att jag anser att jag ska kunna köra över hunden hur som helst, i situationer där jag anser det krävs. Jag kommer ju inte be hunden flytta på sig om det kommer en bil emot honom, tex. Men i situationer där vi kan kommunicera och samarbeta om något föredrar jag att lösa det den vägen, jag ser ingen som helst anledning att göra våld på hundens vilja bara för att jag kan.

Med små hundar verkar det också enormt lätt att bara fysiskt hå runt dem hur som helst, utan att ens tänka på det. Det är att göra det enkelt för sig själv och svårt för hunden...

Fast det är alltid bättre (tycker jag ;)) att tvinga så lite som möjligt! Om möjligheten finns att be hunden ge en plats, istället för att helt sonika stöka undan hunden fysiskt utan att ens konsultera den, då föredrar jag 100 ggr av 100 att be om det. Bland annat just för att jag anser att jag ska kunna köra över hunden hur som helst, i situationer där jag anser det krävs. Jag kommer ju inte be hunden flytta på sig om det kommer en bil emot honom, tex. Men i situationer där vi kan kommunicera och samarbeta om något föredrar jag att lösa det den vägen, jag ser ingen som helst anledning att göra våld på hundens vilja bara för att jag kan.

Med små hundar verkar det också enormt lätt att bara fysiskt hå runt dem hur som helst, utan att ens tänka på det. Det är att göra det enkelt för sig själv och svårt för hunden...
Håller med dig att det OFTAST är bättre att inte tvinga men det finns som jag sa lägen där situationen gör att det inte är förhandlingsbart. Morra på människor är en sådan situation - för oss.

Nu har du läst mitt inlägg jävligt slarvigt.

Det är vi också överens om men likväl inte diskutabelt i situationen. SEN kan vi diskutera vad som ledde till morrning och analysera det men just där och då - no no

Om morrandet kommer av just kränkandet av hundens utrymme då? Vad görs då i efterhand? För mig är det inte sådär jättemycket att analysera. Hunden har börjat försvara sig för att sambon varit respektlös och hotfull. Inget konstigt. Jag tror dessutom inte heller att det handlar alls om att hunden vill "äga" sängen utan att hunden helt enkelt har minnesbilder kvar att det är där sambon är extra otrevlig.

Varför skulle man behöva styra hårt i helt vardagliga situationer? Där man istället kan visa respekt? En helt annan sak om det är påväg att hända en olycka. Men då hade jag även kunnat göra mindre bra grejer om de väger upp situationen som jag absolut inte gör i fostringssyfte utan endast där och då för att förhindra en olycka.

Min hane har som sagt mycket integritet blandat med osäkerhet. Att be honom flytta på sig är absolut inga problem. Så istället för att kränka honom genom att bära runt på honom och flytta på honom får han gå på lydnad istället. Inga problem alls.

Min hane har som sagt mycket integritet blandat med osäkerhet. Att be honom flytta på sig är absolut inga problem. Så istället för att kränka honom genom att bära runt på honom och flytta på honom får han gå på lydnad istället. Inga problem alls.
Jag kan inte se att jag på någon plats skrivit något om att bära vilket för vår del är ganska svårt redan när hunden börjar bli 12-15 veckor ....

Problemet började där. Med att hunden fysiskt flyttades på.
Ja förvisso men även om den flyttades fysiskt ska den inte morra. Morrar du åt ev sambo om denna rör dig när du lagt dig? En så argsint sängkompis skulle jag inte dela säng med. Jag skulle kunna knuffa den i sömnen och riskera inte bara en morrning utan ett hugg.

Det är INTE ok att morra åt människa - jag förutsätter nu att hunden inte blev slagen. Hjälper det att morra för att få vara ifred i sängen - vilken plats handlar det om nästa gång?

Morra kan snabbt bli ett hugg och då är det ett farligt läge där MÅNGA direkt säger avliva spec om det skulle vara ett barn med. Det var det inte här och nu men det kan ju vara så en annan gång.

Jag vill inte vänta till det blivit riktigt skarpt läge om det går att undvika/förebygga. Det behöver inte och ska inte innebära våld från föraren men def att hunden förstår att det inte är ok att morra där o då.

Hunden blev kränkt - ja i så fall blev väl sambon också kränkt. Det är ju faktiskt sambons säng eller?

I en flock hundar acc inte övriga att någon morrar om en annan kommer för att också lägga sig. Den som morrar blir uppmärksammad på att det inte är ok. Man makar åt sig helt enkelt eller så blir man bortmotad.

Morra kan snabbt bli ett hugg och då är det ett farligt läge där MÅNGA direkt säger avliva spec om det skulle vara ett barn med. Det var det inte här och nu men det kan ju vara så en annan gång.

[...]
I en flock hundar acc inte övriga att någon morrar om en annan kommer för att också lägga sig. Den som morrar blir uppmärksammad på att det inte är ok. Man makar åt sig helt enkelt eller så blir man bortmotad.

Nej. Ett morr är inte ett hot om omedelbart anstående aggression. Ett morr kan betyda väldigt mycket och används i de allra flesta fall för att undvika konflikt och aggression.

Först när folk korrigerar sina hundar för att de morrar, och därmed förstör hela hundens möjlighet att förmedla vad den upplever, så är det nära till skarpt läge.

Och att hundar i en flock inte morrar som en del av sin kommunikation är BS. Ren skär BS.

Ja förvisso men även om den flyttades fysiskt ska den inte morra. Morrar du åt ev sambo om denna rör dig när du lagt dig? En så argsint sängkompis skulle jag inte dela säng med. Jag skulle kunna knuffa den i sömnen och riskera inte bara en morrning utan ett hugg.

Det är INTE ok att morra åt människa - jag förutsätter nu att hunden inte blev slagen. Hjälper det att morra för att få vara ifred i sängen - vilken plats handlar det om nästa gång?

Jag vill inte vänta till det blivit riktigt skarpt läge om det går att undvika/förebygga. Det behöver inte och ska inte innebära våld från föraren men def att hunden förstår att det inte är ok att morra där o då.

Hunden blev kränkt - ja i så fall blev väl sambon också kränkt. Det är ju faktiskt sambons säng eller?

Själv är jag väldigt väldigt tacksam att min osäkra hund morrar och i övrigt har ett väldigt väl utvecklat språk INNAN han biter. Och dte är endast om det inte respekteras som det eskalerar. Om man respekterar det så syns det extremt sällan. Väldigt få som verkligen sett och vet vad den där hunden egentligen har för mentala brister då jag inte tränar på ett provocerande vis.

Jag kan dessutom be honom flytta sig från överallt där han ligger och sover. Så jag tycker det är ett ickeproblem. Ett problem blir det endast med dom som tycker att en hund ska vara en kuvad liten sak som underdånar sig människan...

Och jodå, hundar använder morrandet väldigt stor del i språket. Och även vargar i låg rang får morra mot vargar i högre rang och respekteras om de vill vara ifred.

Om någon människa skulle lyfta mig varje gång jag låg och sov så hade jag inte varit särskilt glad. Om denna människa hade varit hotfull och talat om att den gärna slåss mot mig när jag fräser ifrån att jag vill vara ifred hade jag också blivit rädd.

Det var ju det jag skrev - att hundar morrar åt varandra och att det får konsekvenser från övrig flock och i det här beskriva fallet är sambon övrig flock.

Upplever inte att någon av vare sig de hundar vi haft och har, vilket periodvis varit flockar upp till 12-15 hundar av olika stora raser, eller alla de hundar vi kommit i kontakt med varit sämre på kommunikation eller blivit berövade förmågan att kommunicera pga att de inte får morra åt människan. Då pratar vi bruksraser, försvarsmaktens hundar, skyddshundar, sällskapshundar, jakthundar....

[QUOTE="Pigan, post: 16774084, member: 13080"

[/QUOTE]

Jag vet inte om detta är ett skämt. Sambon är en människa som kan tänka helt annorlunda mot hunden. Och återigen. Det är inte sängen hunden vaktar, det är sig själv. Att det händer i sängen är ju enbart för att det är där sambon varit hotfull och respektlös. Jag är ganska säker på att problemet kommer att eskalera till flera platser om eller när samma respektlöshet visas där.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 280
Senast: fixi
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 564
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 617
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 780
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka