Hanhund aggressiv mot sambo vid läggdax

Som sagt, jag tycker det är jättestor skillnad på att beordra en hund som vill göra något skoj eller latar sig och en hund som är osäker. Sen att jag hellre tränar på ett sätt som gör att hunden vill göra det jag säger är ju en personlig åsikt.

Som sagt, jag tycker det är jättestor skillnad på att beordra en hund som vill göra något skoj eller latar sig och en hund som är osäker. Sen att jag hellre tränar på ett sätt som gör att hunden vill göra det jag säger är ju en personlig åsikt.

Min tidigare mycket osäkra hund fick bara order. Att be henne skapade bara stress och ofta är det de mest osäkra hundarna som behöver mest styrning. Det ger dem trygghet i en värld som de själva inte kan hantera. Det handlar inte om att domdera och dominera, utan om att hunden inte ska behöva ta beslut. Osäkra hundar mår sällan bra av det.

Angående att träna så att hunden vill utföra handlingen, så råder det inget motsatsförhållande mellan att vilja och att beordra. Dock är det vardag som avhandlas i denna tråd och jag tränar inte på att mina hundar ska bete sig civiliserat inomhus. Jag ber dem heller inte att lägga sig istället för att hoppa i soffan. Jag säger till dem och det får vara hur tråkigt som helst. Man måste också komma när jag ropar, även om det för unghunden är 100 gånger mer värt än alla belöningar i världen att få jaga efter vilt. De andra två ber jag därmed att komma, unghunden beordras. Grunden är alltid att hunden ska tycka att det är kul att vara med mig och vilja utföra handlingen. Dock finns inte i min värld att det är tillåtet att strunta i kommandot bara för att jakten är roligare och ger jag unghunden valet så vet jag vad hon väljer.

Min tidigare mycket osäkra hund fick bara order. Att be henne skapade bara stress och ofta är det de mest osäkra hundarna som behöver mest styrning. Det ger dem trygghet i en värld som de själva inte kan hantera. Det handlar inte om att domdera och dominera, utan om att hunden inte ska behöva ta beslut. Osäkra hundar mår sällan bra av det.

Angående att träna så att hunden vill utföra handlingen, så råder det inget motsatsförhållande mellan att vilja och att beordra. Dock är det vardag som avhandlas i denna tråd och jag tränar inte på att mina hundar ska bete sig civiliserat inomhus. Jag ber dem heller inte att lägga sig istället för att hoppa i soffan. Jag säger till dem och det får vara hur tråkigt som helst. Man måste också komma när jag ropar, även om det för unghunden är 100 gånger mer värt än alla belöningar i världen att få jaga efter vilt. De andra två ber jag därmed att komma, unghunden beordras. Grunden är alltid att hunden ska tycka att det är kul att vara med mig och vilja utföra handlingen. Dock finns inte i min värld att det är tillåtet att strunta i kommandot bara för att jakten är roligare och ger jag unghunden valet så vet jag vad hon väljer.

Att osäkra hundar behöver styrning är jag med på. Tex så får min hane inte hälsa på främmat om jag ser att det finns minsta tillstymmelse att han inte klarar av situationen. Då blir han platsad nära mig och blir belönad med gotte. Tack och lov är han väldigt matmotiverad. Jag har även fått lära honom att han faktiskt kan gå ifrån jobbiga situationer istället för att fastna och börja skälla när han inte vågar vända ryggen till. Också intränat med godisbelöning. Godiset är inte bara för att motivera rätt beteende utan gör även att han släpper obehaget och blir tryggare i liknande situationer även utan belöningar eftersom att situationen blir positivt betingad.

Hade jag börjat "tala om" för honom att hans osäkra beteende inte är tillåtet genom korrigeringar så hade det eskalerat. För då hade han fått bekräftat att situationen är obehaglig och matte går inte att lita på utan hon blir också obehaglig.

För mig är det en stor skillnad till att förbjuda hunden att tex jaga efter djur och att förbjuda hunden att få morra när man lyfter i den. Två helt olika situationer som kan sluta helt olika om de hanteras liknande.

Beordra är för mig att man inte ger hunden ett val. Då kvittar det ju om hunden vill lyda eller inte. Och jag säger inte att det är absolut fel alltid. Men jag tycker det är absolut fel när man pratar om osäkerhet och att börja korrigera och ignorera hundens språk och signaler. Det är enligt mig både respektlöst och farligt.

Sen föredrar jag själv hundar som lärt sig ha kontroll på sig själva utan att behöva förarkontroll hela tiden.

@Jadzia Jag tror vi pratar om olika saker när vi säger "be". För mig är det helt enkelt skillnaden mellan att själv göra eller förmå hunden att göra. I situationen med en liten hund på fel plats, alltså lyfter jag undan hunden eller flyttar hunden sig? Jag vill alltid kunna tvinga fysiskt (även om min hund inte är just så lätt att lyfta ;)), men använda det absolut enbart när det behövs. I övrigt föredrar jag att tala om för hunden vad jag vill, och "be" honom utföra det. Hur den kommunikationen ser ut, om det är "vill lilla sötnosen komma till matte nu då?" eller "HIT!!!" gör ingen skillnad för vad jag menade, alltså låt bli att köra över hunden där det går att samarbeta istället.

Jag är beredd att ta den risken, i synnerhet på ett forum där vi vet att de flesta av oss är hundkunniga och mer än medelmåttan intresserade av våra jyckar.

Jag ser ingen poäng i att undvika begrepp för att de kan missförstås. Snarare är det väl positivt om man i så fall undrar och ber att få mer information om vad personen lägger in i begreppet.

Vi styr och ställer en himla massa över våra djur; både hästar och hundar - och för mig är det obegripligt om vi inte också talade om det ansvar det innebär att ha ett fungerande ledarskap över 600 kg häst eller 5-60 kg hund?

Jag ser mig som flockledare med mina hundar. Det innebär verkligen inte att jag har disciplin på dem i alla lägen, men nog är det jag som bestämmer reglerna alltid.

Jag uppskattar att du skriver att du inte menade att låta aggressiv. Då vet jag att jag tog illa upp i onödan. Jag tyckte dock att jag var mer nyanserad än vad det "lät" på dig i din respons.

Jag är inte ute efter att förbjuda dig från att prata ledarskap. Däremot lär jag protestera när jag ser det. ;)

Du tycker det är bra, jag tycker det är dåligt, så blir det gärna av och till på ett forum. :)

Tack! Kunde inte sagt det bättre själv.

@Monstermom - varför drar du sådana slutsatser kring hur jag definierar begreppet? Jag blev uppriktigt sagt förbryllad (och kände mig orättvist tolkad) igår när du tog i som du gjorde. Det hade varit en sak om jag uttryckligen sagt att husse borde banka vettet ur hunden, men ingenstans uttryckte jag det så. Varför blev du så aggressiv - på tal om aggressiv kommunikation?

Om det sedan är som @Jadzia säger, att begreppet ledarskap är så synnerligen negativt i hundvärlden, ja, då är jag bara novis i den världen. Jag arbetar med ledarskap varje dag och ingenting av modernt ledarskap syftar till hårdföra och orättvisa metoder. Varken mot människor eller djur.

Istället bygger ledarskapet på ett förtroende för ledaren, förmåga att följa och där samarbete sker.
Kan bara instämma med både dig o jadzia. Jag är då inte bokstavligt men bildligt född med hund. Det är få år jag inte haft minst en hund. Jag har jobbat som chef mer än en gång och långa perioder. Att ordet ledarskap fått en så negativ klang i hundvärlden är för mig en gåta.

Menar du allvar? Har era hundar som vilat och morrat för att få vara ifred från övriga hundar fått däng av den som är respektlös och stör? :crazy:

Det där hade jag styrt upp, bums. Hade aldrig någonsin tillåtit att någon av mina hundar går runt och stör andra hundar som tydligt visar att de vill vara ifred och sen låta de ge hunden "däng".
Inte fått däng dvs inga slagsmål men den den försöker blockera har klart visat att så här gör man inte i en flock genom att lyfta huvudet, en läpp eller med en blick. Och bråkstaken har rättat sig i ledet. Här sover hundarna i flock med tillgång till lika många bäddar som hundar o fler därtill men ändå oftast alla i en hög

@Jadzia Jag tror vi pratar om olika saker när vi säger "be". För mig är det helt enkelt skillnaden mellan att själv göra eller förmå hunden att göra. I situationen med en liten hund på fel plats, alltså lyfter jag undan hunden eller flyttar hunden sig? Jag vill alltid kunna tvinga fysiskt (även om min hund inte är just så lätt att lyfta ;)), men använda det absolut enbart när det behövs. I övrigt föredrar jag att tala om för hunden vad jag vill, och "be" honom utföra det. Hur den kommunikationen ser ut, om det är "vill lilla sötnosen komma till matte nu då?" eller "HIT!!!" gör ingen skillnad för vad jag menade, alltså låt bli att köra över hunden där det går att samarbeta istället.

Aha!
Ja, då har vi definitivt tänkt olika. För mig innebär att be hunden att den har ett val, dvs kan svara ja eller nej på förfrågan om att utföra något.
Nu inser jag dock att vi egentligen menar samma sak.

Aha!
Ja, då har vi definitivt tänkt olika. För mig innebär att be hunden att den har ett val, dvs kan svara ja eller nej på förfrågan om att utföra något.
Nu inser jag dock att vi egentligen menar samma sak.

Jag kan väl säga så att jag ger gärna intryck av att hunden har ett val - i situationer där jag kan vara någorlunda säker på att han kommer att välja det jag vill. :D

Det är dock i rätt få situationer jag är OK med att han gör vilket som egentligen, det ska väl vara något av typen "kom upp och lägg dig i soffan med mig" eller så - där får han såklart bestämma själv om han vill gosa en stund eller inte. Men när det kommer till "vill du åka till klubben?" så är det inte egentligen så att han får svara "nätack" - däremot vet jag att han vill, så jag kan låtsas att han får bestämma sig själv.

Nu har jag ögnat igenom alla sidorna i den här tråden. Jag bor själv med man och sex hundar. En av hundarna får alltid sova i sängen och ibland får någon av de andra också göra det. Det beror på vad vi själva känner för. De som inte sover i sängen sover vanligen utanför grinden till vårt sovrum. Om mopsen, som är den som alltid sover i sängen, inte skulle uppföra sig när hon är i sängen så skulle hon åka ut ur sovrummet utan minsta tvekan. Att sova i sängen är ett privilegium, inte en rättighet!

Vidare skulle jag aldrig ta hunden i försvar om den skulle uppföra sig dumt mot min man! Jag skulle faktiskt förstå om min man blev irriterad på mig och retade sig på hundarna om han alltid kom i sista hand i alla lägen! Om man som hundägare inte klarar av att sätta gränser för hunden för att låta ens livspartner få komma i första hand ibland så kanske man inte ska leva ihop med en annan människa. Jag skulle då inte vilja leva ihop med en sådan människa.

I vår familj/flock fungerar samspelat både mellan hundarna, oss människor och mellan oss och hundarna. Hundarna förväntas veta hur man uppför sig, vilket de också gör. Vi hade en mastifftik en gång som inte alltid gillade att en av chowtikarna kom upp i soffan där mastiffen låg bredvid sin husse, men hon visste också att om hon visade minsta griniga beteende så skulle hon själv åka ner från soffan, så hon utvecklade en taktik att "pussa" ner chowtiken ur soffan. Hon började slicka på chowen på ett störande sätt, så chowen valde att hoppa ner... såg vi det så sa vi till mastiffen, men körde inte ner henne från soffan. Det var ju trots allt vi människor som bestämde om och vilka hundar som fick vara i soffan.

Jag kan väl säga så att jag ger gärna intryck av att hunden har ett val - i situationer där jag kan vara någorlunda säker på att han kommer att välja det jag vill. :D

Det är dock i rätt få situationer jag är OK med att han gör vilket som egentligen, det ska väl vara något av typen "kom upp och lägg dig i soffan med mig" eller så - där får han såklart bestämma själv om han vill gosa en stund eller inte. Men när det kommer till "vill du åka till klubben?" så är det inte egentligen så att han får svara "nätack" - däremot vet jag att han vill, så jag kan låtsas att han får bestämma sig själv.

Exakt såhär egentligen. Hunden tror att den har ett val och väljer "rätt" :D Tanken är väl främst att hunden alltid ska vilja göra rätt. Om det inte åtlyds dock så beror det som ovan på vilken situation det är. Gosa i soffan - fritt val. Försöka hälsa på främlingar när matte platsat - absolut inget fritt val men händer ingen negativ konsekvens om så sker då det ökar hans osäkerhet. Isåfall håller jag i honom eller återkallar honom. Eller om situationen blivit jättestökig har det någon gång hänt att jag lyft upp honom och platsat på sagda plats igen där belöning kommer. Att ute stå och lukta på en fläck och ignorera matte kan resultera i en matte som surt tågar fram och undrar vad hund håller på med. Och sen förstås beröm eller belöning när hund lyssnar igen :)

Han är alltid snäll mot hunden, men just i denna situation så litar jag varken på honom eller hunden.
Har pratat med sambon, men han tycker som så vill han slåss så...
Vet inte om det är av rädsla från hans sida som han reagerar så. Han är världens djurvän! Han brukar aldrig kunna göra nåt djur illa, men...

Känns som en skitjobbig sits i alla fall.
Men tror det är lättare att lära hunden att va på golvet tills sambon lagt sig än att bearbeta han rädsla/problem.
Din sambo låter ganska omogen och verkar ha ett barnsligt förhållningssätt gentemot hunden. Varför blir han öht arg på hunden, hunden känner hans ilska ( och rädsla)

Om hunden vaktar morrar mot sambon och du då skickar ner hunden från sängen, så bekräftar du hundens värsta farhågor. -Att han inte får ligga kvar i sängen när din surgubbe kommer in i sovrummet.
Problemet med morr och vakt kan då förvärras, hunden blir ännu mer avogt inställd till din sambo och när han ska lägga sig.

Antingen låter du hunden alltid sova på egen bädd eller så lägger sig sambon först, så att ni slipper den tråkiga situationen.

Undvik att gå in i en kamp med en Jack Russel, du kommer att förlora på ena eller andra sättet.

Din sambo låter ganska omogen och verkar ha ett barnsligt förhållningssätt gentemot hunden. Varför blir han öht arg på hunden, hunden känner hans ilska ( och rädsla)

Om hunden vaktar morrar mot sambon och du då skickar ner hunden från sängen, så bekräftar du hundens värsta farhågor. -Att han inte får ligga kvar i sängen när din surgubbe kommer in i sovrummet.
Problemet med morr och vakt kan då förvärras, hunden blir ännu mer avogt inställd till din sambo och när han ska lägga sig.

Antingen låter du hunden alltid sova på egen bädd eller så lägger sig sambon först, så att ni slipper den tråkiga situationen.

Undvik att gå in i en kamp med en Jack Russel, du kommer att förlora på ena eller andra sättet.
Hur kan man ens överväga att acceptera att en hund beter sig på det sättet mot någon i familjen? Här åker en sådan hund handgripligen ur sängen fortare än den kan fatta om den skulle ha åsikter om vilka som ska ligga i sängen och när de lägger sig! Jag har full förståelse för att sambon i det här fallet lackar ur när hundens åsikter är viktigare än hans! Det är ju inte hundens fel, den gör ju som den gör för att den kan, utan det är ju den andra personens inställning till det hela. Jag skulle inte ta minsta hänsyn till hur hunden känner och tycker, om den inte kan uppföra sig när dne ligger i sängen så dras det privilegiet in bums och hunden får sova utanför sovrummet.

Hur kan man ens överväga att acceptera att en hund beter sig på det sättet mot någon i familjen? Här åker en sådan hund handgripligen ur sängen fortare än den kan fatta om den skulle ha åsikter om vilka som ska ligga i sängen och när de lägger sig! Jag har full förståelse för att sambon i det här fallet lackar ur när hundens åsikter är viktigare än hans! Det är ju inte hundens fel, den gör ju som den gör för att den kan, utan det är ju den andra personens inställning till det hela. Jag skulle inte ta minsta hänsyn till hur hunden känner och tycker, om den inte kan uppföra sig när dne ligger i sängen så dras det privilegiet in bums och hunden får sova utanför sovrummet.

Hunden har inte åsikter om vem som ligger i sängen. Hunden har däremot byggt upp ett försvar för att hunden har blivit kränkt genom att flyttas runt på fysiskt. Och när den har talat om att den finner det obehagligt har den blivit hotad av en aggressiv sambo.

En hund som man inte bryr sig om vad den tycker och tänker blir farlig. Det är endast av den anledningen som ts hamnat där hon hamnat nu med sambo och hund.

För mig har alla rätten att tala om om de tycker någon är för närgången. Oavsett djur eller människa. Och det ska respekteras. Hundars avståndstagande signaler är bland annat morr. Ignoreras de första signalerna lär hunden höja försvaret eftersom att ingen lyssnar.

Vadå hundens åsikter är viktigare än sambons? Sambon tycker att hunden ska släppas så han och hunden kan slåss. Nej, otroligt omoget och oförstående.

Snälla du, det handlar inte om vems åsikter som är viktiga...

Det handlar om att lösa ett problem, ett problem som har uppstått pga att människor har hanterat en hund på felaktigt sätt.

Hur kan man bli arg på en hund som är felhanterad?!
Hunden är helt oskyldig till den tråkiga situationen!

Jisses.

Varför sätter en vuxen karl prestige i att vinna över en liten jycke, som till på köpet är helt ovetande om varför hans människor beter sig så jäkla dumt?

Det är inte hundens fel att den tråkiga situationen har uppstått, klandra då inte hunden!!

Inte fått däng dvs inga slagsmål men den den försöker blockera har klart visat att så här gör man inte i en flock genom att lyfta huvudet, en läpp eller med en blick. Och bråkstaken har rättat sig i ledet. Här sover hundarna i flock med tillgång till lika många bäddar som hundar o fler därtill men ändå oftast alla i en hög

Däng och däng. Det respekteras alltså inte och hunden får inte vara ifred. Låter väldigt jobbigt för en hund som vill vara ifred att vara i en så stor flock utan möjlighet till egen plats.

Hunden har inte åsikter om vem som ligger i sängen. Hunden har däremot byggt upp ett försvar för att hunden har blivit kränkt genom att flyttas runt på fysiskt. Och när den har talat om att den finner det obehagligt har den blivit hotad av en aggressiv sambo.

Men det har den ju inte. Så här skriver ju TS

Första gången hunden morrade var nog när hunden och jag låg och sov och det var mörkt och släckt. Sambon kom upp och gick in i rummet med surfplatta igång. Jag vaknade i ett ryck och hunden började morra. Kom ihåg att jag tog tillbaka hunden och höll honom.

Det enda sambon ville var ju att gå och lägga sig och hunden morrade så fort han kom in i rummet.

Däng och däng. Det respekteras alltså inte och hunden får inte vara ifred. Låter väldigt jobbigt för en hund som vill vara ifred att vara i en så stor flock utan möjlighet till egen plats.
Om du läste det jag skrev har var och egen säng och fler sängplatser än djur - alltid - men att de oftas väljer att ligga alla tillsammans .....det finns alltså möjlighet att sova alldeles ensam om man vill det

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 280
Senast: fixi
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 564
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 617
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 780
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka