Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Som sagt, jag tycker det är jättestor skillnad på att beordra en hund som vill göra något skoj eller latar sig och en hund som är osäker. Sen att jag hellre tränar på ett sätt som gör att hunden vill göra det jag säger är ju en personlig åsikt.
Min tidigare mycket osäkra hund fick bara order. Att be henne skapade bara stress och ofta är det de mest osäkra hundarna som behöver mest styrning. Det ger dem trygghet i en värld som de själva inte kan hantera. Det handlar inte om att domdera och dominera, utan om att hunden inte ska behöva ta beslut. Osäkra hundar mår sällan bra av det.
Angående att träna så att hunden vill utföra handlingen, så råder det inget motsatsförhållande mellan att vilja och att beordra. Dock är det vardag som avhandlas i denna tråd och jag tränar inte på att mina hundar ska bete sig civiliserat inomhus. Jag ber dem heller inte att lägga sig istället för att hoppa i soffan. Jag säger till dem och det får vara hur tråkigt som helst. Man måste också komma när jag ropar, även om det för unghunden är 100 gånger mer värt än alla belöningar i världen att få jaga efter vilt. De andra två ber jag därmed att komma, unghunden beordras. Grunden är alltid att hunden ska tycka att det är kul att vara med mig och vilja utföra handlingen. Dock finns inte i min värld att det är tillåtet att strunta i kommandot bara för att jakten är roligare och ger jag unghunden valet så vet jag vad hon väljer.
Jag är beredd att ta den risken, i synnerhet på ett forum där vi vet att de flesta av oss är hundkunniga och mer än medelmåttan intresserade av våra jyckar.
Jag ser ingen poäng i att undvika begrepp för att de kan missförstås. Snarare är det väl positivt om man i så fall undrar och ber att få mer information om vad personen lägger in i begreppet.
Vi styr och ställer en himla massa över våra djur; både hästar och hundar - och för mig är det obegripligt om vi inte också talade om det ansvar det innebär att ha ett fungerande ledarskap över 600 kg häst eller 5-60 kg hund?
Jag ser mig som flockledare med mina hundar. Det innebär verkligen inte att jag har disciplin på dem i alla lägen, men nog är det jag som bestämmer reglerna alltid.
Jag uppskattar att du skriver att du inte menade att låta aggressiv. Då vet jag att jag tog illa upp i onödan. Jag tyckte dock att jag var mer nyanserad än vad det "lät" på dig i din respons.
Kan bara instämma med både dig o jadzia. Jag är då inte bokstavligt men bildligt född med hund. Det är få år jag inte haft minst en hund. Jag har jobbat som chef mer än en gång och långa perioder. Att ordet ledarskap fått en så negativ klang i hundvärlden är för mig en gåta.Tack! Kunde inte sagt det bättre själv.
@Monstermom - varför drar du sådana slutsatser kring hur jag definierar begreppet? Jag blev uppriktigt sagt förbryllad (och kände mig orättvist tolkad) igår när du tog i som du gjorde. Det hade varit en sak om jag uttryckligen sagt att husse borde banka vettet ur hunden, men ingenstans uttryckte jag det så. Varför blev du så aggressiv - på tal om aggressiv kommunikation?
Om det sedan är som @Jadzia säger, att begreppet ledarskap är så synnerligen negativt i hundvärlden, ja, då är jag bara novis i den världen. Jag arbetar med ledarskap varje dag och ingenting av modernt ledarskap syftar till hårdföra och orättvisa metoder. Varken mot människor eller djur.
Istället bygger ledarskapet på ett förtroende för ledaren, förmåga att följa och där samarbete sker.
Inte fått däng dvs inga slagsmål men den den försöker blockera har klart visat att så här gör man inte i en flock genom att lyfta huvudet, en läpp eller med en blick. Och bråkstaken har rättat sig i ledet. Här sover hundarna i flock med tillgång till lika många bäddar som hundar o fler därtill men ändå oftast alla i en högMenar du allvar? Har era hundar som vilat och morrat för att få vara ifred från övriga hundar fått däng av den som är respektlös och stör?
Det där hade jag styrt upp, bums. Hade aldrig någonsin tillåtit att någon av mina hundar går runt och stör andra hundar som tydligt visar att de vill vara ifred och sen låta de ge hunden "däng".
@Jadzia Jag tror vi pratar om olika saker när vi säger "be". För mig är det helt enkelt skillnaden mellan att själv göra eller förmå hunden att göra. I situationen med en liten hund på fel plats, alltså lyfter jag undan hunden eller flyttar hunden sig? Jag vill alltid kunna tvinga fysiskt (även om min hund inte är just så lätt att lyfta ), men använda det absolut enbart när det behövs. I övrigt föredrar jag att tala om för hunden vad jag vill, och "be" honom utföra det. Hur den kommunikationen ser ut, om det är "vill lilla sötnosen komma till matte nu då?" eller "HIT!!!" gör ingen skillnad för vad jag menade, alltså låt bli att köra över hunden där det går att samarbeta istället.
Aha!
Ja, då har vi definitivt tänkt olika. För mig innebär att be hunden att den har ett val, dvs kan svara ja eller nej på förfrågan om att utföra något.
Nu inser jag dock att vi egentligen menar samma sak.
Jag kan väl säga så att jag ger gärna intryck av att hunden har ett val - i situationer där jag kan vara någorlunda säker på att han kommer att välja det jag vill.
Det är dock i rätt få situationer jag är OK med att han gör vilket som egentligen, det ska väl vara något av typen "kom upp och lägg dig i soffan med mig" eller så - där får han såklart bestämma själv om han vill gosa en stund eller inte. Men när det kommer till "vill du åka till klubben?" så är det inte egentligen så att han får svara "nätack" - däremot vet jag att han vill, så jag kan låtsas att han får bestämma sig själv.
Din sambo låter ganska omogen och verkar ha ett barnsligt förhållningssätt gentemot hunden. Varför blir han öht arg på hunden, hunden känner hans ilska ( och rädsla)Han är alltid snäll mot hunden, men just i denna situation så litar jag varken på honom eller hunden.
Har pratat med sambon, men han tycker som så vill han slåss så...
Vet inte om det är av rädsla från hans sida som han reagerar så. Han är världens djurvän! Han brukar aldrig kunna göra nåt djur illa, men...
Känns som en skitjobbig sits i alla fall.
Men tror det är lättare att lära hunden att va på golvet tills sambon lagt sig än att bearbeta han rädsla/problem.
Hur kan man ens överväga att acceptera att en hund beter sig på det sättet mot någon i familjen? Här åker en sådan hund handgripligen ur sängen fortare än den kan fatta om den skulle ha åsikter om vilka som ska ligga i sängen och när de lägger sig! Jag har full förståelse för att sambon i det här fallet lackar ur när hundens åsikter är viktigare än hans! Det är ju inte hundens fel, den gör ju som den gör för att den kan, utan det är ju den andra personens inställning till det hela. Jag skulle inte ta minsta hänsyn till hur hunden känner och tycker, om den inte kan uppföra sig när dne ligger i sängen så dras det privilegiet in bums och hunden får sova utanför sovrummet.Din sambo låter ganska omogen och verkar ha ett barnsligt förhållningssätt gentemot hunden. Varför blir han öht arg på hunden, hunden känner hans ilska ( och rädsla)
Om hunden vaktar morrar mot sambon och du då skickar ner hunden från sängen, så bekräftar du hundens värsta farhågor. -Att han inte får ligga kvar i sängen när din surgubbe kommer in i sovrummet.
Problemet med morr och vakt kan då förvärras, hunden blir ännu mer avogt inställd till din sambo och när han ska lägga sig.
Antingen låter du hunden alltid sova på egen bädd eller så lägger sig sambon först, så att ni slipper den tråkiga situationen.
Undvik att gå in i en kamp med en Jack Russel, du kommer att förlora på ena eller andra sättet.
Hur kan man ens överväga att acceptera att en hund beter sig på det sättet mot någon i familjen? Här åker en sådan hund handgripligen ur sängen fortare än den kan fatta om den skulle ha åsikter om vilka som ska ligga i sängen och när de lägger sig! Jag har full förståelse för att sambon i det här fallet lackar ur när hundens åsikter är viktigare än hans! Det är ju inte hundens fel, den gör ju som den gör för att den kan, utan det är ju den andra personens inställning till det hela. Jag skulle inte ta minsta hänsyn till hur hunden känner och tycker, om den inte kan uppföra sig när dne ligger i sängen så dras det privilegiet in bums och hunden får sova utanför sovrummet.
Snälla du, det handlar inte om vems åsikter som är viktiga...Hur kan man ens överväga att acceptera att en hund beter sig på det sättet mot någon i familjen? Här åker en sådan hund handgripligen ur sängen fortare än den kan fatta om den skulle ha åsikter om vilka som ska ligga i sängen och när de lägger sig! Jag har full förståelse för att sambon i det här fallet lackar ur när hundens åsikter är viktigare än hans! Det är ju inte hundens fel, den gör ju som den gör för att den kan, utan det är ju den andra personens inställning till det hela. Jag skulle inte ta minsta hänsyn till hur hunden känner och tycker, om den inte kan uppföra sig när dne ligger i sängen så dras det privilegiet in bums och hunden får sova utanför sovrummet.
Inte fått däng dvs inga slagsmål men den den försöker blockera har klart visat att så här gör man inte i en flock genom att lyfta huvudet, en läpp eller med en blick. Och bråkstaken har rättat sig i ledet. Här sover hundarna i flock med tillgång till lika många bäddar som hundar o fler därtill men ändå oftast alla i en hög
Hunden har inte åsikter om vem som ligger i sängen. Hunden har däremot byggt upp ett försvar för att hunden har blivit kränkt genom att flyttas runt på fysiskt. Och när den har talat om att den finner det obehagligt har den blivit hotad av en aggressiv sambo.
Första gången hunden morrade var nog när hunden och jag låg och sov och det var mörkt och släckt. Sambon kom upp och gick in i rummet med surfplatta igång. Jag vaknade i ett ryck och hunden började morra. Kom ihåg att jag tog tillbaka hunden och höll honom.
Om du läste det jag skrev har var och egen säng och fler sängplatser än djur - alltid - men att de oftas väljer att ligga alla tillsammans .....det finns alltså möjlighet att sova alldeles ensam om man vill detDäng och däng. Det respekteras alltså inte och hunden får inte vara ifred. Låter väldigt jobbigt för en hund som vill vara ifred att vara i en så stor flock utan möjlighet till egen plats.
Men det har den ju inte. Så här skriver ju TS
Det enda sambon ville var ju att gå och lägga sig och hunden morrade så fort han kom in i rummet.