Hanhund aggressiv mot sambo vid läggdax

Om du läste det jag skrev har var och egen säng och fler sängplatser än djur - alltid - men att de oftas väljer att ligga alla tillsammans .....det finns alltså möjlighet att sova alldeles ensam om man vill det

Fast om nu alla vill ligga i en hög men en inte vill det, ska den då behöva flytta på sig och lägga sig någon annanstans när dom andra hundarna vill lägga sig i en hög? Nej, hund och övriga djur ska få vara ifred som det önskas. Däremot kan man ju ha en specifik plats där hunden alltid får vara ifred, om det är svårt att få den att vara ifred överallt.

Ja?

På vilket sätt är han ledare över hunden?

Frågan är ställd neutralt.
Varför behöver han vara ledare över hunden?
Räcker väl att dom är på tillräckligt vänskapligt fot för att han inte ska anses som ett hot när han lägger sig i sängen?

/Camilla(som visserligen skickat hunden ur sängen, uppför man sig inte så försvinner sådana förmåner som tex sova i sängen)

Hunden har inte åsikter om vem som ligger i sängen. Hunden har däremot byggt upp ett försvar för att hunden har blivit kränkt genom att flyttas runt på fysiskt. Och när den har talat om att den finner det obehagligt har den blivit hotad av en aggressiv sambo.

En hund som man inte bryr sig om vad den tycker och tänker blir farlig. Det är endast av den anledningen som ts hamnat där hon hamnat nu med sambo och hund.

För mig har alla rätten att tala om om de tycker någon är för närgången. Oavsett djur eller människa. Och det ska respekteras. Hundars avståndstagande signaler är bland annat morr. Ignoreras de första signalerna lär hunden höja försvaret eftersom att ingen lyssnar.

Vadå hundens åsikter är viktigare än sambons? Sambon tycker att hunden ska släppas så han och hunden kan slåss. Nej, otroligt omoget och oförstående.
Kränkt hund? Att dagens människor är exremt lättkränkta är en sak, men att hundar skulle vara lika lättkränkta tror jag inte en sekund på! Naturligtvis ska man kunna flytta på en hund som ligger olämpligt till. Inte skulle jag lägga mig och sova på golvet för att mopsen valt att lägga sig på min plats i sängen. Kan inte hunden uppföra sig vettigt i sängen, kränkt eller ej, så ska den inte heller vara där! Det är ju inte rimligt att en person i ett hushåll måste köpa sig en egen säng för att hunden inte ska bli kränkt!

Man ska bete sig respektfullt emot sin hund, men min säng är min säng. Mina hundar vet det. De får ligga där hur mkt som helst och oftast ligger jag illa för jag tycker om att ha dem där. Men när jag vill ha plats då åker dem ner. Inga problem. De mår inte dåligt av det och gubben kör ner mina hundar varje kväll då de lägger sig på hans sida medans han gör sig färdig.

Det är inga problem. Men problem skulle det bli om hundarna gick före sambon. Detta problemet är dock så lätt att lösa. Ingen hundjäkel i sängen. För hade jag varit sambo hade jag tyckte hundjäkel och inte alls varit så positiv. Men det innebär inte heller att man får bete sig hur som helst.

Vem/vilka? Jag trodde allt det där negativa försvann i samband med Anders Hallgren och IMMI etc i början på 90-talet?

Kanske är det snarare så att vi inte gillar ordet ledarskap eftersom det betyder att en tar ansvar för ledningen?
Varför tror du att du i stort sett aldrig ser Hallgren eller det stora flertalet IMMI-instruktörer använda ordet ledarskap? Jag skulle gissa för att även i deras ögon definierar det det gamla typen av SBK-uppfostran med ryck i kopplet och åthutningar och tron att alla hundar vill ta över herraväldet över vår planet mer eller mindre.

/Camilla

Däng och däng. Det respekteras alltså inte och hunden får inte vara ifred. Låter väldigt jobbigt för en hund som vill vara ifred att vara i en så stor flock utan möjlighet till egen plats.
Jag skulle tro att piga resonerar precis som jag där att hunden får vara ifred så mycket den vill, men den kan inte räkna med att få vara det i min säng eller vår gemensamma soffa, går den däremot och lägger sig i sin egen säng så är det en självklarhet att man inte springer och pillar på den i onödan.
Men jag ska aldrig behöva fundera på att jag inte kan vända och vrida mig som jag vill i varken soffa eller säng för att det är risk för att en hund morrar eller kanske till och med går så långt som att ge ett tjuvnyp pga det, då får dom bli av med privilegiet att sova i sängen/soffan.

/Camilla

Jag skulle tro att piga resonerar precis som jag där att hunden får vara ifred så mycket den vill, men den kan inte räkna med att få vara det i min säng eller vår gemensamma soffa, går den däremot och lägger sig i sin egen säng så är det en självklarhet att man inte springer och pillar på den i onödan.
Men jag ska aldrig behöva fundera på att jag inte kan vända och vrida mig som jag vill i varken soffa eller säng för att det är risk för att en hund morrar eller kanske till och med går så långt som att ge ett tjuvnyp pga det, då får dom bli av med privilegiet att sova i sängen/soffan.

/Camilla

Här menade piga dock att hundarna korrigerade den andra hunden som visade avståndstagande signaler när den ville vara ifred.

Jag tycker det är jättestor skillnad på en hund som grinar för att man råkar stöta till den, och en hund som inte gillar att bli lyft och därmed har byggt upp ett försvar för att det inte har lyssnats på dom små signalerna. Om min grinar för att jag råkar stöta till honom med foten får han antingen flytta på sig eller hoppa ner. Det är inte alls i samma liga som att flytta på honom fysiskt med händerna. Likadant är det med främlingar. En man råkade sparka honom i huvudet när han skulle gå förbi när vi åkte tåg. Inte ens en tillstymmelse till att bli rädd för det. Hade han däremot böjt sig ner och slagit honom med samma kraft med handen kan jag lova att reaktionen sett annorlunda ut.

Tycker det är skillnad på grinighet och rädsla.

Ts, hur går det?

Din sambo låter ganska omogen och verkar ha ett barnsligt förhållningssätt gentemot hunden. Varför blir han öht arg på hunden, hunden känner hans ilska ( och rädsla)

Om hunden vaktar morrar mot sambon och du då skickar ner hunden från sängen, så bekräftar du hundens värsta farhågor. -Att han inte får ligga kvar i sängen när din surgubbe kommer in i sovrummet.
Problemet med morr och vakt kan då förvärras, hunden blir ännu mer avogt inställd till din sambo och när han ska lägga sig.

Antingen låter du hunden alltid sova på egen bädd eller så lägger sig sambon först, så att ni slipper den tråkiga situationen.

Undvik att gå in i en kamp med en Jack Russel, du kommer att förlora på ena eller andra sättet.

Ursäkta men va?

Hunden har inte åsikter om vem som ligger i sängen. Hunden har däremot byggt upp ett försvar för att hunden har blivit kränkt genom att flyttas runt på fysiskt. Och när den har talat om att den finner det obehagligt har den blivit hotad av en aggressiv sambo.

En hund som man inte bryr sig om vad den tycker och tänker blir farlig. Det är endast av den anledningen som ts hamnat där hon hamnat nu med sambo och hund.

För mig har alla rätten att tala om om de tycker någon är för närgången. Oavsett djur eller människa. Och det ska respekteras. Hundars avståndstagande signaler är bland annat morr. Ignoreras de första signalerna lär hunden höja försvaret eftersom att ingen lyssnar.

Vadå hundens åsikter är viktigare än sambons? Sambon tycker att hunden ska släppas så han och hunden kan slåss. Nej, otroligt omoget och oförstående.

Kränkt?
Det är en hund!
Om jag som ägare vill flytta den från min säng så ska den bara gilla läget. Skulle den då morra så skulle den skickas ut med huvudet före. Om hunden inte gillar närkontakten får den gå därifrån. Jag flyttar mig inte för hunden. Sängen är min och om det inte gillas så kan den låta bli att hoppa upp i sängen

Man ska inte behöva be hunden om tillåtelse för att gå och lägga sig i sin egen säng.

Kränkt?
Det är en hund!
Om jag som ägare vill flytta den från min säng så ska den bara gilla läget. Skulle den då morra så skulle den skickas ut med huvudet före. Om hunden inte gillar närkontakten får den gå därifrån. Jag flyttar mig inte för hunden. Sängen är min och om det inte gillas så kan den låta bli att hoppa upp i sängen

Man ska inte behöva be hunden om tillåtelse för att gå och lägga sig i sin egen säng.

Ja, det är en hund. Även hundar kan ha hög integritet. Om man struntar i det kränker man ju per defination hunden.

Jag tror inte situationen handlar om sängen överhuvudtaget. Faktiskt. Min lillskit hatar att bli lyft, när han ligger ner framförallt. Eller om han känner sig det minsta hotad. Har egentligen ingen betydelse om det görs på golvet, sängen, bädden osv. Att däremot be honom gå ner är aldrig några problem, eller flytta på sig. Och det låter som att det är där problemet ligger för ts också.

Lösningen är väl egentligen antingen att helt undvika situationen eller att betinga den positivt. Kanske skulle funka väldigt bra att även bara leda ut hunden från sovrummet varje gång. Då händer inget obehagligt men det blir samtidigt en tydlig grej att man får inte vara med om man beter sig så. Jag tror dock inte att det hjälper sambons och hundens relation, vilket verkar vara där det brister. Men det kanske blir bättre o man jobbar på en positiv och rolig relation i övrigt.

Varför tror du att du i stort sett aldrig ser Hallgren eller det stora flertalet IMMI-instruktörer använda ordet ledarskap? Jag skulle gissa för att även i deras ögon definierar det det gamla typen av SBK-uppfostran med ryck i kopplet och åthutningar och tron att alla hundar vill ta över herraväldet över vår planet mer eller mindre.

/Camilla

Alltså jag kan inte svara på varför de inte använder ordet. Det är bäst att fråga dem om. För mig är det dock okomplicerat. Hunden behöver en trygg husse/matte som ser till att det finns mat, husrum och trevlig samvaro. Det ingår i ledarrollen att vara den som tar ansvar.

Om man tror att hundar vill ta över på planeten kan jag heller inte svara på. Jag har gått kurser inom SBK sedan tidigt 90-tal (och där uppmuntrades vi att ropa braaaa! när hunden gjorde det vi önskade), jag har gått kurser för adepter till Anders Hallgren och jag har även hållit kurser själv i vardagslydnad, aktivering à la Maria Hansson Hallgren "Min bästa vän" etcetera.

Jag tycker därför att jag har ett ganska brett perspektiv på det här med hundfostran. Mina reflektioner är att hunden mår bra av trygghet och förutsägbarhet, roliga aktiviteter ihop med matte/husse - gärna där hunden för utföra jobbet tillsammans med glad förare.

De hundar som visar osäkerhet och rädsla mår bäst med en tydlig ledare som tar rollen som ledare på allvar och som är vänlig, lugn, konsekvent och fattar beslut. Får man vara i sängen så får man vara det utan problem, när husse/matte inte vill ha hunden där så ombeds man att gå därifrån och det är ledarens ord som gäller.

Jag förstår att du, liksom några andra, hänger upp dig på begreppet ledarskap - men som sagt; jag tycker att det är ett bra ord. Vilket annat ord tycker du passar bättre?

Ledarskap kan man ändra till föräldraskap när det gäller barn. Ledarskap för mig är ett milt men bestämt mentorskap. Man jobbar för att den andre ska vilja lyda en inte tvinga, men ibland innebär ledarskapet att i nödfall ingripa något hårdare (ej fysiskt). Ledarskap som får den andre att bli avslappnad och veta vad som gäller. Barn mår bra av ledarskap. Alla mår bra att att veta vad som gäller. Viljan att göra rätt är det som man som ledare eftersträvar förhoppningsvis inte tvång. Då är vi inne på diktatur istället.

Jag är ledare över 2 hundar, 4 barn och två katter är ledare till mig.

Alltså jag tycker diskussionen blir lite underlig. Självklart ska man väl kunna ligga i sin egen säng, det är väl ingen som säger något om det?

Men kränkt eller inte - något har hänt och det har blivit tryckt stämning i sängen.
Tanken är väl mer att om hunden nu morrar för att den blivit bryskt behandlad kanske det är enklare att vända hundens förväntningar på situationen - om man nu vill ha hunden i sängen.
Andra alternativet är väl att be hunden hoppa ner om den uppför sig illa - inte vrida nacken av den, det känns änna dramatiskt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 280
Senast: fixi
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 564
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 617
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 780
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka