Hane vs Tik

Flingan

Trådstartare
Kunde inte hitta någon tråd som diskuterade just skillnaden på hanar/tikar men hoppas att den här hamnade rätt.

Vad är era erfarenheter av temperament och psyke på hanar respektive tikar?

skiljer de sig åt och i så fall hur? OBS! nu pratar vi rent generellt ;)

Sv: Hane vs Tik

Min erfarenhet är att tikar är mildare rent generellt. Sen de där riktigt skarpa hundarna, är ofta tikar de också.

Sen är det rasbundet, vissa raser har ju stora problem med hanhundsaggressivitet tex.

Samarbetsmässigt tror jag det är väldigt personligt vad man föredrar. Själv väljer jag uteslutande hondjur, oavsett djurslag, om jag kan välja. I helgen var jag och min kompis på skogspromenad med våra hundar (jag 3 tikar, 2 äldre kastrater och en valp, och hon har en 10-årig hane) och hennes hane "raggade" tydligt på min 4-månaders valp, vilket såklart retade gallfeber på ägare - "jävla hanhund, aldrig mer en hane!!". Det där är ganska skönt att slippa som tikägare:D

Min erfarenhet är att den största skillnaden mellan tikar och hanar är att hanarna är jämnare mentalt. Sedan om de är "skarpa" eller "mjuka" varierar nog mycket från ras till ras, men tikarna verkar ofta vara ena dagen si, andra dagen så, tredje dagen på något helt nytt sätt (eller i alla fall väldigt olika beroende på var hon är mellan löpen osv).

Det är en av anledningarna till varför jag vill skaffa hanhund nästa gång. Jag är trött på löp, skendräktigheter och allt som hör till, framförallt humörmässigt med mina hundar.

Sedan tycker jag att det verkar vara vanligare med tikar som har svårt för andra hundar, än hanar som har svårt för andra. Kan säkert ha mer att göra med hundens faktiska uppväxt än kön och mentalitet så, men det är hur jag upplevt det i alla fall.

Löp = joooooooooooooooobbigt!

Men å andra sidan, hanhundar kan vara jobbiga för att de blir så fixerade om en tik är i närheten och löper.

Annars så vet jag inte riktigt; men hittills gillar jag hanar bäst. Tror det är som någon sa - det är nog lite individuellt vad man föredrar.

Men å andra sidan, hanhundar kan vara jobbiga för att de blir så fixerade om en tik är i närheten och löper.

Fast då kastrerar man :D

Jag brukar inte tycka att mina är jobbiga när de löper. Det är de nog inte heller, egentligen, men nu är unga dåren skendräktig och jäklar vad hon är slö! För första gången någonsin hör jag mig själv säga att jag önskar att hon hade mer energi (jag som annars kan klaga på att hennes energi aldrig tar slut) och allt blir tokigt trist. Ännu mer trist när vi har lure coursing-tävling planerad (jakttävling där hon ska springa massor) om en månad och hon blivit i pisskondition pga slöheten under löp och skendräktighet.. :grin:

*kl*

Följer intresserad denna tråd då jag just nu har 2 tikar men planer för en 3:e hund finns, och jag
är då väldigt inne på en hane denna gången! Så intressant å läsa jämförelserna! =)

Jag har just nu 2 hanhundar, varav en är kastrat.
anledningen till att jag valde hane var att jag helt enkelt fastnade för just den valpen när jag skaffade Terriern.
Rottisen, ja det kändes rätt på nått sätt :p
Tkr det är rätt jobbigt med löpen med tik :P

Av min erfarenhet har tikar varit lugnare men samtidigt lite.."aggressivare" (helt fel val av ord, men kunde inte komma på exakt vad jag mena:o), medan hanhundarna varit mer valpiga även i vuxen ålder... Tikarna var liksom lite mer bestämda, egna, envisa....och guuud så jobbig den ena var när hon löpte och när hon var skendräktig...
Personligen föredrar jag hanar..och det är just baserat på min egna erfarenhet av könen. Och det är ju inte alla okastrerade hanar som blir galna när de känner löptikar...som mina två hanar jag har nu, den ena reagerade inte ens när jag hade en löptik hemma hos mig :p

Hund nr 3, har jag redan bestämt ska bli en hane :D

Jag började med en hanhund och tyckte skvättandet var irriterande, intresset för löptikar och dessutom var han allmänt disträ och lite "självupptagen" att träna med. Så gick över tik, hade två, tröttnade på löp och den ständiga oron för livmoderinflammation, juvertumörer osv dessutom fick jag lära mig att även tikar kan lyfta på ben och skvätta på varannan lyftstolpe (:p) så hund nr 4 (nu 6 mån) blev en hane. Just nu är han totalt uppfylld av testosteron och testar hela världen med sin imponerande manlighet så nu undrar jag hur fan jag tänkte och varför jag inte lärde mig något första gången..... :grin:

Jag började med en hanhund och tyckte skvättandet var irriterande, intresset för löptikar och dessutom var han allmänt disträ och lite "självupptagen" att träna med. Så gick över tik, hade två, tröttnade på löp och den ständiga oron för livmoderinflammation, juvertumörer osv dessutom fick jag lära mig att även tikar kan lyfta på ben och skvätta på varannan lyftstolpe (:p) så hund nr 4 (nu 6 mån) blev en hane. Just nu är han totalt uppfylld av testosteron och testar hela världen med sin imponerande manlighet så nu undrar jag hur fan jag tänkte och varför jag inte lärde mig något första gången..... :grin:

:rofl::rofl:

Jag var definitivt inte en hondjursmänniska förut, men jag har ändrat mig och förhåller mig sällan till handjur numera :) . Jag uppfattar tikar som mera "med", lättare att samarbeta med i det stora hela. Hanar är mer splittrade, brötiga och tröga i största allmänhet.

Minuset för tikar är väl det hormonella, om de blir påverkade. Det känns mer som att jag kan leva med några veckors hormonpåverkan 2 ggr/år , än allmän tjockskallighet 365 dagar om året :p. Skämt åsido, så illa är det inte. Men hårdrar man det så är det inte långt ifrån ;)

Jag är generellt en hondjursmänniska.

Men den hanhunden vi har hemma nu trivs jag med, även om han kan bli lite blockerad ibland men jag tror det har mycket med slyngelåldern att göra. Och så det faktum att han bytt hem...

Fast då kastrerar man :D

Kan man ju göra med tiken också så det tar ut sig iallafall.

KL

Jag ser det som att det finns för och nackdelar med båda könen. Har egentligen inga direkta preferenser på den punkten utan utgår hellre från ett individperspektiv.
För egen del är inte kastrering en solklar lösning för att slippa "allt det där jobbiga" så jag anser att man får stå ut med/jobba på det som är träligt oavsett.

Nuvarande hunden är en tik, nästa kommer också bli tik men det beror främst på att jag vill ha det smidigt när tiken löper.

Men om man ska säga generellt inom min ras så har jag dels hört att tikar är mer självständiga och till högre grad kan roa sig på egen hand, sen är hanarna nog ofta lite mer att handskas med främst i tonåren.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hur stor och vilka skillnader är det egentligen mellan en tik och en hanhund? För och nackdelar? Har bara haft tikar men är i valptagen...
2
Svar
31
· Visningar
3 118
Senast: Fiorano
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 365
Senast: Tantan
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 287
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 637
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka