blizz

Trådstartare
har lite problem med mina hopplöst konstiga händer... efter att ha ridit i tusentals år har jag fortfarande inte hittat "mitt läge" att ha dem i... var har ni era händer? högt, lågt, brett, ihop, huuur? vad är det optimala egentligen? (gärna bilder)

Sv: händer

Det optimala är ju att man har en tränare som tjatar och talar om var händernas korrekta placering är. Ibland kan det hjälpa att faktiskt "binda ihop" händerna om man har problem med att de fladdrar iväg...

Jag tycker att många rider väldigt brett iaf.

Lite olika beroende på häst och form...
Men jag har nog de ganska högt, inte jätte men burna och är noga med att ha vinklad armbåge. Det känns som att jag blir mjukare då iaf. Tar hellre ett tygeltag något uppåt än bakåt neråt.
Har man de lågt tycker jag det är lätt att bli stum, men det beror ju också på. Ska man rida hästen låg får man ju ha låga händer...
Använder också ganska mycket ledande tygeltag, men försöker ha dem ihop när jag "inte gör något". Lite svårt att förklara...

Men jag tycker inte du ska tänka för mycket på det, rid så som funkar bäst. Går det inte på ett sätt så testa ett annat, det varierar ju jättemycket på vilken häst, vad du ska göra, vilken form du rider i osv.
Enligt Ridlära ska du ju ha händerna 1dm ovanför sadeln och 1dm mellan dem. Så det är väl det optimala, inte alltid det funkar bäst dock...

Hmm. det blev lite kluddigt... Jag är inte så bra på att förklara sånt här :angel:

jag har lite olika beroende på viken häst jag sitter på...

unghästen har jag ganska låg hand på "om i fall att" man får ett skutt =)
gamlingarna rider jag med lite högre buren hand och ca 2 dm i mellan händerna. (dock lite osäker men ca 2 dm)
mammas pålle måste man rida med lite redare och låg hand för att hon ska komma till ro innan man höjer handen för att få "upp" henne mer..

så som sagt de e olika.

Eller pinnar som ska "stå rakt upp" - bra för korrekt handställning. Vi har pinnperioder ibland, det brukar hjälpa.

Händerna är min akilleshäl också. Fick idag äntligen klart för mig att mitt problem ligger i axlarna egentligen. Min ridlärare fick handgripligen rätta in mina axlar och överarmar för att jag skulle få ett "muskelminne" att ta fram. När jag hade rätt axelläge och överarmsläge så gav per automatisk rätt handläge... Magiskt. Nu gäller det att tänka på axlarna och inte "välsta" vänsterhandeln hela tiden.....

Sa någon att det var enkelt att rida! Baaaah

Målet på mina dressyrpass är att jag ska kunan rida med handen buren ca 2 dm över hästens manke, med ca 2-3 cm mellanrum mellan händerna.

Det händer ganska ofta (särskilt i början av passen) att händerna åker isär för att hästen drar upp huvudet eller för att leda på volt, vid skänkelvikningar osv. men jag strävar alltid efter att få ihop dem rätt snabbt igen.

Mitt problem när det kommer till mina händer är att jag har en tendens att dra tillbaks dem, mina överarmar händer lodrätt ner från axeln och ner dvs att armbågsspetsen ligger i bakre midjan på mig. Mina händer ska ligga 2 dm längre fram så att armbågsspetsarna ligger snett över höftbenen. Dock blir inte hästens hals ihopdragen pga. mina bakre händer eftersom jag tendenserar att länga på tygeln när han vill sträcka fram nosen istället för att behålla tygellängden och följa med händerna ( :o )

Det är väl någon gammal trygghet jag har eftersom man får mer stöd av att låta armarna och armbådarna vila mot midjan istället för längre fram ;)

Min högerhand e perfekt , eller ja kanske inte men den är bra ialf! Vänsterhanden är hyffsad i höger varv men i vänster varv är den katastrof! Lägger omkull den o ja, usch , jobbar på de!:angel:

Åh, det där känner jag igen!
Har också problem med min vänsterhand, fast i högervarvet. Kämpar för att kunna ge stöd på den och det går bra när jag koncentrerar mig, men så fort jag släpper tankarna på den har handen åkt fram minst 1dm:crazy:
Tror ni det hjälper att träna upp musklerna mer i vänsterarmen?

Ju mer du fokuserar på ditt problem ju störra blir det.

Hitta något som du är stolt över, något du gör riktigt bra, släpp fokus på dina händer, låt det se ut! det kvittar!

När du hittar DIN balans hittar händerna SIN plats av sig själva, men genom att fokusera på händerna kryper din balans uppåt och får dig att bli obalanserad i axlar och nacke samt ev. skumpig i sadeln.

Så...vad är du superduperbra på?

:)

har lite problem med mina hopplöst konstiga händer... efter att ha ridit i tusentals år har jag fortfarande inte hittat "mitt läge" att ha dem i... var har ni era händer? högt, lågt, brett, ihop, huuur? vad är det optimala egentligen? (gärna bilder)

Man ska väl kunna ha sina händer i princip varsomhelst, inom rimlighetens ramar?
Det beror på situationen.

Mer viktigt är vad man har för handställning oavsett var man har handen.

Jag har händerna ca ½ - 1 dm över manken , tummarna som högsta punkt och ca 8-10 cm emellan dem.
Utan att skryta är jag stolt över min handställning då jag har en naturlig "fallenhet" för just handställningen och har aldrig haft problem med den :)
Tyvärr kompenseras detta med en otroligt dålig balans och sits men det är en annan historia.. :angel:

I min kompis stall lärs det ut att man ska ha ett hästhuvuds bredd mellan händerna och i jämnhöjd med manken. Jag tycker inte att det låter så jätteoptimalt men alla har väl olika ideer antar jag.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 717
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 526
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 796
Senast: Jahaja
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 739
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?