Det går att jämföra händelserna i Köln med de "vardagsövergrepp" som är mer socialt accepterade i det svenska samhället.
Det skiljer sig i skala vilket den citerade Hanna Fahl också bokstavligen konstaterat "Det är en fasansfull händelse, ofattbar, och också så... bekant. Principen, inte skalan. Så där organiserat och massivt är det sällan, men i miniatyr händer det varenda dag."
Det här massövergreppet följer en väldigt bekant mall, just den här gången tog sig sexismen uttryck i ett massöverfall, men allt som följer samma mall är uttryck för samma grundproblematik. Det är bekvämare att se det som en isolerad händelse men vi kan uträtta mer, bekämpa fler av de sexuella övergrepp som sker, om vi inte låtsas som om det är helt bortkopplat från sådant som sker dagligen i vårt samhälle. Det finns gott om män som tafsar på och trakasserar kvinnor på öppen gata i Sverige, men är man upptagen med att förneka existensen av det eller säga att dessa mer socialt accepterade övergrepp inte är något att bry sig om bredvid ett massövergrepp så kommer man inte kunna bekämpa det.
Ironiskt nog så är man om man vägrar se sambandet, om man bagatelliserar de vardagsövergrepp som så ofta sker, en del av problemet som kan leda till sådana här massövergrepp. Jag tänker på hur det sexuella våldet eskalerade på Tahrirtorget och att det inte skedde som en isolerad händelse utan efter lång tids utbredda vardagstrakasserier och vardagsövergrepp i offentliga miljöer. Sådant som hindrar den här typen av massövergrepp att ske är att vi inte trivialiserar något sexuellt våld mot kvinnor, inget av det, att vi inte normaliserar det utan tar det på allvar och inte låter det eskalera.
När jag såg rubrikerna om Köln-övergreppen associerade jag först till gruppvåldtäkterna i Indien och sedan kände jag en tragisk lättnad över att det sexuella våldet i Köln-fallet åtminstone inte var lika grovt. Det säger något om hur sjuk vår patriarkala värld är. Hur det tär på en.
Jag är ledsen och arg men inte förvånad. För som Fahl skriver så är det bekant och den gemensamma nämnaren är kön.