Händelserna i Köln

Hur spelar det någon roll när mörkertalet antaligen är väldigt stort?
Naturligtvis spelar det en roll, eftersom du använder det som argument.

Och om du läser vad jag skrivit så negligerar jag inte det faktum att sextrakasserier existerar. Men det går då knappast att jämföra med vad som skedde i Köln, det är en helt annan skala.

Om du anser dig felaktigt behandlad av myndigheterna kan det ju bero på de faktiska omständigheterna.
Att bevisföringen inte räckte.

Naturligtvis spelar det en roll, eftersom du använder det som argument.

Och om du läser vad jag skrivit så negligerar jag inte det faktum att sextrakasserier existerar. Men det går då knappast att jämföra med vad som skedde i Köln, det är en helt annan skala.

Om du anser dig felaktigt behandlad av myndigheterna kan det ju bero på de faktiska omständigheterna.
Att bevisföringen inte räckte.
Gör nu inte detta till ännu en tråd om hur du inte tror på att övergrepp sker förrän gärningsmännen blivit dömda i domstol.

Gör nu inte detta till ännu en tråd om hur du inte tror på att övergrepp sker förrän gärningsmännen blivit dömda i domstol.
Nej övergreppen sker nog, men i statens ögon så krävs en fällande dom,annars betraktas förövaren som oskyldig.* vilket du är mycket väl medveten om

* En princip som är 100% korrekt i ett demokratiskt samhälle.
Men det hela verkar vara ett försök av dig att styra in det hela på gamla, väl uppkörda hjulspår, så det ämnet överlåter jag till dig.

När jag läser en del kommentarer kan jag inte låta bli att undra, vad gör ni när främmande män tafsar på er titt som tätt och överallt? Jag menar inte att bagatellisera, utan jag är verkligen nyfiken.
Jag delar erfarenhet @Mia_R eller rättare brist på erfarenhet.
När jag var ung hände detta jämt då jag har väldigt stor byst och var smal i övrigt och jag ansågs vara allmän egendom för män antar jag. Första gången någon tafsade på mig var när jag var 14 och det var en full gubbe utanför systemet. Jag skämdes bara. Och den fortsatte det, droppen var när jag var 17 och blev tafsad på av en läkare på akuten när jag trillat av hästen. Och sen dess har jag skämts och känt skuldkänslor. Och nu är jag över 40 och känner ff skuld och skam över detta som jag kommer leva med resten av mitt liv. Så lite harmlöst tafsande av killar på krogen kan leda till livslånga traumatiska besvär som det gjorde för mig. Jag hoppas kvinnorna i Köln för den hjälp de behöver för att slippa lidandet i framtiden.

Det går att jämföra händelserna i Köln med de "vardagsövergrepp" som är mer socialt accepterade i det svenska samhället.

Det skiljer sig i skala vilket den citerade Hanna Fahl också bokstavligen konstaterat "Det är en fasansfull händelse, ofattbar, och också så... bekant. Principen, inte skalan. Så där organiserat och massivt är det sällan, men i miniatyr händer det varenda dag."

Det här massövergreppet följer en väldigt bekant mall, just den här gången tog sig sexismen uttryck i ett massöverfall, men allt som följer samma mall är uttryck för samma grundproblematik. Det är bekvämare att se det som en isolerad händelse men vi kan uträtta mer, bekämpa fler av de sexuella övergrepp som sker, om vi inte låtsas som om det är helt bortkopplat från sådant som sker dagligen i vårt samhälle. Det finns gott om män som tafsar på och trakasserar kvinnor på öppen gata i Sverige, men är man upptagen med att förneka existensen av det eller säga att dessa mer socialt accepterade övergrepp inte är något att bry sig om bredvid ett massövergrepp så kommer man inte kunna bekämpa det.

Ironiskt nog så är man om man vägrar se sambandet, om man bagatelliserar de vardagsövergrepp som så ofta sker, en del av problemet som kan leda till sådana här massövergrepp. Jag tänker på hur det sexuella våldet eskalerade på Tahrirtorget och att det inte skedde som en isolerad händelse utan efter lång tids utbredda vardagstrakasserier och vardagsövergrepp i offentliga miljöer. Sådant som hindrar den här typen av massövergrepp att ske är att vi inte trivialiserar något sexuellt våld mot kvinnor, inget av det, att vi inte normaliserar det utan tar det på allvar och inte låter det eskalera.

När jag såg rubrikerna om Köln-övergreppen associerade jag först till gruppvåldtäkterna i Indien och sedan kände jag en tragisk lättnad över att det sexuella våldet i Köln-fallet åtminstone inte var lika grovt. Det säger något om hur sjuk vår patriarkala värld är. Hur det tär på en.

Jag är ledsen och arg men inte förvånad. För som Fahl skriver så är det bekant och den gemensamma nämnaren är kön.

Nej övergreppen sker nog, men i statens ögon så krävs en fällande dom,annars betraktas förövaren som oskyldig.* vilket du är mycket väl medveten om

* En princip som är 100% korrekt i ett demokratiskt samhälle.
Men det hela verkar vara ett försök av dig att styra in det hela på gamla, väl uppkörda hjulspår, så det ämnet överlåter jag till dig.
Nej tack.

Det går att jämföra händelserna i Köln med de "vardagsövergrepp" som är mer socialt accepterade i det svenska samhället.

Det skiljer sig i skala vilket den citerade Hanna Fahl också bokstavligen konstaterat "Det är en fasansfull händelse, ofattbar, och också så... bekant. Principen, inte skalan. Så där organiserat och massivt är det sällan, men i miniatyr händer det varenda dag."

Det här massövergreppet följer en väldigt bekant mall, just den här gången tog sig sexismen uttryck i ett massöverfall, men allt som följer samma mall är uttryck för samma grundproblematik. Det är bekvämare att se det som en isolerad händelse men vi kan uträtta mer, bekämpa fler av de sexuella övergrepp som sker, om vi inte låtsas som om det är helt bortkopplat från sådant som sker dagligen i vårt samhälle. Det finns gott om män som tafsar på och trakasserar kvinnor på öppen gata i Sverige, men är man upptagen med att förneka existensen av det eller säga att dessa mer socialt accepterade övergrepp inte är något att bry sig om bredvid ett massövergrepp så kommer man inte kunna bekämpa det.

Ironiskt nog så är man om man vägrar se sambandet, om man bagatelliserar de vardagsövergrepp som så ofta sker, en del av problemet som kan leda till sådana här massövergrepp. Jag tänker på hur det sexuella våldet eskalerade på Tahrirtorget och att det inte skedde som en isolerad händelse utan efter lång tids utbredda vardagstrakasserier och vardagsövergrepp i offentliga miljöer. Sådant som hindrar den här typen av massövergrepp att ske är att vi inte trivialiserar något sexuellt våld mot kvinnor, inget av det, att vi inte normaliserar det utan tar det på allvar och inte låter det eskalera.

När jag såg rubrikerna om Köln-övergreppen associerade jag först till gruppvåldtäkterna i Indien och sedan kände jag en tragisk lättnad över att det sexuella våldet i Köln-fallet åtminstone inte var lika grovt. Det säger något om hur sjuk vår patriarkala värld är. Hur det tär på en.

Jag är ledsen och arg men inte förvånad. För som Fahl skriver så är det bekant och den gemensamma nämnaren är kön.
Ja, alla kvinnor blir mer eller mindre utsatt för det sexuella våldet utfört av män. Det som skiljer sig är enkom graden av våld. Så sjukt sorgligt är det.

Du glömde ett L, Köln är den gemensamma nämnaren för händelserna i Köln.
Och om ngt liknande hänt i Sverige, varför skriver inte media om den?
Det rör sig ju om ett antal anmälningar om våldtäkt o sexuella trakasserier på en offentlig plats inom ngr timmars tid.

Min teori är att ngt liknande inte hänt, att det är därför media inte skriver ngt.

Då måste jag fråga dig och ni andra som tycker det är vardagsmat, hur reagerar ni? Är det så vanligt att ni inte gör någon affär ut av det? Det är ju helt fruktansvärt att så många anser det vara helt vardagligt och inget att höja på ögonbrynen för att bli tafsad på för det händer ju hela tiden.
Jag gör betydligt mer än höjer ögonbrynen! Jag blir skitförbannad. Självklart blir jag skitförbannad. Så avtrubbad är jag inte att jag inte reagerar.

Poängen är inte att det är så vardagligt att det inte är något att bry sig om. Tvärtom, det är ju omfattningen av det som behöver lyftas fram.

Och omfattningen, så många , så centralt och under så kort tid. Det är unikt och det lär få vittgående följder i Tyskland .

Vardagsmat till den gräns att jag får hjärtklappning så fort jag ser att någon tittar på mig med den där... blicken, och närmar de sig så går jag fort åt andra hållet.

Tyvärr så har jag hamnat i diverse situationer med personer av motsatt kön som inte kan hålla händerna i styr. Visst, väl i situationen så blir jag iskall, ber dem dra åt hel-ete. Men likfan tycker jag att det är lika jävla jobbigt varenda gång, och mår psykiskt dåligt varje gång jag ens känner att det kan råka bli en situation jag inte känner mig bekväm i.

@sthu Nu när jag inte är lika ung och normsnygg blir jag inte lika utsatt, men jag orkar inte göra en grej av det faktiskt. Jag tar mig ifrån situationen, det är det typ.

Du glömde ett L, Köln är den gemensamma nämnaren för händelserna i Köln.
Och om ngt liknande hänt i Sverige, varför skriver inte media om den?
Det rör sig ju om ett antal anmälningar om våldtäkt o sexuella trakasserier på en offentlig plats inom ngr timmars tid.

Min teori är att ngt liknande inte hänt, att det är därför media inte skriver ngt.

Man far ta nyheteridag med en nypa salt ibland, men andock

http://nyheteridag.se/sa-morkade-dagens-nyheter-omfattande-sexovergrepp-i-centrala-stockholm/

*ibland = alltid.

Forovrigt nar jag satt och tankte pa detta sa blir jag faktiskt ganska bestort nar folk sahar totalt blavagrar att erkanna att det mojligtvis pagar nagon slags kulturkrock har. Det kanske ar jobbigt att inse att vissa kulturer har stora element so inte passar in i ett modernt, jamstallt samhalle och att vi kanske aktivt maste erkanna detta och motverka det. Istallet vill vi skylla saken pa man som helhet?

Det ar ju helt bedrovligt

*ibland = alltid.

Forovrigt nar jag satt och tankte pa detta sa blir jag faktiskt ganska bestort nar folk sahar totalt blavagrar att erkanna att det mojligtvis pagar nagon slags kulturkrock har. Det kanske ar jobbigt att inse att vissa kulturer har stora element so inte passar in i ett modernt, jamstallt samhalle och att vi kanske aktivt maste erkanna detta och motverka det. Istallet vill vi skylla saken pa man som helhet?

Det ar ju helt bedrovligt
Jag tror inte det handlar så mycket om kulturkrock som om unga människor i en situation som man inte har verktyg att bemästra.

För i Muslimska länder, lika lite som här är det acceptabelt att bryta konventioner och bete sig som svin

Skulle man stenhårt och hänsynslöst verkligen utvisa, hemförlova dem som gör detta skulle beteendet sluta tämligen snart..

En viktig skillnad vid jämförelse mellan enskilda övergrepp och dessa är att kvinnor i grupp blir erkända som brottsoffer och kan med hjälp av andra kräva samhällets stöd. För en ensam kvinna i rusningstrafik med flämtande mansperson tryckt intill sig finns inte samma möjlighet till bekräftelse och stöd. Vem orkar driva det själv? Många kvinnor i Sverige anmäler inte ens fullbordade våldtäkter.

Jag håller dessutom med ovanstående om att det är ett mansproblem och inte ett kulturellt sådant.

Jag kan heller inte låta bli att undra om ni som klarat er från övergrepp åker kollektivtrafik i rusning regelbundet?

Fast just "Nyheteridag" är en sajt som anses vara klart rasistisk. Domänen registrerades av Kent Ekroth.
Vill du dela något så håll dig undan från rena nassesidor kanske?[/QUOTE
Inte generellt svar till dig.
Vilken annan seriös media skulle våga smälla upp dylika rubriker. Och anklaga stackars ensamkommande flyktingbarn som ju kommit med nallen under armen och tummen i munnen?
gulan

Inte omfattningen nej, men att många verkar ta tillfället i akt.
Men det här handlar ju inte om att "ta tillfället i akt". Det här handlar om systematiska övergrepp som taktik för att skrämma (?) och råna kvinnor. Jag köper inte att det här inte skulle vara en enorm grej. Det vore ju som om flera tunnelbanevagnar bestod av tafsande rånande män. Och så är det ju inte. Visst finns det dom som tafsar och visst finns det dom som rånar en på tuben men är ju aldrig i den här omfattningen.

Alltså jag förstår att man vill lägga det här på "män som tar tillfället i akt är ett universellt problem" men att kalla det är vardagsmat känns väldigt starkt i mitt tycke för vart fan bor man om det här är vardagsmat?

Liknande trådar

Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 692
Senast: Brandgul
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 777
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka