Det där med bebisar på nätterna. Min make var extremt svårväckt både natt och morgon (skaka på karln en halv minut innan han slog upp ögonen) redan innan vi fick barn medan jag var tvärtom, vaknade av att någon släppte en fjärt typ och då var jag VAKEN och fann ingen anledning till att väcka honom också. Jag hade ju lika svårt att slockna efter nämnda fjärt ändå. Han var ju ändå tydlig med att jag skulle väcka honom ifall det behövdes bytas blöjor, torka kräks etc så han kunde göra det men varför då? Jag skulle ändå inte somna tidigare så det var väldigt sällsynt. Jag var förberedd på ungefär samma sak till barn nr2. Det visade sig att ganska snart efter barnets födelse var det partnern som var uppe på nätterna. Minns en gång när barnet var precis nytt som jag varit uppe för många gånger (innan han börjat vakna) och krockade med väggen pga trötthet och då skällde han nästan på mig dagen efter. Nu noterar jag knappt när det vaknar barn som kräkts/har krupp/drömmer mardrömmar osv. Jag är heeelt lost. Vet inte hur många gånger han frågat om jag kan hjälpa till att ta antingen barnet eller städandet så barnet snabbare ska komma i säng. Det är rätt intressant och det är nog ganska rättvist. Eller. Nu har han nog vaknat oftare snart tror jag
Min åsikt vad gäller barn som vaknar på nätterna är väl, enligt mina erfarenheter nu alltså, att om man är svårväckt bör man i alla fall erbjuda sig att underlätta. "Ja men väck mig i stället! Varför ska du ta alla pass?" Eller liknande ord. Att man faktiskt inte vaknar kan man inte alltid göra så mycket åt. Jag gissar att fler är som jag och maken även om man kanske inte alltid får ett barn var att vaka över så att säga.
Men det är väl kanske ett sidospår. Jag vet inte anledningen till varför kvinnor tagit alla pass, om det oftast är skitstövlar till män som sagt ifrån av anledningarna x y och z eller män som oftast är tröga att få liv i på nätterna.