Jag har och har haft flera sådana män i min närhet, fast oftare handlar det om att de sliter ut sig på jobbet än att de håller på hemma. "Fullt fokus på jobbet så slipper jag tänka och känna efter" ungefär (ja, de har sagt ungefär så till mig, dock inte lika rakt på, men sådant som innebär just det) och när de inte jobbat har de fyllt fritiden med en triljard olika fritidsaktiviteter.Jag hoppas att jag är tillräckligt anonym här, men jag har en släkting som är precis åt det andra hållet. Han gör allt. ALLT! I hushållet och i jobbet och jag ser hur det är på väg åt fanders... men ingen skulle någonsin komma på tanken att säga att "han mår nog dåligt" eller "han kommer att gå i väggen." Det är förjäkla tråkigt och frustrerande att se.
Alldeles för mycket uppmärksamhet läggs på det trådstarten beskriver tror jag. Har sett och hört det alldeles för många gånger - men ingen verkar se den som FAKTISKT skulle behöva hjälp.
Förlåt om jag halkade in i det förbjudna området nu. Jag VET att det som beskrivt i trådstarten är jättevanligt och har aldrig fått grepp om grejen. Det gör mig bara så frustrerad för att det skapar en stereotyp som sedan går ut över de individer som faktiskt behöver hjälp.
Visst, man kan vara en väldigt aktiv person och må bra av det, jag själv är sådan, men det som skiljer är ju varför någon är aktiv och om det också går att ta det lugnt eller om det enda som görs är att köra på tills personen somnar på kvällen av ren utmattning. De jag kommit i kontakt med som varit såhär, de har varit omtyckta av många, hyfsat välutbildade och med riktigt bra lön och "fina" jobb. Klart att ingen tänker på dem som personer mår dåligt! Men det är just pga de männen som jag själv tänker att jag struntar i vad jag får för lön, så länge jag kan leva på den och jag struntar i hur "fint" mitt jobb anses så länge som det fungerar för mig. Jag vill absolut inte hamna i samma situation som de här männen.
Men ja, det är därför jag ständigt återkommer till hur bra det vore att skrota alla stereotypa könsroller. Sådant motarbetas ju av folk som säger att "det är ju faktiskt skillnad på män och kvinnor!", men jag upplever ändå att fler och fler börjar förstå och tänka till. För att åter igen snacka om Vännen jag umgås mycket med, så får även han (och jag) en hel del aha-upplevelser när vi diskuterar just sådant här. Och jag tror det är viktigt. Att ta diskussionen, att tänja på gränserna och vara lite normbrytande. Det handlar inte om att vara normbrytande för att vara "cool" på något vis, utan för att få utrymme att må bra och skapa ett sådant utrymme även för andra.