Det är väl inte ens en diskussion om mansrollen utan en diskussion om ett fenomen om hur kvinnor for whatever skapar en förklaring för dåligt beteende och på något sätt vänds det mot någon sorts roll som skapats. Nog för att det finns många lata män, personer i allmänhet och att det finns personer som av whatever anledning försvarar dessa män, personers beteende men det gör det inte för mig till något kan attribueras till mansrollens fel.Ja, du ja. Men det är frustrerande att det aldrig i något sammanhang ska gå att diskutera bekymren med mansrollen utan att vi MÅSTE påpeka att det inte gäller alla män så att ingen stackars man blir blå om tårna.
Bara för att beteendet är konstigt och svårförklarligt så ser jag inte riktigt den röda tråden till att koppa det till normer och roller. Det händer minst lika ofta för mig att kvinnors dåliga beteenden förklaras på liknande sätt utan att jag för den sakens skulle vill koppla det till specifika könsnormer eller könsroller. Jag tror mer det handlar om att man vill hitta någon sorts anledning för personen antingen för att man själv har en annan bild av personen i sitt sinne eller för att man vill tro något annat om personer i allmänhet.