Tror att det till stor del har med mansroller att göra. Män är inte "vana" vid att behöva ta ansvar hemma, och slingrar sig från det. Sen är mer "mjuka" normerna ändå i ett större perspektiv rätt så nya, och såklart ännu mer "ovana" för männen. Det är att tillägga, absolut ingen ursäkt, men en förklaring enligt mig.
Kan bara ta min egna pappa som ett exempel, en konservativ 50-talist. Nedanstående utspelade sig när han var ca. 40-55 år gammal....
Från det att jag var 0-15 år gammal gjorde han inte ett nickel hemma. Städade aldrig, diskade aldrig, tvättade inte ens sina egna kläder, VAB:ade inte en dag med mig, var inte föräldraledig en dag, skjutsade aldrig mig någonstans etc. etc. Utan han jobbade, drog in pengar och på kvällar/helger hade han sina intressen (vilket var minst 5 dagar/vecka!), dock gjorde han än del mat då han är kocken i huset. Mamma fick ensamt ta hand om mig och hela hushållet 7 dagar/vecka, i 15 års tid.
På senare år har han dock mjuknat och börjat ta mer ansvar. Han gör fortfarande inte mer än 10-15% av hushållsjobbet, men tvättar åtminstone sina egna kläder ibland, sätter igång åtminstone någon diskmaskin/vecka (fast resterande 6 dagar gör "någon annan" det...) och skjutsar mig en hel del.
Tycker mig också se en ganska stor skillnad på yngre killar idag jämfört med tidigare. Bara när jag var tonåring/yngre, för en 5-10 år sedan var det fortfarande "kutym" med en hårdare attityd, man skulle till varje pris framstå som självsäker/tuff etc. etc. Inom vissa kretsar är det absolut fortfarande så, men tycker inte alls att det är lika tydligt idag som bara för några år sedan. Det är mer "tillåtet" att vara "mjukare" och t.ex. ta mer ansvar hemma. Har några bekanta som är några år äldre än mig, men som nu har barn. Där gör killen om inte exakt hälften av jobbet, så åtminstone en 40%. Sen att det inte är millimeterrättvisa är en sak, och ingenting jag tycker är en absolut nödvändighet heller, men där gör killarna i stort sett lika mycket hushållsjobb som tjejerna, kanske är hemma med barnet några dagar mindre, men ändå på en helt reko nivå.