Halvfodervärd - berätta om hur ni har det

Safira

Trådstartare
Jag har just fått frågan om att bli halvfodervärd :eek: och vill nu veta era erfarenheter som halvfodervärd.

Hästen känner jag väl och trivs både med honom och ägaren. Är idag medryttare på honom och är ute i stallet 2 dagar i veckan med all skötsel. Ifall jag blir halvfodervärd så kommer jag att vara där 3 dagar varannan vecka och 4 dagar varannan. Vi ska isf dela på kostnaderna (stallhyra och skoning). Det är den infon jag vet nu.

Vad gör man när hästen blir sjuk? Antar att man delar kostnaderna rakt av då med.
Vad bör stå i ett kontrakt och var hittar man färdigskriva såna?
Något speciellt jag ska fråga ägaren om?
Berätta allt (bra och dåligt) om era erfarenheter.

// är lite småchockad just nu

Sv: Halvfodervärd - berätta om hur ni har det

For mig ar halvfodervard att man delar pa kostnaderna, i manga fall star nog agaren for forsakringen, men i vorigt delar man. stall, foder, skoning, vaccinationer osv.

Vad som galler i ovrigt om t.ex hasten blir sjuk och sa vidare far ni val disskutera er fram till. Och sedan skriva in det i kontraktet.
Var supernoga med kontraktet och ta med aven tramsiga saker.

Vad hander om ni maste flytta hasten till exempel?

Hur brukar ni göra med täckes köp och annan utrustning? Den som känner för att köpa köper eller köper ni varannat täcke t.ex?

Har inte haft någon halvfodervärd/varit, men de i min omgivning som haft det arrangemanget har delat på allt - såväl utgifter som nöje. Att vara halvfodervärd är för mig ett ökat ansvar, men också ökade "rättigheter", det vill säga mer inflytande och bestämmanderätt om och kring hästen. Kommer det till kritan så har såklart ägaren det sista ordet.

Man köper alltså det som behövs, antingen genom "växelvis verkan" (jag har lagt ut 500 på utrustning den här månaden, nästa gång är det din tur) eller genom att dela rakt av (det kostade 500, så du är skyldig mig 250). Kan vara bra att göra upp vad som gäller kring stora kostnadsposter, säg tex sadel.

Som halvfodervärd anser jag också att man ska ha möjlighet att träna och tävla, om man önskar det. Är hästens ägare också en tävlingsmänniska så får man hitta en balans som gör att båda får chansen till träning/tävling utan att hästen går in i väggen ;)

Tror nog att det kan bli kul, känns allt bra mellan dig/ägaren/hästen så kör hårt!

Min halvfodervärd betalar en fast avgift på 1500kr/mån, 1000kr/mån under betesmånaderna. Hon har honom 3-4dgr/v.

En ide är att man gör som en jag känner som har en häst som de är två om.
De delar fasta kostnader rakt över det vill säga stallhyra och foder.

Sedan har de ett konto som de båda sätter in 500/månad på (det får man självklart fundera över om det räcker)
Som de har till hovslagare, vaccinationer, inköp av utrustning med mera, samt en buffert vid behov.
På det viset får de kostnaden per månad istället, vilket båda tycker är bra.
Nu har de haft tur, det har inte varit några stora kostnader utan den här 1000/månad har inte bara räckt de har till och med fått pengar över, så en ny sadel ska inköpas så småningom
Ägaren står för försäkringen och ev självrisk vid skada.
Övrigt delar de alltså på.

De har lagt upp ett schema att den ena veckan har de tre resp 4 dagar och veckan därpå tvärtom.
Vill någon tävla så pratar de om det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 626
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 980
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 351
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar