halva steg?

M

Milli90

Läste i boken "skola din häst till samling och hållbarhet". där besrkiver författaren något som kallas halva steg. vad innebär det? hon använder också ordet skolgalopp. är det samma sak som arbetsgalopp?

Sv: halva steg?

Läste i boken "skola din häst till samling och hållbarhet". där besrkiver författaren något som kallas halva steg. vad innebär det? hon använder också ordet skolgalopp. är det samma sak som arbetsgalopp?

du kan nog hitta många trådar om ämnet skulle jag tro :) finns många diskussioner från klassisk ridkonst.

halva steg är förberedlese till piaff. man jobbar med att korta ned tempot men ha kvar takten och allt eftersom ökar man samlingen genom att hästen gymnastiseras i alla leder i bakdelen.

skolgalopp är en mycket samlad galopp. Det är en fyrtaktig galopp. men ska inte förväxlas med passtaktig galopp. Hästen ska sätter ned inner bak före ytter fram. i passtakten gör hästen tvärtom. skolgaloppen har inget svävmoment, utan hästen sätter ned ytter bak innan den lyfter inner fram.

hoppas det räcker som förklaring o att jag förklarat rätt :) I sann bukeanda lär jag få veta om jag förklarat fel *hihihi*

Självklart har du svarat fel!!!:devil: (skämt och sido):angel:

Jag har nämligen fått lära mig att halva steg är när hästen travar i en bekväm 2-taktstrav, och heltplötsligt stannar upp lite och tar ett lite högre benlyft som gör att steget kortas ner. Det är ingenting man uppmuntrar och har ingenting med piaff att göra. Snarare har det att göra med att hästen inte bjuder framåt...

Skolgalopp har jag aldrig hört talas om men det kan säkert stämma det du säger!

Halva steg används som sagt inom AR/klassisk ridning och är inte fel, men inget "vi" använder inom tävlingsdressyren. Samma sak med skolgalopp.

Som någon svarat innan så är halva steg ett sätt att närma sig piaffen. Stegen kortas mera och mera ju starkare hästen blir (högre och högre samling) och om hästen blir tillräckligt stark så har man piaffen.
Absolut inget fel alltså utan ett utmärkt sätt att träna och stärka hästens bakdel.
Det är även beskrivet väldigt tydligt i boken hur och varför.

om författaren beskriver det i boken varför frågar du igen?!

Halva steg används som sagt inom AR/klassisk ridning och är inte fel, men inget "vi" använder inom tävlingsdressyren. Samma sak med skolgalopp.

Ah, kejs. Fel av mig dårå!:angel: Fast inte om man tänker "vanlig" dressyr dårå:D

Är jag helt ute och cyklar om jag tycker detta "skolgalopp" (nytt ord för mig) är den galopp som används i piruetter?

helt enkelt för att jag inte riktigt förrstod det.

Alltså, det råder delade meningar om skolgaloppens existens eller icke-existens.

AR-folket anser att den mest samlade galoppen med automatik blir fyrtaktig, och att det inte går att samla tillräckligt för t ex en piruett utan att hästen blir fyrtaktig. Denna fyrtaktiga extremt samlade galopp är då skolgaloppen.

Sen finns det ganska gott om människor som inte tror på detta, utan anser att om samlingen är av tillräckligt hög kvalitet så behåller hästen tretakten även i t ex piruetter.

Jag själv lutar åt det sistnämnda - i alla fall så långt som ögat kan se utan att man tar hjälp av film för att analysera steget. Det är möjligt att man genom att titta på film i slow motion kan upptäcka att även en bra piruettgalopp är fyrtaktig. Så tydlig fyrtakt att den upptäcks med blotta ögat eller upplevs som tydlig när man sitter på hästen vill jag nog inte ha.

Inte? Skolgalopp förstår jag att man inte använder sig av, iom att man inte vill ha fyrtaktig galopp, men halva steg?
Har för mig att jag läst det beskrivet i en "vanlig" dressyrbok. Att man ber hästen vila mer i steget och vänta kvar på ryttaren som förberedelse för tramp och samling i traven.?
Hörde iaf om halva steg långt innan jag hörde talas om AR eller klassisk dressyr.

Senast ändrad:

Alltså, det råder delade meningar om skolgaloppens existens eller icke-existens.

AR-folket anser att den mest samlade galoppen med automatik blir fyrtaktig, och att det inte går att samla tillräckligt för t ex en piruett utan att hästen blir fyrtaktig. Denna fyrtaktiga extremt samlade galopp är då skolgaloppen.

Sen finns det ganska gott om människor som inte tror på detta, utan anser att om samlingen är av tillräckligt hög kvalitet så behåller hästen tretakten även i t ex piruetter.

Jag själv lutar åt det sistnämnda - i alla fall så långt som ögat kan se utan att man tar hjälp av film för att analysera steget. Det är möjligt att man genom att titta på film i slow motion kan upptäcka att även en bra piruettgalopp är fyrtaktig. Så tydlig fyrtakt att den upptäcks med blotta ögat eller upplevs som tydlig när man sitter på hästen vill jag nog inte ha.

Om hästen är väldigt "lyft" i framdelen i galoppen som resultat av att bakdelen sätts under, hur ska då ytter fram kunna sättas ner exakt samtidigt som inner bak? :p jag ser det som en omöjlighet även om man "bara" har rejäl samling i hästen.
Åtminstone de få hästar jag sett IRL som faktiskt har en väldigt undersatt galopp med fri framdel. Skulle aldrig begära att man kräver lika hög samling av hästen i ett dressyrprogram, det skulle bli för jobbigt att hålla nästan ett helt program med alla samlade rörelser/gångarter som ingår.

Min teori är att galoppen är en mer samlad gångart, går att få mer på rumpan än en gångart som alltid är diagonal-bakbenen beroende av frambenen. Men visst bör piaffen kunna avvika taktmässigt om hästen blir för samlad, frågan är väl mest om hästen fortfarande skulle kunna röra sig i travtakt och därmed fortfarande "piaffera".
Bara min egen upplevelse efter att ha sett hästar gå riktigt fritt i framdelen IRL - de kan aldrig i livet gått i tretakt men galoppen såg fin ut kvalitetsmässigt ändå! :p

Piaffen har ju en skala mellan skoltrav och levad, och mer samling än levad kan man inte få, så jag håller inte riktigt med.

Jag har nämligen fått lära mig att halva steg är när hästen travar i en bekväm 2-taktstrav, och heltplötsligt stannar upp lite och tar ett lite högre benlyft som gör att steget kortas ner. Det är ingenting man uppmuntrar och har ingenting med piaff att göra. Snarare har det att göra med att hästen inte bjuder framåt...!
Precis så gör min och det är jätteläskigt och ja, det är för att hon totalt tappar bjudningen framåt. Hade ingen aning om att det kallades för "halva steg" men det måste vara det hon gör.

Fyrtaktspiruetter blir det om den är för långsam-tappar aktionen eller så får man 3-takt- jämnfota bak:rofl:
Halva steg är väl en väldigt kort trav utan samling, men som ska fås så.

Senast ändrad:

Piaffen har ju en skala mellan skoltrav och levad, och mer samling än levad kan man inte få, så jag håller inte riktigt med.

Fast iom det du skriver så gör du det. Bara det att jag inte tänker på skoltrav/levad som samma sak som piaff. Eller inte ser levad som samma sak som trav om man säger så! ;)

Precis så gör min och det är jätteläskigt och ja, det är för att hon totalt tappar bjudningen framåt. Hade ingen aning om att det kallades för "halva steg" men det måste vara det hon gör.

Om de tappar bjudningen framåt och står emot så är det INTE halva steg. Om en häst går med bjudning och avslappning och väntar på ryttaren i ett lite lägre tempo, då är det halva steg (finns säkert fler defenitioner, men ändå).
Det ni beskriver låter helt enkelt som en häst som spänner sig och/eller står emot hjälperna.

Har du ingen riktig bjudning går det inte att rida halva steg.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: MiniLi
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 885
Senast: Ramona
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar