M
Milli90
Läste i boken "skola din häst till samling och hållbarhet". där besrkiver författaren något som kallas halva steg. vad innebär det? hon använder också ordet skolgalopp. är det samma sak som arbetsgalopp?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Läste i boken "skola din häst till samling och hållbarhet". där besrkiver författaren något som kallas halva steg. vad innebär det? hon använder också ordet skolgalopp. är det samma sak som arbetsgalopp?
Halva steg används som sagt inom AR/klassisk ridning och är inte fel, men inget "vi" använder inom tävlingsdressyren. Samma sak med skolgalopp.
Är jag helt ute och cyklar om jag tycker detta "skolgalopp" (nytt ord för mig) är den galopp som används i piruetter?Halva steg används som sagt inom AR/klassisk ridning och är inte fel, men inget "vi" använder inom tävlingsdressyren. Samma sak med skolgalopp.
Halva steg används som sagt inom AR/klassisk ridning och är inte fel, men inget "vi" använder inom tävlingsdressyren. Samma sak med skolgalopp.
Alltså, det råder delade meningar om skolgaloppens existens eller icke-existens.
AR-folket anser att den mest samlade galoppen med automatik blir fyrtaktig, och att det inte går att samla tillräckligt för t ex en piruett utan att hästen blir fyrtaktig. Denna fyrtaktiga extremt samlade galopp är då skolgaloppen.
Sen finns det ganska gott om människor som inte tror på detta, utan anser att om samlingen är av tillräckligt hög kvalitet så behåller hästen tretakten även i t ex piruetter.
Jag själv lutar åt det sistnämnda - i alla fall så långt som ögat kan se utan att man tar hjälp av film för att analysera steget. Det är möjligt att man genom att titta på film i slow motion kan upptäcka att även en bra piruettgalopp är fyrtaktig. Så tydlig fyrtakt att den upptäcks med blotta ögat eller upplevs som tydlig när man sitter på hästen vill jag nog inte ha.
Precis så gör min och det är jätteläskigt och ja, det är för att hon totalt tappar bjudningen framåt. Hade ingen aning om att det kallades för "halva steg" men det måste vara det hon gör.Jag har nämligen fått lära mig att halva steg är när hästen travar i en bekväm 2-taktstrav, och heltplötsligt stannar upp lite och tar ett lite högre benlyft som gör att steget kortas ner. Det är ingenting man uppmuntrar och har ingenting med piaff att göra. Snarare har det att göra med att hästen inte bjuder framåt...!
Piaffen har ju en skala mellan skoltrav och levad, och mer samling än levad kan man inte få, så jag håller inte riktigt med.
Precis så gör min och det är jätteläskigt och ja, det är för att hon totalt tappar bjudningen framåt. Hade ingen aning om att det kallades för "halva steg" men det måste vara det hon gör.
Precis så gör min och det är jätteläskigt och ja, det är för att hon totalt tappar bjudningen framåt. Hade ingen aning om att det kallades för "halva steg" men det måste vara det hon gör.