Sv: Halti

ja det kanske funkar för att ni har så pass bra hundar som tål den behandling ni väljer att ge dem. men bara för att det funkar hyfsat behöver inte det vara det bästa sättet. det finns betydligt effektivare sätt att träna hund på.

tyvärr är det lite tabu att inte dänga till sin hund ibland i brukskretsar, så tabu att min tränare har gamla bruksnissar som tränar för honom i smyg. skulle det komma fram hade de med all säkerhet blivit utskrattade.

all heder åt dem som vågar bryta sig ur wannabee-väktare-gänget.

PIRU skrev:
så jag är flexibel när det gäller tränings metoder, men på min nuvarande hund o den som kommer om 7 veckor kommer o köras på det gammla sättet för det funkar, o det är utan problem...

:rofl:

Å ändå var utgångspunkten direkt utan att veta mer om hunden att göra si och så :angel:

Jag vet en hel del om den hunden som Jadzia har då vi är goda vänner.

Vadå wannabe-väktar.svängen?
var inte det jag mena men att man har ett brett utbud på folk man tränar med eller tittar på se om man kan lära av andra människor deras sätt o träna o motivera.

efter som jag vet denns linjer o föräldrar djuren så JA den ska köras på det gammla sättet, ni tror ju det är nåt sätt me baseball trä eller nåt den kommer o bli korrigerad o belönad precis som min nuvarande hund, sen får man givetvis lägga sig på den nivå hunden pallar med o belöning den vill ha men sånt vet man inte innan så det kan ja hålla med om det vet jag inte ännu men det går snabbt o ta reda på.

tippan syftade på din nya valp.

visst är det bra att det finns ett brett utbud av hundmänniskor! och visst kan man lära sig mycket av att titta på andra! men när shaping beskrivs som daltande och när det skrivs att inlärning inte fungerar likadant oavsett om varelsen är tvåbent eller fyrbent, ja då är det åtminstone en av oss som inte tittat.

Nä inte ens det! Jag syftade på Mulle som ansågs skulle uppfostras på ett visst sätt utan att ens veta vad Mulle är för en filur :d Å det skulle dessutom funka direkt också!! (Men det skulle helt klart fungera på 1 av 2 här hemma)

haha ojdå...

PIRU's metod hade inte funkat på någon av mina, M hade tappat all motivation och L hade man varit tvungen att knäcka totalt.

cillamuffins skrev:
haha ojdå...

PIRU's metod hade inte funkat på någon av mina, M hade tappat all motivation och L hade man varit tvungen att knäcka totalt.

vadå mina metoder?
tappar hunden all motivation så har du ju gjort FEL!!! , korrigera hunden direkt belöna ja då är ju hunden i samma sinnes stämning som innan.

hon tål inget våld från föraren. blir hon korrigerad när hon presenterar så slutar hon presentera helt, och inte bara det i presentationen som hon blev korrigerad för.

nej okej jag drar mig tillbax trodde inte för mitt liv att det fanns såna vekhundar har ju som sagt va träffat "Jadzia´s" Rottis tik trott på fullaste allvar att det var bland det värsta jag stött på men även hon tål ju o bli korrigerad.

Men tycker fortfarande inte man ska sitta här o tala om att man inte behöver korrigera hundar för då är man på hal is, min nya uppföddare fick tillbax en 3årig schäfer hane som jag titta på men bestämde mig för o ta en valp istället för det lär bli fight hemma efter som min är nu 4år o större chans att han kommer överens men en valp. För o säga att man inte behöver korrigera är ju ett gott ex på just denna hund tanten som haft har bara kört positivt aldrig rört hunden alls går kanon i störnings fri miljö o på träning, den är kanon på alla sätt men så kommer de på tävling då är allt annat roligt o det blir pannkaka. sen till slut bestämmer sig hunden nej nu får det räcka me larv nu ska jag ta över o ja 2 dagar senare sitter han i hundgård igen hos uppföddaren. men så kom det en hundförare för 3 veckor sen körde den i 10dagar o den gick klockrent på tävlingen o han är lärd på samma sätt som mig o flera.

jag har fortfarande inte påstått att man aldrig behöver korrigera sin hund, men man måste inte göra det med alla. jag är inte rädd för att ta i mina hundar, men de upplever aldrig att tredje världskriget bryter ut. jag vill inte göra mina hundar rädda när jag korrigerar, jag vill bara markera att det beteendet inte är önskvärt.

nej det är sant, men jag har heller aldrig sagt att jag vill att min hund ska vara rädd för mig heller, men han ska veta att det är allvar det vi gör o inge lek utan för mig är tävlandet me hund på blodigt allvar på plan o det accepterar han därför en god tävlings kamrat som också har kul på plan. men utanför plan kan jag lika väl skoja o ha det jäkligt skoj me hunden spela fotboll o hålla på, men på plan eller i andra lägen där inte lek är okej då ska han åtlyda o ta det på allvar, det är skarp herre i många fel men jäkligt snäll så det gäller o ha koll på han i vissa lägen o det vet ja om.

Ja men skulle aldrig i livet gå ut på en träningsplanen o reta fram ett fel eller ett bettende så man får ta problemet, det gör man på en ny plats så hunden inte sätter träningsplanen förknippat med obehag. o sen såna problem så helvete bryterlös det hoppas jag inte man har i vanligt lydnadspass för då är det nåt som är galet sen långt innan,Utan man gjort nåt åt det, där ska det väl räcka med koppelkorrigering tycker ja

Lite ot och nyfiket frågat...
Har du någonsin testat något annat sätt än "det gamla sättet", (som för övrigt började bli väldigt omodernt redan när du var kvar i knatteåldern...)

Senast ändrad:

Korrigera gör säkert alla när man tränar och till vardags.
men inte så helvetet brytet lös. Man kan korrigera på ett lugnt sätt, men ändå bestämt.
Sen kan väl jag också bli förbannad, men väldigt sällan jag behöver bli det. Ett djur som är vabn vid att helvetet bryter löst, måste man alltid göra så helvetet bryter löst när man behöver korrigera.
Men om jag behöver ta i på mina hundar, kanske det räcker med ett högre tonläge eller möjligvis ta tag i skägget. De är så vana vid att jag kan säga till dom i vanlig ton, så när jag verkligen behöver korrigera ordentligt, så behöver jag inte göra hälften av vad du behöver.
Samma som med barn hästar, ja vad som helst. Ryter man och gapar för minsta lilla, då lär man få ryta och gapa som en galning när man verkligen behöver.

Och som du sa om att det fanns så veka hundar här. Det beror ju helt på. Jag tror att skulle du korrigera mina hundar, skulle de säkeret springa ifrån skinnet. De skulle nog bli rädda, för de skulle inte fatta vad det handlar om. De är helt enkelt inte vana vid hårda tag, och det har aldrig behövts heller.
Jag är stolt över att kunna säga till mina i normal samtalston. Och att jag har mycket att ta till om jag verkligen behöver. Vad har ni som gör så helvetet bryter ut när det verkligen behövs? Eller bryter helvetet ut för vad det än är?

Vet du. jag kanske är fel ute. men varför får jag en känsla av att det ofta är de som håller på med skydds som har detta sätt. Jag kanske är helt fel ute.
Men på min klubb är det flera som håller på med skydds, och jag är ju ny på klubben. men jag kan nästan se på vilka som håller på med skydds, deras sätt mot hundarna mm.
Ja, jag kan inte riktigt sätta fingret på vad som det är att jag känner så.. Och sen får jag känslan av att de nästan ser ner på andra hundfolk.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Tänkte försöka slå slag i saken att börja tänka mer seriöst på att skaffa hund antingen i slutet av detta år eller 2024. Uppvuxen med en...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
9 552
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama