Sv: Halti
*lk*
Jisses vilken diskussion... är det två världar som kolliderar? IPO världen med sin "gamla tyska nazi metodik" o den nya "shaping-klicker-tullan-dig-då-skolan"...
Vad är värdet med att PIRU (djävulen på finska, klädsamt) går in med sin macho stil i en diskussion skriven av nån som tydligt inte har samma intresse för svart-vita värld i sin skolning? Och varför försöker ni andra ens prata i era ögon vett med en IPO människa??
Jisses det är två olika skolor, uppvuxen med IPO hundar och "vanliga sällskapshundar" (dvs lydnads och agilityhundar) hundar i samma hushåll vet man ju hur skolningen och hundarnas temperament skiljer sig. Och två helt olika typer av hundhållning är det.
Måste fråga dig PIRU varför du ser din egna väg så överlägsen? Som uppvuxen i dessa hundkretsar ser jag inte att den väg du valt är bättre än den mjuka vägen som ger en ofta mindra vass hund (oberoende medfödd skärpa)? Som om alla vill ha en IPO hund
vansinne att ens tänka så, eller att ge sig på dom som har en halti eller antidrag sele på sin hund... alla är vi olika.
Kan ju även meddela att en av de hundar som tränats i min moders och mosters hushåll tävlade framgångsrikt i VM i slutet av 90-talet, och han var hedersgäst på finska SM i år (igen), fick bära in fanan (han är pensionär idag). Min moster är även en av de främsta bruksdomarna i norden. Men ingen av dessa två krut-tanter inom IPO och bruks har din inställning till problemlösning (alla jobbar vi med hundträning), och skulle aldrig drömma om att fördöma på det sätt du gör. Hoppas du gör det med ironi, annars är det fan en skam för hundvärlden att behöva beskåda denna typ av diskussioner. Gäller lite båda parter i fördömmande då. En IPO hund är ingen sällskapshund, inte om den ska upp till de nivåer man ofta önskar, dessa hundar buras gärna inomhus osv för att bygga mer o mer drift. Något jag aldrig skulle göra med mina spårhundar hemma. Och säkert inte nån annan av er "mjukare" människor?
Kan tycka att mycket av hundvärlden har blivit daltig, jo vars, när folk inte ens golvar en morrade hund som trotsar. Men tycker dock att det går emot det bättre överlag.
Anser att alla hundar skall kunna gå i breda läderhalsband utan att dra, men vägen dit kan vara lång (en kampvillig hund drar ofta bara för kampen tex, en virrpanna till vallare kan dra utav ren livsglädje osv). Och behöver man en halti till en hund som härjar i början av promenad el dyl, är det i mina ögon helt okej. Absolut. Hellre det säkra före det osäkra med hundar.
Blev lite väl virrig text, ville bara framföra min åsikt lite om hur diskussionen förs, att svartmåla varandras inlärningsmetoder kommer aldrig att hjälpa någon med sin hund. Att hoppa på folk om deras sätt kommer aldrig att hjälpa någon. Har nån av er hört talas om pedagogik?
och det är inte att förmänskliga hunden att säga att den metoden fungerar även på våra fyrbenta vänner...