Sv: Halti

Jadzia skrev:
När det gäller vissa beteenden så chansar jag inte. Beteendet måste bort och det på en gång. Hellre går jag då på riktigt hårt än för lite så att hunden gör om det.

det där kan jag verkligen hålla med om. vissa beteenden är rent farliga och då är det värt att ta genvägen även om den inte är snäll. det jag har invändningar mot är när det används lite slentrianmässigt. att hunden läxas upp i tid och otid och att motivationskällan är att slippa obehag.

lånar min egen knapp: vad gör man om man har en hund som inte tar åt sig av fysiska korrigeringar och "glömmer" sociala väldigt fort? tar man i hårdare och hårdare eller?

Om en Halti används på rätt sätt tycker jag att det är helt ok att använda. Jag anväder Halti på min golden när jag behöver ha absolut kontroll på honom, aldrig på en kisspromenad. Jag tycker faktiskt att de som inte har 100% kontroll på sina hundar borde ha Halti på hunden när de är bland mycket folk. Alla känner sig tryggare om hunden är ordentligt kopplad, det finns väl inget läskigare än en stor hund med en liten ägaren som kastar sig emot en!
Var med om en gång att en liten tant var ute med sin afgahnhane och de möter en kvinna med barnvagn, vet inte om hunden vart rädd för barnvagnen eller om den var ilsk men hunden kastar sig emot barnvagnen och tanten åker i backen och slårhuvudet i en sten. Kvinnan skriker och hunden står och krafsar och skäller på barnvagen, jag som står kanske 20m bort springer fram och tar tag i hunden som konstigt nog lugnar sig direkt, då tittar jag till tanten som är alldeles snurrig och blöder från ett sår i huvudet. Jag frågar om jag ska ringa abulans men hon är ok säger hon.

Denna gång gick det relativt bra men nästa gång kanske hunden har i kull barnvagnen....

Jag accepterar att folk tränar på olika sätt, så länge det inte är misshandel. Men när man inte kan ta att man tränar på olika sätt, utan tycker att alla andra gör fel. Det är tråkigt. Varför är just det man gör, det enda rätta. Det finns många i min omgivning som kör med mjuka metoder och de har också kommit till SM (men inte i skydds).
Att sitta och nervärdera de som håller på med klicker mm, det är dålig stil. Det finns olika sätt att träna.
Jag vet en tjej som tävlar både elit spår, elit sök och elit lydnad och hon var även med i SM bevakning. Och hon tränar bara med klicker.
och bara för man kör med mjuka metoder så måste man inte förmänskliga hunden.
Jag blir så trött...

Jahapp.. nu kom nästa problem..
Han lyckas krångla sej ur den där *censur*haltin :mad: 2 ggr har han gjort det nu, och går med nosen i backen konstant hela tiden och "gnuggar* skallen mot precis allting för att slippa den...
och då har jag den ändå rätt spänd :crazy: och i rätt storlek.
Iofs så är han inte så van vid den så det blir väl bättre med tiden, men vill inte gärna att han lyckas få av sej den.
Så.. tips på hur man får honom att sluta? :confused:

*lk*
Jisses vilken diskussion... är det två världar som kolliderar? IPO världen med sin "gamla tyska nazi metodik" o den nya "shaping-klicker-tullan-dig-då-skolan"... :rofl: :rofl:

Vad är värdet med att PIRU (djävulen på finska, klädsamt) går in med sin macho stil i en diskussion skriven av nån som tydligt inte har samma intresse för svart-vita värld i sin skolning? Och varför försöker ni andra ens prata i era ögon vett med en IPO människa?? :rofl:
Jisses det är två olika skolor, uppvuxen med IPO hundar och "vanliga sällskapshundar" (dvs lydnads och agilityhundar) hundar i samma hushåll vet man ju hur skolningen och hundarnas temperament skiljer sig. Och två helt olika typer av hundhållning är det.
Måste fråga dig PIRU varför du ser din egna väg så överlägsen? Som uppvuxen i dessa hundkretsar ser jag inte att den väg du valt är bättre än den mjuka vägen som ger en ofta mindra vass hund (oberoende medfödd skärpa)? Som om alla vill ha en IPO hund :rofl:
vansinne att ens tänka så, eller att ge sig på dom som har en halti eller antidrag sele på sin hund... alla är vi olika.
Kan ju även meddela att en av de hundar som tränats i min moders och mosters hushåll tävlade framgångsrikt i VM i slutet av 90-talet, och han var hedersgäst på finska SM i år (igen), fick bära in fanan (han är pensionär idag). Min moster är även en av de främsta bruksdomarna i norden. Men ingen av dessa två krut-tanter inom IPO och bruks har din inställning till problemlösning (alla jobbar vi med hundträning), och skulle aldrig drömma om att fördöma på det sätt du gör. Hoppas du gör det med ironi, annars är det fan en skam för hundvärlden att behöva beskåda denna typ av diskussioner. Gäller lite båda parter i fördömmande då. En IPO hund är ingen sällskapshund, inte om den ska upp till de nivåer man ofta önskar, dessa hundar buras gärna inomhus osv för att bygga mer o mer drift. Något jag aldrig skulle göra med mina spårhundar hemma. Och säkert inte nån annan av er "mjukare" människor?
Kan tycka att mycket av hundvärlden har blivit daltig, jo vars, när folk inte ens golvar en morrade hund som trotsar. Men tycker dock att det går emot det bättre överlag.
Anser att alla hundar skall kunna gå i breda läderhalsband utan att dra, men vägen dit kan vara lång (en kampvillig hund drar ofta bara för kampen tex, en virrpanna till vallare kan dra utav ren livsglädje osv). Och behöver man en halti till en hund som härjar i början av promenad el dyl, är det i mina ögon helt okej. Absolut. Hellre det säkra före det osäkra med hundar.

Blev lite väl virrig text, ville bara framföra min åsikt lite om hur diskussionen förs, att svartmåla varandras inlärningsmetoder kommer aldrig att hjälpa någon med sin hund. Att hoppa på folk om deras sätt kommer aldrig att hjälpa någon. Har nån av er hört talas om pedagogik? ;) och det är inte att förmänskliga hunden att säga att den metoden fungerar även på våra fyrbenta vänner...

Har du fortfarande halsband på honom - det bästa är att ha det och sen ha en länk mellan halsband och halti, så han inte kommer lös om han får av sig haltin.
I övrigt så sa jag skarpt Nej när lagotton försökte få av sig haltin och hon vande sig till sist. Går det inte att distrahera honom på något sätt?

Japps, har ett vanligt läderhalsband på honom samtidigt, men ingen länk mellan. Kanske skulle vara smart att införskaffa en sån?
Distrahera honom brukar funka, men enl honom så är det viktigaste just nu att få av sej haltin. Och "NEJ" verkar han helt ha glömt bort vad det betyder :crazy:

låt honom inte gnugga och ha ett nr för stort strypkoppel som du också knäpper fast haken i. hade samma problem med min. han kom också på att han kunde peta av den med tassen.

Jag gör allt för att han inte ska gnugga, men han gör det så fort han får chansen, dvs så fort jag släpper efter lite på kopplet.
Ska testa å sätta på honom en kedja nu när jag ska ut, men jag ska sätta fast koppelhaken både i haltin och kedjan samtidigt då? Om jag fattade det rätt?

japp! du fattade rätt. på så sätt kan han aldrig komma loss helt. jag hade också lite mjukt tyg på insidan av haltin eftersom den ger fula skav ganska fort annars. och särskilt bekväm är den säkert inte.

Den ser inte speciellt bekväm ut. :crazy: Men hur gör man om man ska sätta fast tyget? bara sy dit det?

aha.. det lät lite smidigare än å sy...
mina sykunskaper är inte så ehum bra :angel:

Vart köper man sånt? :confused:

tränsreflex heter det visst också (hade det på tungan men det ville inte komma fram). finns väl i de flesta ridsportbutiker.

aha.
Får ta och försöka hitta en sån affär i nästa vecka.. finns inte så många här. Å den enda jag vet som fanns i närheten la ner förra året :(

Jadzia skrev:
När det gäller vissa beteenden så chansar jag inte. Beteendet måste bort och det på en gång. Hellre går jag då på riktigt hårt än för lite så att hunden gör om det.
:bow: :bow:
måste bara få hålla med där... när det gäller beteenden som kan medföra livsfara för hund eller människa så är det väldigt befogat!!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Tänkte försöka slå slag i saken att börja tänka mer seriöst på att skaffa hund antingen i slutet av detta år eller 2024. Uppvuxen med en...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
9 552
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama