Sv: Halti

Det där måste jag skriva något om. Jag har ju en hund med liten soc. kamplust. Men en jävla arbetsmotor. Det finns inget stopp i henne. Hon är ju outtömlig och ger sig aldrig vad det än gäller. Menar du liten eller obetydlig soc. kamplust? För jag får inte ihop det?

Jag har ju de sista åren försökt att kampa upp henne, men hon är inte intresserad. Vare sig av föremålet eller att "utmana" en människa på det viset. Hon har enormt bytesintresse, men det enda hon vill är att gå runt runt och visa upp det.

Jag har tränat mycket så jag känner mina hundar bra. Men jag använder tvärtom leksak när jag vill ha en lugnare belöning. Använder jag godis kan de börja stressa och så vet de nästan inte vad de gör. Så det beror på vad det är för moment och hur jag ska motivera och dra upp dem. Belöningen med leksak är bara att få apportera den till mig och förhoppningsvis en godis när de lämnar av. Så eg. är leksaken också bara att sätt att få sin godis.

Gnist skrev:
Du är väl medveten om att stackelhalsband är "icke förenligt med skk´s dressyrpolicy....? Det är även förbjudet inom SBK och i Jordbruksverkets normgivande regler för hundhållning.

Pigghalsband är förbjudet o använda på SKK o SBK planer om jag vill använda pigghalsband hemma så är det helt okej.

men vi droppar allt me stackel för om nåt som skappar rabalder så är det pigg o el...

så jag skriver inget mer om det nu.

Om folk skaffade sig en hund som passade dem och började behandla hunden som hund, skulle det vara väldigt få som hade problem.

Fast till viss del spelar det roll vilken bakgrund hunden har. En hund som hanterats rent åt helvete kan sällan tränas som en normal hund. Först måste man ofta göra hund av dem igen innan det går att göra något annat.

Men gråzon...det mår ingen hund bra av så där håller jag med dig.

Men Sessca, vet du varför selen hjälper dig till bättre kontakt?
Det är inte alls ett speciellt snällt hjälpmedel egentligen. Linorna som går i armhålorna på hundne trycker på hundens lymfkörtlar och gör således ont. Så fort linorna spänns så orsakar de hunden smärta. Det är därför hunden inte drar.

Jag är inte så förtjust i detta småduttande som det faktiskt blir i halti och gå-fint-sele. Det är lika illa som att gå och smårycka i kedja hela tiden.

SessCa skrev:
Selen ger ingen smärta, den ger ett obehag i armvecken. Har faktiskt själv haft den på mig och låtit min storebror dra i skiten.

Selen har jag för att just det lilla obehaget är det som räcker för att han inte ska släpa mig genom halva stan om han får syn på något intressant. - Jag har som jag sagt en skada i ryggen som gör att jag inte klarar av att hålla honom i sådanna situationer, när de dyker upp. och som jag även sagt så är detta en träningssak. Det blir bättre för var dag som går och jag har inte bråttom, hellre att han och jag funkar ihop på ett sunt sätt, och det gör vi ju nu.

Förstår du, eller ska jag ta det igen?

Våra armhålor är inte lika hundens. Jag kan i princip garantera att gå-fint-sele korrigerar genom smärta. För egen del föredrar jag en enda stor korrigering framför små obehag en gång i kvarten. Dock kan det vara svårt att applicera den metoden på en hund som fått stryk för både allt och inget. De har ofta helt tappat konceptet vad gäller korrigeringar och tar inte åt sig på rätt sätt.

Tofflan skrev:
I hundens ögon är det inte fel att dra i koppel. Ett koppel är inget naturligt för en hund och dom föds inte till att instiktivt gå fint i koppel :smirk:

Därför måste man visa vad som är RÄTT,när hunden vet det då kan man fya fel beteende men absolut inte med våld :crazy:

Hur kul vore det att börjas första klass i skolan om fröken skrek åt dej varje gång du inte uttalade ord rätt eller gjorde fel i matteboken :smirk:

Återigen, en hund är inte en människa. Arterna ska inte jämföras i beteende och uppfostran.

En hund föds heller inte till att dra fram som ett ånglok bara för att den sitter i koppel. En hund som går lös kör sällan på i full fart framåt hela tiden.

Och vad gäller det där med våld så har det diskuterats förut. Jag hävdar fortfarande att vi appicerar mänsklig moral på hunden och att det är vår kultur som gör att fysiska korrigeringar mot hund inte accepteras. För hunden är det inte det minsta knepigt eller elakt. Fysiska korrigeringar kan många gånger vara bättre för hunden, så länge det sker på ett schysst vis. Socialt tryck kan däremot vara rent elakt, beroende på hund, men det ägnar vi oss åt hela tiden.

Tofflan skrev:
Fler började upptäcka att det fanns bättre metoder att träna sina hundar :smirk:

Jag daltar inte med min hund,men jag är aldrig heller orättvis utan tycker att träning ska ske på ett ärligt sätt.

Vad kan vara ärligare än att berömma när det är rätt och korrigera när det är fel?
Mycket enklare än så kan man inte göra det för hunden. Det krävs förstås att man har bra timing och att man vet vad man pysslar med.

Det där har vi varit inne på förut, men jag bara måste upprepa mig. Belöning fungerar bara så länge belöningen är bättre än allt annat. Om jaga rådjur är roligare än allt jag kan erbjuda så väljer hunden att jaga rådjur. I det läget kan det faktiskt behövas korrigeringar.

Och för egen del tycker jag inte alls att det blir lika tydligt om man väljer att ignorera fel istället för att tala om för hunden att det blir fel.

cillamuffins skrev:
ja det kanske funkar för att ni har så pass bra hundar som tål den behandling ni väljer att ge dem. men bara för att det funkar hyfsat behöver inte det vara det bästa sättet. det finns betydligt effektivare sätt att träna hund på.

tyvärr är det lite tabu att inte dänga till sin hund ibland i brukskretsar, så tabu att min tränare har gamla bruksnissar som tränar för honom i smyg. skulle det komma fram hade de med all säkerhet blivit utskrattade.

all heder åt dem som vågar bryta sig ur wannabee-väktare-gänget.

Jag tycker det är mer tabu att korrigera hunden. På de flesta klubbar är det bara ett evigt tjat om klicker, belöning, godis och IMMI. Säger man att man tar tag i sin hund till och från blir man sedd som värsta hundmisshandlaren.

De flesta hundar tål nog korringeringar, men en hel del tål inte alla typer av korringeringar. Min svarar bra på den typ av korrigeringar som inte har något socialt inslag. Går jag däremot på henne och försöker läsa paragrafer eller liknande så dör hon otalt. Det går inte att göra ett smack med henne efter det. Därför förvånar det mig inte om det finns hundar som är tvärt om, sådana som tål socialt tryck och svarar bra på det men som tappar all motivation om man försöker peta på dem.

Det finns ju naturligtvis gradskillnader. Inte dänger jag upp min hund bara för att hon är lite nonchalant. Det vanliga är att jag bara skärper rösten lite. Det har nog bara hänt en eller två gånger att hon verkligen hamnat i helvetet.

Ofta är det så att en hund som vet att föraren kan frammana helvetet inte behöver få uppleva det. De skulle inte hitta på något som förtjänar den korrigeringen.

Skillnaden mellan mat och kamp/lek-belöning är att mat lugnar och kamp/lek ökar aktiviteten. Jag har testat och det är faktiskt skillnad. Båda fungerar bra, men leken gav det där lilla extra som maten inte kunde ge.

Det finns en hel bunt hundar som skiter i att träningen avbryts om de går på ärmen utan tillåtelse. De anser det värt det eller så saknar de bara förmågan att tänka framåt.

Vad de hundarna tänker på är ärmen, just där och då. Inget annat existerar.

Jadzia skrev:
Det finns en hel bunt hundar som skiter i att träningen avbryts om de går på ärmen utan tillåtelse. De anser det värt det eller så saknar de bara förmågan att tänka framåt.

Vad de hundarna tänker på är ärmen, just där och då. Inget annat existerar.

JAA EXAKT!

Du har ju sett piru inte mycket som biter när vi kör skydd me han när det gäller korrigering han är villig o bara ta o ta för ärmens skull o då vill jag se hur en IMMI person löser det eller med klicker eller nåt annat klurigt. Jag vet att jag inte gör det skulle vara skoj o låta nån av dessa prova han där så är dom tysta sen me all säkerhet...

Jag har aldrig haft en hund (har genom åren avverkat 7 raser och över 30 hundar)som betett sig på ett sådant sätt att den "hamnar i helvetet" och när man läser den här tråden, så får man uppfattningen att det överlag verkar vara rottisar som tränar/tävlar i div skyddsgrenar, med rel unga förare, som beter sig så illa.. :crazy: :confused:

själva klickern är INTE ett "straff"...Klicket är belöningen när hunden gör rätt....

Gnist som Inte använder klicker i sin träning, men ändå fattat grundkonceptet med den...

Visst vet jag hur en klicker används. Jag har faktiskt använt den själv :eek: . Var ett mycket bra hjälpmedel då jag skulle lära in apportering på min hund.

Det jag däremot inte tror på är att det är universallösningen på alla problem.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Tänkte försöka slå slag i saken att börja tänka mer seriöst på att skaffa hund antingen i slutet av detta år eller 2024. Uppvuxen med en...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
9 552
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama