Sv: Halti

Det förstår jag inte alls. :crazy: Det är alltså inte en bestraffning när man utsätter hunden för smärta? Det måste ju vara "smärtan" de går igång på. Jag vet själv att man blir fan så mycket mer förbannad när något gör ont.

Och om man nu måste dra igång hunden så jädrans mycket, har man då inte tränat in fel? För lite snuttefilt? Eller är hunden helt enkelt inte lämplig inom skyddet?

Själv anser jag att en köttbulle mycket väl kan höja stressnivån på en hund. Inte ätandet av en köttbulle, men kampen att få tag i den kan vara mycket stresshöjande.

en belöning är det ultimata för hunden o få för nåt den gjort, så ser jag på det.

Ja, där håller jag helt med. Det är enligt mig hunden som avgör vad en belöning är, inte husse/matte.

Det är ju konstaterat att vid mild smärt påverkan triggar det hunden eller höjer aktiviteten i dom,, ingen aning om varför om de utsöndrar mer adrenalin eller nåt sånt , är väl lite så med oss också tynglyftare som slår sig själv o sniffar starka grejer innan så blir de mer taggade, men nu ljämnför jag ju med människor själv, NEJ det gör jag inte utan bägge har adrenalin som höjer oss så därför gjorde den ljämnförelsen inget annat. *ler*

sen förstår ja inte det sista man behöver inte dra igång ett bra ämne i skyddet, kanske första gångerna innan de fattar va det handlar om , vore bra om du förklara va du mena så det inte blir några fler missuppfattningar

Senast ändrad:

Där håller jag med. Min hund skulle kunna lära sej cykla på enhjuling bara för att få en liten köttbulle.

Jag var mest nyfiken på "hur mycket man behöver dra igång hunden" innan man inser att det inte är ett ämne inom skyddet.

Jag tycker väl att om man behöver använda sig av stackel så tycker jag nog att det är lite för lite drift i hunden och hunden kanske lämpar sig till annat istället för skydd.

Ja visst min med, han är galen i mat så det är det inga problem o lära in, men det har jag inte sagt nåt om utan min bestämda uppfattning är att det inte går o dra stressmotorn på samma sätt me köttbulle som nån kong eller dyl.

Guard: nja där håller ja inte med helt o hållet kanske tar några träningar innan man får i gång dom innan de uppfattar saker o ting som "skoj" alla har ju olika tid o uppfatta saker på.

PIRU skrev:
Guard: nja där håller ja inte med helt o hållet kanske tar några träningar innan man får i gång dom innan de uppfattar saker o ting som "skoj" alla har ju olika tid o uppfatta saker på.

Visst, absolut! men man sätter förhoppningsvis inte stackel på en hund som ännu inte fattat "vinken" bara efter ett par träningar.

nej exakt!
va skojsigt vi har här nu vi är överens efter 170 inlägg det börja med halti o sluta me stackel *ler*

Senast ändrad:

Halti brukar alltid leda till långa diskussioner. Jag har inte orkat läsa igenom alla inlägg. Jag har alltid sagt att Halti är sista utvägen för att omvända hunden.

Efter att i några år verkligen ha använt Haltin till och från så kan jag säga som så att det är ett bra hjälpmedel. Vi har t o m använt det i något längre perioder. Varför orkar jag inte skriva nu för det kan bli långt.

I dag använder vi Haltin på en av hundarna. P g a omständigheterna så verkar det kunna bli ett tag. OK, det är inte bra. Men det är det minst dåliga alternativet just nu.

Vad jag mest ville komma till med detta inlägg var att jag trodde att Haltin skulle kunna vara omöjlig eller åtminstone väldigt obehaglig att dra i för hunden. Den här hunden (omplacerings-hane, modell större) har ändå kommit på att han kan dra i den. Och han gör det! Fattar inte riktigt hur och varför, men han drar. Skulle uppskatta det till ca 40% av vad han kan dra när han är kopplad i ett brett halsband. Dvs ganska så mycket ändå. Nu drar han tack och lov inte konstant, men det är ändå ett visst problem på promenaderna.

Våra tidigare hundar som vi använt Haltin på har gått så snällt och fint när de haft den på sig, så detta är något helt nytt och ovant för oss. Men Haltin är ändå till hjälp. Med tiden och div hjälpmedel och träning så ska vi väl till slut få en hund som fungerar även utan Halti och annat tjafs. Kan tillägga att det oftast bara är när man går ensam och har alla våra hundar med sig som det är problem. När man går med honom själv så går det mkt bättre.

Guarad: det är jag över tygad om hehehehe
men intressant ämnen finns det o disskutera o det är just tränings metoder,

Men hur lång tid testar man en hund inom skyddet innan man testar med stackel? Jag tycker ju inte att man ska behöva använda det överhuvudtaget, då en hund ska gå-i-gång för att det är kul och inte för att slippa obehag.

Om man behöver använda stackel för att hunden ska tända, så kanske hunden inte är lämplig inom skydd?

Ps. Har jag lyckats få igång något tjafs nu!? :angel: :angel:

Hej och hå....:D

Nu ska jag svara på vad tråden handlade om från början. :angel:

Jag anser att Haltin (varken sele eller nosgrimma) absolut inte är ok! Men med undantag ( under begränsad tid) där man riskerar sin egen eller annans hälsa.

Men målet måste vara att lära hunden att fungera med vanligt halsband/sele.

Man testar nog ett ex antal träningar genom o få hunden anskällning på föremål o gripandet innan man tittar på fler bitar men ofast där ser man ju redan om det är en högaktivitet , sen har man ju drifthöjningsstämmaren "piskan" innan man tar till stackel , men efter hunden har lärt sig o skälla i gång bytet då kör jag iaf inhoppen så hunden söker bytet rätt i angreppen. sen är ju bevakning o det är väl där stackel kommer till hand som jag ser det genom som vi sa drifthöjande vid lärt smärtpåvärkan , men det är ju sällan om aldrig man anväder stackel där här i sverige. kollar man i DK , tyskland så sitter det ju på alla hundar så där används det nästan som vanligt halsband o då korrigeras den i pigghalsbandet, men det är ju en annan femma.

Bara ett tips. Det är jättesvårt att följa dina diskussioner, för du klickar inte på rätt svarsknapp.
Ibland svarar du någon, men klickar tex på din egen knapp.

Ingen kritik, utan bara en hjälp för lättare kunna följa med i debatten.

PIRU skrev:
stackel används mestadels för o ge hunden lätt smärtpåverkan, som en luggning i pälsen, får en ointresserad blivande skyddshund att gå i gång mot figuranten.samma behandling kan få en hund i aktivitet i olika sistuationer tex. lydnadsträningar me stora störningar. stackel används alltså inte bestraffande i dess situationer, utan aktivitets höjande.

Du är väl medveten om att stackelhalsband är "icke förenligt med skk´s dressyrpolicy....? Det är även förbjudet inom SBK och i Jordbruksverkets normgivande regler för hundhållning.

karlsson skrev:
Det jag sätter mig emot är när folk bara ser den hårda vägen, pratar vitt och brett om den på ett klumpigt sätt, rekommenderar den på ett forum och direkt förkastar de "mjuka" metoderna som finns och används framgångsrikt idag 2005. Sorgligt.:crazy:

Amen

8910

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Tänkte försöka slå slag i saken att börja tänka mer seriöst på att skaffa hund antingen i slutet av detta år eller 2024. Uppvuxen med en...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
9 552
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama