Sv: Halti

Person angrepp jag sa att hennes hund är soffpotatis tror fortfarande inte på att hund räknas till person men men...

Tofflan skrev:
Karlsson: Fin jycke :love: Fastän han sover ibland ;)

Visst är han.:love:
Och sover gör han bara när han är trött.;) I vaket tillstånd är han en fantastiskt rolig hund att jobba med faktiskt.:banana:

Om du skulle ta det lite lugnare och läsa igenom allt först kanske?
Du behöver inte inta försvarsställning direkt och bara hugga ifrån dej.

Nu ska jag blir OT igen men jag måste fråga vad är det för ras?

jag är som sagt inte heller rädd för att ta i mina hundar, speciellt inte labben som kan fara fram som ett bulldozer om ingen hejdar honom.

Gör du inte det då?:eek: Dänger en slägga i hunden när den inte lyder, basebollträ som avslut efter träningen, spö lite då och nu?;)

Allvarligt talat, det är synd att du inte fixar att föra en mogen diskussion. Som det är nu blir allt bara oseriöst. Och det är inte pga att alla här misstar dig för en ond hundmisshandlare, utan för att du uttrycker dig otroligt klumpigt och aggressivt.:crazy:

PIRU skrev:
vadå förlegat träningssätt det anväds flitigt idag fortfarande.
o jag vill inte puffa upp nån fjäderdräkt på nåt vis o visa jag vunnit nåt på någe vis.

Du är den person jag "känt" kortast tid här på buke. I hela 5 min och redan har jag läst mig till i Dina inlägg att Du vunnit SM, tränat med väktare/poliser och VM-ekipage. Puffa upp fjäderdräkten...:smirk: :angel: :angel:

Jag står inte i försvar hela tiden utan står för min hundträning o så som jag är lärd av både militärtjänsgöringen o civilt , av erkänt duktiga hundförare som jag har som förebilder, har varit som sagt va öppen för alternativ träning som brukskärringar som inte gjort annat än tränat hund.

o det funkar det sättet också som jag kör annars skulle inte folk få resultat på det så enkelt är det bara.

ta som IPO det jag tävlar i tänker inte gå in på va det är för de som inte vet utan då får ni söka på det, men där primerar man hunden aktivitet o glädje i det den gör o arbetslusten primeras extremt högt i alla 3 moment spår, lydnad, skydd sen givetvis korrekthet och i skyddet bedöms hunden för dennes bett o fart o angrepp så om ni läser nu vad jag skriver så finns det ingen hund som får höga poäng genom o gå tryckt hos sin husse o se livrädd ut , som inte vågar lämna husses/mattes sida för då blir angreppen tveksamma o då ryker många poäng ororligheter i bevakning är ett annat när husse/matte ansluter till hunden det ser man direkt. så varför tror ni att vi pryglar hundarna då? skulle aldrig komma på frågan utan korrigera fel o berömma allt bra o vi samtliga som kör i gruppen har lyckliga hundar i arbete, o av planen.

Vad är skillnaden med att belöna med en köttbulle och en trasa??

Du ger ju hunden något den vill ha. Det är ju lika mycket "mjukismetoder" att ge skyddshunden en snuttefilt som belöning som att ge lydnadsfjanten en köttbulle.

Blandras. Mamman är grand danois, pappan svart-och-vit-prickig (pointer/mm/obestämd ras).;)

PIRU skrev:
o skulle jag anväda stackel skulle jag inte använda det Negativt.

Nyfiken....hur använder man en stackel så att hunden upplever den som positiv??

Du känner inte mig det kan jag säga!

Jag skryter inte om vilka jag tränar med utan ville poängtera att om jag prygla hund skulle jag knappast få vara med o träna me dom, man får kanske den chansen om man är ödmjuk o är villig o lyssna o lära vad erfarna hundförare,

sen är det skitsamma detta med Sm-guld jag är inte alls nöjd över den tävlingen ändå vi skulle gått betydligt bättre om jag varit mer fokuserad men ville ha en poäng där också att man vinner inget om som jag skrev i texten här över om man pryglar hunden o den är livrädd för en.

hoppas ni förstod nu då

jag tänker o svara på din fråga angående stackel men inget mer om det kommer efter frågor bara så ni vet!

stackel används mestadels för o ge hunden lätt smärtpåverkan, som en luggning i pälsen, får en ointresserad blivande skyddshund att gå i gång mot figuranten.samma behandling kan få en hund i aktivitet i olika sistuationer tex. lydnadsträningar me stora störningar. stackel används alltså inte bestraffande i dess situationer, utan aktivitets höjande.

Ja, nu blev det ju genast klarare! :)

Du är inte nöjd, men vann SM i alla fall. :angel:

GaurdianAngel skrev:
Vad är skillnaden med att belöna med en köttbulle och en trasa??

Du ger ju hunden något den vill ha. Det är ju lika mycket "mjukismetoder" att ge skyddshunden en snuttefilt som belöning som att ge lydnadsfjanten en köttbulle.

du har ju inte läst vad jag skrev.
ger man hunden boll eller trasa så drar man lite grann i hundens stress motor o man får i gång en trött hund, så får den en vinst för man lär in som valp o belöna med boll o det är det ultimata för hunden när den får bollen, en köttbuille jätte fint när man lär in grejer hemma i köket det gör ja me på valpar då vill jag inte dra stress utan en lugn o sansad hund. som får nåt gott ,men en hund som är trött efter hårt arbete ökar INTE aktiviteten genom o få en köttbulle.

OT

Men det är lustigt att de som är mest emot klicker, inte har en susning om när de används och hur. Tycker det är ofta man kan läsa om det.

En som klickertränar sin hund, står inte och trycker frenetiskt på sin lilla klickerdosa när hunden står och gör utfall på en annan hund tex. Man trycker heller inte på sin lilla dosa när hunden inte släpper ärmen på kommando.
Då går man inte med en korrigering.

Helt OT som sagt.

Nej, men en boll/trasa är inte alltid den ultimata i belöningen.'

Kan Du säga mig vad en belöning är?

Nej spåret är jag nöjd me för där fick vi nästan full pott 94 av 100 hunden vart orolig i en vinkel för de hade gjort vinklarna i spåret jäkligt nogranna så när vi kom dit så trodde han det låg en apport i där för det vart vittrings förändring o han hitta inget men la sig för o inte kliva över nåt missa 4p där

lydnaden gick så där fick ingen inträning alls så vissa moment vart halvdana

lika skyddet oerfaren hund o förrare
men fick 80p av hundra i lydnaden o lika i skyddet 80p av 100 möjliga

så jag är nöjd me hunden men gjorde det han är lärd o vart tveksam iof i vissa moment men det är helt okej 3 tävlingen bara, men är inte nöjd med min insats...

en belöning är det ultimata för hunden o få för nåt den gjort, så ser jag på det.

jag vet att inte boll o kong7trasa är ultimata för alla men det var inte det jag sa heller utan en köttbulle höjer aldrig stressnivån så den fortsätter en ex lastbil till o söka igenom men det kan ex boll /kong o trasa göra,

min till ex gillar starkt när jag jublar o klappar händer det går han i gång på o det höjer också stressmotor´n i dom så det kan också funka bra!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Tänkte försöka slå slag i saken att börja tänka mer seriöst på att skaffa hund antingen i slutet av detta år eller 2024. Uppvuxen med en...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
9 552
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama