Sv: Halti

*lånar lite*
Visst behöver man korrigera hundarna ibland, men iaf jag skulle Inte vilja använda dina metoder "PIRU".. Inte för att mina hundar skulle bli rädda för mig, men eftersom mina hundar VILL jobba tillsammans med mig, så uppkommer inte någon sådan situation när "helvetet bryter lös"...

Tror nog det ligget ett korn av sanning i det resonemanget....:angel:
Machomän(niskor) som har ett behov av att puffa upp fjäderdräkten med att tala om att "Jag har minsan vunnit ditten och datten" etc och som har ett rätt så förlegat träningssätt och "vet" att det är det enda rätta och nåde den som är av annan åsikt!!!:smirk:

vadå förlegat träningssätt det anväds flitigt idag fortfarande.
o jag vill inte puffa upp nån fjäderdräkt på nåt vis o visa jag vunnit nåt på någe vis.

Det är ju jävligt knepigt att det är förlegat när jag kört me flera WM ekipage som också kör på exakt samma sätt lika när vi varit i DK o tränat där är de ännu värre det kan jag garantera det jag sagt här är ju bara larvigt, lika så i Tyskland jisses där är det då inge larv me hund inte de kör då inte me nån mjukisfasoner varken på skydds hundar eller några andra.

Vad är mjukisfasoner och larv?
Och varför skulle det vara bättre att träna med hårda tag? Är det tuffare eller vad? Får ni lydigare hundar än andra?
Jag ser då mer upp till någon som kan få sin hund till både det ena och det andra med normal röst och utan att behöva gapa.
En som gapar och skriker, den skakar jag bara åt huvudet åt.

Larvig eller inte, jag ser inte upp till sånt. Jag förstår inte ens varför det skulle vara larvigt. Är det inte en lydig hund/kamrat man vill ha. Och kan man komma dit på mjukisfasoner som du kallar det, ja, då får folk gärna kalla det mjukisfasoner.

Sen för de gör si eller så i andra länder, så är väl inte det sagt att det är rätt.
I Spanien finns det tjurfäktning, men det tycker inte jag är rätt, bara för de råkar göra sånt där..

Nej gapa o skrika vem har sagt nåt om det? en hund hör 600ggr bättre än människan så det lär knappast behövas. tjurfäktning hör väl knappast hit det går under svensk lag för djurmisshandel så ska vi ljämnföra det me det då tackar jag för mig i denna tråd för då är det ju ingen idé o disskuetera mer om ni tror det gäller misshandel o korrigera fel. nej de kör med kravfaser betydligt mycket mer än sverige gör med stor framgång i hunddressyr, de frågar inte vill du följa mig i dag så vore det mysigt så får du en köttbulle efter, utan dom kräver att hunden ska gå me dom sen får de belöning genom boll eller trasa o startar en kamp eller liknande.

men nu är vi där igen. muta och förstärkning är fortfarande inte samma sak. och vad är det för skillnad på att belöna med en köttbulle och en trasa? olika hundar går igång på olika saker och förhoppningsvis avänder man det som fungerar bäst.

dalt och mjuka metoder är inte heller samma sak (*suck* läs på lite snälla). dalt kan rentav vara ganska hårt.

Det har stor betydelse snälla du om en hund går ner sig i arbetet låt o sig säga en knarkhund på tullen som letar hårt i en lastbil så hittar han nåt den blir svår o motivera med en köttbulle o fortsätta letandet men kasta en boll åt den så är den garanterat lika pigg igen för man drar aningens i stressmotor´n så han kan jobba vidare, alla hundar har ju olika när det gäller föremålsintresse men ex sökhundar lär ha högt på den skalan annars lär det bli svårt o motivera dom. har du själv sett nån på tullen ha köttbullar i fickan eller en hundförare i försvaret gå med köttbullar nej det lär du aldrig få se heller de har kong eller boll o belönar med..

Visste inte att hunden var lös men då använder du väl elhalsband då.

PIRU skrev:
1: det säger jag inte
2: det säger jag inte

det får ni lista ut själva!

Så att sitta här å sida efter sida höja sig själv å sitt sätt till skyarna utan att kunna stå för en så enkel sak som vad man har på hunden när man springer, eller att faktiskt ge lite konkreta tips på hur man arbetar är ju löjligt!!
Alla hundar är inte som din hund och alla hundägare är inte som du!! Deal with it!

Jag tycker att din filosofi låter både förlegad och enkelspårig.

En fråga - Om man tar två jämnlika hundar, "1" och "2" och uppfostrar hund nr 1 med dina metoder (rätt beteende = beröm, fel beteende = helvetet brakar lös) och hund nr 2 med s.k. mjuka metoder (= tex IMMI, klicker/shaping, inga fysiska korrigeringar, mkt positiv förstärkning överhuvudtaget).

Hur tror du att hund 1 resp 2 skulle arta sig lydnadsmässigt?
Vilken av hundarna skulle lära sig fortast?
Vilken skulle ta lydnadsarbetet med föraren mest positivt?

Du kanske märker att det inte är några idee´r att jag ens nämner hur jag skulle göra för det är ju för fan rena hysterin hur man korrigerar sin hund därför avstår ja, o jag har aldrig sagt att min hund har problem o dra heller så varför en säga vad jag har på han han har vanlig länk "raka länkar"

så nöjd?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Tänkte försöka slå slag i saken att börja tänka mer seriöst på att skaffa hund antingen i slutet av detta år eller 2024. Uppvuxen med en...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
9 552
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama