Sv: Halti

PIRU skrev:
Nej o varför tog de bort planket då jo för det blev för svårt för hundar vart färre o färre som klara o då tar de bort det men inte kollar varför klarar inte hundarna detta längre, för skulle planket vara kvar så skulle det bli en liten klick som tävla bara o det är inte bra roligare om fler kan vara med. Men Mondioring finns det kvar i ex.

det där var en av de lamaste ursäkter jag har hört på länge. INLÄRNING funkar likadant, oavsett om det handlar om människor eller djur.

detta är INTE människofiering eller snuttifiering, det är fakta. det blir bakläxa för din del.

Jisses ljämnför du hund me människor då tycker jag fan synd om dig att du inte fattar bättre.

o Varför tror ni om man ger hunden ett obehag att han ska tycka allt är tråkigt berömmer man hunden direkt efter så tyckre han allt är lika roligt igen, för hunden lä'r sig ju för jag en korrigering så skärper jag till mig o då får beröm igen, men o gå o slita i hunden i tid o tid o aldrig berömma nej tacka fan för han o gillar o träna, men korrigering är inga fel om det görs på rätt sätt

Det där var väl inte till mig? :confused:

PIRU skrev:
men ta då hjälp av nån o tala om för hunden att drar du så tar f*n dig.
svårare än så är det inte , hålla på o larva o dalta me en hund varför då, de vet ju bara och svart o vit.

GÅR HAN FINT= Ja då är det lugt o harmoniskt
DRAR HAN= Helvete bryter ut

Och om man har en hund som totalvägrar att gå med nån annan än mej då? :crazy:
Visst, sålänge jag är med så går det bra att sambon går med honom, men nu är ju han iväg tills i januari och min hund är VÄRRE med honom än han är med mej. Och ta hjälp av nån annan funkar inte eftersom han inte litar på folk.

Men jag fattar inte vart min lama ursäkt kom in? Vart har jag satt den? Eller? Jag fattar halv sju av det svaret.

Det var ett svar på att du påstod att:
o det görs på exakt samma sätt som för 20år sen

Å det kommer du ju på själv också att riktigt sant var det inte...

Jag kan inte mycket om Mondioring, men är det inte i någon gren som man bara har upp 2 m och så är det sluttande eller annan höjd på andra sidan för att fallet inte ska bli för högt? Vilken gren är det, eller var det bara ett förslag?

I Västerbotten bla.

Förlåt mulles_matte för att det blev lite trådkapning :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

PIRU skrev:
o Varför tror ni om man ger hunden ett obehag att han ska tycka allt är tråkigt berömmer man hunden direkt efter så tyckre han allt är lika roligt igen, för hunden lä'r sig ju för jag en korrigering så skärper jag till mig o då får beröm igen, men o gå o slita i hunden i tid o tid o aldrig berömma nej tacka fan för han o gillar o träna, men korrigering är inga fel om det görs på rätt sätt

Varför måste man ge hunden obehag eller korrigera? Om hund gillar att få beröm så är det den jobbar för då kan man ju lika gärna bara ignorera när det blir fel.

Jag tror att de som tror sig veta att de måste jobba med korrigeringar och obehag inte riktigt kan hantera belöning på rätt sätt. Man har helt enkelt inte riktigt kontroll över belöningarna och hunden försöker belöna sig själv vilket ofta då kan ses som felbeteenden (korrigeras). Dessutom så är det skrämmande många som inte har fattat skillnaden mellan belöning och muta.

Jag korrigerar ibland mina hundar men det gör jag inte för att det är nödvändigt utan det beror på mina tillkortakommanden. Det kändes lite bra för stund då jag blev arg men inte fan lär sig hunden speciellt mycket på det.

För övrigt är inlärning hos hund ganska så väl undersökt sedan långt tillbaka och det är inte alls speciellt olikt människans. Så när det gäller inlärning kan man mycket väl jämföra med människor.

Jag kan inte mycket om Mondioring, men är det inte i någon gren som man bara har upp 2 m och så är det sluttande eller annan höjd på andra sidan för att fallet inte ska bli för högt? Vilken gren är det, eller var det bara ett förslag?[/QUOTE]

det är en skyddsgren inte så många i sverige som kör det, men i deras lydnad program så har man 2 olika höjder o välja mellan så får man poäng efter det man valt tror höjderna är 2m o andra höjden 240 eller 220 är inte 100 o det är ett plank inge sluttande på andra sidan.

Jadu det märks på detta forum att det är sällskapshundar iaf för de flesta , testa o dra upp en hund så i drift o lägg lydnad på det o det me krav så får du se varför man måste ibland korrigera hunden. Dragningen till annat ex en figurant kan vara större många gånger än o följa husse blint för o vinna ärmen exempelvis.

PIRU skrev:
Jadu det märks på detta forum att det är sällskapshundar iaf för de flesta , testa o dra upp en hund så i drift o lägg lydnad på det o det me krav så får du se varför man måste ibland korrigera hunden. Dragningen till annat ex en figurant kan vara större många gånger än o följa husse blint för o vinna ärmen exempelvis.

Men snälla du ta och tona ned dig lite. Du har inte så mycket mer än sällskapshund själv, hur mycket du än slår dig för bröstet och raljerar om hur okunniga alla andra är.

Så vad är drift? Som jag ser det så är det inget annat är ren och skär motivation, dvs detsamma som vi vanliga dödliga jobbar med (vi som inte måste tala om hur märkvärdigt svåra våra hundar är och hur svår sporten vi håller på med är). Så om hunden då har STOR drift så gäller det att hela tiden träna så att hunden är medveten om vem det är som kontrollerar det som hunden har motivationen till. Eller kan du förklara mer ingående utan att raljera om hur korkade alla på forumet är vad drift är?

Så vad är drift? Som jag ser det så är det inget annat är ren och skär motivation, dvs detsamma som vi vanliga dödliga jobbar med (vi som inte måste tala om hur märkvärdigt svåra våra hundar är och hur svår sporten vi håller på med är). Så om hunden då har STOR drift så gäller det att hela tiden träna så att hunden är medveten om vem det är som kontrollerar det som hunden har motivationen till. Eller kan du förklara mer ingående utan att raljera om hur korkade alla på forumet är vad drift är?

För det första har du inte en aning va jag har i kopplet, men han är en enkel varelse som har sina bitar hyffsat på plats det kan jag garantera dig, o inte haft några större problem o ändra bettenden på som ej är önskvärda, eller fixideér som han haft alltid kul o testa om det går o ändra på såna grejer o det är ofast inga större problem.

Drift är väl när hunden´s aktivitet i olika arbeten, spårdrift=hunden´s aktivitet o spåra intensivt o noga med full koncentration. lydnadsdrift= koncentration o fullfart det den gör inget halvdant då utan full fart o glädje, skyddsdrift= ful motivation o avvärja angrepp och försvara sig med, fullfart o kraftfullt.

Jag har aldrig klappat mig på bröstet o sagt att jag är en duktighundförare på någe vis men tycker man är nocchalant om man sitter o ljämnför hund me barn o människor för det är dom långt ifrån. Tycker man inte ska ens tänka i dom banorna djur är djur människor är människor that´s it...

PIRU skrev:
För det första har du inte en aning va jag har i kopplet, men han är en enkel varelse som har sina bitar hyffsat på plats det kan jag garantera dig, o inte haft några större problem o ändra bettenden på som ej är önskvärda, eller fixideér som han haft alltid kul o testa om det går o ändra på såna grejer o det är ofast inga större problem.

Drift är väl när hunden´s aktivitet i olika arbeten, spårdrift=hunden´s aktivitet o spåra intensivt o noga med full koncentration. lydnadsdrift= koncentration o fullfart det den gör inget halvdant då utan full fart o glädje, skyddsdrift= ful motivation o avvärja angrepp och försvara sig med, fullfart o kraftfullt.

Jag har aldrig klappat mig på bröstet o sagt att jag är en duktighundförare på någe vis men tycker man är nocchalant om man sitter o ljämnför hund me barn o människor för det är dom långt ifrån. Tycker man inte ska ens tänka i dom banorna djur är djur människor är människor that´s it...

Det är står ju i din profil vad du har kopplet och du har snubblat runt lite tävlingar med. Sällskapshund är det för mig.

Vilket sätt är det nonchalant att jämföra barn, hund och människa? Människan är oxå ett djur, om du nu inte visste det. Det är tråkigt att du inte vill tänka i de banorna för då skulle du kanske ha lärt dig något på kuppet oxå. :rofl: Fast du kanske bara lär dig om någon först luggar dig ordentligt för att sedan talar om för dig när du är duktig. Som jag skrev innan så är inlärning hos hund väl studerat och testat. Man vet att hundar precis som människor lär sig fortare och mer varaktigt genom positiv förstärkning.

Ja, se drift är lika med motivation. Ju högre motivation hunden har desto duktigare måste man vara att hantera det som motiverar hunden. Är man duktig på det så behöver man knappast dänga upp hunden.

Nej då är jag nog inte lika DUKTIG som resten av högen här inne men nog fan vann jag SM- för rottweiler i år i skydd men men det slog jag nog in, säkert är det så hahahahahah

Ja han är sällskapshund/tävlingshund, men nog fan behandlar jag han med den respekt han förtjänar absolut men jag daltar inte med han gör han fel då får han veta det gört han rätt så vet det också det lovar ja.

Dalta hit och dalta dit. Inte sjutton måste man dalta med sin hund, bara för man inte tycker om hårda korrigeringar.
Jag har haft lite av din atityd förr (inte riktigt, men däråt). Men tack och lov vaknade jag till och insåg man kan komma dit man vill utan att ta i jämt och ständigt.

Sen sitta här på ett forum och prata om korrigeringar mm (av ditt slag), man vet inte vem som sitter här. Kanske Sara på 14 år har problem och testar med sin veka pudel, och vad kan det bli av det.
Man får inte glömma vad man har i snöret själv, alla hundar fungerar inte på samma sätt, även om de alla är hundar.

Men då har du fortfarande en hund som ligger inom mallen för Hund 1.0. Alla individer ligger inte inom den mallen. Jag tycker också att det är skitlätt med hund eftersom att jag har en lättsam och mentalt stabil hund. Jag kan läsa i en bok och 95% vad man läser där eller hör på klubben fungerar. Men med procenten som ligger utanför så fungerar det helt enkelt. Alla kan inte bli piloter, alla hundar kan inte hantera sin stress och sina felbeteenden. Att förusätta att hunden i denna tråd är en hund som man bara dänger till och så fungera allting käns lite... naivt... :crazy:

Grana skrev:
Dalta hit och dalta dit. Inte sjutton måste man dalta med sin hund, bara för man inte tycker om hårda korrigeringar.
Jag har haft lite av din atityd förr (inte riktigt, men däråt). Men tack och lov vaknade jag till och insåg man kan komma dit man vill utan att ta i jämt och ständigt.

Exakt! :bow:

Personligen tycker jag att man inte kan bli riktigt hård/tuff/rättvis mot sin hund förrän man verkligen har koll på belöningarna. När man har koll på dom det är då man verkligen kan komma åt där det 'svider' hos hunden utan för den skull gapa och skrika åt den.

fjolltroll skrev:
Nu är jag en nyfiken själ. Vad har du på hunden när du springer?

Hur tycker du att man ska korrigera en hund son drar då?

1:det säger jag inte
2:det säger jag inte

det får ni lista ut själva!

Det har inget med att jag inte hittar ur den hårda sättet för det funkar på de hundar jag tränar med i mina träningsgrupper, men sen är jag med gammla brukskärringar när dom kör sök o.s.v. är med polisen när dom tränar olika moment, väktare som jag regelbundet kör skydd med. har varit med nån gång o tittat på o hjälpt till me det vekaste jag nån sin sett "jadzia" jär på forumet hennes rottis tik och till och med sagt åt henne att hon inte behöver göra si o så , så jag är flexibel när det gäller tränings metoder, men på min nuvarande hund o den som kommer om 7 veckor kommer o köras på det gammla sättet för det funkar, o det är utan problem...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Tänkte försöka slå slag i saken att börja tänka mer seriöst på att skaffa hund antingen i slutet av detta år eller 2024. Uppvuxen med en...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
9 552
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama