Sv: Halti

PIRU skrev:
vad är det för ras o varför drar han så? jag är ny här men det är väl aldrig omöjligt o lära en hund o inte dra.

Jag har en hund just nu som är otroligt kämpig på promenaderna.
Det är en rottwieler/shäfer och otroligt stark, själv har jag dålig rygg, så på honom kör jag just nu med en sele som han inte får samma frihet att dra i.

Självklart går det att få bort beteendet på alla hundar.
Men som min hund så tar det enorm tid, han fattar inte, lyssnar inte, när vi är ute existerar inget annat än han. - Då måste man kunna ta hjälp av alternativa metoder, för att underlätta för sin egen säkerhet under träningens gång.

Sessca det där säger ju i mot sig själv så det sjunger om det, jag just nu med en sele som han inte får samma frihet att dra i???

har du aldrig hört att draghundar och Weight pullinghundar kör i sele kanske har en klurig grej varför dom gör det hmm för de får ännu bättre fäste o kunna dra ännu mer.

så varför får din hund mindre frihet i sele o dra då?

måste nu få fråga varför alla ska kring gå sina problem, tjejen här förstår ja hon har ett problem genom hon är gravid o du ont i ryggen men ta då hjälp av nån o tala om för hunden att drar du så tar f*n dig.
svårare än så är det inte , hålla på o larva o dalta me en hund varför då, de vet ju bara och svart o vit.

GÅR HAN FINT= Ja då är det lugt o harmoniskt
DRAR HAN= Helvete bryter ut

vilket tror ni själva hunden väljer ja givetvis o gå lungt han är ju inte dum i huvet heller han vill då inte jävlas med er som vissa verka tro, så enkelt är det mina vänner.....

Så enkelt är det inte,och nej allt är inte svart eller vitt. Vore hunduppfostran så enkel som du får det att låta skulle väl ingen ha problem med sin hund?

Jag skulle vilja se dej träna så mot min hund,han skulle bli så osäker och inte alls vilja gå på promenader med mej och det betydde att helvetet bryter ut varje gång han drar :crazy:

Mjuka metoder ger bättre resultat men det tar längre tid.

Jag har ett anti-drasele, minns inte vad det heter.
Det är selat under hans frambenen och ger ett lätt obehag när han drar. Så nej, jag talar inte emot mig själv. :smirk:

Jag anser inte att jag går runt något problem, vi tränar dagligen på att gå fint i vanligt halskedja. Men då jag har en ganska allvarlig skada på min rygg från en olycka så ORKAR inte jag gå och slita i honom när han drar på alla promenader. - selen underlättar så vi får kvalitétid tillsammans på promenaderna och på sikt, tillsammans med träningen så leder detta till en harmonisk hund.

Sen spelar det ingen roll om "helvetet bryter lös" när han drar, är vi utomhus så lyssnar han inte. Jag vill inte bråka fram ett önskat beteende av min hund. Uppmuntran att göra rätt tar kanske längre tid, men det får MIN hund att må bättre.

haha så säger alla som inte gjort en rejäl korrigering heller!
ja menar inte att du ska "Tala me den" utan ja ge den ett helvete den inte glömmer då kommer den inte o dra heller det kan jag garantera.

o jag har fullförståelse om folk på ett eller annat sätt inte mäktar med sin hund men det finns ju folk som gör det be om hjälp...

anti dragsele var nåt nytt, ett lätt obehag varför inte ge den ett rejält obehag då så den får sig en väckarklocka att så här kanske jag inte kan bete mig utan jag får nog ge mig o dra för denna resa var inget skön...

Men snälla jissanes.

Detta är långt ifrån min första hund, men jag har haft kraken i 2 veckor. Hans ägare har precis dött och hunden rent av kastades på mig. Stackaren har levt ett liv utan uppfostran, dock med väldigt mycket spö från en missbrukare! Höjjer jag rösten skiter hunden på sig, och du menar alltså att jag ska skaka om honom?

Det är skillnad på hund och hund. Hade det vart en tuff hund, så ja, då kan man väl ryta i. Men när det är en kille som är så vek så han rent ut sagt kissar ned sig när man höjjer rösten så ser jag INGEN anledning att ta till aggressivitet emot hunden.

Jag talar med min hund på ett språk han förstår, jag tränar på ett sätt som får honom att göra framsteg.

Skulle du, med den attetyden ta i min hund, så skulle du förmodligen ge honom mer men för livet än han redan har.

Allt är inte svart och vitt. Är så förbannat trött på besserwissrar som talar som om det var maskiner de pratade om. :mad:

om du tänker så här då , det här är min filosofi

om hunden beter sig rätt följer mig o lyssnar är koncentrerad på mig så är han kung, får mycket beröm o kamp vilket han gillar.

om hunden är olydig nocchalant ofokuserad ,då är han ju bara till besvär en belastning tala då om det för han jag ogillar det du gör, o det ska vara rejält inge dalt.

O min tycker då alternativ 1 är härligast o vara kung hos husse!!!!
o jag har aldrig daltat me han på nåt vis o varit hård men alltid rättvis o schysst, ändå är jag en jäkla rolig prick o vara hos, visst är det konstigt, enda jag gjort är o dragit en linje för han som är så vitt skilda mellan rätt o fel så han kan inte misstolka dom på nåt sätt...

Nu får du väl ändå lugna ner dig aldrig sagt att du ska ta ner han på jorden genom agrissivtet det leder inte till nåt, spela roll om han varit hos pundare eller inte han lär ju ändå se två vitt skilda fel mellan svart o vitt rätt o fel varför ha en grå skala han håller sig i o nu fick ja dra lite men i dág var matte tydligen trött nu fick jag inte dra nåt innan hon blev sur o ryckte i min anti dragsele.

Jag väljer att uppmuntra när han gör rätt, och vara likgiltig när det går fel med denna hunden.

Jag kan korrigera honom, jag kan rätta honom, på ett sätt som passar honom. Det är individer vi talar om. Höjer jag rösten åt denna hund så svimmar han, han dör av skräck. Tycker du verkligen att det är vettigt att uppmuntra det, fortsätta skrika på honom så att han fortsätter vara rädd?

Nej, då anser iaf JAG att det är shysstare mot MIN hund att uppmuntra och ge honom ett självförtroende i takt med långsam träning som passar hans individ.

PIRU skrev:
Nu får du väl ändå lugna ner dig aldrig sagt att du ska ta ner han på jorden genom agrissivtet det leder inte till nåt, spela roll om han varit hos pundare eller inte han lär ju ändå se två vitt skilda fel mellan svart o vitt rätt o fel varför ha en grå skala han håller sig i o nu fick ja dra lite men i dág var matte tydligen trött nu fick jag inte dra nåt innan hon blev sur o ryckte i min anti dragsele.

I antidragselen behöver vi inte rycka i något koppel.
Jag rycker inte i kopplet övht för att uppmuntra min hund att gå fint i koppel.
Selen är ett hjälpmedel för oss att hålla en bättre kontakt NÄR det är något jättespännande och han vill dra iväg - jag behöver inte ta i kopplat ens = sparar min redan trasiga rygg.

Det ska vara kul att vara på promenad med mig. Han ska tycka att jag är rolig, vi pratar, leker och har roligt - och när det ger resultat på min individ, så förstår jag inte riktigt vad ditt problem är.

Men varför gnäller du då att han drar om du ska ta det me snigeln´s fart o analysera allt han gör det är ju för guds skull bara en hund ett bettende djur , som skiter på exakt samma sätt varje dag , dricker vatten på exakt samma sätt!!!

Thats it.

PIRU skrev:
Men varför gnäller du då att han drar om du ska ta det me snigeln´s fart o analysera allt han gör det är ju för guds skull bara en hund ett bettende djur , som skiter på exakt samma sätt varje dag , dricker vatten på exakt samma sätt!!!

Thats it.

:rofl: Jag har inte gnällt något om att min hund drar? Jag diskuterar här, jag har ingen aning om vad du håller på med dock.

Och varför är du så snabb med att göra en bedömning om hur min och hundens relation är? Jag analyserar ingenting min hund gör. Vi leker och har kul på våra promenader, tränar och har roligt..
Vad har du fått allt annat ifrån?

om du ska prata rätt allt han gör varför ens ha selen på då som ger smärta det är ju inte schysst på ett sånt nervvrak eller?

Selen ger ingen smärta, den ger ett obehag i armvecken. Har faktiskt själv haft den på mig och låtit min storebror dra i skiten.

Selen har jag för att just det lilla obehaget är det som räcker för att han inte ska släpa mig genom halva stan om han får syn på något intressant. - Jag har som jag sagt en skada i ryggen som gör att jag inte klarar av att hålla honom i sådanna situationer, när de dyker upp. och som jag även sagt så är detta en träningssak. Det blir bättre för var dag som går och jag har inte bråttom, hellre att han och jag funkar ihop på ett sunt sätt, och det gör vi ju nu.

Förstår du, eller ska jag ta det igen?

Jag var inte otrevlig, ställde en fråga eftersom jag sagt samma sak flera gånger om, och du fortfarande inte verkar förstått min ståndpunkt.

Och nej, min hund funkar inte i dagsläget. Men det är smällar man får ta, jag har som sagt bara haft honom i 2 veckor och hade inte alls någon planering på att skaffa hund övht. Och med de framsteg han och jag gjort på dessa två veckor är jag mer än nöjd - han är mer hund nu än han någonsin har vart, eller kunde ha blivit, hos någon som inte förstått sig på hans individ.

I hundens ögon är det inte fel att dra i koppel. Ett koppel är inget naturligt för en hund och dom föds inte till att instiktivt gå fint i koppel :smirk:

Därför måste man visa vad som är RÄTT,när hunden vet det då kan man fya fel beteende men absolut inte med våld :crazy:

Hur kul vore det att börjas första klass i skolan om fröken skrek åt dej varje gång du inte uttalade ord rätt eller gjorde fel i matteboken :smirk:

Tofflan skrev:
I hundens ögon är det inte fel att dra i koppel. Ett koppel är inget naturligt för en hund och dom föds inte till att instiktivt gå fint i koppel :smirk:

Därför måste man visa vad som är RÄTT,när hunden vet det då kan man fya fel beteende men absolut inte med våld :crazy:

:bow: :bow: :bow:

SessCa skrev:
Jag väljer att uppmuntra när han gör rätt, och vara likgiltig när det går fel med denna hunden.

:bow:
Jag har en hund med ungefär likadan bakgrund som din. Han kom till mej 1,5 år gammal och hade aldrig fått nån uppfostran. Nu när han är 3,5 år fungerar han super (det blir nog tävlingsdebut snart:)),det har tagit sin tid men han tycker det är superkul att träna!

Man ser hur det lyser i ögonen på honom när vi är på väg till klubben och det är så jag tycker att hundarna ska vara,dom ska inte behöva oroa sej för att husse/matte kommer få ett utbrott närsomhelst :crazy:

Nu är vi ju där igen människofierar hunden igen nu ska han gå i skolan också fan det är djur när ska folk fatta det igentligen?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Tänkte försöka slå slag i saken att börja tänka mer seriöst på att skaffa hund antingen i slutet av detta år eller 2024. Uppvuxen med en...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
9 552
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama