Sv: Halti

Vad härligt att höra att det går bra :) :bow:

Har ju inte haft Milo speciellt länge som sagt, det var egentligen inte min önskan att ha honom heller, men ägaren dog och vad gör man? älskar den hunden och känner honom sedan innan.

Nu är det MASSOR med "valpträning" som gäller. Enkla komandon, småsaker för att höja självförtroende och viljan att framförallt LYSSNA på mig och ha kul ihop.

Själva lyssnandet har han lite svårt med, han blir så okoncentrerad utomhus pga allt roligt. Men det botas med massa larvigt bebisspråk så han blir intresserad av att se och höra vad fasen jag hålls med. :D

Ångrar inte alls att jag tog honom nu! :bow:

Haha men herregud :crazy:

Djur har känslor. Dom kan bli glada,oroliga,nervösa osv.Dina metoder låter som dom man använde för 20 år sedan men numera är lagda åt sidan...

Okej vilken tur att han hamnade hos dej då :)

Min hund förstog inte alls från början varför det skulle löna sej att vara hos mej när man kunde nosa efter tikar och rulla sej i snön :confused:
Det gällde att hitta dom rätta knapparna vilket är en rosa leksaksråtta och levergodis :D

Du är inne på helt rätt väg och jag tror ni kommer få mycket roligt ihop!
Jag kanske får se upp med konkurrensen på tävlingsbanorna sen ;)

Vadå 20år va är det för fel på den tiden då, sen ja det var då de hade riktiga hundar o mjäka då fan inte heller me dom, ja jag är lärd av den gammla skolan , både militärtjänstgöringen och de jag tränar med i dag o samtliga där har fina reslutat med hundar både i dag o för 20år sen o de metoderna funkar i dag för hunden är exakt samma djur som idag ingen skillnad men folk som ni tror det har blivit nån bebis som det ska gullas o daltas med till höger o vänster...

Fler började upptäcka att det fanns bättre metoder att träna sina hundar :smirk:

Jag daltar inte med min hund,men jag är aldrig heller orättvis utan tycker att träning ska ske på ett ärligt sätt.

Läs vad jag har skrivit också. Va då bättre metoder samma metoder används än i dag i de svåraste grenarna o genomföra o det är skydd me sin hund som tävlings eller tjänst o det görs på exakt samma sätt som för 20år sen så säg inget annat kanske dalt på lydnadsplan eller i agility men men

Jag känner ett par st som har hållit på länge med skydds,räddningshundar,ledarhundar osv och ingen av dom använder sej av dina metoder och ändå lyckas dom få fram jättebra hundar :confused:

JAAAA va duktiga!!
Vart kör dom då sina hundar ?

Det är inte mina metoder jag har inte kommit på att en hund är en hund utan det är nåt annat geni som har kommit på att dessa enkla varelser lär sig bettenden o gör där efter dom lärt sig det,,,

PIRU skrev:
JAAAA va duktiga!!
Vart kör dom då sina hundar ?

Det är inte mina metoder jag har inte kommit på att en hund är en hund utan det är nåt annat geni som har kommit på att dessa enkla varelser lär sig bettenden o gör där efter dom lärt sig det,,,

Förstår inte vad som är fel här. Trivs hund och ägare med sele/halti/kedja/halvstryp ja vad det nu kan vara så varför inte bara köra på det?

Aliide skrev:
Förstår inte vad som är fel här. Trivs hund och ägare med sele/halti/kedja/halvstryp ja vad det nu kan vara så varför inte bara köra på det?

hon fråga när vi tyckte det var befogat o använda Halti o jag svara sen ifråga sätter dom mig, o jag svarar bara , hade inte frågan kommit så hade ingen skrivit nåt heller så enkelt

Tofflan skrev:
Jag känner ett par st som har hållit på länge med skydds,räddningshundar,ledarhundar osv och ingen av dom använder sej av dina metoder och ändå lyckas dom få fram jättebra hundar :confused:

du behöver ju bara svara i vilket län dom tränar inte vilka dom är eller så

jisses vilken diskussion det hann bli här över en natt :crazy:

PIRU skrev:
Det är ju bara o ta om vägar men jag tycker i detta fall att det är befogat som omständigheterna ser ut , för inget är ju befogat om hon skulle rammla o skada fostret på något vis för de har en hund som drar i kopplet.

vad är det för ras o varför drar han så? jag är ny här men det är väl aldrig omöjligt o lära en hund o inte dra.

Han är en vit schäfer/Border collie, och varför han drar.. ptja.. jag har aldrig riktigt tatt tag i just det problemet. Han har/har haft massa psykiska problem som jag ansett vart viktigare än just dragandet. Ex så tycker jag det har vart viktigare att han har kunnat lita på andra människor igen och inte göra utfall var och varannan sekunde Gammal tråd 1 Gammal tråd 2
Och visst det går säkert att lära honom att inte dra, men just för tillfället så vill jag nog vänta med det.. iaf tills dom har vett att sanda/salta gatorna här :crazy:

Senast ändrad:

Men ska du behålla hunden? Hur går det med flytten då? Han funkade väl inte med Carolas hundar, och Jenny är ju hundrädd?

PIRU skrev:
Nu är vi ju där igen människofierar hunden igen nu ska han gå i skolan också fan det är djur när ska folk fatta det igentligen?

det där var en av de lamaste ursäkter jag har hört på länge. INLÄRNING funkar likadant, oavsett om det handlar om människor eller djur.

detta är INTE människofiering eller snuttifiering, det är fakta. det blir bakläxa för din del.

Jag är iallfall glad att hundträningen gått framåt och inte är som den var för 20 år sedan.
Jag är själv bestämd i min uppfostran, men ändå kan jag ha "busiga" hundar, de vet att när det gäller då gäller det. Sen behöver de inte vara de bästa hundarna i övrigt.
Visst skulle jag kunna ge ett obehag om jag hade ett problem som kvarstår, med det är inte vad jag gör i första hand.
Jag vill mina hundar ska lyda för det är kul, inte för de vet att det kommer ett obehag om de inte lyder.

Mig veterligen så har man tagit bort t.ex. planket. Så att det skulle vara precis som förr? Nja... Förr hade du inte uppdelning heller i storlek på bruksprov (hinder/tungapport)

Snuffsan skrev:
Men ska du behålla hunden? Hur går det med flytten då? Han funkade väl inte med Carolas hundar, och Jenny är ju hundrädd?

Ja, vi flyttar på lördag.
Hunden ska med.
Carola sa att vi försöker.
Jenny samma sak.

Jag har redan erbjudit mig att både stanna hemma och avliva hunden, men det gick dem inte med på.

Nej o varför tog de bort planket då jo för det blev för svårt för hundar vart färre o färre som klara o då tar de bort det men inte kollar varför klarar inte hundarna detta längre, för skulle planket vara kvar så skulle det bli en liten klick som tävla bara o det är inte bra roligare om fler kan vara med. Men Mondioring finns det kvar i ex.

det där var en av de lamaste ursäkter jag har hört på länge. INLÄRNING funkar likadant, oavsett om det handlar om människor eller djur.

detta är INTE människofiering eller snuttifiering, det är fakta. det blir bakläxa för din del.

Jisses ljämnför du hund me människor då tycker jag fan synd om dig att du inte fattar bättre.

o Varför tror ni om man ger hunden ett obehag att han ska tycka allt är tråkigt berömmer man hunden direkt efter så tyckre han allt är lika roligt igen, för hunden lä'r sig ju för jag en korrigering så skärper jag till mig o då får beröm igen, men o gå o slita i hunden i tid o tid o aldrig berömma nej tacka fan för han o gillar o träna, men korrigering är inga fel om det görs på rätt sätt

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Tänkte försöka slå slag i saken att börja tänka mer seriöst på att skaffa hund antingen i slutet av detta år eller 2024. Uppvuxen med en...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
9 552
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama