Sv: Halti

Karlsson: beror på vad för arbete hunden ska hålla på med ren o skär lydnad så kommer givetvis hund 1 gå bäst

men ska man lägga in specialmoment som skydd då kommer hund 2 gå bäst
för där är man så illa tvungen o ha ett krav o det får du inte genom en klicker eller gulli gull , tänk dig själv en ryggtransport hunden är skitsugen o sticka fram o ta ärmen hur gör du då ska du klicka men din jäkla klicker då eller ????

Jo det där är viktigt. Har man en kong eller boll så går hunden igång. Men det funkar inte med ett pipdjur. För det har inte alls samma effekt :rofl:

Karlsson: sen kan jag förstå att du tycker det är förlegat om man tittar på din hem sida så finns det ju knappt kort där din hund är vaken så nu har jag fullförstålese att du tycker som du gör..

nej ta o skaffa en riktig brukhund innan du börjar o snacka att du tror allt går o göra som IMMI vill för de har aldrig i hela sitt liv hållt i en riktig hund...

Du tror kanske inte att folk skulle kunna få lite mer förståelse om du förklarade??

Jag kan säga att jag personligen har en vek hund. Fyar man honom för hårt så kryper han i en halv timme och det är inte så jag vill ha det! Han ska inte behöva vara rädd för mig!
Han hängde kostant i kopplet förut, men efter att ha stannat å kommenderat honom sidan varje gång han hängde så vart de ju skit jobbigt att göra en sån sak varje gång ! Tog typ 1 dag så hade han fattat grejen! Jag menar nu inte att detta funkar för alla, men det fungerade ypperligt för min hund, som är rätt vek. Men det funkar kanske inte alls för din!
Jag menar bara att vi alla är olika, hundar och människor! Vi har alla olika behov. Vi är ju individer!

Det jag menar nu är att en hård tuff svart/vit metod skulle itne funka för min... Här har ja ju bevis på att de funkar me mjuka metoder också... beroende på hund oftast bättre!

Senast ändrad av en moderator:

är hunden tillräckligt hungrig jobbar den även i motvind. men hundar utan social kamplust har ofta även dålig arbetslust och kommer aldrig så långt.

lyder den inte avbryts träningen och den kan glömma allt vad ärm heter. sköter den sig däremot får den ju en utmärkt förstärkning i ärmen. ganska enkelt med klickermetoden.

jag tror inte skillnaden är så stor mot en bollfixerad hund. och varenda kotte vet att det inte är någon svår grej att få hunden att låta bli att stjäla bollen som ligger väl synlig. fast, oj, jag glömde att skyddshundar har så mycket drifter att de måste få lite däng för att fatta nåt. eller hur var det nu?

PIRU skrev:
Karlsson: beror på vad för arbete hunden ska hålla på med ren o skär lydnad så kommer givetvis hund 1 gå bäst

men ska man lägga in specialmoment som skydd då kommer hund 2 gå bäst
för där är man så illa tvungen o ha ett krav o det får du inte genom en klicker eller gulli gull , tänk dig själv en ryggtransport hunden är skitsugen o sticka fram o ta ärmen hur gör du då ska du klicka men din jäkla klicker då eller ????

Du blandar inte ihop nr 1 och 2 nu?;)

hahahaha jag dööööööööör! :rofl: :rofl:

"riktig" hund, jag trodde då hennes var levande och inte något plyschdjur ;) .

eller är de riktiga såna korkade hundar som vettet måste bankas in i? :angel:

ja jag fundera OCKSÅ om den levde för den ser mer dö ut än levande så förstår fullt ut om man inte får problem me dönickar!

PIRU skrev:
Karlsson: sen kan jag förstå att du tycker det är förlegat om man tittar på din hem sida så finns det ju knappt kort där din hund är vaken så nu har jag fullförstålese att du tycker som du gör..

nej ta o skaffa en riktig brukhund innan du börjar o snacka att du tror allt går o göra som IMMI vill för de har aldrig i hela sitt liv hållt i en riktig hund...

:rofl: *asgarv*

Någon hemsida har jag för det första inte... men en blogg!;)

Haha, min hund kanske ser ut som en segpropp på de bilderna som finns där.:cool:
I verkligheten kan jag säga att han är långt ifrån någon sådan. Han är en härligt energisk hund som jag lägger ner massor med tid på att träna och aktivera. Min första hund, som jag säkert gjort endel "fel" med, men vi har trots allt kommit långt mycket längre lydnadsmässigt än man förväntar sig med den typen av hund.;)
Och nej, han är ingen brukshund, långt ifrån...

Tillåt mig än en gång -->:rofl:

:eek: *kikar på den svartbruna saken som ligger i BIA-bädden, jo han andas!* :angel: :D

EN "riktig" hund, ja det måste vara... *funderar* en brukshund.;)

Och du PIRU - sover inte din(a) hund(ar) sött efter en dag fylld med aktiviteter, motion, intryck och mentalt arbete? Eller åtminstone ser liiite sömniga ut? Med tanke på att din avatar föreställer en vaken hund - då måste den vara vaken dygnet runt eller? Står den alltid i den positionen också?:confused: :p

Jag ser det så här det finns 4 sätt 2 jag använt själv 2 som jag inte andvänt.

1: Man stannar upp varje gång hunden drar tills han/hon lugnat sig o sen fortsätter o gå o fortsätter så

2: Man vänder håll när hunden drar o går åt andra hållet

dessa två har jag inte användt själv för det första har jag inte haft nån så vekhundar att jag sett nån idé me dom, sen sett folk dock som användt dom , ofta tar dom lång tid men de är ju så humana o fina dessa sätt....

3: man luggar hunden o då menar ja i vanlig länk så små drar man tills hunden får slakt koppel o lägger på ett lämpligt kommando för det ex "dra inte" samtidgt som man "luggar" detta använde min sambo på min när han var liten funka ganska bra tycker ja, sen där har man fördel me luggningen att man kan öka den om det inte funkar.

4: man går med sin hund o drar den lugga den rejält tala om för han rejält att det är inte acceptabelt o dra, så när han inte drar då är hunden i det "vita fältet lungt o skönt" när han drar så hamnar han i det "svarta" o där är det inte så skönt o vara för luggningarna är hårdare. så kontentan av detta ja den är ju enkel han väljer ju givetvis det lugna sättet o inte dra för det är det lungt o skönt o får en behaglig promenad.

*håll i dig* Han kan springa också!:eek: :eek: :eek:

imag0096_orig_SE.jpg

eller så lär man först hunden hur den ska gå fint i koppel och korrigerar först när hunden vet vad som krävs av den.

och ett hett tips på vägen; döm inte ut metoder som du tror är för mjuka bara för att du vill att din hund ska vara tuff. det tjänar varesig du eller din hund på.

jag vet exakt vad jag har för hund i kopplet o vet när jag inte kan vara mjuk mot han o när jag får ta i mer.

som spåret där hunden ska jobba självständigt där kan jag inte bli en arg o höja rösten för då blir det stress o jobbar för fort o slarvigt.

lydnaden får man ta det lungt i vissa bitar där appotering är inga problem där kan man höja tröskeln , linförighet däremot får man vara jäkligt lugn o sansad o spela med han för han inte ska tycka det är jobbigt, men just skyddet är han helt tvärt om i där spelar det ingen större roll vad jag gör för det tar han bara han får bita i ärmen.

så visst är dom olika ni tror jag bra står o slår min hund så har han lärt sig nåt skojsigt av det ,så är det långt ifrån men är inte rädd för o tala om för han när det är rätt o fel.

cillamuffins skrev:
eller så lär man först hunden hur den ska gå fint i koppel och korrigerar först när hunden vet vad som krävs av den.

och ett hett tips på vägen; döm inte ut metoder som du tror är för mjuka bara för att du vill att din hund ska vara tuff. det tjänar varesig du eller din hund på.

:bow:

Själv är jag långt ifrån mjäkig när det gäller hunduppfostran. Och jag förstår mycket väl att klickern inte kan lösa alla problem. Det finns hundar som MÅSTE tas i med hårdhandskarna.

Det jag sätter mig emot är när folk bara ser den hårda vägen, pratar vitt och brett om den på ett klumpigt sätt, rekommenderar den på ett forum och direkt förkastar de "mjuka" metoderna som finns och används framgångsrikt idag 2005. Sorgligt.:crazy:

Kan du inte föra en vettig vuxen duskution utan att gå till personliga angrepp?
Jag lämnade tråden för jag tyckte du började dra ner den på en så låg nivå men nu får jag faktiskt hoppa in och säga till för jag tycker det är väldigt otrevligt och onödigt att börja fjanta på sådär om Karlssons hund :mad:

Karlsson: Fin jycke :love: Fastän han sover ibland ;)

hahaahah person angrepp undra vilka som tro jag kör inkallning o som avslut ett baseball trä i skallen på min hund, ni vill ju misstolka allt jag har skrivit så det spelar ju ingen vad jag skrivit så.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Tänkte försöka slå slag i saken att börja tänka mer seriöst på att skaffa hund antingen i slutet av detta år eller 2024. Uppvuxen med en...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
9 552
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama