Halsband som sitter kvar...

SandraM

Trådstartare
Jag har problem med halsband på min hund. Finns inga som sitter bra och som inte åker över huvudet på honom.

Han är rak från hals-huvud, så allt glider över. Han går jättesnällt i koppel, men ibland blir det ju en tvär nit när det ska luktas på något och då har halsbanden åkt av då och då. Har man vanliga spännbara halsband får man spänna de så himla hårt för att de ska sitta kvar, annars sitter de och åker över och klämmer öronen. Provat halvstryp med även de har åkt av... Finns det något bra halsband? Känns ju som ett helstryp inte ska kunna åka av, men jag gillar inte tanken på att använda det.

Har ni här kanske några tips som jag inte tänker på?! Skulle vara skönt att hitta något som sitter bra och som är bekvämt för vovven! :)

Sv: Halsband som sitter kvar...

Sele kanske? Eller ett halvstryp som sitter lite hårdare (även om jag egentligen inte tycker att ett halvstryp ska strypa åt i det åtdragna läget). Men kanske bättre det än en hund som kommer lös.

Jag har precis samma problem som du! Kanske för att vi har samma ras ;) Precis som du säger måste man antingen spänna fasta halsband väldigt hårt eller så åker halvstrypen halva vägen över huvudet, min har också sluppit ur ett antal gånger...
Min vovve går också allt som oftast bra i koppel så den enda lösningen jag har kommit på är att använda sele. Går vi med andra vovvar stissar han emellanåt upp sig så för att ha som bäst kontroll då använder jag helstryp.

Inga bra tips alls som du märker :p

Jag har en sele men han går inget vidare i den. Han blir stel som en pinne och vankar som en pingvin, haha!! Kanske skulle vart en annan sele, har hurtas y-sele och på den är det ju en rem under frambenen som kanske stör honom.

Hmm, nä jag gillar inte heller tanken på att de ska "srypas" åt, men får väl testa mig fram...

Kanske selen inte passar optimalt eller så behöver han helt enkelt vänja sig. Första gångerna min hund hade sele så var hon också lite fundersam, men nu bryr hon sig inte alls.
Jag har valt att sy egna selar för att få en sele som passar optimalt och jag vet att jag för några månader sedan ramlade över en tjej som hade specialierat sig på att sy selar till bullterrier. Testa googla och se. :laugh:

Han har selen på sig då han sitter ute på lina då och då, men blir just när han ska gå som han inte verkar gilla den! Men får väl ge den lite mera försök. Får väl kanske ge mig på att sy en egen annars då, men känner inte riktigt att jag har inspiration till det just nu! :P

Jag ska goola lite till men har inte hittat denna än, men kanske dyker upp! :)

Min vovve kryper ur det mesta men Limex breda halvstryp funkar och är dessutom snygga ;) Dom har nått lite gummiaktigt material närmaste hunden så det halkar inte runt alls. Kanske värt att testa det jag köpte kostade under 200 och jag har använt det varje dag i ett år och det är knappt slitet :idea:

Jag har problem med halsband på min hund. Finns inga som sitter bra och som inte åker över huvudet på honom.

Han är rak från hals-huvud, så allt glider över. Han går jättesnällt i koppel, men ibland blir det ju en tvär nit när det ska luktas på något och då har halsbanden åkt av då och då. Har man vanliga spännbara halsband får man spänna de så himla hårt för att de ska sitta kvar, annars sitter de och åker över och klämmer öronen. Provat halvstryp med även de har åkt av... Finns det något bra halsband? Känns ju som ett helstryp inte ska kunna åka av, men jag gillar inte tanken på att använda det.

Har ni här kanske några tips som jag inte tänker på?! Skulle vara skönt att hitta något som sitter bra och som är bekvämt för vovven! :)

Om hunden inte drar är ju ett lite mer åtsittande halvstryp kanon - har alltid använt mig av det till hundar som haft typ samma bredd på huvud och hals :D Klart bekvämare än åtsittande vanliga halsband.

Om hunden går bra i koppel finns det väl ingen anledning att undvika helstryp?
Du kan ju köpa tex ett i mjukt och skönt lite bredare läder.

Om hunden går bra i koppel finns det väl ingen anledning att undvika helstryp?
Du kan ju köpa tex ett i mjukt och skönt lite bredare läder.

Tänkte mest när tvärnitarna kommer, då stryper det ju åt även om han går fint annars! :) Annars är det väl det som funkar best skulle jag kunna tänka mig! :)

Om du har ett i mjukt läder som är lite bredare så kommer det inte bli så farligt även om det rycker till någon enstaka gång.
Tror inte du behöver oroa dig för det :)

de bredare (Ganska jattebreda egentligen) halsbanden en del har pa sina greyhounds kanske kan funka? De har ju ibland lite samma problem att nacke/huvud ar i stort sett samma storlek... vi kor ratt breda halsband pa vara, men inga speciella greyhoundhalsband och det ar sallan de slinker ur, aven om det da och da hander.

Precis vad jag skulle skriva!

SandraM: Vinthundshalsbandens form är inte bara till för att skydda den långa smala halsen, utan just för att förhindra att huvudet glider ur halsbandet.
Ett rejält brett vinthundshalsband med andra ord! :) Vad har han för halsomfång?

Våran Jack Russell har lite samma problem, det som funkar bäst är ett tajt halvstryp. Jag vill inte heller egentligen inte att ett halvstryp ska strypa på det minsta. Men går hunden fin så och det sitter ju inte jätte hårt:laugh:

Antingen helstryp eller Y-sele säger jag. Om han inte drar så har det ju ingen betydelse, då stryper ju inte helstrypet. Det sitter ju löst i så fall.

Du säger att han går konstigt med y-slen du har. Den skaver kanske. Prova först med att klä in den del av selen som går ner emellan frambenen med t ex fleece. Sen blir den kanske OK. För den sitter inte för löst eller hårt väl, så det är därför han tycker det känns obehagligt. Det finns ju y-selar i en massa olika material. Det finns även de som syr på måttbeställning. Man säljer selar som hundar brukar trivas i där jag går kurs. PM:a mig om du är intresserad. Finns i Nordvästra Skåne.

Tillägg: Jag hade inte läst alla svaren. Jag håller med om att kanske kan ett Greyhoundhalsband fungera. Det är brett på mitten och smalt där man knäpper det.

Senast ändrad:

Jag har en sele men han går inget vidare i den. Han blir stel som en pinne och vankar som en pingvin, haha!! Kanske skulle vart en annan sele, har hurtas y-sele och på den är det ju en rem under frambenen som kanske stör honom.

Hmm, nä jag gillar inte heller tanken på att de ska "srypas" åt, men får väl testa mig fram...

Nu är det ju så att har du en hund som går med slappt koppel så är inte halsbandet "strypt". Så då har du ju inget problem. DEt lär bara strama om hunden drar eller tvärstannar. Och fyller då sin funktion.

Retriverkoppel? Sele?

Jag hade en tik som innan hon växt färdigt var exakt likadan, bredare hals än huvud, vilket gjorde att allt åkte av om hon backade eller inte ville vara med riktigt. Jag körde sele eller retriverkoppel tills hon växt färdigt...:laugh:

Fick tipset om att använda riktigt breda, platta läderhalsband också, testade dock aldrig det, men det skulle också funka...

Mvh Domino_s

Har du gått några promenader med selen och det har gått himla bra! Så det var väl en vanesak. Han är ju van att ha den på sig då han sitter ute på lina ibland, men då rör han sig ju som han vill och kanske inte känner den på samma sätt.

Men jag vill ju även ha ett fungerande halsband med. Men jag ska ta en titt på vinthunds halsbanden. :) Ska även kolla vad de finns för sryp, om det finns några behagliga sånna!! :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 178
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 712
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 096
Senast: Liran
·
Övr. Hund Annorlunda rubrik jag vet :D . Jag söker efter riktigt bra glasögon till hund för sitt användas framförallt vid turskidåkning...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Betäckning 2024 - föl 2025
  • Stora shoppingtråden III