J
jappisen
Sv: Halsband på hela dagen?
Att tänderna fastnar är ju det minsta problemet. De kan strypas till döds. Men alla gör som de vill med sina halsband. jag vill inte utmana ödet. Visst kan det hända att min hund blir påkörd som någon skrev, men bara för det betyder det inte att jag vill utmana med halsband på vid lek.
Ätligen någon som talar ordänligt. tycker att detta är väldigt bar skrivet och håller med på alla punkter, nu har vi viserligen kedja på ena hunden men med väldigt små länkar så risken att någon av våra hundar skulle lyckas få in en tand där är nog minimalt, på tanke på deras tandstorlek.
Och att våra halsband desutom lätt glider av är juh också en självklarhet. mina föräldrar har nog haft hundar i över 25 år, alla hundar har haft helstyp dygnet runt(dock inte valparna som har läderhalsband) och hundarna har i alla år suttit i hundgården heladagarna där dom kan leka fritt med varandra men inte en ända gång har det hänt en halsbandsolycka.
Tror facktiskt att det lättare händer olyckor med halsbad som är utan stryp och som har någonslags käppning på eftersom dessa halsband offtast INTE går att bara dra över hundens huvud om det händer någonting.
För mig är det heltnaturigt att ha halsband på hundarna jämt precis som att många hästägare jämt har grimmor på sina hästar, För även det är ett stort riskmoment och jag har varit med om flera olyckor där hästarna nästa strypit sig själv pågrund av grimmor.
Att tänderna fastnar är ju det minsta problemet. De kan strypas till döds. Men alla gör som de vill med sina halsband. jag vill inte utmana ödet. Visst kan det hända att min hund blir påkörd som någon skrev, men bara för det betyder det inte att jag vill utmana med halsband på vid lek.