Halsband på hela dagen?

Sv: Halsband på hela dagen?

Ätligen någon som talar ordänligt. tycker att detta är väldigt bar skrivet och håller med på alla punkter, nu har vi viserligen kedja på ena hunden men med väldigt små länkar så risken att någon av våra hundar skulle lyckas få in en tand där är nog minimalt, på tanke på deras tandstorlek.
Och att våra halsband desutom lätt glider av är juh också en självklarhet. mina föräldrar har nog haft hundar i över 25 år, alla hundar har haft helstyp dygnet runt(dock inte valparna som har läderhalsband) och hundarna har i alla år suttit i hundgården heladagarna där dom kan leka fritt med varandra men inte en ända gång har det hänt en halsbandsolycka.
Tror facktiskt att det lättare händer olyckor med halsbad som är utan stryp och som har någonslags käppning på eftersom dessa halsband offtast INTE går att bara dra över hundens huvud om det händer någonting.
För mig är det heltnaturigt att ha halsband på hundarna jämt precis som att många hästägare jämt har grimmor på sina hästar, För även det är ett stort riskmoment och jag har varit med om flera olyckor där hästarna nästa strypit sig själv pågrund av grimmor.

Att tänderna fastnar är ju det minsta problemet. De kan strypas till döds. Men alla gör som de vill med sina halsband. jag vill inte utmana ödet. Visst kan det hända att min hund blir påkörd som någon skrev, men bara för det betyder det inte att jag vill utmana med halsband på vid lek.

Nej, du skulle aldrig våga det. Jag gör det ju uppenbarligen, och sen får folk tycka vad dom vill.

Ingen av mina hundar har helstryp i form av kedja, vilket gör att risken för att en tand ska fastna exempelvis, är extremt liten. Mig veterligen brukar inte tänder haka fast runt ett tunt nylonhalsband, eller ett brett halvstryp helt i textil.

Sen sitter inga halsband så hårt runt mina hundars halsar, i normalt läge, att dom inte skulle kunna slinka ur dom ifall halsbandet fastnade ute. Jag har bara halvstryp eller helstryp, och alla glider av utan problem om man inte drar åt dom.
/QUOTE]

Jag vet en uppfödare som höll på att förlora två hundar, som bott ihop i flera år, den ena fastnande med underkäken i den andres halsband (tyg eller läder) och bägge hundarna fick panik, den större började kasta runt den andra som en trasa i försök att komma loss. Den som höll på att strypas högg hej vilt för att försöka komma loss den med...

Jag har bara på halsbandet när hunden är ute eller transporteras i bil, känns som en onödig säkerhetsrisk helt enkelt, och vanan sitter i även när man bara har en.

Precis! En till som kan intyga om hur illa det kan sluta med halsband och lek . Det kan lätt snurras runt käken och det kan sluta illa.

kl

Jag förstår faktiskt inte resonemanget att man har halsband på för att man inte orkar ta av och på.
Är det bara jag som tycker att det är lättare att trä på ett halv-/helstryp än att joxa och knäppa av och på karbinhaken till kopplet?

Men om man inte HAR hel/halvstryp?

Ok. Personligen skulle jag inte vilja ha halsband jämt på en valp som busar och leker mycket, och jag skulle dessutom vilja att den snabbt lärde sig att vara stilla när man tar av och på halsband (= en basic-grej som alla hundar ska kunna).

(Jag försöker inte dumförklara dig eller nån annan eller så, jag bara skriver hur jag ser på saken :) )

Ja det är väll du. Jag föredrar att ha på halsband ;), det sitter bra och risken att fastna i något är minimal (och skulle det hända är jag inom några m avstånd)

Han sitter still men när valpen (6 mån) inte enns väger 1,5kg så är det pilligt och rör han bara lite lite på huvudet eller man har bråttom eftersom man fångade honom just när han håller på göra en liten olyka så är i alla fall jag fummlig :o

Offtopic: Är ni fortfarande ute så ofta?? Stackare :crazy:

Yes :crazy: Håller på bli tokig rent ut sagt nu är han över 6 månader och fortfarande fattar nada... men nåt måste iofs sig vara svårt med hunden då han är så perfekt på alla andra sätt :love:

Yes :crazy: Håller på bli tokig rent ut sagt nu är han över 6 månader och fortfarande fattar nada... men nåt måste iofs sig vara svårt med hunden då han är så perfekt på alla andra sätt :love:

Håller med om det du skrev om olyckor inne, där har man inte många sekunder på sig..

Min lille är 6 mån på fredag & 99% rumsren, flera veckor sen senaste olyckan, drar ut på rundorna till 3 timmars mellanrum (4 om han lagt sig att sova tex) just nu. :banana: Men å andra sidan är ju din träningsbar & det är inte min särskilt mkt så du har ju en hel del att trösta dig med :)

*kl*

Min hund har halsband utomhus. Jag drar av hela rasket när vi kommer in. I bilen får hon INTE ha halsband, tänk att sitta på motorvägen och höra hur hunden plötsligt fastnar i buren där bak. *ryyyz*

kl

Min hund har alltid halsbandet på.

Ja har bara en hund, och nej han har aldrig halsband om han är själv...

Det enda som kommer upp i mitt huvud är.. HUR är en hund skapt, om ett välsittande halsband kan sno sig ett varv runt käken under lek (antar jag?)..?

Ja, då är det två olyckor då. Som jag hört talas om, under mina aktiva år med hundar, bland egna hundar som alltid haft kedjestrypen på oavsett vad. Oddsen är rätt små alltså. Det finns många andra, mycket större, risker som jag föredrar att minimera i sådana fall.

Det här med att fastna ute funderade jag på också.. Mina hundar får hålla sig inom 20-25 m ifrån mig ungefär när dom är lösa, går dom längre än så kallar jag in dom. Så om dom nu skulle fastna i en liten kvist, så finns ju jag i närheten.
Händer det bara olyckor med halsband om hundarna rymmer ifrån sina ägare, eller har många ägare dålig koll på vad hundarna gör?

Jag hade bra nytta idag, av att alltid ha halsband på hundarna. Jag släppte ut dom på tomten, vi kastade lite boll och myste i solskenet. Närmsta grannens hundar, som bor 500 m bort ungefär, kom springandes. Det är två tikar, mycket eftertraktade och snygga enligt min Amstaff, av några konstiga korsningar. Jag vill alltså inte att min renrasiga och mycket fina Amstaff, ska para en fyrvägskorsning. Tikarna kommer oftast bara hit när någon av dom löper, för dom går själva på lantbruket hela dagarna.
I alla fall så blev mina spända direkt, och väntade på att se vilka det var som kom springandes. Den överkåta Amstaffhanen lyssnade inte riktigt, utan seeeegade sig mot mig för att vara beredd på att springa till tjejerna som kom. Då kunde jag lätt ta ett steg framåt, och ta tag i halsbandet. Jag har aldrig koppel med mig ut när vi leker på vår tomt, så det var bra att ha då. Att hålla honom i skinnet känns lite tråkigt, men ett enkelt sittkommando håller bara i några få sekunder när det står en höglöpande tik och bjuder upp..

ja har varken hel eller halvstryp... utan ett helt halsband som ska knäppas, min 5 månderas valp har mkt päls så det är lite knepigt att ta på och av det utan att slita honom i pälsen hela tiden.. dessutom är det mkt energi och inte still en sekund.. så blir det promenader och kisseunrod en gång i timmen typ.. eller ja inte hela dagen... men många promenader blir det för vår del än så länge

jag tar av min halsbandet.
har olika beroende på vad jag gör och vilket humör jag är på.;)

Ett halvstryp sitter så att du drar av det och då är det ju en självklarhet att en hund kan få in en underkäke i halsbandet. Hur lätt som hellst.
Tycker det är konstigt att du bar ahört två incidenter. Jag har jobbat med djur i ett antal år och vi hade många kunder som vi hörde varit med om detta eller sett något liknande. Det räcker att en annan hund springer fram till din lösa hund med halsband och ska leka och naffsar vid halsen. kan gå på ett kick. Behöver inte alltid vara ens eget felö och tyvärr finns det så många lösa hundar som springer fram till ens hund.

Ingen av mina hundar har helstryp i form av kedja, vilket gör att risken för att en tand ska fastna exempelvis, är extremt liten. Mig veterligen brukar inte tänder haka fast runt ett tunt nylonhalsband, eller ett brett halvstryp helt i textil.

min hund hade ett helt vanligt läderhalsband på sig. ändå fastnade tanden. förmodligen i metalldelarna, som ju finns på de flesta halsband.

Nu är jag väl elak som vanligt, men om en annan hund bråkar med min struntar jag högaktningsfullt i om den kan råka illa ut i munnen. Det hade antagligen varit det minsta problemet för den andra hunden om mina vuxna hamnat i bråk med någon främmande.

Mina egna bråkar inte sinsemellan, och jag låter dom inte bråka med andra heller, så det argumentet har jag aldrig ens reflekterat över.

kanske har jag konstiga hundar, men de brukar gilla att bita varandra över nacken och ruska/dra. ungefär som hundar gör när de bråkar, fast de biter inte så hårt. men det behövs ju inte något hårt bett för att tänderna ska fastna i halsbanden.

kom på en sak till som är konstigt med mina hundar. de har ett handtag fastvuxet på kroppen. nackskinnet alltså. mkt smidigt att ta tag i vid behov.

kom på en sak till som är konstigt med mina hundar. de har ett handtag fastvuxet på kroppen. nackskinnet alltså. mkt smidigt att ta tag i vid behov.

:rofl: Zaga har också nackskinn, men hon känner typ inget när man tar tag där och då kan jag tänka mig att det gäller för ex Bebbens Amstaff också + lite ( läs mycket ) mer muskler.

Då är det nog svårt att hålla hunden i schack genom enbart ett nacktag.

Dina hundar är nog inte alls konstiga, mina leker också brutalt med mycket bett över nacken, kinderna och strupen. När Benjamin och hans förra bästis lekte, var det otaliga små bitskador överallt på dom områdena. Tänderna rispade huden liksom, och små hål blev det ibland. Tyvärr kan dom inte leka längre, eftersom den andra hunden numer vill slåss med dom flesta andra hanar.

Ni argumenterar som om jag inte tror på er, men det GÖR jag. Jag säger bara att det aldrig hänt mig, och att jag tror att risken är minimal. Och att jag har valt att alltid ha halsband på mina hundar i princip. Tiken går utan i perioder som sagt, eftersom hon så sällan är kopplad. Men har vi använt koppel kan halsbandet sitta på i 3 veckor efter det, trots att det inte använts igen.
Jag är dels lat, och ser dels så små risker med det.

Senast ändrad:

Ja, du kan ju försöka få någon effekt på min Amstaff i nackskinnet :D Han kan bli sliten i nackskinnet av andra hundar vid lek, och blinkar inte ens. Ska jag hålla honom i nackskinnet när han är sådär superglad, och kanske ser husse komma hem, så märker han inte ens att jag har grepp där. Och eftersom han trots allt är rätt stark, hans 33 kg består till större delen av muskler, så glider man ur greppet rätt omgående eftersom han inte känner av det och kan dra hur hårt som helst ändå.

Jag behöver sällan ta tag i honom, varken i nackskinn eller i halsband. Men jag vill KUNNA göra det om det behövs.
Skulle han hamna i bråk på en promenad, om han blev påhoppad av någon, så avbryter han om jag får tag på honom. Ska jag då försöka slingra mig in där och fånga hans snorhala nackskinn? Nej tack.

Liknande trådar

Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 658
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 591
Senast: Otherside
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
904
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka