Halsband på hela dagen?

Sv: Halsband på hela dagen?

Vi har aldrig på halsband inomhus. Om man inte räknar pärlhalsbanden som barnen gör till långhårstaxen, hon brukar prydas med lite av varje. De halsbanden är gjorda av tunna resårband.
Vet en hund som hoppade upp och fastnade på en krok och höll på att hänga sig.

ja det är väl som att åka bil utan bälte (eller bur till hunden). har man tur händer inget. har man bara lite otur kan det gå riktigt riktigt illa.

min hane väger mer än din, också mestadels muskler. han har också problem med sina smärtreceptorer. vill han, så kan han släpa mig vart han vill. då spelar det liksom ingen roll om det sitter ett halsband på eller inte. handtaget används som ett fysiskt kommando "stanna kvar".

du är inte lika våghalsig som jag hör jag. jag skulle aldrig ha mina händer nära hundens nacke om den blev påhoppad...

Enda anledningen till att vi alls har koppel och halsband på våra jyckar är att "Svensson" kräver det. I samhällen alltså.

Jag förstår inte behovet av "handtag" för att hålla koll på hunden.
Har man alldeles slutat använda kommandon typ "stanna, sitt, ligg, kom, nej, lägg av, plats, fot" osv, osv? :confused:

LIA

Det är olika med hur vi gör med våran hund, men han verkar tycka om sitt halsband så han har det på sig nästan alltid.
:)

Jag förstod inte riktigt meningen "Du är inte lika våghalsig som jag hör jag" ?
Kanske jag som är trög idag efter 3 timmars sömn inatt bara, men du får gärna förtydliga så det går in ordentligt.

Ja, det kanske är så att din Labbe är ännu mindre känslig för smärta än min Amstaff. Jag kan inte påstå att det spelar någon roll för mig ändå. Jag vet hur min hund fungerar, och han reagerar inte ens om man tar honom i nackskinnet, framför allt inte om han är uppspelt. Han reagerar inte ens när han blir biten så det blöder under lek, så varför skulle han känna mitt rätt så lätta grepp (Om man jämför med en annan hunds tänder..)?

Nej, jag vill ha halsband på honom. Det underlättar vid dom tillfällen som kan uppstå, då han inte är särskilt kontaktbar och lyder lika bra som i vanliga fall. En risk, måhända är det så. Som jag sagt tidigare, jag TAR den risken. Så jag klarar mig faktiskt utan fler argument nu ;)

Mina har det nästa jämt, eftersom dom gärna vill gå ut på natten också.

Tja det är ju lite olika, Nemi har ju en del halsband...

Oftast om vi ska på kissrunda har hon retriverkoppel, det åker rätt naturligt av när vi kommer hem.

Ska vi gå någon stans där hon springer lös har hon Eazydog med namnbricka i. Det sitter väldigt tajt så risken att hon eller någon ska fastna är mindre än minimal. Har hon fått på det sitter det oftast kvar hela dagen, så går jag med det och koppel.

Tränar vi har hon kedja, den är förknippad med träning och åker av när vi tränat färdigt.

Powerwalkar jag blir det Eazydogsele på Nemi, elastiskt koppel, och hundförarbälte.

Ska vi bort är det finhalsband som gäller ;)

Ella har inte riktigt vuxit i sitt halsband än, men när hon har det kommer det sitta på när vi är hemma, så man kommer ut på kissrunda snabbare.

Vi har alltid på våran hund halsband, hon springer ut och in hela dagarna.:bump:

Okej jag tycket inte att det är så "jobbigt" att knäppa lös haken från halsbandet när man kommer in.

Jag förstod inte riktigt meningen "Du är inte lika våghalsig som jag hör jag" ?
Kanske jag som är trög idag efter 3 timmars sömn inatt bara, men du får gärna förtydliga så det går in ordentligt.

jag tror det var jag som behövde sova *fniss*. jag är inte lika våghalsig som du ska det givetvis stå ;)

Ja, det kanske är så att din Labbe är ännu mindre känslig för smärta än min Amstaff. Jag kan inte påstå att det spelar någon roll för mig ändå. Jag vet hur min hund fungerar, och han reagerar inte ens om man tar honom i nackskinnet, framför allt inte om han är uppspelt. Han reagerar inte ens när han blir biten så det blöder under lek, så varför skulle han känna mitt rätt så lätta grepp (Om man jämför med en annan hunds tänder..)?

min hund reagerar inte heller på smärtan av att bli dragen i nackskinnet. men ska de lyda för att det gör ont annars? jag menade bara att nackskinn är lika effektivt/ineffektivt som broms som ett vanligt halsband.

Fast utan att blanda mig i er diskussion så kan jag kort och gott säga att jag har enklare att hålla fast en envis Zaga i ett halsband än i nackskinnet.

Nu behöver jag bara höja rösten lite så lyssnar hon, men i några fall har jag fått ta tag i henne i nacken och det är inget bra tag.

Varför har man inte det?

Jag frågar eftersom det för mig alltid har varit en självklarhet. Tänk så mycket enklare livet med hund blir.

LIA

Liknande trådar

Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 658
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 591
Senast: Otherside
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
904
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka