Halsband på hela dagen?

Sv: Halsband på hela dagen?

Varför har man inte det?

Jag frågar eftersom det för mig alltid har varit en självklarhet. Tänk så mycket enklare livet med hund blir.

LIA

Vad jag vet så är inte hundar förprogrammerade att kunna och lyda alla kommandon, det kräver inlärning ;)
Sedan är vissa hundar lättare att lära och vissa svårare (som min chigrabb som är älskar mat och är ganska så följsam jämfört med min kompis chitik som inte går att motivera med mat och är väldigt självständig av sig naturligt) samt att även såklart ägarna är bättre och sämre på att lära hunden.

Ex.

* En anledning till att jag alltid har mina hundar kopplade när jag promenerar på tex "lingonvägen" kan ju bla vara för att jag vet att det förekommer okopplade hundar där.

*Och att jag hade mina hundar kopplade på kvällspromenaden igår behöver inte betyda att jag har brister i lydnaden, utan kan lika gärna vara av den enkla anledningen att vi har mkt grävlingar här utanför kväll och nattetid.

Dom här två exemplen vid koppeltillfällen (något att ta i) ger mig trygghet.
Blir dom påhoppade eller dylikt så har jag iaf mina hundar i koppel (enligt lag).

Stöter vi på en uppretad grävling så kan jag snabbt lägga benen på ryggen och få med mig hundarna, som kanske är nyfikna på det här roliga, gruffande djuret som rent utav kan vara livsfarligt.

Inget halsband på inomhus eller vid lek med andra hundar. Jag har vanligt knäppehalsband och tycker inte det är det minsta jobbigt att ta på/av :p

Min hund har nästan aldrig halsband på sig, den enda gången han har det är när någon annan ska gå ut med honom eller om vi tar en promenad i tätbebyggt område (vilket sker väldigt sällan).

Ja hur gör ni bukare med era hundar och deras halsband?

Låter ni hunden ha halsbandet på hela dagarna eller tar ni av det efter varje promenad?

Jag gör lite olika på min, han är bara 5 månader, går rätt mkt lös ute på gården med mig, men har halsband på honom. Ibland tar jag av det direkt när han kommer in och ibland har han det på sig nästan hela dagen, nätterna är han alltid utan.

Vore lite intressant att veta hur ni gör med era? :banana:

Min har bara halsband i samband med att det behövs användas koppel, koppel och halsband sitter alltid i hop.
Orsaken till att jag inte vill att hunden ska ha halsband är just för risken att fastna och strypa sig både i hemmet och ute.
Jag är en sån person som har både livrem & hängslen! ;)
Fick en historia berättat för mig en gång om en familj som lämnade sin hund ensam hemma, när de kom hem så tyckte de att hunden var ovanligt tyst och finner till sin förtvilan hunden hängande död i handtaget på insidan ytterdörren! :eek: Den hunden hade alltså halsband på sig.
/Camilla

Sätter på halsband på min hund vid promenad där jag ska passera större väg eller hundmöte där jag inte känner hunden. Annars går han alltid utan.

Vad jag vet så är inte hundar förprogrammerade att kunna och lyda alla kommandon, det kräver inlärning
Självklart kräver det inlärning. Men är det ett argument? :confused:

Sedan är vissa hundar lättare att lära och vissa svårare (som min chigrabb som är älskar mat och är ganska så följsam jämfört med min kompis chitik som inte går att motivera med mat och är väldigt självständig av sig naturligt) samt att även såklart ägarna är bättre och sämre på att lära hunden.
Jag har aldrig använt mat eller godis, det har gått bra ändå. Men sååå dålig så man inte kan lära hunden basics? Varför tar man inte hjälp?

LIA

Fast nu var det avsaknaden av lydnad jag var inne på.

Har du lydnad på hunden kan du springa ifrån grävlingen även med lös hund. :) Å andra sidan tror jag inte det behovet är så stort.

LIA

Jag var också inne på avsaknad av lydnad.

Om jag har min superlydiga hund lös och det springer fram en annan lös hund och skadar min så tas inte lika stor hänsyn till "fallet" om båda hundarna var lös.

Att reda ut ett fall där min hund är kopplad och blir påhoppad är betydligt enklare.

Det kan vara en sån sak, och har absolut ingenting att göra med lydnaden.

Att jag känner mig tryggare med ett snöre att hala in hunden med om vi möter en hotfull grävling har inte heller nånting att göra med hur lydig min hund är.

Fast jag vet iofs inte vad du har för robothundar?
Men vi är nog alla överens om att vissa hundar och en del hundägare kommer det aldrig gå in någon lydnad i.:smirk:

Har man VARKEN en matintresserad hund ELLER en hund som vill göra sin matte till lags (=väldigt självständig) eller kanske inte heller lekfull. Så kan det vara mkt svårt att lära hunden någonting. Ja det finns sådana hundar.

Och ja att inlärning tar tid är ett argument för koppelanvändning. Innan man hunnit lära hunden att göra som man säger vid en viss situation behövs koppel, och det finns MÅNGA situationer som kan uppkomma under en promenad = länge eller kanske tom aldrig man skulle kunna gå en hel promenad utan koppel.

Koppel anseer jag också bör användas vid trafik, vilken hund som helst kan bli rädd och ta ett skutt ut framför en bil.

Senast ändrad:

Läderhalsband som tas på inför morgonpromenaden och tas av när sista kvällsrastningen är gjord.

Jag förstår inte varför du upprepar varför du vill ha din hund kopplad. En hund kan faktiskt vara utomordentligt lydig, även om man har den i koppel.

Jag frågade varför man inte har ens baslydnad på sina hundar. För dom exempel jag gav anser jag vara baslydnad.

Inget av dom båda exempel du anger för att ha hund kopplad, är kopplingsorsak för mig. Men det är OT just nu. :)

Fast jag vet iofs inte vad du har för robothundar?
Har det gått så långt att man beskylls för att ha robothundar bara för att dom är grunduppfostrade och dito lydiga? :eek:

LIA

Jag har ordentlig baslydnad ( som du skriver ) på Zaga, jag skulle kunna ha henne lös utanför lägenheten.

Men jag väljer att ha henne i koppel, för det är trots allt en hund och jag vet inte till 100% att hon inte hoppar ut i vägen etc om hon blir rädd, 100% lydnad kan man aldrig ha på djur .

På dig har det låtit som att du aldrig ens behöver ta på vare sig halsband eller koppel, inte i nån situation.

Vilket för mig betyder att dina hundar inte blir nyfikna och går fram till något, inte kan bli rädda och fly, och inte heller trotsa och vika av.

För mig blir det mer eller mindre robothund.

Ta inte illa upp.

Har man VARKEN en matintresserad hund ELLER en hund som vill göra sin matte till lags (=väldigt självständig) eller kanske inte heller lekfull. Så kan det vara mkt svårt att lära hunden någonting. Ja det finns sådana hundar.
Sorry, har aldrig varit med om att en hund inte går att påverka. Utan att använda mat/godis. Finns det såna??

Och ja att inlärning tar tid är ett argument för koppelanvändning. Innan man hunnit lära hunden att göra som man säger vid en viss situation behövs koppel, och det finns MÅNGA situationer som kan uppkomma under en promenad = länge eller kanske tom aldrig man skulle kunna gå en hel promenad utan koppel.
Förstår inte riktigt. Ska inlärningen av baslydnad ta hundens hela liv?
Om man har lärt hunden kom hit och sitt (till exempel), så sitter ju den lydnaden oavsett situationer.

Koppel anseer jag också bör användas vid trafik, vilken hund som helst kan bli rädd och ta ett skutt ut framför en bil.
Nej, det tycker inte jag, men det kanske beror på hund?

Observera slutligen att jag frågade (mot bakgrund av tråden i övrigt) om varför man inte har baslydnaden på hundar, inte om promenader i trafik.

LIA

Men jag väljer att ha henne i koppel, för det är trots allt en hund och jag vet inte till 100% att hon inte hoppar ut i vägen etc om hon blir rädd, 100% lydnad kan man aldrig ha på djur .
Jo, det kan man.
Även till dig ska jag påpeka att jag inte talat om att promenera med hunden lös bland trafik.

LIA

Nej det kan man faktiskt inte, spelar ingen roll vad du än säger så anser jag att man inte kan vet hur ett djur reagerar i ALLA situationer..

På dig har det låtit som att du aldrig ens behöver ta på vare sig halsband eller koppel, inte i nån situation.
Nej, det behöver jag inte heller, inte för min eller hundarnas skull. Däremot för andra människors och en del lagars skull.

Vilket för mig betyder att dina hundar inte blir nyfikna och går fram till något, inte kan bli rädda och fly, och inte heller trotsa och vika av.
Du måste ta med en del i beräkningen innan du drar dina slutsatser! Hundarna är under olika kommandon, från total frihet (under ansvar) till strikt lydnad. När dom har sin frihet, vilket är det vanliga, knallar dom runt och kollar mycket mer än vad en kopplad hund kan göra. Varför ska dom bli rädda och fly? Att "trotsa och vika av", nädu, det finns inte.

För mig blir det mer eller mindre robothund.
Ta inte illa upp.
Jag tycker det är tråkigt att man ser på en väluppfostrad hund som vore den en robot. Det avslöjar att man inte upplevt en sån själv.

LIA

Liknande trådar

Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 658
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 588
Senast: Otherside
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
904
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka