Halsband på hela dagen?

Sv: Halsband på hela dagen?

Vi har tydligen olika erfarenhet i det fallet. Du sätter likhetstecken mellan att reagera resp att inte lyda, vilket jag ser som två olika begrepp. En hund kan gott reagera men ändå lyda.

LIA

min hund har halsbandet på inomhus när vi är på ställen han inte varit på förut eller liknande, kanske där det finns andra djur och så. det är bra att ha något att ta tag i om något skulle hända. men det är inte nödvändigt när man bara är hemma. :)

Ja jag ser en likhet, den kan också reagera och av någon orsak "kortsluta" och inte lyda..

Av ev rädsla eller något.

Eftersom en hund är levande och man aldrig kan veta till 100% hur en hund tänker så kan den reagera på ett sätt som du inte räknat med.

Nej det är sant, men du hävdar själv att dina hundar inte är några robotar och då hävdar jag att du aldrig kan vara 100% säker på hur din hund ska reagera i en situation som inte uppkommit innan tillexempel. Du kan tro och du kan ana hur den kommer att reagera, men du kan aldrig garantera till 100%. :)

Det är alldeles riktigt att jag inte vet till 100% hur mina hundar skulle reagera i en oväntad och "kraftig" (hittar inget bra ord) situation. Men jag vet att dom lyder!

Eftersom du sätter likhetstecken mellan att reagera och att inte lyda, så kommer hunden i ditt resonemang kanske inte att lyda om något oväntat och "kraftigt" inträffar.

Eftersom för mig "reagera" och "inte lyda" är två skilda begrepp, så kan hunden mycket väl bli utsatt något oväntat och "kraftigt", bli skrämd, men ändå lyda.

Jag kan inte tänka en situation där hundarna inte skulle lyda på "kom hit" och "sitt still". Du får gärna komma med förslag på hur en rimlig sån situation skulle se ut. Du ska veta, att dom inte är lättskrämda. Det ingår s a s i min syn på uppfostran och utbildningen att få hundar med sunt självförtroende.

LIA

Senast ändrad:

Det är alltid lika roligt att se hur självgod du är :D Och hur tråkigt det är att diskutera med dig, eftersom du BARA kan resonera utifrån dig själv.

För övrigt kan jag svara på frågan om det finns hundar som inte går att påverka. JA, det finns det.
Jag har en sådan hund. Han bryr sig inte om mat, godis, kamp, korrigeringar, positiva förstärkningar i form av rösten exempelvis eller om jag utnyttjar hans jaktlust. Kort och gott, är han intresserad av till exempel en löptiks kiss, så finns det INGET han påverkas av från min sida.

Fast jag är helt säker på att du skulle lösa det såklart.

Mina har bara på sig halsband/sele på promenaderna.
När det börjar busa på promenaderna tar jag av dem om det är stryp/halvstryp som inte sitter så tajt för jag är rädd att de ska fastna i varandras halsband med framtassarna...
En bekant hade varit med om det och det hade INTE varit roligt att ta loss en schäfer som fastnat i en golden.

Cockern har sele, vanligt mjukt halsband eller halvstryp.
Rottisen har vanligt läderhalsband eller stryphalsband.

Senast ändrad:

Knapplån

Mina hundar har bara halsband när de är kopplade, ganska sällan.

bc'n fastnade med framtassen i njuffens nylonstryp en gång och efter det har dom aldrig halsband om dom är lösa. Det var riktigt otäckt, njuffen blev ju halvstrypt och rädd, bcn fick världens panik och skrek, slet och drog och haltade flera dagar efteråt.

Antingen har jag retrieverkoppel eller så hänger halsbanden på kopplet och är löst knäppta så att det bara är att dra på och av.

Senast ändrad:

Ännu tråkigare är det med dom som inte ens kan diskutera utan enbart ägnar sig åt personangrepp och hånfulla kommentarer. Ett så fattigt liv ni måste leva.

Att du inte kan påverka din hund, innebär inte att orsaken måste ligga hos hunden.

Och ja, jag utgår från mig själv när det gäller hundhantering eftersom jag vet hur jag gör, gjort och resonerat och hur det fungerat.

Till Moderatorn.
Du behöver inte ingripa. Jag lämnar tråden även om det inte är jag som är skuld till den här utvecklingen.

LIA

Men det är ju det som är poängen jag vill få fram.

Att du faktiskt inte kan garantera till 100% att dom lyder vid en helt oväntat situation ( beroende på hur dom reagerar )

Jag tror säkert att dina hundar är mycket bra tränade och klarar de flesta situationer, men för den skull kan du inte garantera att dom alltid kommer att lyda dig när du omöjligt har stött på alla tänkbara & otänkbara situationer..

Ingripa är precis vad jag tänker göra. Vem som bär skulden tänker jag inte kommentera mer än att jag ger alla inblandade en chans till. Om detta inte följs låses tråden.

Mvh moderator Jadzia

Jag ser faktiskt inte alls vad jag brustit i diskussionen?

Jag och LIA är oense, men jag ser anser inte att jag brutit mot forumreglerna.

Om du är av annan uppfattning så vill jag gärna veta det :confused:

/C

Senast ändrad:

Om det hade begåtts några direkta reglebrott hade de redan raderats. Jag tycker däremot inte om utvecklingen på tråden och varnar nu för att låsning kan komma att ske om inte tonen bättras. Jag tänker inte specifikt på dig, men tänker heller inte peka ut någon annan. Jag säger bara att det är en bra ide att hålla sig till sakfrågan och inte diskutera någons person eller liv.

mvh moderator Jadzia

Bedömningsfrågor gällande regelbrott hör till moderatorns uppgifter. Det spelar därför ingen roll vad den enskilde användaren ser som regelbrott om moderatorn är av annan åsikt.

Mvh moderator Jadzia

Fast det jag ville ha fram var ju inte en direkt diskussion om just LIA:s hundar, det jag syftade till var ju bara att man inte till 100% kan garantera att en hund lyder i alla situationer.

Men jag får väl ge mig då i denna fråga och låta tråden gå tillbaka till vad den från början handlade om.

Liknande trådar

Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 658
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 588
Senast: Otherside
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
904
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka