Nej, du skulle aldrig våga det. Jag gör det ju uppenbarligen, och sen får folk tycka vad dom vill.
Ingen av mina hundar har helstryp i form av kedja, vilket gör att risken för att en tand ska fastna exempelvis, är extremt liten. Mig veterligen brukar inte tänder haka fast runt ett tunt nylonhalsband, eller ett brett halvstryp helt i textil.
Sen sitter inga halsband så hårt runt mina hundars halsar, i normalt läge, att dom inte skulle kunna slinka ur dom ifall halsbandet fastnade ute. Jag har bara halvstryp eller helstryp, och alla glider av utan problem om man inte drar åt dom.
Jag vill ha halsband på min äldsta hane när han är ute, eftersom jag vill kunna ta tag i honom om det är något. Ifall han inte lyssnar ordentligt, eller om vi möter en hund och han är lös. Han är förvisso snäll, men många andra hundar är det inte, och han backar inte för en utmaning direkt.
Och med tanke på att alla mina hundar är ute sisådär 10-15 ggr per dag, så orkar jag inte ta av/på halsbanden varje gång.
Synd att en olycka händer er, men det är större risk att mina hundar skulle bli påkörda på vår extremt glest trafikerade grusväg, än att något händer med deras halsband.
Kommer någon hund hit och leker, och har kedjestryp på sig, ber jag ägarna att ta av det, för där är risken mycket större att något ska hända med tänderna. Mina egna använder det i princip aldrig, och då enbart vid träningstillfällen.