Halsband på hela dagen?

Sv: Halsband på hela dagen?

Jag kan svara :)

Zaga har ett tyghalsband ( ej halvstryp ) som om det ska av måste knäppas upp ..

Har hon helstryp åker det av, detsamma om hon ska vara ensam.

Men hon har inga skav av sitt halsband så då ser jag inte det som en nödvändighet att plocka av henne halsbandet. Speciellt då vi fortfarande går ut ganska ofta.

Har inte hel/halv-stryp, vill inte ha det på en valp.
Utan har ett vanligt läderhalsband.

Då vi fortfarande springer ut 1-2 gånger i timmen så ja det är besvärligt att ta av och på speciellt eftersom hunden är liten (=litet halsband och spänne) och livlig.

Han får inget skav av sitt halsband och har inte på det när han är ensam hemma eller på natten.

Senast ändrad:

Jo, det var ett påhopp och ett opåkallat sådant.

Vad ironiserade du över?
Om orsaken till att ni låter hunden ha halsband på sig är någon annan än lathet, varför inte föra fram det argumentet?

Har du förstått mitt inlägg än? Annars kan jag förklara det för dig.

LIA

Nej, du skulle aldrig våga det. Jag gör det ju uppenbarligen, och sen får folk tycka vad dom vill.

Ingen av mina hundar har helstryp i form av kedja, vilket gör att risken för att en tand ska fastna exempelvis, är extremt liten. Mig veterligen brukar inte tänder haka fast runt ett tunt nylonhalsband, eller ett brett halvstryp helt i textil.

Sen sitter inga halsband så hårt runt mina hundars halsar, i normalt läge, att dom inte skulle kunna slinka ur dom ifall halsbandet fastnade ute. Jag har bara halvstryp eller helstryp, och alla glider av utan problem om man inte drar åt dom.

Jag vill ha halsband på min äldsta hane när han är ute, eftersom jag vill kunna ta tag i honom om det är något. Ifall han inte lyssnar ordentligt, eller om vi möter en hund och han är lös. Han är förvisso snäll, men många andra hundar är det inte, och han backar inte för en utmaning direkt.
Och med tanke på att alla mina hundar är ute sisådär 10-15 ggr per dag, så orkar jag inte ta av/på halsbanden varje gång.

Synd att en olycka händer er, men det är större risk att mina hundar skulle bli påkörda på vår extremt glest trafikerade grusväg, än att något händer med deras halsband.

Kommer någon hund hit och leker, och har kedjestryp på sig, ber jag ägarna att ta av det, för där är risken mycket större att något ska hända med tänderna. Mina egna använder det i princip aldrig, och då enbart vid träningstillfällen.

Nu är jag väl elak som vanligt, men om en annan hund bråkar med min struntar jag högaktningsfullt i om den kan råka illa ut i munnen. Det hade antagligen varit det minsta problemet för den andra hunden om mina vuxna hamnat i bråk med någon främmande.

Mina egna bråkar inte sinsemellan, och jag låter dom inte bråka med andra heller, så det argumentet har jag aldrig ens reflekterat över.

Har inte hel/halv-stryp, vill inte ha det på en valp.
Utan har ett vanligt läderhalsband.

Då vi fortfarande springer ut 1-2 gånger i timmen så ja det är besvärligt att ta av och på speciellt eftersom hunden är liten (=litet halsband och spänne) och livlig.

Han får inget ska av sitt halsband och har inte på det när han är ensam hemma eller på natten.

Ok. Personligen skulle jag inte vilja ha halsband jämt på en valp som busar och leker mycket, och jag skulle dessutom vilja att den snabbt lärde sig att vara stilla när man tar av och på halsband (= en basic-grej som alla hundar ska kunna).

(Jag försöker inte dumförklara dig eller nån annan eller så, jag bara skriver hur jag ser på saken :) )

Mina egna bråkar inte sinsemellan, och jag låter dom inte bråka med andra heller, så det argumentet har jag aldrig ens reflekterat över.

Det beror ju helt på hur hundarna leker med varandra. jag antar att dina leker väldigt lugnt. Om våra (mina föräldrars..) skulle ha halsband på sig så lovar jag att det inte skulle ta mer en en dag innan någon tand rök.. De leker mycket, länge, högljutt och hårdhänt, fast dom alla är vuxna.

Du då kallar jag ditt sätt att skriva till mig också som ett påhopp och vet du vad jag har förklarat varför vi inte tar av halsbandet inomhus om vi är hemma.

Vad är det som stör dig så mycket ?

Vad är det som stör dig så mycket ?
Framför allt att utan anledning bli påhoppad.

Ditt svar till mig var lathet. Något annat såg jag inte.
Vad ironiserade du över?- Upprepad fråga!

Nivån på det här "svarandet" (obs, DETTA är ironi) är sådan att jag lägger ner. Behöver du fortfarande en förklaring och vill ha det på den mening jag skrev, så ska du få det.

LIA

Använder så sällan koppel att hade inte hunden halsbandet på sig jämt så skulle jag nog glömma det helt. Därför är det mindre besvär att knäppa fast kopplet än att ta av och på halsband.

Min hund har på sig halsband när han ska ut på promenad och ibland när han är ute på tomten.

Moderatorn anser att det inte var påhopp och ser inte frågan som direkt vänligt ställd.

Båda sidor borde dock lugna ner sig lite och komma överens om att de är oense.

Mvh moderator Jadzia

Mjo, alla har väl olika föreställningar om vad lugnt är.

Har du sett en Amstaff eller Staff leka med en likasinnad någon gång? Jag har en av varje, och har hittills inte stött på någon hund av andra raser som pallar med deras tuffa lekar. Det är alltid någon som hänger konstant i den andres skinn, skakar, ruskar, sliter, hoppar och brottas samtidigt. Låter särskilt mycket gör dom dock inte, dom låter i princip bara vid ilska eller vakt.
Hårdhänt är det kan jag lova. Därför kan ingen av dom leka med mindre hundar, dom blir skadade.
Men dom fastnar inte i varandras halsband för det.

Det enda bekymret jag har om tänderna, gäller Amstaffen. Han biter så mycket i olika saker, att huggtänderna nöts ner. Några bildäck har redan slaktats helt, och hundratals leksaker, pinnar och annat. Inte så snyggt när spetsarna är mer flata, men sånt är livet. Rätt vanligt enligt veterinären, tydligen.

Det beror ju helt på hur hundarna leker med varandra. jag antar att dina leker väldigt lugnt. Om våra (mina föräldrars..) skulle ha halsband på sig så lovar jag att det inte skulle ta mer en en dag innan någon tand rök.. De leker mycket, länge, högljutt och hårdhänt, fast dom alla är vuxna.

Jag skrev för övrigt om bråk, inte lek. Jag ser en stor skillnad på bråk och lek, även om mina hundar leker mycket tufft. Dom är trots allt mycket medvetna om vad dom gör under leken, vilket inte alls syns på samma sätt om det finns aggressioner inblandat. Stor skillnad i styrkan på bettet framför allt. När min hane blev påhoppad av en rasfrände, tog det ungefär 3 sek innan den andra hanen hade stora sår på flera ställen. Min hane hann få ett stort på halsen.
Under 3-4 timmars lek, kan det ibland uppkomma någon rispa i skinnet bara.

Nej, du skulle aldrig våga det. Jag gör det ju uppenbarligen, och sen får folk tycka vad dom vill.

Ingen av mina hundar har helstryp i form av kedja, vilket gör att risken för att en tand ska fastna exempelvis, är extremt liten. Mig veterligen brukar inte tänder haka fast runt ett tunt nylonhalsband, eller ett brett halvstryp helt i textil.

Sen sitter inga halsband så hårt runt mina hundars halsar, i normalt läge, att dom inte skulle kunna slinka ur dom ifall halsbandet fastnade ute. Jag har bara halvstryp eller helstryp, och alla glider av utan problem om man inte drar åt dom.

Jag vill ha halsband på min äldsta hane när han är ute, eftersom jag vill kunna ta tag i honom om det är något. Ifall han inte lyssnar ordentligt, eller om vi möter en hund och han är lös. Han är förvisso snäll, men många andra hundar är det inte, och han backar inte för en utmaning direkt.
Och med tanke på att alla mina hundar är ute sisådär 10-15 ggr per dag, så orkar jag inte ta av/på halsbanden varje gång.

Synd att en olycka händer er, men det är större risk att mina hundar skulle bli påkörda på vår extremt glest trafikerade grusväg, än att något händer med deras halsband.

Kommer någon hund hit och leker, och har kedjestryp på sig, ber jag ägarna att ta av det, för där är risken mycket större att något ska hända med tänderna. Mina egna använder det i princip aldrig, och då enbart vid träningstillfällen.

Ätligen någon som talar ordänligt. tycker att detta är väldigt bar skrivet och håller med på alla punkter, nu har vi viserligen kedja på ena hunden men med väldigt små länkar så risken att någon av våra hundar skulle lyckas få in en tand där är nog minimalt, på tanke på deras tandstorlek.
Och att våra halsband desutom lätt glider av är juh också en självklarhet. mina föräldrar har nog haft hundar i över 25 år, alla hundar har haft helstyp dygnet runt(dock inte valparna som har läderhalsband) och hundarna har i alla år suttit i hundgården heladagarna där dom kan leka fritt med varandra men inte en ända gång har det hänt en halsbandsolycka.
Tror facktiskt att det lättare händer olyckor med halsbad som är utan stryp och som har någonslags käppning på eftersom dessa halsband offtast INTE går att bara dra över hundens huvud om det händer någonting.
För mig är det heltnaturigt att ha halsband på hundarna jämt precis som att många hästägare jämt har grimmor på sina hästar, För även det är ett stort riskmoment och jag har varit med om flera olyckor där hästarna nästa strypit sig själv pågrund av grimmor.

Som du skrev att en hund kan ta sig ur ett halvstryp som sitter löst. Det är inte alls säkert. Min hund hade precis ett sådant halsband då detta hände. Ett löst halvstryk ( mjuk variant). Hunden tastnade och knöt den ett varn runt sin köke och det var därför det ströps åt. Nej precis du gör som du vill. Menade absolut inget illa med det jag skrev, tvärrtom. Det var en fruktansvärd händelse som jag lärt mig av. plus tror det finns en anledning till varför inga veterinärer rekomenderar detta. de ser mycket varje dag och tom de säger hu rvanligt detta är.

Ville bara varna att det kan gå så lätt att en olycka händer, inget illa menat.

/QUOTE]

Jag vet en uppfödare som höll på att förlora två hundar, som bott ihop i flera år, den ena fastnande med underkäken i den andres halsband (tyg eller läder) och bägge hundarna fick panik, den större började kasta runt den andra som en trasa i försök att komma loss. Den som höll på att strypas högg hej vilt för att försöka komma loss den med...

Jag har bara på halsbandet när hunden är ute eller transporteras i bil, känns som en onödig säkerhetsrisk helt enkelt, och vanan sitter i även när man bara har en.

Liknande trådar

Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 658
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 595
Senast: Otherside
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
904
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka