Halsband på hela dagen?

Sv: Halsband på hela dagen?

Ja, mina har halsband på om dom är själva hemma också. Och när dom sover på natten, går lösa i skogen eller vad som helst.

Det sitter nog som en vana hos mig. Jag är uppvuxen med hundar som alltid haft sitt kedjestryp på sig, dag som natt, i alla år. Så det blir så att man fortsätter.. Ingenting har någonsin hänt, och jag tror att risken är väldigt minimal.
Trots att jag har 3 st hundar som busar väldigt mycket med varandra.

en av de hundar som bråkade med min tik fastnade med tanden i hennes halsbad och bröt av den. det var ingen livshotande skada precis, men det är ju inte så snyggt när en hörntand fattas.

TS: mina har bara halsband på när de är kopplade. har halvstryp som är smidigare att ta på och av än att hålla på med spännen och hakar.

Senast ändrad:

En nyfiken fråga bara. Till er som har halsband på inne, har ni fler hundar eller bara en? Har de halsband på om de är själva hemma också?

Japp dom har jämt sina halsband på fast nu är dom juh aldrig inne ensama utan dom är jämt i en hundgård om vi far bort utan dom. vi brukar dock ta av halsbanden om dom träffar någon ny hund som dom leker mycket med eller när vi har någon valp som har en förmåga att hänga i dom vunxnas halsband som nu :angel:

Vår hund har alltid sitt på. Man får se till att ha ett halsband som inte skaver. Tar av det ibland när vi myser men i övrigt sitter det alltid på. Det är reflex/blink. Han är ofta lös ute på tomten, på alla promenader, i stallet, på jobbet, etc. Så det är alltid en säkerhet att ha halsband på så att folk vet vart de ska ringa om han skulle försvinna hemifrån.

Min har alltid sitt på sig. det är antingen ett nylån med knäppe eller ett mjukt läder med spänne. Anledningen är att hon blir så uppspelt när hon ska ut och blir besvärad när man ska behöva sätta på kopplet hela tiden. (hon är 4 år och inte riktigt rumsren än, det är en foderhund, så jag vill försöka hålla det så positivt som möjligt med utgång osv.)
Dessutom så är det så att jag är med barn och stora problem med foglossning och ryggvärk, så det är extremt jobbigt att böja sig ner till henne (liten papillon) och hon vill inte vara still nog så man kan sitta på en stol.

Våra har halsband (halvstryp) med koppel när vi knallar omkring i den lilla eller den stora staden. Aldrig annars.

Varför behöver hundar ha halsband på sig inne? Eller ute på tomten eller på gården?
Varför behöver hunden ha halsband för att man ska kunna "ta tag" i den?

Jag tycker att halsband är ett, må vara litet, riskmoment man helst klarar sig utan.

LIA

Ja, mina har halsband på om dom är själva hemma också. Och när dom sover på natten, går lösa i skogen eller vad som helst.

Det sitter nog som en vana hos mig. Jag är uppvuxen med hundar som alltid haft sitt kedjestryp på sig, dag som natt, i alla år. Så det blir så att man fortsätter.. Ingenting har någonsin hänt, och jag tror att risken är väldigt minimal.
Trots att jag har 3 st hundar som busar väldigt mycket med varandra.

Ok jag förstår inte hur ni vågar ha det på då de är själva hemma. Det är så otroligt lätt att det händer en olycka. Jag vet själv det av egen erfarenhet. En lös hund kom springandes fram till min och bölrjade busa med honom. Det tog några sekunden sen hade hundens käke fastnat i min hunds halsband så att han ströps åt. Jag fick absolut inte upp halsbandet och hunden ögon blev rödare och rödare. fick bära upp båda hundarna och springa hem till mig och klippa upp min hunds halsband. När jag sprang hem låg min hund i famnen och krampade och kippade efter luft. Fick sedan veta efter samtal med veterinär att kramperna min hund fick var det sista de tar innan de kvävs till döds.

Veterinären sa att det är idiotiskt att ha halsband på så fort hundar leker eller om man går med en hund lös ute. Även om man har hunden själv hemma tillsammans med flera hundar. Även om det tidigar einte hänt en olycka så kan det gå så fort och någon gång är det första. Hon sa även att en sådan sak överlever de oftast inte och de får in sååå många som kvävts till döds av att de lekt med halsband. Oftast ensamma hemma. Därför berättade hon att nästan alla veterinärer rekomenderar inte att man har halsband på om man har flera hundar hemma själva. Jag skulle ALDRIG våga detta.

Vi lägger energin på viktigare saker än just halsbandet vara eller icke vara. Risken att min hund skulle råka illa ut på grund av ghalsbandet existerar inte ens.

Om du tycker att "latheten" ( obs ;) bakom ordet denna gång ) i att vi inte tar av henne halsbandet inomhus när vi är hemma speglar att vi inte ska ha hund så ursäkta mig, då är du knasig..

Att vi är ute och går med varierande huvudträning minst 2 timmar om dagen räknas inte, nej för just att vi inte tar av henne halsbandet ja det gör att vi inte är lämpade att hund.

Ursäkta mig LIA men ibland är du bara för mycket.

Senast ändrad:

Du kunde möjligtvis inte tänkt dig en annan tankegång bakom mitt svar, än den tolkning du gjort?

Innan du hoppade på mig??

LIA

Vilken energi??

Är det diskussionen som sådan du hänger upp dig på?

LIA

Jag hoppar inte på dig, inte alls ..

Det må hända att jag missförstod innebörden av ditt svar, men på vilket vis ska jag tolka: Med en sådan nivå på lathet, hur kan ni ha hund?

Du kallar mig knasig och att jag "är för mycket". Är inte det påhopp?
Detta efter att jag ställt en vänlig och i mitt tycke befogad fråga.

Betr tolkningen, rekommenderar jag att du funderar en gång till. Så svårt är det väl inte?

LIA

Zipper har bara halsband vid promenad.
När han går lös har han det för att han har namnbricka fastsatt i det.
Jag tycker det är onödigt att ha det inne, särskilt de som har kjedje-strypkoppel på hela tiden. Det tycker inte jag känns så bra.

Senast ändrad:

Nej eftersom jag ställde en fråga:

Om du tycker... så är du enligt mig lite knasig så är det väl upp till dig.

Och jag rekommenderar dig att läsa mitt inlägg en gång till och fundera ( så svårt är det väl inte att förstå ironi/skämtet )

Vänligheten i inlägget går att diskutera och varför var den frågan befogad ?

kl

Jag förstår faktiskt inte resonemanget att man har halsband på för att man inte orkar ta av och på.
Är det bara jag som tycker att det är lättare att trä på ett halv-/helstryp än att joxa och knäppa av och på karbinhaken till kopplet?

Liknande trådar

Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 658
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 595
Senast: Otherside
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
904
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka