Halsband på hela dagen?

Sv: Halsband på hela dagen?

Min hund får på sig stt halsband när vi går ut på morgonen och det tas av efter sista rundan på kvällen. Det är ett vanligt läderhalsband. :)

Min Bobby har alltid sitt halsband på sig. 'Vanligt' slätt läderhalsband med hans namn o hem telnr inpräglat. Han är lös på gården i princip hela dagarna, ibland är det bra att ha så man kan hugga tag i honom.
Pv låter sin hund ha sitt helstryp på sig hela tiden o det tycker jag inte känns helt ok, så är det bara hon o jag eller jag som varit ute med henne så åker det av inne.

Bara på promenader, aldrig inomhus. De slet så på pälsen och det tyckte jag var totalt onödigt.

Halsbandet är bara på ihop med kopplet. Lös hund=utan halsband, pga risken att fastna i något.

Lillen har sånt som man knäpper så det blir att han får ha det jämt dagtid, så åker det av efter sista kvällsrundan. (Han är ju bara 5 mån så vi går ut rätt ofta fortfarande.) På valpar brukar jag ha halsband hela dagarna för att de ska vänja sig och inte ägna kissrundan åt att gå en meter-sitta & klia- gå en meter- sitta & klia :angel:

jag har bara hallsband på henne när vi är ute och går springer,om lös är hon utan

Senast ändrad:

Knapplån.

Alla mina har i princip alltid halsbanden på. Tiken, som sällan är kopplad, har perioder där halsbandet aldrig ens kommer fram på veckor. Amstaffhanen har alltid sitt nylonstryp på sig, som ibland byts ut till sele/annat halsband beroende på vad vi gör. Det åker dock alltid på efteråt igen, är bra att ha där och det sliter inte på pälsen. Kedjestryp gör det dock på honom.

Valpen har sitt halvstryp på alltid också, det stör inte honom alls. När han går över till nylonstryp han med sen, så kommer det också att alltid sitta på.

Asolut inget halsband på hela dagen. Det sliter på pälsen och lämnar märken oavsett vilken sort det är.

Fel! alla halsband sliter inte på pälsen! Däremot tycker jag att det är olika från hund till hund beroende på vad dom har för päls, tycker tex att en långhårig hund oftare får slitage i pälsen av ett halsband än tex min korthåriga schäfertik som har haft alla möjliga olika halsband (läder, kedjor, runda nylonhalsband mm) men tar man av dom och låter pälsen falla på plats finns det ingenting som tyder på att hon går med halsband heladagarna.

Som ni förstår så har min hund alltid halsbanden på om dom inte tex badar eller liknande då tar jag av dom och låter dom vara utan tillsdess att pälsen är torr.

strypkoppel på koppel promenader och reflexhalsband på övriga kör jag. Men hemma och inne har de aldrig halsbad på.

Mina har sällan halsband. Om de haft det åker det av då de kommer in. Oavsett typ på halsband tycker jag att det lämnar märken i pälsen. Och så tycker jag att det känns bekvämare för dem att vara utan.

Halsband på om jag har hunden lös vid promenad/arbete, pga om man skulle behöva få fatt i hunden snabbt osv.

Aldrig halsband på inomhus. Sliter på pälsen, skaderisk i och med att det är flera hundar och dom mer än gärna leker vilt med varandra, och att jag tycker att det är komplett onödigt att ha halsband på hunden hela tiden.
Har heller aldrig grimma i hagen på mina hästar.

min kille har ett tunt tyg halsband på sig typ jämt.. men det åker av när han leker med sina hund kompisar!

Senast ändrad:

*kl*

Svara alla, tack för era svar! Intressant att veta hur ni gör. Min är ju som sagt 5 månader så det är fortfarande kisserundor ganska ofta, har haft sele på honom rätt mkt, den åker ju på och av hela tiden vid varje runda. Nu har han halsband lite oftare och det är lite jobbigt att knäppa av och på hela tiden, så han har fått ha det på sig halva dagar någon enstaka gång en hel dag. Men han har aldrig halsband eller sele vid lek och skogsrundor då han är lös, om han skulle fastna i något.

En nyfiken fråga bara. Till er som har halsband på inne, har ni fler hundar eller bara en? Har de halsband på om de är själva hemma också?

Ja, mina har halsband på om dom är själva hemma också. Och när dom sover på natten, går lösa i skogen eller vad som helst.

Det sitter nog som en vana hos mig. Jag är uppvuxen med hundar som alltid haft sitt kedjestryp på sig, dag som natt, i alla år. Så det blir så att man fortsätter.. Ingenting har någonsin hänt, och jag tror att risken är väldigt minimal.
Trots att jag har 3 st hundar som busar väldigt mycket med varandra.

Vår har enbart på det under promenaderna, även om han är lös. Har halvstryp så det är smidigt. Har dock hänt ibland att vi har glömt halsbandet när vi kommit hem under hans gigantiska man. :p (totalt onödig fakta)

Jag har nästan alltid halsband på. Har ett mjukt tyghalsband. Ibland tar jag av det. Tycker det är bra att ha om jag mot förmodan skulle behöva ta tag i hunden, speciellt när vi är ute eftersom hon nästan alltid är lös.

Är valpvakt nu till en 5-månaders och hon får vara utan hemma och har halsband+ koppel på promenaderna. Risken att hon skulle fastna i något är betydligt större så som hon flänger överallt.

Sen beror det väl lite på vad man har för typ av halsband. Ett stryp skulle jag inte lämna på.

Jag har bara en och han har sitt på jämt, även när han är ensam hemma.

Liknande trådar

Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 658
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 595
Senast: Otherside
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
904
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka