Hallå doktorander!

Sandorami

Trådstartare
Jag är så sjukt sugen på att doktorera och tänker att det kanske finns någon här som har lite erfarenhet? Egentligen är jag inte särskilt intresserad av att göra det i Sverige utan är mest inställd på utomlands (var som helst, egentligen), men tänker att kriterierna borde vara lite liknande i alla fall. För alltså, hur bra betyg måste en ha egentligen? Jag har en tvärvetenskaplig master där jag har VG i alla kurser som rör "mitt" ämne + uppsatsen, men bara G i de andra. Det är alltså, utöver uppsatsen, ganska exakt hälften G hälften VG, är det ens tillräckligt eller måste en ha perfekt VG i allt för att ens ha en chans? Kollar de betygen från kandidaten också? För där har jag bara VG på uppsatsen och 2-3 kurser, resten G. Har liksom insett att jag vill stanna inom den akademiska världen för tror inte att jag någonsin kommer anpassa mig till att jobba på någon jäkla myndighet eller företag, och jag tror verkligen att jag skulle trivas så sjukt bra med att undervisa på universitetsnivå! Har kollat lite på Tyskland där det som i Sverige finns möjlighet att bli finansierad, men känns som en måste vara världens snille och veta typ allt inom sitt område för att ens ha en chans. Finns det någonstans en kan vända sig för att få typ, lite rådgivning kring det hela? Typ universitetet jag gick på?

Jag är så sjukt sugen på att doktorera och tänker att det kanske finns någon här som har lite erfarenhet? Egentligen är jag inte särskilt intresserad av att göra det i Sverige utan är mest inställd på utomlands (var som helst, egentligen), men tänker att kriterierna borde vara lite liknande i alla fall. För alltså, hur bra betyg måste en ha egentligen? Jag har en tvärvetenskaplig master där jag har VG i alla kurser som rör "mitt" ämne + uppsatsen, men bara G i de andra. Det är alltså, utöver uppsatsen, ganska exakt hälften G hälften VG, är det ens tillräckligt eller måste en ha perfekt VG i allt för att ens ha en chans? Kollar de betygen från kandidaten också? För där har jag bara VG på uppsatsen och 2-3 kurser, resten G. Har liksom insett att jag vill stanna inom den akademiska världen för tror inte att jag någonsin kommer anpassa mig till att jobba på någon jäkla myndighet eller företag, och jag tror verkligen att jag skulle trivas så sjukt bra med att undervisa på universitetsnivå! Har kollat lite på Tyskland där det som i Sverige finns möjlighet att bli finansierad, men känns som en måste vara världens snille och veta typ allt inom sitt område för att ens ha en chans. Finns det någonstans en kan vända sig för att få typ, lite rådgivning kring det hela? Typ universitetet jag gick på?
Bästa råden får du förmodligen från dina lärare på universitetet, de har ju disputerat allihop och lever i den världen, så de brukar ha bra koll.

Om du söker nånstans där de inte känner dig så blir ju betyg etc viktigare, men det varierar enormt mellan ämnen och lärosäten hur antagningen går till och hur lätt eller svårt det är att få en doktorandplats. Vilken fakultet skulle du tillhöra?

Sen är det ju en forskarutbildning, så det är nog bra om du är intresserad av det och inte bara av undervisningen. För om du vill undervisa i första hand så kan det nog bli rätt tufft att ägna åratal åt att skriva en avhandling.

Bästa råden får du förmodligen från dina lärare på universitetet, de har ju disputerat allihop och lever i den världen, så de brukar ha bra koll.

Om du söker nånstans där de inte känner dig så blir ju betyg etc viktigare, men det varierar enormt mellan ämnen och lärosäten hur antagningen går till och hur lätt eller svårt det är att få en doktorandplats. Vilken fakultet skulle du tillhöra?

Sen är det ju en forskarutbildning, så det är nog bra om du är intresserad av det och inte bara av undervisningen. För om du vill undervisa i första hand så kan det nog bli rätt tufft att ägna åratal åt att skriva en avhandling.

Tack för svar. Mina huvudämnen är miljövetenskap och riskhantering, så det är ju ganska snävt, på gott och ont kanske. I Sverige är vi inte jättemånga som har just den utbildningen jag har vilket gör att konkurrensen inte är så stor, samtidigt som det inte finns något överflöd av doktorandplatser heller.

Och jag var kanske lite otydlig, undervisningen skulle liksom bli en bonus för mest av allt vill jag ju forska. Tänkte några steg framåt också Befinner mig utomlands just nu men tänkte kontakta min handledare och en klasskamrat som doktorerar på mitt gamla universitet när jag kommer hem senare i vår. Ville mest höra mig för lite om andras erfarenheter☺️

Jag kan ingenting om att doktorera utomlands men jag är ganska ny doktorand här i sverige.
Nu är jag industridoktorand/avtalsdoktorand och behövde därför inte konkurrera om någon finansierad tjänst. Jag tror inte någon tittade på mina betyg, och utifrån det jag snappat upp kring andras antagning så verkar det vara annat än betyg som avgör.

Men jag skulle också tipsa om att prata m någon på din utbildning! Kanske din handledare från exjobbet?

I "mitt" ämne (inom humaniora) vågar jag säga att betyg på kurser bortsett från uppsatser inte spelar någon som helst roll. Vanligen formulerar de sökande sina doktorandprojekt själv och det avgörande är att ha ett bra ämne och ansökan samt göra en bra intervju. Men det skiljer mellan ämnen och lärosäten, precis som @Mabuse skrev.

Om du vill doktorera enbart för att kunna stanna inom universitetet, kolla upp hur arbetsmarknaden där ser ut inom ditt ämne. Innebär doktorsexamen att det finns goda möjligheter till akademisk karriär eller går många vidare till annan arbetsmarknad? Det kan vara väldigt hård konkurrens om tjänster inom akademien. Jag själv har doktorerat men lämnade akademien några år senare eftersom jag inte orkade med den otroliga press som var för att ordna sin försörjning (jag blev klar i efterdyningarna av en politisk reform så det var extra hård konkurrens under några år). Nu jobbar jag på ett företag och trivs bra med det. Jag ångrar absolut inte att jag gick forskarutbildningen. Jag har nytta av den varje dag (jobbar delvis som forskare) och det var verkligen så att jag ville gå forskarutbildningen för den erfarenhetens skull. Men om jag sett den endast som en väg till ett liv inom akademien hade jag nog varit besviken.

Som skrivits ovan tror jag att du får de bästa råden av din handledare eller institutionens övriga personal.

Jag kan ingenting om att doktorera utomlands men jag är ganska ny doktorand här i sverige.
Nu är jag industridoktorand/avtalsdoktorand och behövde därför inte konkurrera om någon finansierad tjänst. Jag tror inte någon tittade på mina betyg, och utifrån det jag snappat upp kring andras antagning så verkar det vara annat än betyg som avgör.

Men jag skulle också tipsa om att prata m någon på din utbildning! Kanske din handledare från exjobbet?

I "mitt" ämne (inom humaniora) vågar jag säga att betyg på kurser bortsett från uppsatser inte spelar någon som helst roll. Vanligen formulerar de sökande sina doktorandprojekt själv och det avgörande är att ha ett bra ämne och ansökan samt göra en bra intervju. Men det skiljer mellan ämnen och lärosäten, precis som @Mabuse skrev.

Om du vill doktorera enbart för att kunna stanna inom universitetet, kolla upp hur arbetsmarknaden där ser ut inom ditt ämne. Innebär doktorsexamen att det finns goda möjligheter till akademisk karriär eller går många vidare till annan arbetsmarknad? Det kan vara väldigt hård konkurrens om tjänster inom akademien. Jag själv har doktorerat men lämnade akademien några år senare eftersom jag inte orkade med den otroliga press som var för att ordna sin försörjning (jag blev klar i efterdyningarna av en politisk reform så det var extra hård konkurrens under några år). Nu jobbar jag på ett företag och trivs bra med det. Jag ångrar absolut inte att jag gick forskarutbildningen. Jag har nytta av den varje dag (jobbar delvis som forskare) och det var verkligen så att jag ville gå forskarutbildningen för den erfarenhetens skull. Men om jag sett den endast som en väg till ett liv inom akademien hade jag nog varit besviken.

Som skrivits ovan tror jag att du får de bästa råden av din handledare eller institutionens övriga personal.

Tack för svar! Då känns det ju ändå som jag betygsmässigt inte kommer vara helt utesluten åtminstone. Ska som sagt kontakta min handledare för masteruppsatsen och se vad han har att säga. Mitt område är ju lite på "uppgång" så chanserna att få fortsätta inom akademien är inte helt obefintliga, men ska definitivt ha i åtanke att det inte kommer vara helt enkelt. Tänker lite att jag gör ett försök men om det sen skiter sig så får jag helt enkelt tänka om. Kanske kommer jag känna annorlunda om några år? Finns ju viss risk att jag har hunnit tröttna när jag väl är klar och inte vill annat än lämna det akademiska helt:grin:

Är det någon som vet hur själva intervjuerna ser ut? Ligger fokus helt forskningsområdet och frågor kring själva forskningsplanen och projektet, eller är det mer som en vanlig arbetsintervju där även personliga egenskaper spelar hyfsat stor roll?

Tack för svar! Då känns det ju ändå som jag betygsmässigt inte kommer vara helt utesluten åtminstone. Ska som sagt kontakta min handledare för masteruppsatsen och se vad han har att säga. Mitt område är ju lite på "uppgång" så chanserna att få fortsätta inom akademien är inte helt obefintliga, men ska definitivt ha i åtanke att det inte kommer vara helt enkelt. Tänker lite att jag gör ett försök men om det sen skiter sig så får jag helt enkelt tänka om. Kanske kommer jag känna annorlunda om några år? Finns ju viss risk att jag har hunnit tröttna när jag väl är klar och inte vill annat än lämna det akademiska helt:grin:

Är det någon som vet hur själva intervjuerna ser ut? Ligger fokus helt forskningsområdet och frågor kring själva forskningsplanen och projektet, eller är det mer som en vanlig arbetsintervju där även personliga egenskaper spelar hyfsat stor roll?
Jag behövde inte göra någon formell intervju så vet inte hur det går till. Jag hade lite mailkontakt med handledaren, hade ett möte där vi pratade om möjliga frågeställningar och sedan fick jag skicka in lite papper för formalians skull. Tror att handledaren och professorn gjorde någon slags bedömning om att jag var kvalificerad.
Men ska tillägga att jag var "känd" på avdelningen (alltså att man kände igen mig sedan utbildningen) och framförallt så är jag ju industridoktorand vilket iaf för min del innebar att jag kunde passera vissa delar av det vanliga antagningsförfarandet.

Jag forskar inom klinisk psykologi och "min" avdelning är i högsta grad involverad i psykologutbildningen. Som psykolog anses man (här) generellt besitta de formella krav som finns för antagning till forskarutbildningen och sen handlar det ju mest om att ha en vettig forskningsidé, personlig lämplighet och att konkurrera om finansiering.

För min del bestod det största arbetet i att få till en ekonomisk uppgörelse mellan arbetsgivaren och universitetet, och ja överlag att övertala arbetsgivaren om att låta mig gå forskarutbildning på arbetstid.
Jag är 50% doktorand och arbetar kliniskt 50%.

Mina doktorandkollegor som är anställda av universitetet har generellt blivit mer eller mindre personligt utvalda och ofta har man utformat den specifika tjänsten för att man vill ha in en specifik person i ett specifikt projekt. De kanske har skrivit exjobb inom ett visst projekt och har då redan en fot inne i forskargruppen.
Även de som inte fortsatt inom samma projekt som de varit del i tidigare har nog ofta kommit in genom kontakter.

[...]

Det beror helt på flera olika saker. Det finns ingen mall. Det kan skilja mellan ämnen, inom ämnen, mellan institutioner och inom institutioner. Men forskningsplanen och projektet är nog alltid centralt, men beroende på omständigheter kan annat spela in. Att doktoranden bedöms ha egenskaperna att framgångsrikt fullfölja sitt projekt gissar jag dock är något man lägger stor vikt vid.

Jag är doktorand i pedagogik. Min tjänst fick jag i konkurrens, den är finansierad med fakultetsmedel. De saker som ingick i bedömningen av vilka som kallas till intervju var forskningsplanen (om den verkar rimlig och genomförbar) samt betygen och kvaliteten i de uppsatser som den sökande har skrivit. De läser också själva uppsatserna och bedömer deras kvalitet. De sökandes meriter granskas först externt, så i det första skedet hjälper det inte om den sökande är välkänd på institutionen eller liknande. Sen kallas de bästa på intervju, och där bedöms både personlig lämplighet samt såklart hur den sökande resonerar om innehållet i den tjänst som sökts, forskningsplanen osv. Jag fick frågor om vilka som var mina favorit-teoretiker, vilket var lite udda. :D

Det är väldigt roligt att gå en forskarutbildning. I mitt fall är mitt avhandlingsprojekt ganska långt från det som jag skrev min forskningsplan om, så det kan finnas många krokar på vägen innan en hittar rätt så att säga. Men krävande, roligt, och väldigt givande är det.

En sak till - det är nog mindre doktorander och mer disputerade du kanske ska höra med, doktorander har kanske inte alltid örnkoll på hur antagningen går till i praktiken, så att säga.

Vad är målet med att doktorera för dig i första hand, att få forska eller att få undervisa? Om ditt ämne är stort med många studenter (t ex juridik) så brukar det alltid finnas undervisning att få tag på som disputerad. Vet att min institution t ex alltid skriker efter folk, 55% av vår undervisning sköts av timanställda, och eftersom de lasas ut efter ett par år så behövs det ständigt nya lärare. Är man en kapabel lärare brukar det inte vara omöjligt att kunna få tag på en mer eller mindre ren lärartjänst någonstans, allrahelst om man kan tänka sig flytta till en mindre högskola som inte har egen forskarutbildning. OM det är så att ämnet är så stort att det finns överallt. En del ämnen finns vara på ett par-tre lärosäten i hela Sverige, då blir arbetsmarknaden för lärare förstås därefter.

Det skiljer mycket om det är en sökbar avlönad doktorandtjänst eller något man själv finansierar. Och det beror också på hur arbetsmarknaden ser ut, är den sämre ökar konkurrensen om doktorandtjänsterna och tvärtom.

Det beror på. De flesta söker ju för att de vill lära sig av en specifik professor och då är det ju hen som bestämmer om de vill ha dig, men det betyder ju inte att man vinner ett scholarship. Konkurrensen i Australien är t.ex. skyhög så där måste man i princip ha minst en och helst två lead author publikationer för att få ett scholarship.

Beroende på institution så kan ju de ha krav på betyg eller extra examen och prov de vill att du avlägger innan antagning (t.ex. GRE med minimum krav på poäng). Jag fick gå igenom intervju med min professor först och sedan med universitetet. Tänk på att motivera en ansökan ill professorn riktigt bra, min professor får ideligen in ansökningar där det lyser igenom att personen precis kom på att det vore ju kul att göra en doktorand inom teoretisk ekologi :meh: Dvs motiveringen är inte tillräckligt starkt för att han ska tro på att de faktist har ett riktigt intresse utan de försöker bara få tag på vilken doktorand som helst.

Någon frågade mig häromdagen om det spelar någon roll med rankningen på universitetet man tar doktoranden hos på samma sätt som kandidat och master, och det ligger lite avvägning i det. Jag skulle ju hellre välja en professor som kan lära mig det jag behöver lära mig på ett lägre rankat universitet. Högre rankade universitet brukar också vara lite mer politiska och det är ofta en enrom press på professorerna. Det är inte helt fel att välja en yngre professor hellre eller någon med ett mindre lab, ofta har de mer tid för en än en etablerad professor med typ 20 doktorander och 10 post docs.

Sen beror det ju på vad du är intresserad av att forska om som område eller på vilket sätt. Inom mitt område (ekologi) så är i Europa ofta forsknings frågan och projektet satt och man ansöker för ett specifikt projekt, och det beror på vart man söker om man kan undervisa. Vill man däremot utveckla frågan själv från scratch, blandat med kurser och att undervisa så är det vanligt i t.ex. USA och Singapore (i USA är dock längden 6 eller 7 år, Singapore är det 4 år så det är rätt tufft. Vill man dock fortsätta att forska är det ju program att rekommendera då man får ordentlig vägledning hela vägen igenom för att ta projekt från ingenting till slutförande. När man kommer upp på post doc nivå ska man ju vara mer självgående redan).

Jag har precis lämnat in min avhandling utomlands, vi får se om jag får godkänt :rofl: och just nu är jag rätt sliten så nog inte den bästa personen att fråga om råd om det är en bra ide att göra en doktorand :rofl:

På Engelska är det vanligt att du säger "doing a PhD".
Ja, det är samma som på svenska. Man ”gör en doktor” eller ”blir doktorand”. ”Doing a PhD” eller ”becoming a PhD student”. ”Göra en doktorand” blir ofrivilligt komiskt på samma sätt som ”doing a PhD student”. Visserligen också möjligt, men något helt annat än att skriva en avhandling... :o

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 465
Senast: Badger
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel... 2 3
Svar
58
· Visningar
14 119
Senast: LovingLife
·
Kropp & Själ Måste bara få skriva av mig här och få lite råd över min situation. Jag har pluggat 2 terminer snart på universitetet, det har varit en...
Svar
4
· Visningar
953
Senast: monster1
·
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från... 6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 390
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka