Hallå där! Vad håller du på med? del ??

Status
Stängd för vidare inlägg.
@kryddelydd: Efter en svinkall vinter i fältkontoret i Jämtland där en av huvudsäkringarna hade som hobby att smälla lärde man sig:
1. ALDRIG glömma att köpa proppar
2. Veta var propparna är även om man skulle ha ögonen förbundna och vara stupfull :rofl:

Huvudsäkringarna sitter dessutom på en stolpe ca 15 m från huset så man får pulsa i snö för att ta sig dit också :meh: Givetvis smäller den (för det är alltid samma) oftast när man är nyduschad och har blött hår :grin:

Precis.
Och därför har jag ett par extrasäkringar synligt i pannrummet, några fler i en låda i köket (hittade dem av misstag igår när jag tittade efter något annat)...
det är skrivet vilken som går till cirkulationspump och elpanna, efter förra ägaren.
Men gubben som installerade luftvärmepumpen åt mig skrev inte på säkringsskåpet, och jag har heller inte haft koll...
fast det var ju inte så svårt att hitta.

Jo, huvudsäkringarna sitter ju utomhus här också, på stallbyggnaden.
Utom huvudsäkringarna till lilla uthuset som sitter i lilla uthuset (där ska all el vara utbytt ca 2007 så det är rätt nytt).

Tack och lov var det rätt länge sedan det gick en propp senast, så jag har legat av mig med kollen.

Men... vad räknas som sömnmedel? För jag käkar ju propavan som smågodis just nu, har fått hur mycket som helst utskrivet och doktorn sa att det inte är beroendeframkallande? :o :confused:

propavan är väl ett av dem som är minst vanebildande.
Jag anser att zopiklon, zoplidem, alla bensodiazepiner, propavan, atarax, ja allt som ger sömn och är lugnande, till viss del är vanebildande.

Alltid svårt att sluta med sömnmedel när man väl börjat, tyvärr.

@kryddelydd: Det mesta som gjordes här när huset renoverades -73 är knepigt gjort :meh: Proppskåpet är inte helt självklart om man säger så men iaf säkert enligt elektrikern (och har numera jordfelsbrytare vilket jag är väldigt glad för att jag kostade på mig).

Jag tog det för typ hundra år sedan och det är väl inte en "riktig" sömntablett utan en insomningstablett? Jag fick iaf hur mycket som helt utskrivet bara jag bad om det vilket inte kändes helt trevligt.

som tur är, har man börjat omvärdera förskrivningsmönstret. Bland annat för att man (och jag pratar nu om olika läkemedelskommittéer, läkemedelsverket och liknande) ser problemet med beroende, och för att man börjat titta mer på nackdelar med läkemedelsbehandling generellt. Försämrade reflexer, försämrad kognitiv förmåga, försämrad reaktionsförmåga, nedsatt muskelkraft.
Problemen är ju som alltid störst bland äldre människor, där riktig konfusion (förvirring, kan bli psykotiska symtom eller demensliknande symtom) är en inte helt ovanlig biverkan av för mycket sömnmedel och där fall med frakturer kan ha sömnmedel och "lugnande medel" som delorsak. Så man blir som sagt allt mer kritisk från myndighetshåll vad gäller förskrivning av alla "beroendeframkallande" läkemedel och dit hör förstås också opioider mot smärta.Idag anses det vara fel att skriva ut opioider mot muskelsmärtor och långvarig smärta av annan orsak än cancer, även om det fortfarande görs i stor utsträckning.
Vid akut smärta och vid skador är det förstås en helt annan fråga!

Man har också sett, när det gäller smärtstillande läkemedel och då menar jag paracetamol, NSAID och opioider, att långvarigt bruk leder till en paradoxal effekt med läkemedelsutlöst smärta vilket innebär att läkare bör vara betydligt mer restriktiva med förskrivning av smärtstillande av alla typer.

"insomningstablett" är ju ett gulligt ord som gör att man tror att det inte är lika potent.

En till språklig "gullifiering" som gör att man inte tar saker och ting på allvar.a

@kryddelydd: Det mesta som gjordes här när huset renoverades -73 är knepigt gjort :meh: Proppskåpet är inte helt självklart om man säger så men iaf säkert enligt elektrikern (och har numera jordfelsbrytare vilket jag är väldigt glad för att jag kostade på mig).

Jordfelsbrytare är kul och det har jag också... både till den "moderna" elen i lilla uthuset och till resten av fastigheten.

mina 70 timmer avklarade, nu ledig en vecka! Lyckades såklart glömma nyckeln till "vaktmästeriet" i fickan så lär åka upp till jobbet ikväll å lämna den. Så typiskt! Ska iof till ludvika till apoteket och handla mat men blir ju 3 mil extra för att åka ToR till grängesberg... :meh: Börjat blåsa lite här hör jag, men ska inte bli mer än 10 m/s enligt YR så vi får väl hoppas på det. När jag sa det till killarna på jobbet "äsch det blir bara upp mot 10m/s, det är inte så farligt" så blev deras reaktion typ :eek:O_o:eek:!
Haha :rofl:

@kryddelydd: Jag är glad att man tar det på större allvar idag, jag tyckte själv att det inte kändes helt ok att det bara skrevs ut utan någon större kontroll. Då ska vi komma ihåg att det står i min journal från den tiden att jag hade självmordstankar utöver sömnproblemen. Jag fick en massa Stilnoct utskrivet också men av dem spydde jag som en räv.

@Trott: Är man van vid Skåneland så ;) :D

Jag är van vid fjällranden i Jämtland så jag är rätt nöjd om det stannar vid 10m/s :meh: Jag har varit med om några rejäla stormar där och det är faktiskt lite läskigt, speciellt när man ska ut i skogen och inte vet vilka träd som är på väg att ramla. Ett år föll det ett träd precis där riggen stått bara någon dag efter att vi hade flyttat den :crazy:

Du kanske får en Arg Lapp :sneaky: :rofl:

Fingers crossed, ingen har argt lämnat sin smutstvätt i tvättstugan och nu är en maskin ledig. Struntar i att vårda kläderna och kommer slänga nästa tvätt i torktumlaren trots att det är mer skonsamt att hänga i torkrummet. Lyckades dessutom sätta maskinen på 60 inte 40. Jaja

Har betalat räkningar och herregud vad jag är fattig :nailbiting: :arghh: nu blir det makaroner hela januari.

Fingers crossed, ingen har argt lämnat sin smutstvätt i tvättstugan och nu är en maskin ledig. Struntar i att vårda kläderna och kommer slänga nästa tvätt i torktumlaren trots att det är mer skonsamt att hänga i torkrummet. Lyckades dessutom sätta maskinen på 60 inte 40. Jaja

Har betalat räkningar och herregud vad jag är fattig :nailbiting: :arghh: nu blir det makaroner hela januari.

Fast det går ju att bryta programmet och ändra temperatur :)

@kryddelydd Enligt Fass ska det inte vara beroendeframkallande.. men men, mitt sömnmönster med och utan är som natt och dag. Går liksom från 3-4 timmars sömn (inte i rad då utan vaknar emellan) till runt sju timmar. Galet.

Haft sovmorgon. Äter en utdragen frukost och ska spendera dagen i stallet och totalt skita i klockan :love::D Med tanke på att jag var där i sex timmar igår undrar jag hur länge det blir idag, då fixade maken mockning och tvätt av krubbor och vattenkoppar i går :o
Prinsessan fick på sig ett par framskor igår eftersom hon var ömfotad, ska bli intressant att se om jag ser någon skillnad på hur hon rör sig idag. Brukar iofs ta någon vecka innan de vågar "lita" på hovarna när de ömmat och sen fått skor. Men hon är en smart dam ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fordon De extremt skarpa, vita LED-ljusen som alla nyare bilar verkar vara utrustade med. Jag blir nästintill bländad av dem, även om det bara...
2
Svar
27
· Visningar
385
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 070
Senast: Mabuse
·
Fritid Min mamma fyller år så vi ska till Gotland i början på mars. Vad gör man där den tiden? Tips på bra boende? 2 äldre jag och min syster...
Svar
6
· Visningar
331
Senast: Seaside
·
Hemmet Blev lite inspirerad av min andra tråd här :rofl: Jag är verkligen ingen expert men tycker det är roligt när man går från start och...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 293
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix