Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Jag har inte skrivit här innan men kan väl berätta lite ändå :D!
Jag har precis köpt min första islandshäst :D! (har visserligen hållt på med dom i flera år) En lite söt fyraåring vid namn Hrekkur :D! (son till Háleggur från Oskarslund). Han gick igenom veterinärbesiktningen igår, lastades med lastbil idag på morgonen, tar en sväng om skåne och kommer hem hit (lerum, gbg) imorgon :D! Förväntans full? Jajemen! Det ska bli fruktansvärt roligt !! Kan ju höra av mig igen när han har landat om någon skulle vara intresserad om hur allt har gått ;D

Tack så mkt! (tar det som en komplimang)

Jag vet inte riktigt hur hög han är, men han är störst i flocken, till och med större än 4-åringarna!

Troligen ska han grundridas in en månad i höst, sedan hem i början av nästa sommar för träning och visning på hösten.

Lika häftig som vanligt! Man vill liksom bara ta hem honom och rida:laugh:

Vad kul!! Bilder bilder bilder :D

Får man fråga vart du skall ha honom? Jag står nämligen också i Lerum med min Barki.

Reflekterar bara över en sak..När jag hade föl och ville börja rida strax efter fölningen sade du att jag gjorde fel som inte kunde låta Journn bara helt tå och vara mamma i 1 år efter förlningen..
Du sa även att du tyckte att det var fel att börja ride så fort tid efter en förning oavsätt ålder på häst utan att man skall låta dom just få vara mamma ochingetannat.
Nu rider du ju Yrpa själv inte efter alls så många veckor efter hon fölat och pratar om igångsättning.;)

Hur ska du ha det igentligen??? tycker det är lite fult att säga hur andra ska och inte ska göra när man sedan gör precis de man predikar att folk inte skall göra.

Jag själv tycker inte det är det mista fel att rida efter en fölning men de har jag ju tyckt de närmaste 10 åren..

Mkt dubbelmoral överallt.Användaren anke var orolig att du skulle hårdträna hästen eller skicka till tränare?

Själv hade jag ju igång Kaela ända fram tills 9 månaden i dräktigheten.
Sedan sattes hon igång när bäbis var 1 månad gammal.
Nu ska jag snart börja rida henne också.:)

Har vilat Tisdag och idag Onsdag pga kasst väder.
Har ju ingen riktig paddock och underlaget är skit nu.

Åh vad kul häst :D Min Tildra är också efter Haleggur, :) pass till tusen :devil: hOPPAS hemresan går bra, och bilder vill vi se så snabbt som möjligt :bump:

Idag har veterinären varit ut och vaccinerat båda mina pållar(de som är hemma)
det gick skitbra, Romeo blev vaccinerad för första gången och han stod som en tänt ljus, han fick även ett chip insatt så nu går han inte att sno så ni vet det:love:

sen kollade veterinären efter den ärfliga sjukdomen(mkt vanlig på shettisar) patella luxation.
och min Romeo hade inte ens en tendens till det:love: är sååååååå överlycklig.

och hon fortsatte att berömma honom och sa hela tiden hur fin han är hihi det var samma veterinär som besiktade honom.
det är så roligt med en så duktig veterinär som verkligen hänger sig åt hästarna och går in för arbetet kommer aldrig vilja ta ut någon annan än henne:love:

Thengill skötte sig med även om han 2 gånger blivit skrämd vid vaccinering när några klantiga veterinärer typ kom springandes och högg in sprutan i halsen på han en gång stegrade han t.o.m för han blev så rädd men nu har han iaf lugnat sig och det gick jättebra med denna duktiga veterinären.

är så stolt över mina pluttar, nu står de i varsinn box och smaskar på sin mat:d

forts...

här kommer lite bilder som Salka på bukefalos tagit.

dessa blir bara små för jag kan inte länka de stora.
23113642.jpg

23113641.jpg

men här kommer en länk till albumet visst är de fina.
http://www.pixbox.se/alb_show_id893227_page0.html

veterinären sa att Romeos färg är väldigt ovanlig på shettisar:love:
och nu kan ni räkna med att jag kommer försöka visa Romeo så han kan bli GODKÄND minishettis hingst:banana::love:
så ni med ston, förbered er för en snygging:p

Gud vilka härliga och fina bilder på Romeo. Han ser helt underbar ut! :love:
Bilderna på Thegill med vatteslangen var störtfina med!

/Malin

jag ska ha honom på mossens gård i lerum :D! vart har du din Barki :)? Självklart kommer det massor av bilder! :D jag ska snart upp till stallet och fixa klart det sista inför hjärtegullets hemkomst :D!

Dubbelmoral, absolut.
Jag skall sätta igång Yrpa. Fölet får haka på.

Skillnaden mellan Yrpa och Jorunn var väl att Jorunn inte ens var inriden, och dessutom bara 3½. Yrpa däremot är 19 år och ja, hon vet vad ridning är och tycker det är kul att få komma ut ibland. Jag har vart uppe på henne 2 gånger sedan Gála kom. Och det har vart en tur runt byn, vilket tar 10 minuter. Så igångsättning är det ju långt ifrån. Våra hagar är inte speciellt roliga, eller nu är det ju skillnad när dom har fått en gräshage. Men innan var det en skogshage. Vilket gjorde att Yrpa stod och hängde vid grinden och ville komma in. Gála sprang runt som en vettvilling.

Sen måste jag få ifrågasätta vart jag skrev att hon skulle stå i ett år. Eftersom du fick hingstföl så var väl knappast tanken att hon skulle gå med honom i ett år? ;) Om jag inte missminner mig sålde du hennes föl ganska direkt?!?

Men ja, dubbelmoral är det absolut. Men det finns ju olika syner på det hela. Hade jag haft ett treårigt sto som skulle föla så hade jag inte haft bråttom att sätta igång efter fölningen, nu har det vart mest för Yrpas skull. Hon trivs med att lufsa i skogen på SINA villkor. Vilket det också har vart.. Men eftersom jag inte kan luffsa i skogen så blir det inte heller mkt ridning. Det kommer bli mer av den biten i jan-feb, kanske i mars. Men då är Gála såpass stor att det är avvänjning på G.

Så, ser du skillnaden?
Sto 19 år. Riden i 14 år. Sto 3½, inte ens inriden?

Däremot har ju Yrpa inte vart igång på 1½ år utan reds bara ett par spontana ggr under sin dräktighet.

har ni honom HEM hemma nu lr? kan ni ha hingstar på ditt ställe?

Japp, han är på beate nu. Det finns tre hingstar där sammanlagt.

har askur blivit såld?

Nepp, men han står på Stenholmen för försäljning. Körde dit honom i söndags.

var inte gimsteinn på träning?

Jo, till visningen, men nu är han ju visad så nu får han komma hem och ta det lite lugnt tills i vår.

Knapplån

Då var det bestämt, bokat o nästan klart! På fredag hämtar vi hem Snöggur! Nu fixas o trixas med utrustning, försäkring, platsgörande o planerande. Det skall bli så roligt att ha en riktig läromästare! Inte bara ha unghäst o knäpphäst.

Kolla in mina duktiga grabbar. Mathias är verkligen glad över sitt köp o jag hoppas att han skall bli riktigt biten!
snyggurtrav.jpg

Jag får ju oxå skriva (för att inte fortsätta vara helt ego)här att det är jätteroligt med Gimmsteins fina poäng! O vilken vacker häst Glasirs Skari är, o lilla Romeo -som nog är bland de finaste shettisar jag sett -underbar färg. Och givetvis hälsa Alexandra o Hrekkur välkomna. Jag försöker hänga med i allt som händer, men det är mkt just nu.

KL.
Kiickan: Haha, jaa ! Jag sitter som en MUPP !
Glaesir: Då kände jag igen mig rätt. Då kommer jag kanske se honom lite i höst när jag åker dit, bor numera 50 min därifrån.

Och så uppdatering:
Erro börjar gå ner i vikt :D :banana:
Han går nu i riktigt nedbetad hage bredvid sin mamma och får hö 2-3 gånger/dag samt arbetas dagligen.
Nu jäklar ska han i form ..

Tack alla ni som skrivit fina saker om Skári, blir så glad över det!

Michis: OM du åker dit i höst och OM du råkar se honom är det fritt fram OM du vill fota och lägga in en liten bild... Bara i fall du undrade:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 556
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 251
· Visningar
65 151
Senast: cherie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII

Omröstningar