Sv: Haflingertråden del V!!!
Lineá PeaSnefnugg skrev:
Visst är det roligt att kunna se och följa släkters gång. DET är ju därför jag personligen jobbar så hårt för att få in tyroleraveln i vårt land.
Ursäkta andra avelsinriktningar jag vet att det förs stammar där också men för mig är det tyroleraveln och inget annat som gäller.
Där finns anteckningar om varje individ åravis tillbaka. Vår avelsledare kan gå tillbaka och se vad som genetiskt går igen och utifrån detta rådge. Det har bland annat skett i STH att han rådgav en stoägare att använda en annan hingst än vad hon planerat i första omgång. Detta för att avla bort ett färgfel som ville kunna förstärkas om hon gick på sitt första val. Bara som ett exempel. Vilket vi alla var tacksam för.
Det är en avelsledare som heter duga... Hannes Schweisgut, japp!
Jag flyttar över det här inlägget från gnäggtråden!
Visst är det intressant med stammar!
Och ja, du har rätt, det förs anteckningar om alla avelsvärderade individer inom andra avelsinriktningar också ... Gjordes inte det skulle ju inte vi som föder upp "vanliga haflinger" kunna bedriva någon avel ju!
I Sverige (SHF då) har vi ju stamboken vars innehåll liksom registret är offentliga handlingar. I Italien räknas det ut BLUP-värden på alla avelsdjur varje år, och nu har de börjat med det i Tyskland också, fast inte med premieringsresultaten som grund, utan där är det bruksprovsresultaten som det räknas på. SUPERINTRESSANT! Och ja, jag har fått en och annan "aning" bekräftad genom de beräkningarna ...
Fast inget går (enligt mig) upp emot att ha känt hästen och dess "förfäder" personligen också. Så är det för mig med Wacker (kände pappa, mamma och farmor) och så var det med Mara (kände mamma, morfar, mormor och mormorsmor, plus ett antal "kusiner på mödernet", "halvsysslingar" m.fl.). Fira känner jag "bara" till föräldrarnas och andra släktingars meriter på ännu så länge. Men det är kul att kolla deras rankning i Haflindex varje år!
Särskilt helsystern Blitze ...
Det är jättejättejättekul!
Men du, en fundering fick jag såklart i huvudet: De här anteckningarna som förs inom tyroleraveln, är de tillgängliga för er som uppfödare också, eller är det "bara" avelsledaren som har koll på dem? För jag är ju lite egensinnig som du vet, och vill gärna klura på sånt där själv!