Haflingertråden del V!!!

Sv: Haflingertråden del V!!!

Klart att den nya SHF hingsten liz. Nachtmann 32 har utvecklat sig sedan sept 07!
Nu kommer vi inte till Grevagården, har lite annat spännande på G men jag är säker på att det är stor skillnad på då och nu.:)

Ja av dom bilder jag sett, ser det ut att ha hänt en hel del!
måste ju se vad jag ev kan vänta mig av min lilla grabb när han blir större!:D

Snefnugg - tar över diskussionen om STH-premieringen/kåringen från gnäggsidan till avelstråden som den vän av ordning jag är.

Då blir det att åka till Nästved eller nåt sånt i år igen. Litet tråkigt tyckte jag först, men en resa till Danmark är ju alltid en resa till Danmark :love: så vad är väl en Grännapolkagris jämfört med den danska pölsen/pölsan(?) :cool: och en T (ingen reklam här:cool:)

Men den uråldriga reptilen Dailan K som ibland är snabbare än Tarzan hann igår (idag är infon borta :devil:) se på STHs hemsida en info om kåring i Grännatrakten och det jag blev mest impad av där var det svensk-internationella domarteamet. Häftigt :) Det hade varit roligt att lyssna på dem. För den svenske domaren följer väl inte med Danmark :cry:

Men SHFs svensk-internationella domarteam på Grevagården står sig bra i konkurrensen :bow:

Nej tyvär är det tunnare än man kan vänta sig!:crazy:

det är ju bara dom här tre som är anmälda!
och av dom är ju nachtmann redan godkänd, och ska bara göra bruksprov!

Alpia van de Leeuwerik e. liz.Allacher u.Pia II 30.016 ue. Nabucco

Wilborn e. Wirbelwind u.Angie ue. Seemann

liz.Nachtmann e. liz.Nordtirol u Astra ue. Afghan II

Förresten, vilken tid kommer haflingerhingstarna att visas den 7 mars?
SH har bara lagt in sina rutiga och prickiga hingstar i schemat på sin hemsida, inga haflinger :confused:

Snefnugg - tar över diskussionen om STH-premieringen/kåringen från gnäggsidan till avelstråden som den vän av ordning jag är.

Då blir det att åka till Nästved eller nåt sånt i år igen. Litet tråkigt tyckte jag först, men en resa till Danmark är ju alltid en resa till Danmark :love: så vad är väl en Grännapolkagris jämfört med den danska pölsen/pölsan(?) :cool: och en T (ingen reklam här:cool:)

Jag känner mig inte heller jätteledsen. Næstved är ju betydligt närmare än Gränna. Nu får jag allt ta mig en titt i kalendern :laugh:!

Dailan Kifki

Ha..ha... även i din handling är du snabb som en reptil......... men inte uråldrig.:D Infon skulle ha varit där redan förra veckan men i den allmänna förvirringen i helgen, glömde jag att ge webbmaster besked om ändringen.:angel: Viss info som SHF vetat längre skapade ytterligare extra arbete för en hårt belastad styrelse, suck........ tur vi har några starka organisationer bakom oss som fixar och hjälper och stödjer HPT, DTH och SH:bow::bow:
Ja, nu blev det som det blev i år av en massa olika orsaker MEN nästa år DÅ järnvägar ska det bli "bullfest":bump::rofl::banana:

Jag känner mig inte heller jätteledsen. Næstved är ju betydligt närmare än Gränna. Nu får jag allt ta mig en titt i kalendern :laugh:!

Åh Utte, hoppas att vi ses! Det vore jättekul! :bump: Det vore jättekul om Snefnugg hinner prata lite med oss också mellan visningarna. :banana: Fler som kommer till Naestved?

Förresten, vilken tid kommer haflingerhingstarna att visas den 7 mars?
SH har bara lagt in sina rutiga och prickiga hingstar i schemat på sin hemsida, inga haflinger :confused:

Jag tror inte SH har gett besked/ beslutat om vilken tid Haflinger hingstarna fått än, men den infon kommer upp på hemsidan i takt med att den kommer in!:)

Kanske borde man ta en tur till Naestved, om tiden räcker till vill säga!:)

Åh Utte, hoppas att vi ses! Det vore jättekul! :bump: Det vore jättekul om Snefnugg hinner prata lite med oss också mellan visningarna. :banana: Fler som kommer till Naestved?

Ja det vore superkul att träffa dig och Snefnugg :bump:. Då kan du ju köra förbi Skåne också på vägen ner och hälsa på Waradero (och Romeo)!

Ja det vore superkul att träffa dig och Snefnugg :bump:. Då kan du ju köra förbi Skåne också på vägen ner och hälsa på Waradero (och Romeo)!

Det samma Utte, så kul om du kom, Iser hade visst också lite funderingar,
hon har ju några gammla kontakter där också. Dailan Kifki med fotograf får
nöjas med en "röd pölse" men jag kan ju ta med en polkagris som tröst, då det inte blev Gränna.:D
2010 har vi redan förbokat och det blir inte i Grännatrakten:p
Men bombis/om inget oförutsett händer, samma domarteam!:laugh: Vilka är nästan samma i Danmark i år, bortsett från den svenska SH/STH domaren, han får ni glädja er åt att möta nästa år i stället.
Jag tror det blir en lika bra och trevlig Tyroler-haflinger kåring i Danmark hos STHs systerförening DTH.....:bump:
De kan ju bjuda på en hingstkåring där den nu enda existerande svenska Tyroler-haflingerhingsten är pappa.... inte illa.......Hoppas bara det går vägen, jag kommer att vara dödsnervös och jag kommer att fly från själva kåringen just då....... hittar väl en "pölsevogn" och en kall T bakom något hörn.:rofl:

Senast ändrad:

Lineá PeaSnefnugg skrev:
Visst är det roligt att kunna se och följa släkters gång. DET är ju därför jag personligen jobbar så hårt för att få in tyroleraveln i vårt land.
Ursäkta andra avelsinriktningar jag vet att det förs stammar där också men för mig är det tyroleraveln och inget annat som gäller.
Där finns anteckningar om varje individ åravis tillbaka. Vår avelsledare kan gå tillbaka och se vad som genetiskt går igen och utifrån detta rådge. Det har bland annat skett i STH att han rådgav en stoägare att använda en annan hingst än vad hon planerat i första omgång. Detta för att avla bort ett färgfel som ville kunna förstärkas om hon gick på sitt första val. Bara som ett exempel. Vilket vi alla var tacksam för. :bow: Det är en avelsledare som heter duga... Hannes Schweisgut, japp! :banana:

Jag flyttar över det här inlägget från gnäggtråden!

Visst är det intressant med stammar! :love: Och ja, du har rätt, det förs anteckningar om alla avelsvärderade individer inom andra avelsinriktningar också ... Gjordes inte det skulle ju inte vi som föder upp "vanliga haflinger" kunna bedriva någon avel ju! :D I Sverige (SHF då) har vi ju stamboken vars innehåll liksom registret är offentliga handlingar. I Italien räknas det ut BLUP-värden på alla avelsdjur varje år, och nu har de börjat med det i Tyskland också, fast inte med premieringsresultaten som grund, utan där är det bruksprovsresultaten som det räknas på. SUPERINTRESSANT! Och ja, jag har fått en och annan "aning" bekräftad genom de beräkningarna ... ;)

Fast inget går (enligt mig) upp emot att ha känt hästen och dess "förfäder" personligen också. Så är det för mig med Wacker (kände pappa, mamma och farmor) och så var det med Mara (kände mamma, morfar, mormor och mormorsmor, plus ett antal "kusiner på mödernet", "halvsysslingar" m.fl.). Fira känner jag "bara" till föräldrarnas och andra släktingars meriter på ännu så länge. Men det är kul att kolla deras rankning i Haflindex varje år! :D Särskilt helsystern Blitze ... :D Det är jättejättejättekul! :D

Men du, en fundering fick jag såklart i huvudet: De här anteckningarna som förs inom tyroleraveln, är de tillgängliga för er som uppfödare också, eller är det "bara" avelsledaren som har koll på dem? För jag är ju lite egensinnig som du vet, och vill gärna klura på sånt där själv!

Senast ändrad:

Jag flyttar över det här inlägget från gnäggtråden!

Men du, en fundering fick jag såklart i huvudet: De här anteckningarna som förs inom tyroleraveln, är de tillgängliga för er som uppfödare också, eller är det "bara" avelsledaren som har koll på dem? För jag är ju lite egensinnig som du vet, och vill gärna klura på sånt där själv!

:laugh:Bra att du flyttade inlägget....... vän av ordningen:D

Angående anteckningarna har jag aldrig sett andra än dem vi fått på våra egna avkommor och de som lämnats på de kåringar i Danmark under de år vi varit aktiva.
De äldre resultaten är nog vår avelslednings "bibel", har aldrig fundrat på att fråga om vi kan benyttja dem bara för att "klura" själv.:laugh:Däremot, om vi frågar om en specifik stam eller andra fundringar, så har vi som uppfödare alltid fått råd och stöd och det tycker jag känns bra:bow: Andra gör det kanske inte, så olika är vi ju.:p Helt spontant tror jag nog att de inte lämnar ut dessa till var man, då det ju faktiskt är "tyrolavlen" men använder dem som underlag för rådgivning till uppfödare och planering inför framtiden, men som sagt jag har aldrig fundrat på att ställa frågan;)

Jag tror inte SH har gett besked/ beslutat om vilken tid Haflinger hingstarna fått än, men den infon kommer upp på hemsidan i takt med att den kommer in!:)

När jag frågade SH om detta häromdan sa "SH" att det inte är SH som bestämmer om haflingerna utan att detta skulle göras tillsammans med SHF,
Det var därför jag frågade här om någon visste :confused:

Vad menar du förresten med hemsidan? Menar du SHs eller SHFs?

*k*

Jag har fått frågan (förstår inte varför JAG skulle veta :laugh:) och vidarebefodrar den:

Vilken haflinger är det som pryder omslaget på senaste Haflingerbladet? Gärna med stam :love: (Varför finns det ingen nördsmiley). Säger som jag brukar: Hon är inte stambokförd för då skulle jag känna henne (stöddig som jag är :rofl:)

Hbl408litestrre72dpi.jpg

Känner varken igen haffisen eller människorna :confused:

PS Vill bara påpeka att det inte är förbjudet att lägga in denna bild även om JAG inte har copyright på den - eftersom jag lägger in hela H-bladets omslag och det är tillåtet :)

Det är inte så konstigt:)
För NoMoe som pryder omslaget hör hemma på andra sidan Atlanten, ja det är samma NoMoe som det står om inne i tidningen!
Stam, vet jag tyvär inte, men han stammar ur N-linjen...

Infon kommer ut på SHF´s hemsida, kanske på SHs också vem vet...

För NoMoe som pryder omslaget hör hemma på andra sidan Atlanten, ja det är samma NoMoe som det står om inne i tidningen!

Infon kommer ut på SHF´s hemsida, kanske på SHs också vem vet...

Kära Bukevänner!

Efter en riktigt "röten" vecka där temligen mycket "hästskit" framkommit, vilket flera av er är väldigt väl informerad om, så lämnar jag även Buke och denna gången för gott. Har liksom fått nog!

Nämen... vad är det nu som har hänt då????:confused: Någon som kan berätta? Ta det på PM om ni inte vill berätta här....

*k*

Vilken haflinger är det som pryder omslaget på senaste Haflingerbladet? Gärna med stam
Hbl408litestrre72dpi.jpg

Hoppsan - men då kan det väl inte vara du som fotograferat honom :confused:

*kl*

Någon som har foton (eller kan hänvisa) på Amsterdam och Novaris?
Såg de som fanns på Sûdtirols hemsida men vill gärna se fler.

Någon som kan säga nåt om dom?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 448
Senast: AraSlei
·
Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 410
Senast: Halcyon
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 054
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 192
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv