Haflingertråden del V!!!

Sv: Haflingertråden del V!!!

Farmors far: liz. Wintersturm. Inte heller så superkänd, men jag har träffat på många haflinger med honom i stammen som jag gillar jättemycket. de la Islas Marquesa är t.ex. e. liz. Wintersturm, och därmed är han morfar till familjen Stormpils Knappekullas Waquero. Han är även far till det tyska stoet Bonny, ur vars stofamilj mitt f.d. avelssto Mara härstammar, en fantastiskt förärvningssäker stofamilj med massor av diplomston och godkända hingstar "i leden". Mara är ju mamma bl.a. till Eldfuxens Adelante, och han var ju vår lilla "dockhäst" ... och - inte att förglömma - far till Dailan Kifkis Knappekullas Cassiopeia :love:

Åh:love:
Vet du om det finns foto någonstans av Wintersturm? Vad jag kan komma ihåg har jag aldrig sett honom.

Vet du om det finns foto någonstans av Wintersturm? Vad jag kan komma ihåg har jag aldrig sett honom.

Är det inte Wintersturms huvud (foto) som prydde stamtavlorna från Ebbs på Quesas tid? Detta ID-dokument som man hade för passens tid medföljde Quesa när ni köpte henne, men ni lämnade kanske tillbaka det när ni skaffade pass. Jag vet att de som ville behålla detta vackra registreringsbevis och bad att få det tillbaka i samband med passet fick tillbaka det med en makuleradstämpel. Om du inte har det så kan du fråga nuvarande registrator, det bör ligga arkiverat i Quesas mapp och du kan kanske få det (eller åtminstone få låna det och skanna det vackra huvudet).

För säkerhets skull kolla med Eldfuxen att det är rätt häst jag pratar om.:idea:

Meningen var att vi skulle bilda små under grupper som jobbade med dessa frågor i föreningen.
Då underlättar det om man är medlem.
Mig vetrligen har vi inte fått några förslag från dig.

Det inlägget var nog egentligen inte adresserat till dig, Warsteiner, även om det är du som citeras. Dailan Kifki hade gjort ett långt inlägg med tips till ansvarige utgivaren av Haflingerbladet (som väl i och för sig är du?), med anledning av senaste numret, men det är borttaget.

Tycker att White King är söt som socker

Har Eldfuxen med sitt tränade haflingeröga någon analys av varför han inte blev godkänd?:)

Hm ... Nu har jag tittat och tittat och tittat på bilderna av honom och jag fattar inte varför, men det är klart, man ser ju verkligen inte allt bara på ett foto! Han ser något överbyggd ut på en av bilderna, och på en annan ser det ut som om huvudets ansättning på halsen är lite grov.

Jag håller i alla fall med de la Isla, jag! Tycker han är jättefin! Men så har han ju Waldess till far och Südwind :love: till morfar! Mödernet ser inte så pjåkigt ut det heller, med en mamma med 79 poäng och en mormor med minst 80 poäng. Fast poäng är ju inte allt, här i livet! ;) Men i alla fall ... De kanske tyckte att han var för liten och grov eller nåt?

Får väl också erkänna att jag är lite internet-kär i hans far, Waldess :love:

Ha ha, jag är också kär i Waldess! Satt på förra världstställningen och tittade på alla hästar, och så fort det var någon jag gillade så var den antingen från Steiermark eller från Sydtyrolen, med Waldess till far! :D Fast de vann aldrig, konstigt nog. Dumma domare ... :mad: :D Förresten så hittade jag ett urläckert tvåårssto också, som var från Kärnten, med Winterstein till far och Nabucco till morfar. Hon kom från samma stofamilj som Elly! :love:

Nu har du ju fått svar redan av både Dailan och Utte, men jag TROR att Marquesas tyrolska stamtavla pryds av Wintersturm. Annars är det Winterstein, de bytte någon gång under 1980-talet.

Samma bild fanns förresten på Fohlenhofs illgula t-shirtar tidigare. En sådan har jag någonstans i min garderob! :D

Bilden som Utte länkar till är från Otto Schweisguts Haflinger Pferde. Jag tror att det är den enda bild jag har sett av Wintersturm, förutom den på stamtavlan/tröjan då.

Tack för analysen:)! Trevligt att du också gillade honom:). Tycker att han ser ut som en riktig liten dockhäst med helt underbar blick.

Har inget riktigt minne av hennes tyrolska papper (tidigt senil, jag vet), kommer bara ihåg det gamla svenska. Men det har ju gått några år sedan jag/vi tog över den lilla damen:love:, så allt från desa år kan man ju inte ha kvar i minnet;)

Jag tror att ni fick tillbaka den österrikiska stamtavlan (makulerad) i samband med att hon fick sitt pass! TROR alltså. Även mitt minne är skralt ... :crazy: :D

Har inget riktigt minne av hennes tyrolska papper (tidigt senil, jag vet), kommer bara ihåg det gamla svenska. Men det har ju gått några år sedan jag/vi tog över den lilla damen:love:, så allt från desa år kan man ju inte ha kvar i minnet;)

Efter att ha funderat ett varv till är jag ganska säker på att Marquesa hade sin fadershingst på sin Ebbsstamtavla. Hon var ju (1989) tillsammans med Marcella det första VUXNA Ebbs-stoet som köptes till Sverige så hon måste haft den äldre stamtavlan ochi nte den med Winterstein.

Om du inte hittar stamtavlan hemma på Ön, så titta in på SH om du har vägarna förbi Skara. Be att få titta i Quesas mapp eller nån annan av de tidiga Ebbsimporterna (vuxna alltså, fölen hade inte denna vackra tavla) Allt som rör registrering är ju offentligt så vem som helst kan kolla där - och det var en mycket vacker huvudbild:love:

Tänkte att ni som kan lite om stam kanske kan hjälpa mig. Min pålle har en massa liz. xxxx i sin stam vad betyder det t ex liz. wildkogel 18 liz. Afghan liz. Aros

Sedan är det Afghan II 1338

Vad är detta för stam? Finns det bilder någonstans på hingstarna?

På tal om att vara lik sina förfäder så tycker jag shone är väldigt lik harras ibland:laugh:

P1290046.jpg

Hallå det händer ju ingenting här:eek:

Vilka ska till Grevagården på lördag:banana:???
Vi får bilda en liten flinghörna:D;)

Förresten varför blir aldrig det här fina haflingerstoet Petri såld??
Jag tycker hon har varit till salu i en evighet!
Hon är ju jättefin:love: är det så svårt att bli av med vår ras så vill jag nog inte bli uppfödare:crazy:

Det gäller nog alla och inte bara vår ras. Jag tror inte det är helt lätt att sälja häst överhuvudtaget just nu i den ekonomiska krisens spår.

Fast inte ska du väl sälja fölis?

Åååh, jag har tänkt jättelänge att jag ska åka dit, men nu blir det kanske inget :( Skit att man inte har fyllt 18 och har bil&körtkort så man kan köra själv:mad:
Vill gärna se Nachtmann bland annat.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 448
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
1 889
Senast: MML
·
Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 410
Senast: Halcyon
·
Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
408
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka