Sv: Haflingertråden del V!!!
Har du några exempel på avkommor efter Amadeus? Gärna med bilder!
Antar du syftar på bl.a. Nabucco i Novaris stam, för visst är du rätt så glad i honom? Men vilka är det annars? Antar det finns några ston med som du gillar eftersom du inte brukar nöja dig med goda hingstar i stammen
Jag börjar med Novaris!
Det är sant som du säger att jag fäster stor vikt vid stona i stammen. En "välavlad" stofamilj är guld värt i avelssammanhang! Men ... i Novaris fall känner jag inte till stona speciellt, utan denna gång var det "bara" en samling hingstar som jag gillar skarpt;
Far: Nabucco. En toppförärvare som ger precis den typ av haflinger som JAG verkligen gillar - inte för stor, lagom "kompakt" och med härlig överlinje (mina personliga betraktelser av de Nabuccoavkommor jag sett).
Farfars far: liz. Nordwind. En legend inom haflingeraveln, om än inte lika känd som en del andra hingstar. Även han ger en typ av haflinger som jag gillar skarpt - ganska nätta och ädla, men utan att förlora det där typiskt "haflingska", ofta med vackra huvuden. Nordwind är t.ex. morfar till Winterstein och även till Övregårdens Carmen, som blev BIS vid senaste Haflingerriks!
Farmors far: liz. Wintersturm. Inte heller så superkänd, men jag har träffat på många haflinger med honom i stammen som jag gillar jättemycket. de la Islas Marquesa är t.ex. e. liz. Wintersturm, och därmed är han morfar till familjen Stormpils Knappekullas Waquero. Han är även far till det tyska stoet Bonny, ur vars stofamilj mitt f.d. avelssto Mara härstammar, en fantastiskt förärvningssäker stofamilj med massor av diplomston och godkända hingstar "i leden". Mara är ju mamma bl.a. till Eldfuxens Adelante, och han var ju vår lilla "dockhäst" ... och - inte att förglömma - far till Dailan Kifkis Knappekullas Cassiopeia
Morfar: Andrit. En mycket förärvningssäker och bra hingst. Liksom Wintersturm och Nordwind inte direkt "hingsten på modet" bland folk i allmänhet, men finsmakarna känner till honom och hans kvalitéer
bl.a. förärver han mycket goda rörelser. Andrit är ju lite till åren nu (född 1986, alltså 23 år i år) men är fortfarande i mycket god kondition enligt vad jag hört. Han är bl.a. far till liz. Aschau, som i sin tur är far till Jorunns (i Norge) Elly och ... ta da! Eldfuxens Adelante!
Mormors far: Namibia. Vet jag inte så mycket om, mer än att en god vän i Tyskland, vars omdöme jag litar mycket på (han är bl.a. ett stort fan av liz. Nordwind, vilket visar att han har ytterst god smak!
) sagt någon gång att han är bra. Men jag har inte sett honom själv. Fast ... Namibia är e. liz. Nordwind, och DET gillar jag ju.
Sen till Amadeus. Min personliga uppfattning är att Amadeus var för stor och grov och liksom "förvuxen" med ett oädelt huvud, men han blev ju världschampion 1995, så där fick jag så jag teg. Men man måste ju inte alltid hålla med domarna!
När det gäller hans avkommor så är det framförallt deras temperament som jag inte gillar. Jag brukar undvika att prata om sånt, för gnäll på framgångsrika hingstars (och deras avkommors) temperament är bara alltför vanligt och ett ganska trist sätt att "snacka skit" om en bra hingst. Men i Amadeus fall så visar faktiskt resultaten från de tyska stationstesten för haflingerhingstar och ston att hans "temperamentindex" ligger långt under snittet, så då känns det inte så fel att nämna det.