Haflingertråden del V!!!

Sv: Haflingertråden del V!!!

Förresten varför blir aldrig det här fina haflingerstoet Petri såld??
Jag tycker hon har varit till salu i en evighet!
Hon är ju jättefin:love: är det så svårt att bli av med vår ras så vill jag nog inte bli uppfödare:crazy:

Är du säker på att hon inte är såld då? :confused:Jag vet en annan haflinger som också stått på salulistan i evighet - och det var länge sen hon inte längre var till salu:cool:

Har också funderat på varför en del inte "blir av" med sina hästar, såg annons på Petri som var uppdaterad 2009-01-30, så hon är nog fortfarande till salu.

Ursprungligen postat av Persikan på gnäggtråden 1 mars

Grevagården

Har nån koll här? Stämmer detta?
På LÖRDAG 7 mars kl 10.20

Anmälda hingstar

Alpia van de leeuwerik
Nachtmann
Wilborn

Jag hittar nämligen inte deras namn på svehast på anmälda hingstar
Och de står inte med i tidsschemat heller

Help me!

Lite svar:

SH (svehast) ordnar hingstpremieringar för specialraserna. SHF ordnar hingstpremieringarna för haflinger. Det är bara tid (7 mars) och plats (Grevagården) som sammanfaller men det är inget samarrangemang utan var och en sköter sin prem. Därför finns inget om haflingerhingstarna i SHs katalog eller på SHs hemsida.

Som du skriver (=SHFs hemsida) börjar haflingerprem. 10.20, och vad jag vet är programmet

10.20 bruksprov för Wilborn
10.30 bruksprov för Nachtmann

10.50 Exteriörbedömning Wilborn
11.00 Exteriörbedömning Nachtmann
11.10 Exteriörbedömning Alpia

11.20-11.40 Veterinärkontroller av W, N, A

12.00 Resultat

I SHs katalog som alltså inte innehåller haflinger talas om två ridhus, ett används för bruksprov och ett för exteriörbedömning där, men jag vet inte i vilket/vilka ridhus som haflingerna håller hus.

Det står inte heller i SHFs program när haflingerna visar sina fria rörelser men jag gissar att det ingår i exteriörbedömningen ovan.

Jag hoppas att någon från arrangörerna går in och kompletterar mitt svar, observera jag har bara researchat som den reporter jag är och sitter inte inne med alla svar ...

Hallå det händer ju ingenting här:eek:

Vilka ska till Grevagården på lördag:banana:???
Vi får bilda en liten flinghörna:D;)

Jag hade egentligen tänkt att åka dit, men det känns inte som att tiden räcker till när man har en liten sjukling. Det hade varit kul eftersom specialraserna kommer att ha premiering på samma ställe, men jag tappade lusten när det inte kom fler flinghingstar. Ska jag åka så långt, då ska det finnas lite o titta på med;)

hmm, a vi får gå på ditt program:confused:
Men konstit för veterinärbesiktningarna brukar alltid vara före exterörbedömningarna:crazy: Aja, vi fixar nog det där:D
Ses imorrn:laugh:

Rapport från Grevagården

liz. 352/T Nachtmann:
98798=41 poäng, galopp: 7
Bruksprov: 8778=30 poäng (genomsnitt 7,5)
147 cm mkh, 19 cm skenbensomfång

Alpia van de Leeuwerik:
88888=40 poäng, galopp: 8
Bruksprov genomfört 2007 på Strömsholm
147 cm mkh, 20,5 cm skenbensomfång

Wilborn blev inte godkänd.

Så nu vet ni det! :D

Tack för rapporten!

Persikan , kul att se Nachtman i rörelse. Du (eller någon annan) har händelsevis inte en bild på Wilborn? Det hade varit intressant att se om man kan se/förstå varför inte han blev godkänd.

*delvis knapp..*

här kommer bilder på hingstarna!:) fler på g, ska bara fixa lite med dem först!
Nachtmann
greva%20172.jpg

Alpia
greva%20192.jpg

Wilborn
greva%20082.jpg

Hm, han ser väldigt överbyggd ut Wilborn, eller så luras bilden. Men Alpia, mums :love:, det var en kille helt i min smak!

Vad tyckte ni som såg hingstarna live då?

Hm, han ser väldigt överbyggd ut Wilborn, eller så luras bilden. Men Alpia, mums :love:, det var en kille helt i min smak!

Nu var jag inte på Grevagården men jag håller med dig Alpia:love: är verkligen en kille i min smak också!!
Även om jag tror att Nachtmann har något mer att ge till den svenska avlens framtid på sikt!:laugh:
Wilborn verkar vara en tevlig individ men jag får nog ge dommarna rätt när de inte godkände honom.

Senast ändrad:

Jag tycker att de två hingstar som blev godkännda har utväcklat sig båda två.

Alpia hade utväcklat sig Jätte mycket från visningen 2007. Som jag minns honom var han en lite knubbig ponny, nu fanns det mycket mer luft under honom och mycket bättre överlinge, Halsen hade fått en mycket snyggar form.

Nachtmann har också blivit mycket mera häst av. Nu var han ju bara 3 på strömsholm, men för mig var han väldigt taning när vi var där. Tror nog att han kan utväcklas ytterligare, synd bara att han åker tillbaka till EBBS i sommar.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för att ni visar bilder.
Jag jobbade och kunde därför inte åka, som vanligt :(.

Alpia är helt klart en hingst i min smak :love:. Ser dock lite liten ut trots sina 147 cm? Kan ju vara vinkel på bild eller en lång förare..hihihi.
Nachtmann är fin meeen...inte min typ av modell på dessa sköningar ;)

Håller med om att Wilborn ser överbyggd ut men kanske rättar sig till?

Och jag kan bjuda på en video på Nachtmann:laugh:

Oj, vad impad jag blir :banana:
Jag fattade inte ens att du videofilmade när du stod där bredvid mig och din lilla kamera blinkade och surrade. Teknikens underverk. Och så bra det blev fast det var så mörkt därinne. Vojvoj :)

En sak som "vi" pratade om där på Gevagården och som jag ofta pratar med andra haflingerägare om, det är hur man skall kunna bedöma hästens lynne, som ju är så enormt viktigt, inte minst är ett gott lynne en av rasens kännetecken.

Det går ju aldrig att få fram på den korta tid som en premiering sker, egentligen är det bara vid stationstest det går att få en bedömning av det. I Tyskland får haflingerhingstar göra stationstest, tidigare 50-dagarstest, nu 30-dagars. Då bedöms även lynnet och all bedömning görs av testryttare.

Jag tänkte på det när jag såg Persikans video på Nachtmann, så lugnt och fint han låter sig hämtas av herrarna X och Y när han inte ska springa fritt längre. Den icke godkände Wilborn han var så snäll (där han stod och "hängde" på sin visares axel), så han påminde om ett gosedjur. Och Alpia - synd att du inte filmade hans temperamentsfulla explosiva frihetsspring, Persikan) -lyckades jag inte få ett uppställingsfoto av med framfötterna i marken. Min eloge till G_T som fick ett så fint uppställningsfoto av honom.

Nu kan man som jag sa inte bedöma hästarnas temperament när man bara står och tittar på dem några tilmmar men de här tre pojkarna visade - med min korta syn på dem :confused: - tre helt olika haflingerlynnen!

Och nog är väl hingstens lynne lika viktigt som hans exteriör :)

Ja, jag tycker oxå att lynnet är superviktigt!:o
Därför jag vart lite sur på riksen i strömsholm när de sa "saknar könskaraktär" om nånn hingst (kommer inte ihåg vilken) när han stog där cool-lugn medan andra brajjade omkring so galningar:confused:

Här är en video på nachtmanns bruksprov:laugh:
Han hade strongt frambensarbete i galoppen i vart fall:D

P3070035.jpg

Hmm, nu har jag väntat så länge så jag vågar skriva ner det ....

En vandrande pinne ... :idea:
... en ponny :confused: ...
... och en trött vallack :cry:

Skynda och läs - det är nog snart nån tåtrampad som försöker få bort mig :devil:

*k*

nää, nu tycker jag vi pratar om nåt annat :)

Den 4 april är det dags för STH- och DTH-premiering i Danmark,

Prästö, UGLEDIGE.

Det är 3-åiga ston, unghästar och förhoppningsfulla hingstämnen sm står för attraktionerna. :bow:

Långt att resa? Det beror som vanligt på var du bor :idea:

Oj, vilka framben i galoppen! :love: Synd att man inte fick se så mkt av traven..

Men vad beridaren har korta läder :confused: Finns det nån mening med det? :p

Liknande trådar

Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 448
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
1 889
Senast: MML
·
Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 410
Senast: Halcyon
·
Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
408
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka