Haflingertråden del V!!!

Sv: Haflingertråden del V!!!

Traven syns på den andra filmen jag satte in!
Ja han var lång, kke därför=)

Hm, han ser väldigt överbyggd ut Wilborn, eller så luras bilden. Men Alpia, mums :love:, det var en kille helt i min smak!

Vad tyckte ni som såg hingstarna live då?[/QUOTE]

Alpia
Har utvecklats jätte mycket sen jag såg honom sist på strömsholm, tycker han är lagom på alla sätt, med ett väldigt vackert huvud och trevlig överlinje!
Även om han var den av dom tre som var "nervigaste" på greva så var han jättelugn och gjorde ett bra bruksprov på strömsholm, och vad jag förstått är han en väldigt lugn och trevlig hingst annars därav anledningen till att han visades igen..
b20.jpg

b21.jpg

b22.jpg

Nachtmann
även han har utvecklats bra, inte lika spinkig längre.
väldigt trevlig att se på under ryttare, trots att han var något spänd.
b6.jpg

b8.jpg

b9.jpg

b10.jpg

b12.jpg

b15.jpg

Jo, det gör den, men hade velat se den under sadel :) Traven alltså..

ja, han var väldigt lång, såg jag nu.. Men långa läder kan man väl ha för det? :confused:

Jaha, var han hoppryttare också? Ja, då inser jag ju problemet! :p

*Fördomarna flödar* :angel: ;)

Hmm, nu har jag väntat så länge så jag vågar skriva ner det ....

En vandrande pinne ... :idea:
... en ponny :confused: ...
... och en trött vallack :cry:

Skynda och läs - det är nog snart nån tåtrampad som försöker få bort mig :devil:

:rofl: :rofl: :rofl:

Härligt med folk som säger vad de tycker!

*k*

nää, nu tycker jag vi pratar om nåt annat :)

Den 4 april är det dags för STH- och DTH-premiering i Danmark,

Prästö, UGLEDIGE.

Det är 3-åiga ston, unghästar och förhoppningsfulla hingstämnen sm står för attraktionerna. :bow:

Långt att resa? Det beror som vanligt på var du bor :idea:

Jag ska dit! :banana:
Någon mer?

Näe ... Jag ska vara kvar här i snön och rida på mina galna ponnyer! :D Men det ska bli jättespännande att läsa din rapport sen! :)

*Knapplån*

Idag såg jag Ridsport, med artikel om hingstpremieringen. Vill bara säga att jag hade lite mer fokus på Nachtmann i min artikel än det ser ut. Det är tidningen som satt rubrik, lagt in foto och fetstilat Alpias namn men inte Nachtmanns (jag hade båda i fet stil). Bara så att ingen (som kanske läser här men inte skriver :p) känner sig "undanskuffad". Det var nämligen alls inte min mening.

Ja, jag tycker oxå att lynnet är superviktigt!:o
Därför jag vart lite sur på riksen i strömsholm när de sa "saknar könskaraktär" om nånn hingst (kommer inte ihåg vilken) när han stog där cool-lugn medan andra brajjade omkring so galningar:confused:

Jag kom på att jag inte svarat på det här ju!

Jag tänkte nämligen lugna Persikan (och alla andra) med att "könskaraktär" inte har någonting alls med lynnet att göra.

Vid bedömning av hästar i Sverige är ju den första punkten som bedöms "Typ", vilket innefattar tre delar; rastyp, könstyp och brukstyp. För att få en hög typpoäng ska hästen alltså vara typisk för rasen, man ska lätt kunna se om det är ett sto eller en hingst, och hästens typ ska vara lämplig för dess användningsområde.

"Bra hingstkaraktär" har en hingst som kommer in med en uppsyn som om han ville säga "Goddag!" eller "Här kommer jag!". Han är maskulin och det är ingen tvekan om att det är en HINGST man ser. En hingst med "svag hingstkaraktär" däremot ser man inte att det är en hingst, utan att böja sig ner och titta mellan bakbenen ... :o Det skulle lika gärna kunna vara en valack eller ett sto!

BÅDA dessa typer kan ha jättebra eller mindre bra temperament.

Hoppas att jag uttryckt mig klart!

Aha.............. ok.......... då e ja me....
Men om en jättefin hingst kommer in och ställer sej och sover framför dommaren så tycker de ju lite att han saknar hingstkaraktär ändå..
För att han inte kommer in med svansen och huvudet högt och fnyser och gnäggar typ...:confused: aja... men ja e me...

Känns bara som att, tränar man för mkt med dom och åker bort mycke så blir de lite FÖR lugna så då visar de sej inte lika "snygga" men man får väl väcka dom helt enkelt!

Jag ska iaf till grevagården imorrn igen på heldag!=) Nordsvenska hingstar e det då!
Då brukar det gå minst sagt vilt till:eek:
Förra året fick hingsthållarna stora klagomål från veterinärerna att det inte gick att genomföra veterinärundersökningar på hästarna utan fara för sitt liv:angel:
Många gubbar som har nordsvenskar åker ju inte nånstans innan de ska till just grevagården med MASSA andra hingstar!
Men inte alla:)
Jag kan avlägga skaderapport efter lördagen!
Visarna brukar falla som furor ibland och bruksproven körs med stegrande hingstar i skacklarna:grin:

Ne nu lägger jag in en dygns-bild på Shone:idea:

KL

Hejsan
Ni med mer koll än mig på detta kanske kan hjälpa mig.
Har ett litet haflinger sto hemma och hon har full stam i passet men jag har sökt på namnet men inte hittat något.

Behöver kanske inte skriva ut alla namn här men kan börja med
Pappa: Nadino ||
Morfar: Agon

Något som vet något om dessa eller behöver ni mer information än så?

:laugh:

KL

Hejsan
Ni med mer koll än mig på detta kanske kan hjälpa mig.
Har ett litet haflinger sto hemma och hon har full stam i passet men jag har sökt på namnet men inte hittat något.

Behöver kanske inte skriva ut alla namn här men kan börja med
Pappa: Nadino ||
Morfar: Agon

Något som vet något om dessa eller behöver ni mer information än så?

:laugh:

Ja, det vore bra att veta vad stoet heter och hennes registreringsnummer.
Är hon registrerad i Sverige?
och pappans reg.nr,
mammans namn o reg.nr
Gärna mormor, morfars reg.nr
och för säkerhets skull farfar och farmor,namn o reg.nr...

sen kaske nån kan säga nåt :idea:

Aha.............. ok.......... då e ja me....
Men om en jättefin hingst kommer in och ställer sej och sover framför dommaren så tycker de ju lite att han saknar hingstkaraktär ändå..
För att han inte kommer in med svansen och huvudet högt och fnyser och gnäggar typ...:confused: aja... men ja e me...

Känns bara som att, tränar man för mkt med dom och åker bort mycke så blir de lite FÖR lugna så då visar de sej inte lika "snygga" men man får väl väcka dom helt enkelt!
En hingst som ställer sig och sover framför domaren kommer ju inte in och säjer "goddag!" utan bara ett sömnigt "vad gör jag här?". Så ja, han kan sakna könsprägel då också, men det finns ju absolut mellanting mellan att sova eller att dansa, skrika och gapa. En hingst med naturlig pondus behöver inte skrika och gapa, man ser ändå att han är en hingst.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 448
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
1 895
Senast: MML
·
Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 410
Senast: Halcyon
·
Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
411
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka