Haflingertråden del V!!!

Sv: Haflingertråden del V!!!

Poison-heart skrev

Förresten, känner du till namn som Linaria, Lonicera och Lysandra? De är Lunas döttrar som hon fick innan hon såldes till oss. Jag tror bestämt att alla dom tre är efter Archibald. Skulle varit så kul att veta var dom finns och se dom igen, det var väääldigt längesedan :P[/QUOTE]

Jomenvisst ...
Både Lonicera och Lysandra och en dotter till Lysandra och deras ägare hittar du i Riksstamboken över haflingerrasen. Där finns också Luna och Wildhüter.
Jo, Lonicera och Lysandra är efter Archibald, en HAD-hingst, som jag också träffat, en härlig hingst med fantastiska r:bump:örelser. I slutet av 80-talet eller början av 90-talet åkte vi runt och tittade på nästan alla danska hingstar i båda de danska föreningarna.:bump: Kul värre var det!

Blir imponerad av din kunskap! :) Det är väl ett antal haflinger du mött, och ändå känner du till dessa namn!
Nu blir jag ännu mer sugen på att skaffa Riksstamboken :bump::bump:

I slutet av 80-talet eller början av 90-talet åkte vi runt och tittade på nästan alla danska hingstar i båda de danska föreningarna.:bump: Kul värre var det!

Visst var det kul! :banana: Riktigt "dejligt" tycker jag. Och året var 1991, samma år som Marella, Maya och Romys Samba föddes! :bump:

Och jag hihi:D
Förresten, var står Wirbelsturm nu? För ni hade väl honom?

Wirbelsturm köpte vi som föl i PonyPark 1994. Han blev godkänd 1997 och vi hade honom hemma en tid, men eftersom Eldfuxen hade Wacker och vi aldrig bott så att vi kunnat ha fler än en hingst på gården, sålde vi honom till hans f.d. skötare/beridare och vår goda vän i Mellerud (Jag tror inte man får skriva namn på Buke-tråden ...) som fortfarande har honom - namn o adress står i Riksstamboken :cool:

Varför är hane ej i avel då? Om han itne är kastrerad.

Ja, men det var vääälidgt längesen. Minns inte när.. Har sett många fina bilder på honom :)

Wirbelsturm, liksom 8 andra haflingerhingstar (om jag räknat rätt) visades inte vid SHF:s generalmönstring 2007 eller vid årets avelsvärdering och är därmed "ur avel".

Jag vet inte varför alla dessa hingstar "försvunnit". Om någon annan vet får ni gärna berätta, men det verkar som om detta är ett mysterium för de flesta här! :p

Okej, för han tillhör nämligen mina hingsfavvisar :love:
Kollar redan runt på hingst (för skoj skull) som jag ev. skulle passa Havanna om några år :angel: Är förtjust i liz.Nassin bl.a, han är ju tyrolerhingst och det är ett +.

För att Havanna är av tyrolerstam och det vore kul att fortsätta på det spåret :) Kommer dock inte beblanda mig med STH.

Ja vem mer ska till Ugledige och lära sig de danska räkneorden? :idea:

Vi skall eller några av oss i alla fall:D
Men, men :cry: Grace av Vässingarp kommer inte.... hon får vänta till sin fyra års STH-kåring 2010:banana:då är det en hel rad av "små tre års töser" i STH som skall kåras och även äldre och ettåringar.
Nej, hon är inte skadad eller sjuk, det är av helt andra skäl som vi valde att inte ta med henne.
Fast visst blir det STH representation i Danmark i alla fall och STH:s bästa 3 åriga avelsto skall ju få den fina STH vandrings-pokalen!!:love:
Sen är det ju också spännande, då en av våra svenska tyroler-hingstar har en dansk tre årig hingstkandidat med....... så nervöst!!!:crazy:
Svensk haflingerpress har ju också representant med i Danmark!!:bow:

Riktig trevlig helg alla!!

För att Havanna är av tyrolerstam och det vore kul att fortsätta på det spåret :) Kommer dock inte beblanda mig med STH.
Låter ju riktigt förnuftigt...... att forsätta på tyrolerstammen när hon nu har den!:) Vad gäller att beblanda sig eller inte, så är det ju tur att det finns flera valmöjligheter i Sverige.:D
Själv är jag väldigt nöjd med STH men så är jag ju också ganska beblandad och obotlig:laugh: "Tyrolare" = HPTare, vilket knappast någon missat:p
Lycka till med dina hingstfundringar........ det finns mycket bra att välja mellan och ditt sto har bra stam!:d

Tack tack! Hingstvalet ligger visseligen väääääldigt avlägset än så länge eftersom hon själv bara är en pluttiplutt. Är dock väldigt kul att kika runt på fina hingstar!
Tyvärr, får jag väl säga, passade ju inte min Havanna in riktigt i STH. Varför uppfattade jag nog aldrig. Men så är det... Hon får nöja sig med att vara en 32:a.

Jag kan rapportera att Alonxo Stenbeck (e. Alpkogel) blev godkänd vid DTHs kåring i Ugledige idag. 75p och klass IIa-. En riktig skönhet!

Grattis Linea Pea :banana:.

Bilder och rapport om andra resultat får ni en annan dag. Jag måste bara citera H. Schweisgut efter visningen av treåringarna. "This was the best inspection ever in Denmark, even the last two horses are not very bad". :)

Nu ska jag strax åka 10 mil i en annan riktning och gå på 40-årsfest. Varför måste allt kul hända samma dag? Stress, stress. :crazy:

Jag kan rapportera att Alonxo Stenbeck (e. Alpkogel) blev godkänd vid DTHs kåring i Ugledige idag. 75p och klass IIa-. En riktig skönhet!

Bilder och rapport om andra resultat får ni en annan dag. Jag måste bara citera H. Schweisgut efter visningen av treåringarna. "This was the best inspection ever in Denmark, even the last two horses are not very bad". :)

Nu ska jag strax åka 10 mil i en annan riktning och gå på 40-årsfest. Varför måste allt kul hända samma dag? Stress, stress. :crazy:

ÄR DET SANT??????? Har precis kommit hem efter en hektiskt skogsdag med Södra Skogsägarna, (sitter man i en styrelse så gör man) och jag har inte hunnit prata med Sören men tänkte kolla Buke........ kanske Utte varit inne med info..........:banana::bump::rofl: Tack Utte..........:bow: så glad, stolt och ja, vad mer.........
TYROLER HINGSTEN liz.xxx/T Alonxo Stenbeck
som är efter den svenska tyroler hingsten
liz.301/T Alpkogel:love:
Min "lille" goa snälla "Kotten" är nu far till en godkänd tyrolerhingst wahw ........
Han ska få världens kram och massor av morötter till hela stallet... detta ska firas!!!

GRATTIS TILL ALPKOGEL! :love:

GRATTIS TILL SNEFNUGG! :bow::bow:

TACK TILL UTTE! :) :)

vad kul för er på Vässingarp! jätte grattis!:)
måste kännas toppen att avkommorna till alpkotten är så framgångsrika, redan 3 godkända söner här i norr!:bow:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 448
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
1 895
Senast: MML
·
Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 410
Senast: Halcyon
·
Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
411
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka