Sv: Haflingertråden del V!!!
*kl*
När jag ingenting visste om haflinger (vilket jag fortfarande inte gör) så var rasen haflinger för mig en robust ponny med yvig man och svans, ca. 140-145 cm. Stark, allround och en kallblodsras. Detta var vad jag såg framför mig när man sa "haflinger" och det är också det jag tror många andra också ser framför sig när denna ras kommer på tal.
Att det sedan finns tjocka är en annan sak
, men det är skillnad på häst med "massa" och utan men det är den med massa som givetvis ligger mig närmast om hjärtat.
Nu upprepar jag mig sedan många gånger tidigare men bakdelen ska vara i enlighet med framdelen, det ser konstigt ut annars (min helt personliga uppfattning).
Nu kan det vara så att jag inbillar mig och har inga som helst grundbelägg men är jag ute och cyklar om jag säger att vinkeln på korset har blivit större i takt med att rasen blir ädlare? Jag får för mig att det vinklade korset gör att rumpan ser mindre ut, inte lika bred från sidan sett. Om det nu är så funderar jag på hur en sådan häst håller exteriört med tiden? Delvis tid avelsmässigt sett (hur ser rasen ut om 20 år?) och delvis tid inom användbarhet.
Givetvis är ett vinklat kors till en fördel ridmässigt sett, i viss mån förstås, och jag själv vill ha lite vinkel på det för att använda hästen inom westerngrenarna, men inte hur mycket som helst.
Ett mer vinklat kors borde ju ge ett högre fäste för lår och bäcken och för att resten av kroppen ska fungera så borde framdel också följa med vilket resulterar i en mer rät bogvinkel? För att undvika belastningskador bör hästen också ha lättare ben samt en ädlare kropp för att orka bära upp och fungera optimalt? Det hela följer varandra och blir där vi är idag ...
Haha...jösses vad jag spekulerar men jag är säkert helt ute och cyklar. Jag kan ju ingenting om detta utan detta är en ren "tankesnurra" i mitt huvud.
Det kanske är tvärtom...en häst med mer vinklat kors och rät bog kanske orkar bära upp mer massa?
Nu ska jag sluta dilla tror jag.....hamnar alltid i sådana här diskussioner och i slutändan åker jag på däng pga. min okunskap....sägs det.