Haflingertråden del V!!!

Sv: Haflingertråden del V!!!

vad kul för er på Vässingarp! jätte grattis!:)
måste kännas toppen att avkommorna till alpkotten är så framgångsrika, redan 3 godkända söner här i norr!:bow:

Ja visst känns det bra!
Att hans gener duger i våra nordiska grannländer är ju toppen:)
Som ordspråket säger: Man blir aldrig profet i sitt eget land!:p

Tack för gratulationerna, ska framföra dem även till den stolte fadern som redan blåser upp sig inför vårens äventyr bland våra egna ston.:bump:

Ha en riktig skön vår och njut av alla små fölisar som börjar "dimpa ner" här och där i vårt land!!:D

*kl*

Här är några bilder på vackre Alonxo Stenbeck (e. Alpkogel, ue. Archimedes).

Alonxomts.jpg

Alonxo1.jpg

Alonxo2.jpg

Alonxo3.jpg

Och så några 3-årsston.

Vinnaren Hollydale af Elghuset (e. Winterling, ue. Nordtirol), 77p, klass IIa.

HollydayafElghuset1.jpg

HollydayafElghuset2.jpg

Min favorit:
Svenska Caramelle (e. Novembernebel, u.e Afghan II), 73p, klass IIb+.

Caramelle.jpg

och makens:

Oneala (e. Wolfgang, ue. Atlantik), 73p, klass IIb+.

Oneala.jpg

*kl*

Här är några bilder på vackre Alonxo Stenbeck (e. Alpkogel, ue. Archimedes).

TACK UTTE! Så fina bilder!:bow:

Han är verkligen vacker och utstrålar haflinger.............

Det är lite linjeavel på Archimedes som går igen både som morfar och farfarsfar. liz.301/T Alpkogel e. liz.150/T Alpenstein e.e 1509 Archimedes.

Nu är jag ju partisk men jag kan se drag som jag även sett på andra avkommor efter Alpkogel där han med vissa ston verkligen ger "finpuntsning". Han tillför det där lite extra här och där..........
Ser det på våra egna tre 2008-avkommor efter honom och ston som ligger på 44p-41p (Tyrol 78p-74p).
Verkar som Alpkogel är lite som liz.135/T Wildkogel (18) var för så där tio år sen. Lyfter och förbättrar lite lagomt här och där.:). Samma ston har även avkommor efter Wildkogel och det är intressant att se skillnaden.
Hoppas ingen uppfattar detta som smyg reklam:mad:

Caramelle har också blivit en fin dam....... såg ju henne senast vid STHs kåring i 2007. Grattis lill gumman till årets STH vandringspris.:love:Hörde att hon skulle till Tyrol för betäckning........:bump:

Utte Ser framemot att få läsa mer om kåringen i Haflingerforum.nu!
Nej, nu har jag "kladdat" länge nog här på Forumet, dags att kladda vidare på mina övriga projekt (b.la ett i samma tidning som Utte)
Ha en skön vårvecka och njuuutt av Uttes fina bilder.........:love:

Stort grattis till Alpkogel och matte!!!:bow::bump:

Vad roligt för er och vilken snygging!

Det ser ut som att "Kotten" ger sin snygga färg vidare:love:

*kl*

Och så kommer glädjedödaren jag som tycker att dom ser aaaaaldeles för klena ut:grin:

Undra om jag är den enda inom haflingervärlden sedan som kommer försöka få fram haflinger med mer massa ;). Jag lär väl aldrig få några hästar godkända :grin:.

Misstolka mig inte...hästarna är väldig fina och givetvis vill jag gratulera Pias hingst för sin sons framgångar :bow:, men not my taste...tur smaken är som baken.

Håller verkligen med dig! Tycker inte dessa hästar känns som de "riktiga" flingorna. Lite mer massa som sagt! Känns tyvärr mer som en vanlig ridponny...
Men som sagt, de är ju jättefina så sätt. Men tycker att haflingerna blir allt för klena.

Håller med när det gäller stona. Men grabben tyckte jag var jätte fin. Tänk han får lite muskler sen:d

De är ju bara tre år och har inte ridits eller byggt muskler än, så jag tror det kan bli rätt stor skillnad ändå om ett par år!

Särskild Alonxo tror jag blir fin när han blir "vuxen".

Hur hög var han förresten och vem är mamman?

Håller med när det gäller stona. Men grabben tyckte jag var jätte fin. Tänk han får lite muskler sen:d

De är ju bara tre år och har inte ridits eller byggt muskler än, så jag tror det kan bli rätt stor skillnad ändå om ett par år!

Han är 150 cm och Alonxos mamma 16101/DK Flox är en tyrolerimprt om jag minns rätt. Alonox ägs av sin danska uppfödare och står i DTH:)

Vad gäller om man gillar dessa eller inte är ju helt korrekt en smakfråga som var och en får avgöra och det är ju endast trevligt med lite olika synspunkter och önskemål eller hur?:D
Personligen gillar jag heller inte allt för klent men måste säga att detta gänget verkar helt i min smak.
Lakris Vill minnas att du gillade Alpkogels ena son i Norge väldigt mycket, Armani....... eller hur? Ska bli spännande att se de avkommor efter honom och den andra hingsten Lian´s Argus. Första kull väntas ju i år, Alpkogels barnbarn. Tänk, redan farfar vid 8 års ålder!:D

Måste ju bara skriva lite igen............:o

Hollyday af Elghuset heter hon ju!

Elghuset är ganska framgångsrika i sin avel eller???? Tycker jag har sett det namnet på flera ston som är högt bedömda.
Jag känner igen det namnet från den tiden då jag själv åkte på kåring ihop med Gunnar några år i rad. Har för mig att de hade med något stort sto samma år som Wincent var på 1-årskåring och att de ofta hade rätt stora ston, som var "sportiga" och ädla av modellen. Någon som kan av- eller bekräfta detta?

De skilde sig mycket från de modellerna vi hade hemma i stallet - kanske därför de utmärkte sig så i mitt minne. För annars är jag rätt kass på att komma i håg namn och stammar:angel:

Elghuset är ganska framgångsrika i sin avel eller???? Tycker jag har sett det namnet på flera ston som är högt bedömda.
Jag känner igen det namnet från den tiden då jag själv åkte på kåring ihop med Gunnar några år i rad. Har för mig att de hade med något stort sto samma år som Wincent var på 1-årskåring och att de ofta hade rätt stora ston, som var "sportiga" och ädla av modellen. Någon som kan av- eller bekräfta detta?

De skilde sig mycket från de modellerna vi hade hemma i stallet - kanske därför de utmärkte sig så i mitt minne. För annars är jag rätt kass på att komma i håg namn och stammar:angel:

Helt korrekt!!:D
De äger även Winterling, som är efter Wildkogel!
Winterling är tyrolerkårad och står numera i Haflinger Danmark.
Trots att de är aktiva i HAD kårar de alltid/också i DTH och för Hannes, det verkar som om det är viktigt för dem att deras haflinger får den tyrolerbedömningen också och det förstår jag:grin: De får ofta topp poäng!!
Duktiga uppfödare och även aktiva med haflinger inom ridsporten!:D

Nej vet ni vad......... nu ska jag ut och rida och njuta av påsken som snart är här. Stänger ner mitt lilla hemmakontor för några dagar även om det är kul att babbla med er!
Sköt om er och njut av era haflinger oavsett om det är den "klena" eller "den med massa".......... underbarare ras finns ej DET kan vi nog bli eniga om utan ytterligare diskussion !!:love:

Ha ha ja smaken är som baken.. jag tycker om när dom är lagom, inte för tunna men absolut inte heller för tunga!
Vinnar stoet i treårs klassen, ser vid första ögonkastet inte mycket ut för världen, för tunn, omusklad och outvecklad och tråkig färg, men vid närmare eftertanke så kan hon nog vara riktigt fin om 1-2 år!:)

*kl*

Och så kommer glädjedödaren jag som tycker att dom ser aaaaaldeles för klena ut:grin:

Håller verkligen med dig! Tycker inte dessa hästar känns som de "riktiga" flingorna. Lite mer massa som sagt! Känns tyvärr mer som en vanlig ridponny...
Men som sagt, de är ju jättefina så sätt. Men tycker att haflingerna blir allt för klena.

Jag håller delvis med. Många av de 3-åriga stona var väldigt tunna, och höga! Fler än hälften var över ponnymått, så några ridponnys är det inte ;). Vinnaren Hollyday af Elghuset var tex 154 cm. Caramelle (som jag tycker har helt perfekt typ :)) var en av de minsta med sina 146 cm.

Mm Alonxo var jättefin :love:. Jag tyckte att han hade mer massa än många av de äldre hingstarna jag såg i Ebbs i somras så jag tror också att han blir riktigt fin som "vuxen".

Efter att ha sett honom förstår jag också precis vad Eldfuxen och Dailan Kifki menar med könskaraktären "goddag, här kommer jag!". Precis så var det, trots att han verkade väldigt lugn och trevlig så var det ingen tvekan om att det var en hingst man såg.

Ja, jag gillar inte att dom är åt ridponny hållet och det är synd för det finns så många sådana redan.
Det jag inte gillar är att fram -och bakdel inte "matchar" i hop, dagens flingor har för klena bakdelar helt enkelt. Lägg till ett sluttande kors på det och en "kort" bredd på låret, ser inte bra ut.

Givetvis är alla hästar fina, det är inte det, men just haflinger för mig är inte en sportmodell.

Helt sant, de kommer få muskler sedan men modellen blir tyvärr den samma ändå.

Det kan nog stämma bra :laugh:, det var nog Armani jag tyckte om. Tyvärr har jag inte lagt han på minnet för det var nog väldigt mycket hingst vid det tillfället :D, kan ju inte komma ihåg alla. Men jag ska genast söka rätt på honom.

Ja, jag har förstått att dom blir högre också.
För min del tycker jag 145-148 cm är lagom och det är vad jag kommer inrikta mig på framöver...när det där stackars stoet ska köpas...*suck*..hahahaha.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 448
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
1 899
Senast: MML
·
Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 410
Senast: Halcyon
·
Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
411
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka