Haflingertråden del V!!!

Sv: Haflingertråden del V!!!

För att undvika belastningsskador bör hästen också ha lättare ben samt en ädlare kropp för att orka bära upp och fungera optimalt?

Det här förstår jag inte riktigt. Varför skulle man undvika belastningsskador genom "lättare ben"?

Jag har tvärtom lärt mig att det krävs ett visst förhållande mellan benens grovlek/omfång och hästens tyngd för att hållbarheten ska bli bra. =Inte alltför smala ben till stor kropp. Men du kanske menar något annat här?

Blev nog lite galet skrivit...

Givetvis ska benen vara proportioneliga (hm..stavning) med resten av kroppen. Det jag menade var att allt går hand i hand.
En lätt häst har ju sällan grova ben menar jag...och en tung häst har ju sällan lätta ben.

Senast ändrad:

Jag tänkte kasta in en bild på hur jag vill att en haflinger ska se ut, "objektet" heter Noak och är e. Nelson 2 - Hattrick 1
Försök att titta på modellen haflinger han är nu, (det finns givetvis mycket som kan vara bättre på honom som individ).
Tyvärr hittade jag ingen bild där han står uppställd själv så det får bli 3 ridbilder istället..... hoppas ni får någon uppfattning hur han ser ut!
Jag menar att han har bra höjd (150cm) med bibehållen massa!
OBS! Han är väldigt otränad på bilderna.....

27091709.jpg

27091679.jpg

27091708.jpg

I övrigt så tycker jag inte att de ska bli högre än vad han är utan en mankhöjd mellan 140-150cm tycker jag är lagom!

Äsch då, det blev inget bra med bilderna....
Tror inte ni blir så mycket klokare på hur jag vill att de ska se ut:confused:

Funderar på om så som han ser ut på bilderna ovan är vad ni menar med miniardenner!? :D
Ska leta vidare och se om jag lyckas hitta något bättre i bildväg!

För mig har den gamla typen inneburit den lite mer robusta, viktbärande haflingern. Dock ska den fortfarande vara smidig. Misstolka mig inte nu, för jag tycker ju inte att man ska behöva förväxla haflingern med en ardenner! Det ska synas att det är en häst mer åt kallblodshållet än åt varmblodshållet tycker jag. Däremot tycker jag att det är bra med dom lite högre haflingerna, sisådär 147 i mkh är lagom. Är det inte ofta så att den lite äldre typen ofta var lågställd och ganska grov? En lagom hög häst med lagom mycket "grovlek" ska det vara :love:
Hoppas jag uttryckte mig så pass bra att någon fatta :crazy:

Tycker att du uttryckte dig väldigt klart och att du speglar vad många "gammla haflingerfolk" tycker. Om det tyckandet är speciellt för Sverige vet jag inte men det känns lite så. Man vill gärna stanna vid den gammla typen och inget fel i det.:)
Däremot har jag mött många nya haflingerintresserade och ägare som inte är intresserade av den "gammla kallblods modellen" utan verkligen brinner för den lättare typen!
I dag verkar det som om det finns två "läger" inom rasen, vilket det ju också gör eftersom två avelsinriktningar är godkända i Sverige.
Uttrycket den "gamla typen" och "den smäckra" kan det vara så att begreppet "gammal typ" och "smäcker typ" glider mellan de båda avelsinriktningarna och det som avgör är var gemene man placerar individen och hur var och en tolkar just "gammal typ" och "smäcker fin"...Eller är det så att de två avelsinriktningarna har var sitt koncept inom Haflingerrasen i helhet?:confused:

Om det tyckandet är speciellt för Sverige vet jag inte men det känns lite så.

Debatten om haflingerns typ är i allra högsta grad internationell! Den "poppar upp" hela tiden, både på Internet och IRL. Jag har diskuterat detta med haflingerägare/uppfödare från Tyskland, Italien, USA, Nya Zeeland och Schweiz bara för att nämna de nationaliteter jag kommer på så här "på rak arm". Och nej, det är inte jag som tar upp frågan hela tiden :D och åsikterna går på tvärs över landgränserna!

Jag tycker det snarare är så att vi är väldigt tystlåtna av oss i Sverige. Här debatteras ju knappt något alls! :cool:

I dag verkar det som om det finns två "läger" inom rasen, vilket det ju också gör eftersom två avelsinriktningar är godkända i Sverige.

Uttrycket den "gamla typen" och "den smäckra" kan det vara så att begreppet "gammal typ" och "smäcker typ" glider mellan de båda avelsinriktningarna och det som avgör är var gemene man placerar individen och hur var och en tolkar just "gammal typ" och "smäcker fin"...Eller är det så att de två avelsinriktningarna har var sitt koncept inom Haflingerrasen i helhet?:confused:

Nu vet jag inte om det är det du menar, men jag tycker inte alls att det är speciellt stor skillnad typmässigt mellan de två "avelsinriktningarna", om du med det menar "haflinger" och "tyrolerhaflinger".

Eller jo, det är skillnad, men inte på det sättet! :D

Äsch då, det blev inget bra med bilderna....
Tror inte ni blir så mycket klokare på hur jag vill att de ska se ut:confused:

Funderar på om så som han ser ut på bilderna ovan är vad ni menar med miniardenner!? :D
Ska leta vidare och se om jag lyckas hitta något bättre i bildväg!

Bilderna var bra tycker jag! Det måste ju inte vara uppställningsbilder för att man ska få en uppfattning om typen. Dessutom är det mycket enklare att diskutera saker som "tung", "lätt", "stor" och "liten" om man har en bild. Annars kan man sitta och slå varandra i huvudet ett bra tag innan man upptäcker att man är helt överens! :D "Been there, done that, got the t-shirt" som man säger ... ;)

Nu är ju Noak en valack, och som du säger aningen otränad på dessa bilder. Här ser han ut att vara lite väl stor och tung för min smak MEN jag har sett andra bilder av honom där han varit i lite bättre form, och som jag verkligen känt att WOW så ska det se ut!

Sen tycker jag att det viktigaste av allt är att man är lite lagom tolerant. Det måste få finnas lite olika typer. Lättare för dem som vill ha det, och tyngre för dem som vill ha det. Man behöver ju inte dela rasen i två kategorier för det, utan bara man håller sig inom ramarna så är det OK. Det som stör mig lite just nu är att en viss modell anses vara "den enda rätta".

Så kan det säkert vara. Smaken är ju givetvis som baken! Men jag håller med Eldfuxen lite om att de två avelsinriktningarna som finns i Sverige (antar att ni menade STH vs. SHF?) inte skiljer sig särskilt mycket när det kommer till utseendet. Det kan variera ganska mycket hur grov osv. hästen är i båda "inriktningar".
Jag får känslan, som kanske någon annan av er skrivit tidigare i forumet, att i och med att man avlar haflingern smäckrare så försvinner även deras underbara psyke? Säger inte att det är så, men man får känslan av att det hänger ihop lite. En grövre häst (arbetshäst) behöver ha ett starkt och lugnt psyke. Detta är givetvis bara min teori, och jag kan även va helt ute och cykla!

*K*

Jag tycker detta är en mycket intressant diskussion, tänkte lägga till några tankar.

Debatten om de två haflingertyperna är varken ny, speciellt svensk eller ens bara haflingerrelaterad.

Redan när jag var med och startade haflingerföreningen för över 20 år sen var debatten aktuell - och den var då ännu äldre i "äldre" haflingerländer. Den ledde till en hård strid om var haflingern skulle placeras i avelssverige. Först "hamnade" haflingern i AK kallblod. Många protesterade efter ett tag och vi försökte med SPAF som organiserar ponnyhästar. Det var inte heller riktigt rätt och så fick SHF sin egen avelskommitté. Där borde ju just den här debatten ha förts och föras. Sen kom STH som ju har ett tydligare mål för sin haflingertyp. Detta innebär inte att det går en åsiktsskillnad mellan STH och SHF. I SHF finns nämligen båda avelsriktningarna men har aldrig diskuterats (som vi nu gör här) så att man kan säga att SHF står för den eller den inriktningen. SHFs rasbeskrivning är mycket allmänt hållen, ju.

Jag försöker undvika att tala om gamla och nya typen.
Då för 20 år sen var de allra första nog kallblodstyper (människorna framförallt)
sen kom strömmen av importörer som alla påstod sig sälja haflinger av den moderna typen. Tro mig elle ej, men ett tag på den tiden var alla haflinger som var till salu "av den moderna typen". Jag har inget minne av att vi diskuterade vad det betydde, det var en klyscha som alla försäljare använde.

Jag skulle vilja använda orden bevarare och förändrare/förädlare för de två åsikterna. Haflinger hör till det som kallas "ursprungsraser" som russ, fjord, shetlandsponny,kommer inte på bättre exempel, hjälp mig! - och bland alla dessa raser förs en liknande diskussion inom avelsföreningarna mellan bevarare och förädlare.

Vad man får hoppas är att rasen är tillräckligt stor så att inte förädlarna (hur fina och vackra hästar de än avlar fram) utplånar de ursprungliga dragen den dag man vill ha dem tillbaka. För det finns just en risk att några av de viktiga inre egenskaperna försvinner vid den yttre "förbättringen", och dessa tillhör haflingern lika mycket som den vackra fuxfärgen och den svallande vita man-svansen.

Men sen till sist. det blev :devil: långt det här. Vad är då den "ursprungliga" haflingern egentligen ...

Som sagt, ett intressant ämne detta!
Jag har hört folk som pratar om att haflingeraveln i Tyskland, Österrike osv. ligger så mycket längre fram än den gör i Sverige. Att man har kommit så mycket längre. Hur tänker dom då? Vad är det som dom har kommit längre på? Att förbättra rasen? Hur i så fall? Menar dom mer att mordernisera rasen? :confused: Är den inte bra som den är, kan jag jag tycka då :d. Givetvis kan man alltid förbättra, men det verkar vara på gott och ont.

Här kommer ytterliggar ett bidrag till novellsamlingen! :D

Ja visst är det ett stort och intressant ämne!
Och vad är som sagt den "urspungliga haflingern"!? :confused:

Jag kommer nedan använda mig av begreppet founders (vilket kanske är helt fel i häst-avelsammanhang men jag kom inte på något bättre ord just nu) och med founders menar jag de individer varifrån haflingern härstammar.

Jag tycker nämligen att man måste titta tillbaks hela vägen till dessa founders, titta på deras egenskaper och utseende, jobba dig sakta framåt i generationsleden och stanna upp när det går att se att detta nu är en ras = en grupp individer med samma/liknande ursprung som uppvisar vissa gemensamma egenskaper (det kan alltså vara så väl utseende, uppförande, rörelsemönster etc.)
Där kan man kanske påstå at vi har urspungshaflingern, och ju närmare foundern desto bättre… eller!?

Man kanske måste fortsätta vidare i generationsleden och istället titta till när dessa gemensamma egenskaper är väl befästa, dvs. när de mer eller mindre konstant nedärvs till avkomman, då har vi väl vår haflinger….. eller!?

Vi kanske måste ha en sk. Rasstandard först innan vi kan tala om ras? Eller åtminstone vissa rasramar som beskriver vad en haflinger är. När kom de första man vet om till? Kanske är det då ursprungshaflingern blev till….. eller!?

Man kanske måste låta ett par generationer gå efter att dessa ”rasramar” fastställts och det har gallrats och sållats bland individerna, då som först kanske vi kan prata om Haflinger som egen ras, och där borde vi ju då ha vår urspungshaflinger…. eller!?

Kanske behövde rasramarna förbättras och igen få fäste och förankras i ett par generationer till för att tydligare få fram en unik ras och befästa egenskaperna bättre, och först så här långt i historien går det att ”se” vad en haflinger är….. eller!?

Blev kanske inga lysande exempel ovan men jag tror ni förstår min poäng, redan så här tidigt i rasens historia kan vi ju diskutera vad en ursprungshaflinger är!

Så visst kan man prata om bevarare och förädlare.... Men....
Om man nu benämner sig som bevarare måste man ju tydligt veta vad man bevarar…. och hur vet man att det man bevarar är något ens värt att bevara!?
Som förädlare å andra sidan måste man akta sig så att "förbättringsaveln" inte blir en förändringsavel….. för om man nu anser att rasen behöver förädlas så drastiskt att den förändras, ja, då kanske man helt enkelt får fundera på om man överhuvudtaget valt rätt ras att arbeta med!? :crazy:

Jag har hört folk som pratar om att haflingeraveln i Tyskland, Österrike osv. ligger så mycket längre fram än den gör i Sverige. Att man har kommit så mycket längre. Hur tänker dom då?

Jag TROR att de menar att man i Tyskland, Österrike m.fl. länder har en mer konsoliderad typ, att hästarna är större och att de är lättare i typen och i vissa fall att de har bättre rörelser.

Jag tycker det är knepigt det här. Å ena sidan tycker jag, som jag skrev tidigare, att man måste vara tolerant och acceptera något olika inriktningar, å andra sidan "spretar" det rätt mycket inom haflingerrasen och ju fler inriktningar man "tillåter" desto svårare blir det att nå avelsframsteg!

För att aveln ska gå framåt ska man ju avla på de bästa hingstarna (och stona, men de glöms tyvärr alldeles för ofta bort!) men det finns ju så många mått på vad som gör en häst "bra"! Alldeles speciellt för en så mångsidig ras som haflingern. För någon är det viktigaste att hästen fått höga poäng vid en premiering eller utställning (men hur ska man räkna då om hästen fått olika poäng?) för andra är det tävlingsmeriter som smäller högst. Och så finns det såna som jag, som visserligen gillar både höga poäng och duktiga tävlingshästar men som allra mest avlar på "osynliga" egenskaper såsom sundhet, bra hovar, arbetsiver och *viskar* intelligens ...

Senast ändrad:

Jag har hört folk som pratar om att haflingeraveln i Tyskland, Österrike osv. ligger så mycket längre fram än den gör i Sverige. Att man har kommit så mycket längre.

Då undrar jag:
Vem har du hört säga att haflingeraveln ligger så mycket längre fram här eller där?
Har den som säger det kunnat MOTIVERA sitt påståede?
Eller är det "som vanligt" bara någon som skall marknadsföra sin saluhaflinger?
Jag har aldrig hört någon motivera Varför en viss haflingertyp är bättre med någon form av objektiva fakta.
Har någon gjort det, så lyssnar jag gärna:laugh:

Senast ändrad:

Som sagt jättekul med denna diskussion!:bump:
Återkommer när jag har litet mer tid!
Skall leta fram litet foton för att illustrera vad jag tycker

I mitt inlägg ovan skulle jag också haft med frågan om man kan beteckna redan dessa founders som haflinger?
Eller är de "bara" själva starten för rasens uppkomst!?

Senast ändrad:

Jag vill också bidra till novellsamlingen! :D

Och vad är som sagt den "urspungliga haflingern"!?

Bra fråga! Jag ska försöka förklara hur jag tänker när jag pratar om den ursprungliga haflingern.

Founders = de individer varifrån haflingern härstammar: Haflingern härstammar från en liten stark och smidig "lantrashäst" som funnits i Sydtyrolen kanske från medeltiden, kanske ännu längre. Exakt vilka hästar det var så långt tillbaka är väl mer av "kuriosa", men under århundradenas lopp så påverkades det som skulle bli haflingern av många olika raser; arab, shagyaarab, engelskt fullblod, Noriker, ardenner ... Allra mest påverkades den av araben, och då speciellt El' Bedavis hingstlinje (via Folie och hans söner). När den första avelsföreningen grundades i Mölten 1904 var ett av målen att avla "renrasigt" - vilket betydde att man skulle sluta korsa in Noriker (österrikisk kallblodsras), inte arab! :) Folie registrerades ju inte heller som "haflinger" utan som "arabiskt halvblod", likaså hans son 14 Folie I. Folies son Hafling registrerades som "Haflinger-korsning" - sitter faktiskt med en kopia av hans registreringsbevis framför näsan - uppnålat på väggen i mitt arbetsrum! :love: (Vadå? Nörd? Jag? :mad: :D :angel:)

När det gäller att rasen konsoliderats tillräckligt för att kallas ras så finns det några hållpunkter som jag håller mig till:

Graf Huyns rasbeskrivning från 1897:

Haflingern är en liten, 150-160 cm (mätt med måttband [så dra av 10-12 cm för att få fram "stångmåttet" - min anmärkning]) hög bergshäst, kort, bred, står över mycket mark, har en bred rygg, välvd länd, välformad bål med gott djup, inte så långt kors, kanske något omarkerad manke, korta skenor, välvinklade leder. Svansen är inte särskilt högt ansatt och hålls sällan buren. Den kraftiga halsen, ofta med tendens till underhals är väl ansatt. Kort kraftig nacke, brett, kort, torrt huvud med ofta lätt konkav nosrygg, livliga ögon, goda, framåtgripande, praktiska och korrekta rörelser tillsammans med en väl utveckad förmåga att ta sig fram i oländig terräng.

Haflingern är mycket arbetsvillig och arbetsglad, väljer den bästa vägen och tar behövliga pauser när den så finner nödvändigt, utan att låta sig hindras av ryttarens, eller vid användning som packhäst, förarens, drivning. Den är lättfödd, outtröttlig vid arbete utan att bli överilad. Den mest uppskattade färgen är fux med ljus man.

Min översättning lite snabbt, rakt av från tyskan (håll till godo! :D)

De Paolis beskrivning från 1931 är alldeles för omfångsrik för att få plats här, men några saker han nämner är:

* Höjden varierar mellan 132 cm och 150 cm, vanligen 140-141 cm hos hingstar och 138-139 cm hos ston (stämmer bra med Graf Huyns beskrivning omräknad till stångmått)

* Liten men mycket kraftfull, med eleganta rörelser, livlig, mycket följsam och säker på foten också i den mest oländiga terräng.

* Vanligaste färgen är fux eller ljusfux med ljus man och svans.

* Uttrycksfullt huvud med rak eller något konkav nosrygg.

* Bred, kraftig rygg, starka länder, relativt korta ben, yppig svans. Starka och robusta ben, väl utvecklad benstome, breda och väl markerade leder, torra med kraftiga senor.

* Ofta icke klart markerad manke, överbyggd och ibland med stupande kors

* Fantastiskt väl konstruerade hovar, såväl vad gäller proportioner och form som styrka och kvalitet.

* Styrka och uthållighet, med en "motor" (bakdel) som är tumärkt väl anpassad till arbete i bergen. Utmärkt regenerationsförmåga (återhämtar sig snabbt).

* Frisk och mycket lättfödd.

* Bred användbarhet; klövjehäst, vagnshäst, galopptävlingar.

* Godmodig, tillgiven och med sympatisk livlighet.

Om man nu benämner sig som bevarare måste man ju tydligt veta vad man bevarar…. och hur vet man att det man bevarar är något ens värt att bevara!?

Jag räknar mig till "bevararna" även jag, och jag anser absolut att den häst som beskrivs av Graf Huyn och De Paoli är värd att bevara! :) Bortsett från De Paolis notering om att de ibland är överbyggda med stupande kors. Sådant är ju bra om man kan förbättra! Detsamma gäller manken. Det är ju inte fel om den blir lite mer markerad.

Som förädlare å andra sidan måste man akta sig så att "förbättringsaveln" inte blir en förändringsavel….. för om man nu anser att rasen behöver förädlas så drastiskt att den förändras, ja, då kanske man helt enkelt får fundera på om man överhuvudtaget valt rätt ras att arbeta med!?

Exakt min mening. Eller som man säger på engelska: "If it aint broke, don't fix it!"

Ett exempel är Övregårdens haflingers hemsida. Där står det att dom importerar hästar från Österrike och säljer, för att det är dom som visat störst framgång :crazy:

Här kommer ytterliggar ett bidrag till novellsamlingen! :D

Ja visst är det ett stort och intressant ämne!
Och vad är som sagt den "urspungliga haflingern"!? :confused:

Jag kommer nedan använda mig av begreppet founders (vilket kanske är helt fel i häst-avelsammanhang men jag kom inte på något bättre ord just nu) och med founders menar jag de individer varifrån haflingern härstammar.

Jag tycker nämligen att man måste titta tillbaks hela vägen till dessa founders, titta på deras egenskaper och utseende, jobba dig sakta framåt i generationsleden och stanna upp när det går att se att detta nu är en ras = en grupp individer med samma/liknande ursprung som uppvisar vissa gemensamma egenskaper (det kan alltså vara så väl utseende, uppförande, rörelsemönster etc.)
Där kan man kanske påstå at vi har urspungshaflingern, och ju närmare foundern desto bättre… eller!?

Man kanske måste fortsätta vidare i generationsleden och istället titta till när dessa gemensamma egenskaper är väl befästa, dvs. när de mer eller mindre konstant nedärvs till avkomman, då har vi väl vår haflinger….. eller!?

Vi kanske måste ha en sk. Rasstandard först innan vi kan tala om ras? Eller åtminstone vissa rasramar som beskriver vad en haflinger är. När kom de första man vet om till? Kanske är det då ursprungshaflingern blev till….. eller!?

Man kanske måste låta ett par generationer gå efter att dessa ”rasramar” fastställts och det har gallrats och sållats bland individerna, då som först kanske vi kan prata om Haflinger som egen ras, och där borde vi ju då ha vår urspungshaflinger…. eller!?

Kanske behövde rasramarna förbättras och igen få fäste och förankras i ett par generationer till för att tydligare få fram en unik ras och befästa egenskaperna bättre, och först så här långt i historien går det att ”se” vad en haflinger är….. eller!?

Blev kanske inga lysande exempel ovan men jag tror ni förstår min poäng, redan så här tidigt i rasens historia kan vi ju diskutera vad en ursprungshaflinger är!

Som förädlare å andra sidan måste man akta sig så att "förbättringsaveln" inte blir en förändringsavel….. för om man nu anser att rasen behöver förädlas så drastiskt att den förändras, ja, då kanske man helt enkelt får fundera på om man överhuvudtaget valt rätt ras att arbeta med!? :crazy:

Ser man utifrån det du skriver här vilket jag tycker är väldigt bra och ser man på Eldfuxens presentation av 1897 och 1931 års rasbeskrivning då kan jag bara konstatera att förbättringsavlen inom haflingerrasen bedrivits försiktigt från generation till generation. Den moderna haflingern 2009 har väl bevarat sina ursprungsgener på de flesta områden. Förbättringsavlen har enligt min mening bedrivits där det skulle bortsett från några överdrifter som man förhoppningsvis får rättat till i kommande generationer.
Ser framemot de nya PoR inom de olika avelsinriktningarna.......:D och sedan är det alltid spännande att se kåring/premierings reultaten från in och utlandet...... det ger ju onekligen en fingervisning vart avlen är på väg!
Men jag är inte orolig för framtiden eller att ursprungs haflingern skall suddas bort och ersättas med en "sportsponny variant". Jag har full förtroende för min avelsinriktnings avelsledning och mål!

Senast ändrad:

I mitt inlägg här ovan borde jag kanske poängtera att jag endst är insatt i vad som sker/skett inom Nord Tyrolens avelsområde.
Som Dailan Kifki skirver i sitt inlägg tidigare i dag så har Tyrol och därmed STH "tydligare mål för sin haflingertyp" vilket kan göra att mitt inlägg inte är så relevant för haflinger generellt:o.
Hoppas att ni ändå förstår vad jag menar utifrån min sysvinkel:crazy:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 448
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
1 906
Senast: MML
·
Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 410
Senast: Halcyon
·
Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
411
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025