Haflingertråden del V!!!

Sv: Haflingertråden del V!!!

Jag tror inte att jag riktigt förstår ... :crazy: Sorry!

För som du beskriver genbanksaveln och bevarandet där så blir det ju så att du avlar på vissa egenskaper och antagligen förbättrar dem! Eller hur? Men du avlar inte på praktiskt oväsentliga egenskaper såsom en viss färg, utan det är egenskaper som är viktiga i verkliga livet som ska bevaras.

Så om jag hoppar tillbaka till haflingern igen då, skulle jag kunna ta exemplet med bra hovar. Det är ju en väldigt viktig (och ursprunglig) egenskap, och ska man hårddra det, så om det blev kris så är det såklart bättre med en häst som har bra hovar och inte behöver skor än en som MÅSTE ha skor. Eller hur?

Sedan så menar jag i och för sig inte "genbanksavel" när jag säger att jag är "bevarare" utan det är bevarande av den ursprungliga typen jag pratar om.

Går vi sen över till användningen, så tänker jag så här: Vad var haflingerns ursprungliga användningsområde? Jo, det var att vara klövje- och ridhäst i bergen! Finns det ett jättestort behov av just klövjehästar idag? Njae ... det finns det nog inte, men en mycket näraliggande aktivitet är t.ex. turridning! Även andra "moderna" användningsområden har stor nytta av de egenskaper som är viktiga för en bra pack- och bergshäst. Ta en fälttävlans- eller körhäst (tävlingskörning, med dressyr, konkörning och maraton) så är det samma sak där: De egenskaperna som "gör" en bra FT- eller körhäst är till ganska stor del samma egenskaper som "gör" en bra klövjehäst (energisk, tuff, stark, cool, uthållig, hållbar). Det betyder ju inte att de ursprungliga haflingerna ens var i närheten av en terrängbana, MEN avlar man på en bra fälttävlanshaflinger så får man med samma goda egenskaper som ursprungligen "gjorde" haflingern! Detsamma kan man säga om t.ex. distansritt, galopp och säkert fler grenar!

Jag tror att vi är inne på samma linje här, nämligen faran med att "förblindas" av olika moderna, lätt mätbara och därmed "skrytbara" egenskaper, som t.ex. utställningsvinster och tävlingsframgångar. Jag ser personligen inget fel alls i dessa meriter - tvärtom är ju en högt bedömd häst (så länge bedömningen gynnar sunda egenskaper och inte som hos vissa raser sådant som faktiskt inte är så bra, utan bara anses fint) förhoppningsvis en häst med välbalanserad kroppsbyggnad, bra ben och rörelser, och det är ju saker som har betydelse för både hållbarhet och användbarhet. Samma gäller tävlingsmeriter. I grund och botten är det ju positivt att en häst bevisar att den går att använda på ett eller annat sätt. Även hästar utan tävlingsmeriter kan såklart vara fantastiskt användbara, MEN den som har meriterna har ju "bevis" på sin kapacitet. DÄREMOT om man överser med att den där jätteduktiga tävlingshästen eller den otroligt framgångsrika utställningshästen har dåliga hovar, knepigt temperament eller kanske dålig fertilitet - DÅ blir det fel.

Det finns som sagt exempel på det även inom haflingeraveln. Jag avskyr verkligen att prata om andras avelsdjur, men här finns ett ganska tydligt exempel: http://www.lfl.bayern.de/itz/pferd/05800/linkurl_0_27_0_0.pdf

För den som inte är så haj på tyska, tyska bruksprov och skattning av avelsvärden: Detta är årets beräkning av skattade avelsvärden på tyska hingstar av raserna haflinger och edelbluthaflinger (arabprocenten anges i kolumn nummer 4 från vänster). ZW Reiten = skattat avelsvärde för ridegenskaper, ZW Fahren = skattat avelsvärde för köregenskaper. Sedan följer index för skritt, trav, galopp, ridbarhet, hoppförmåga, terräng, temperament, arbetskapacitet och sist antal avkommor/antal testade avkommor (detta är alltså beräknat utifrån resultaten från de tyska stationstesten för hingstar och ston). Ett index på 100 betyder att hingsten i fråga förväntas ge ett genomsnittligt resultat på just den punkten. Index över 100 = hingstens gener beräknas vara bättre än genomsnittet för den egenskapen, ett index under 100 = hingstens gener beräknas vara sämre än genomsnittet på den punkten. De äldre hingstarna ligger oftast lägre än de yngre, detta beror på avelsframsteget, som ju ska öka med varje generation. Få se nu om det är någon mer än jag som reagerar på en av haflingerhingstarnas resultat. Om ni hängde med alls i min förklaring alltså ... :crazy:

Eldfuxen, som by the way är på väg att skaffa lanthöns med genbanksintyg! :D

Få se nu om det är någon mer än jag som reagerar på en av haflingerhingstarnas resultat.

Oerhört intressant diskussion ni för här! Och oerhört intressanta siffror!!!

Ja den som sticker ut i listan är ju helt klart Liz. Amadeus. Han har fantastiska siffror på allt utom umgänglichkeit där han har den absolut lägsta siffran av alla hingstar :crazy:.

Oerhört intressant diskussion ni för här! Och oerhört intressanta siffror!!!

Ja den som sticker ut i listan är ju helt klart Liz. Amadeus. Han har fantastiska siffror på allt utom umgänglichkeit där han har den absolut lägsta siffran av alla hingstar :crazy:.

Lägger till att de flesta av Amadeus söner på listan också har ganska kassa siffror på umgänglichkeit :crazy:. Det finns undantag, sonen Amsterdam tex verkar ha ärvt temperamentet av sin mamma. :)

Jag tror inte att jag riktigt förstår ... :crazy: Sorry!

Äsch, jag har ju sagt att jag inte är så bra på att förklara....
Men jag tror jag förstår dig och tror vi har lite lika tänk i alla fall...;)

Till viss grad är det klart att man genom att förstärka egenskaper också kan förbättra dom, men det finns ju troligen ändå en gräns för hur bra foderomvandlingsförmåga ett djur kan ha! ;)

Hästexempel på vad jag försökte beskriva i tidigare inlägg:
Vi avlar på ett trevligt och korrekt sto men som för rasen har ett svagt påskjut i traven. Vi lyckas med rätt hingstval förbättra påskjutet till kommande generationer och slutligen förstärka (befästa egenskapen).
Men sen bestämmer vi oss för att vi nu ska försöka få fram haflinger med trav i klass med dagens dressyrstjärnor, vi lyckas med detta och vips har vi förädlat (eftersom detta inte är rastypiska egenskaper)!
Oj... Jag tror jag fick till ett hyffsat bra exempel på vad jag menar... och det helt utan att relatera till getavel! :D

Så, nog om hur jag uppfattar bevarande- och förädlingsavel!

Nu ska jag fila på mitt inlägg och rasens utveckling istället, och läsa igenom länken ordentligt!

Grattis till hönsen, jag är för nyfiken för att inte fråga så vilken sort fastnade du för!?

*knapplån*

Jätteintressant diskussion!:)
Har inte hunnit läsa alla inlägg ordentligt, men ska göra det när jag får tid!

brukar normalt inte låna ut bilder, men vill nån använda nån av bilderna från nedstående album för att bättre påvisa vad ni pratar om är det fritt fram.
Däremot får negativ kritrik inte användas i sammband med bilderna från riksutställningen!

Utställning hingstar, Ebbs -07
http://picasaweb.google.com/s.rutgersson/HingstUtstLlningEbbsSterrike07#slideshow

elitsto utställning 3-4 åriga ston, Ebbs -08
http://picasaweb.google.com/s.rutgersson/ElitstoUtstLlning#slideshow

Riksutställning, sverige -08
http://picasaweb.google.com/s.rutgersson/SHFSRiksutstLlning2008#slideshow

för att lägga in bild
Högerklicka på bilden - egenskaper - kopiera URL - klistra in via infoga bild - se till att det bara blir ett http

Ursäkta men jag gjorde nog det där klassiska felet vi pratat om...... att inte hålla isär personerna......:D i fam D.......:bow:

Jag accepterar din ursäkt eftersom jag vet att du vet hur in i h :devil: jag blir på folk som tror att vi tre D är varandras inkarnationer.

Men du är förlåten, eftersom du snabbt fattade vinken :bow:

Kul att du ser dig som en bevarare :), tycker nästan det är modigt av dig att kalla dig det eftersom jag tycker det ställer otroligt höga krav på ditt avelsarbete!
Det är en i mina ögon mycket svår balansgång du gett dig på, att bibehålla rasegenskaperna samtidigt som du försiktigt, försiktigt försöker förbättra där det kan tyckas behövas.
Hur vet du att det lilla förbättrandet inte är förädling!?
Ser du även till bevarandet och ev. stärkandet av blodslinjer i ditt avelsarbete eller hur tänker du där, för inte lägger du väl allt krut på utseende och karaktär?

Att förädla är väl också en konst, förvisso, )

Oj detta är en så häftig diskussion - men eftersom jag håller på och deklarerar summa fem firmor åt den inkarnerade familjen hinner jag knappast mer än läsa och beundra era kunskaper.

En kommentar bara till Antina: När Eldfuxen (liksom jag) utger sig för att vara en bevarare, storslaget värre, så betänk att detta är en VISION, kalla det en politik vi vill driva. Det gör vi då genom att diskutera i tal och skrift, helst skapa opinion, ännu mer storslaget :grin: - så är det ju inte VÅRT eget avelsarbete som är det avgörande. Det Eldfuxen och jag kan påverka med var sitt sto i fertil ålder är ju inte mer än "Ett stilla myggpink i en Norrlandsälv" för att vara krass.

Lägger till att de flesta av Amadeus söner på listan också har ganska kassa siffror på umgänglichkeit :crazy:. Det finns undantag, sonen Amsterdam tex verkar ha ärvt temperamentet av sin mamma. :)

VA F-N............
Jag hade inte tänkt att fortsätta här i tråden men f-n ta min nyfikenhet!

Nu går ni väl ändå för långt!!:devil:

Denna hingst, som tyvärr har gått ur tiden, är stamfader till några av tyroleravlens förande hingstar.
liz.200/T Abenstern, liz.281/T Almquell, liz.183/T Aghai, liz.249/T Avalon.
För att inte tala om ston och generationer av avkomma eftersom han föddes 1989!!

Med över 1289 betäckningar och det är inte "myggpiss i en Norrlandsälv"... skulle det vara så underligt om ett eller annat "Miffo" fanns bland dessa och med "sociala problem" fel-avel eller umgänglichkeit!

VA F-N............
Jag hade inte tänkt att fortsätta här i tråden men f-n ta min nyfikenhet!

Nu går ni väl ändå för långt!!:devil:

Denna hingst, som tyvärr har gått ur tiden, är stamfader till några av tyroleravlens förande hingstar.
liz.200/T Abenstern, liz.281/T Almquell, liz.183/T Aghai, liz.249/T Avalon.
För att inte tala om ston och generationer av avkomma eftersom han föddes 1989!!

Med över 1289 betäckningar och det är inte "myggpiss i en Norrlandsälv"... skulle det vara så underligt om ett eller annat "Miffo" fanns bland dessa och med "sociala problem" fel-avel eller umgänglichkeit!

Men lugn i stormen :confused:. Jag vet i stort sett inget om avel (och det vet du att jag inte vet). Har inte den blekaste aning om hur många avkommor totalt han har eller hur många som är "miffon" (ditt ordval). Eldfuxen länkade till en lista och undrade om vi såg något särskilt, jag läste innantill och berättade vad jag såg som stack ut.

Bäst att lämna diskussionen till er seriösa så att jag inte retar upp någon mer.:crazy:

En kommentar bara till Antina: När Eldfuxen (liksom jag) utger sig för att vara en bevarare, storslaget värre, så betänk att detta är en VISION, kalla det en politik vi vill driva. Det gör vi då genom att diskutera i tal och skrift, helst skapa opinion, ännu mer storslaget :grin: - så är det ju inte VÅRT eget avelsarbete som är det avgörande. Det Eldfuxen och jag kan påverka med var sitt sto i fertil ålder är ju inte mer än "Ett stilla myggpink i en Norrlandsälv" för att vara krass.

Jag hade väl inte föreställt mig något annat, men det gör mig väldigt mycket mer intresserad av ert avels-tänk, och för mig är inte det viktiga om man åstakommer "en myggpink i en norrlandsälv" eller om man lyckas översvämma en hel kontinent! ;)
Jag vill bara veta vad ni (och flera andra) menar med bevarandearbete och med förädling, det är mycket lättare för mig att förstå allas tankar då....
Jag TYCKER det är modigt att kalla sig bevarare helt enkelt för jag tycker det arbetet är svårare och jag förväntar mig mer genuint rasintresse och tycker att man måste vara så mycket mer nogrann när man "sållar" bland sina avelsdjur, åt båda hållen förstås (varken för mycket eller för lite)....
Balansgången blir svårare i mina ögon!

Men lugn i stormen :confused:. Jag vet i stort sett inget om avel (och det vet du att jag inte vet). Har inte den blekaste aning om hur många avkommor totalt han har eller hur många som är "miffon" (ditt ordval). Eldfuxen länkade till en lista och undrade om vi såg något särskilt, jag läste innantill och berättade vad jag såg som stack ut.

Bäst att lämna diskussionen till er seriösa så att jag inte retar upp någon mer.:crazy:

Men varför!? Det du noterade stack ju ut i sammanhanget...
Det är väl detta som är så svårt med det skrivna ordet, man kan betona olika och lägga in fler tolkningar av andras inlägg! Alltid finns det någon som lyckas läsa annat än vad författaren menade!
Jag kan kanske tycka att kommantaren "verkar ha ärvt temperamentet av sin mamma" kändes onödig men that's it!....

Sen förstår jag inte varför man måste bita ifrån med sådana ordval som kom i inlägget längre ner, det finns mycket smartare sätt att uttrycka sig på! ;)

Sen förstår jag inte varför man måste bita ifrån med sådana ordval som kom i inlägget längre ner, det finns mycket smartare sätt att uttrycka sig på! ;)
Citatsvarar mig själv....

Fast det kanske är jag som läser inlägget i för hård ton!?

Men varför!? Det du noterade stack ju ut i sammanhanget...
Det är väl detta som är så svårt med det skrivna ordet, man kan betona olika och lägga in fler tolkningar av andras inlägg! Alltid finns det någon som lyckas läsa annat än vad författaren menade!
Jag kan kanske tycka att kommantaren "verkar ha ärvt temperamentet av sin mamma" kändes onödig men that's it!....

Tja, därför att jag tillbringar tid på buke för att ha trevligt inte för att bråka. Jag passar nog bättre i haflingersnacktråden. :)

Tillägg: Och för att ingen ska missförstå mig vill jag klargöra att jag inte tycker att det är någon som bråkar i den här diskussionen utan det var ju tydligen jag som uppfattades som provocerande. Orkar inte väga varje ord på guldvåg.

Senast ändrad:

Tja, därför att jag tillbringar tid på buke för att ha trevligt inte för att bråka. Jag passar nog bättre i haflingersnacktråden. :)

Utte det är inte bråk....... du blev manipulerad till att omedvetet angripa tyroleravelen, ett skickligt drag i "avelspisset"!!!
liz.101/T Amadeus är en av våra/tyroleravlarenas käraste avelshingstar .......och det kunde du inte veta, problemet ligger mycket djupare och på ett mycket skitigare plan än någon av er kan föreställa sig:cry

Senast ändrad:

Nu tycker jag att du överreagerar något alldeles ofantligt. Jag länkade till en sida med tyska BLUP-resultat, där olika hingstars vetenskapligt beräknade skattade avelsvärden för olika egenskaper redovisas. Sådana resultat diskuteras inom andra raser utan att folk börjar skrika och svära åt varandra.

Dessutom gillar jag verkligen inte att bli anklagad för att manipulera!

Jag har trianglat både detta och ditt förra inlägg. MORR

Nu tycker jag att du överreagerar något alldeles ofantligt. Jag länkade till en sida med tyska BLUP-resultat, där olika hingstars vetenskapligt beräknade skattade avelsvärden för olika egenskaper redovisas. Sådana resultat diskuteras inom andra raser utan att folk börjar skrika och svära åt varandra.

Dessutom gillar jag verkligen inte att bli anklagad för att manipulera!

Jag har trianglat både detta och ditt förra inlägg. MORR

Det är helt OK om du trianglat mina inlägg....... men det är dags att någon sätter stopp vad gäller ditt agerande gentemot Tyroler-Haflingeravelen.
Så må man utesluta mig från Buke eller vad som helst men jag kan inte stilla tigande sitta och bara finna mig i att du kastar skit på en avel som verkligen vill haflingerrasen väl och det även i Sverige!!!!
Vill man "slänga ut mig" från Forumet "fine"......... hoppas att de inhämtar information först!

Du får gärna precisera vad exakt för "skit" jag har kastat på tyroleraveln. Jag diskuterar haflingeraveln i världen i stort, men så fort jag säger något alls om vad jag tycker om det ena eller det andra så tycks du tolka det som kritik mot tyroleraveln, vilket det inte är.

Är det någon som vet, (Eldfuxen kanske?), hur man beräknar "genauigkeit" i dessa bedömningar!?
Hur ska man föresten översätta det ordet... felmaginal, exakthet??

Tittar dom på föräldrarnas resultat också i testerna eller är det bara egna individen + avkommorna som dom räknar fram resultatet genom?

*kllll*

Hmm..
Vågar man sig på ett hej igen här?

:-O

Liknande trådar

Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 448
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
1 912
Senast: MML
·
Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 410
Senast: Halcyon
·
Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
411
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka