Haflingertråden del V!!!

Sv: Haflingertråden del V!!!

Dailan Kifki skrev:
Då undrar jag:
Vem har du hört säga att haflingeraveln ligger så mycket längre fram här eller där?
Har den som säger det kunnat MOTIVERA sitt påståede?
Eller är det "som vanligt" bara någon som skall marknadsföra sin saluhaflinger?
Jag har aldrig hört någon motivera Varför en viss haflingertyp är bättre med någon form av objektiva fakta.
Har någon gjort det, så lyssnar jag gärna

Ett exempel är Övregårdens haflingers hemsida. Där står det att dom importerar hästar från Österrike och säljer, för att det är dom som visat störst framgång :crazy:

Ja detta är väl just ett exempel på att marknadsföra sina saluhaflingar. Att dom visat störst framgång betyder väl här att de har väldigt många diplomston. Men även Övregårdens enda egna uppfödning är diplom och BIS och hennes mamma är från Österrike (Nordtyrolen) men pappahingsten är svenskfödd ...:idea:

Dailan Kifki skrev:
Då undrar jag:
Vem har du hört säga att haflingeraveln ligger så mycket längre fram här eller där?
Har den som säger det kunnat MOTIVERA sitt påståede?
Eller är det "som vanligt" bara någon som skall marknadsföra sin saluhaflinger?
Jag har aldrig hört någon motivera Varför en viss haflingertyp är bättre med någon form av objektiva fakta.
Har någon gjort det, så lyssnar jag gärna

Ja detta är väl just ett exempel på att marknadsföra sina saluhaflingar. Att dom visat störst framgång betyder väl här att de har väldigt många diplomston. Men även Övregårdens enda egna uppfödning är diplom och BIS och hennes mamma är från Österrike (Nordtyrolen) men pappahingsten är svenskfödd ...:idea:

Men då är det väl lite motsägande.........:D

Ett sto, som är importerat från Nordtyrolen där man eligt importören som marknadsför sina importer "från länder som ligger längre före än man gör i Sverige" (stör sig månne Eldfuxen på detta moderna sto som kan gå under katogerin "den enda rätta"?) betäcks av en hingst vars ägare säger sig vara "bevarare" som uppfödare..........
och så blir avkomman BIS i SHF............:D Helt underbart!!!:rofl:

Var är knsekvensen någonstands!!!!!!!!

Ett sto, som är importerat från Nordtyrolen där man eligt importören som marknadsför sina importer "från länder som ligger längre före än man gör i Sverige" (stör sig månne Eldfuxen på detta moderna sto som kan gå under katogerin "den enda rätta"?) betäcks av en hingst vars ägare säger sig vara "bevarare" som uppfödare..........

Varför skulle jag störa mig på Carmens mamma? :crazy:

Jag anser att Cashmir (som hon heter) är ett fantastiskt fint sto, och att hon borde betäckts betydligt fler gånger än hon gjort (1). Har du över huvud taget sett Cashmir?

Jag ser ingen inkonsekvens alls här - Cashmir uppfyller verkligen alla mina krav på haflingerns urtyp, liksom Carmens pappa. Så vad är problemet?

Just i detta fall så fick avkomman dessutom ett bra resultat, både när hon visades som treåring och som fyraåring på Riks. Men i ärlighetens namn, när vi som oroar oss för att rasen håller på att förändras/förädlas till oigenkännlighet :grin: så är det knappast bröderna Johnssons bedömningar vi oroar oss för. De har inte särskilt mycket "makt" i haflingervärlden ...

Nu var det ju inte Eldfuxen utan jag som talade om marknadsföringen ...

och jag förstår inte ditt resonemang:confused:
Tidigare skrev jag att STH och därvid Nordtyrolen har ett mycket tydligare avelsmål än SHF som innehåller många riktningar.
Om Nordyrolen då får stå (förenklat lite) för den höga, eleganta, förädlade typen, så ser jag inte varken Övregårdens Carmen eller hennes mamma som typiska för den typen. För mig (som alltid haft Cashmir som min Övregårdsfavorit) är de ganska väl bevarade liksom pappahingsten. Kanske så mycket att jag var LITET orolig att avkomman Carmen skulle bli en alltför kompakt liten häst. Men icke.

Nu kom Eldfuxen in medan jag skrev och vågar man nu skriva detta utan att bli mördad från alla håll. Jag tror knappast att STH-domarna skulle vara fullt så positiva dill dessa damer som herrarna Johnsson

Nu måste jag försvinna ... tiden tar slut ...

Ser man utifrån det du skriver här vilket jag tycker är väldigt bra och ser man på Eldfuxens presentation av 1897 och 1931 års rasbeskrivning då kan jag bara konstatera att förbättringsavlen inom haflingerrasen bedrivits försiktigt från generation till generation. Den moderna haflingern 2009 har väl bevarat sina ursprungsgener på de flesta områden. Förbättringsavlen har enligt min mening bedrivits där det skulle bortsett från några överdrifter som man förhoppningsvis får rättat till i kommande generationer.
Ser framemot de nya PoR inom de olika avelsinriktningarna.......och sedan är det alltid spännande att se kåring/premierings reultaten från in och utlandet...... det ger ju onekligen en fingervisning vart avlen är på väg!
Men jag är inte orolig för framtiden eller att ursprungs haflingern skall suddas bort och ersättas med en "sportsponny variant". Jag har full förtroende för min avelsinriktnings avelsledning och mål!

Förlåt, men du måste ju helt ha missat vad vi diskuterar! ;) Det ÄR ju just "vart aveln är på väg" ... och OM ursprunget bevaras eller ej.

Jag tycker nog att det är ganska mycket som har förändrats om det är detta som är idealet idag:

HollydayafElghuset2.jpg

Jämför med det jag fetstilat från de gamla beskrivningarna av rasen:

När det gäller att rasen konsoliderats tillräckligt för att kallas ras så finns det några hållpunkter som jag håller mig till:

Graf Huyns rasbeskrivning från 1897:

Haflingern är en liten, 150-160 cm (mätt med måttband [så dra av 10-12 cm för att få fram "stångmåttet" - min anmärkning]) hög bergshäst, kort, bred, står över mycket mark, har en bred rygg, välvd länd, välformad bål med gott djup, inte så långt kors, kanske något omarkerad manke, korta skenor, välvinklade leder. Svansen är inte särskilt högt ansatt och hålls sällan buren. Den kraftiga halsen, ofta med tendens till underhals är väl ansatt. Kort kraftig nacke, brett, kort, torrt huvud med ofta lätt konkav nosrygg, livliga ögon, goda, framåtgripande, praktiska och korrekta rörelser tillsammans med en väl utveckad förmåga att ta sig fram i oländig terräng.

Haflingern är mycket arbetsvillig och arbetsglad, väljer den bästa vägen och tar behövliga pauser när den så finner nödvändigt, utan att låta sig hindras av ryttarens, eller vid användning som packhäst, förarens, drivning. Den är lättfödd, outtröttlig vid arbete utan att bli överilad. Den mest uppskattade färgen är fux med ljus man.

De Paolis beskrivning från 1931 är alldeles för omfångsrik för att få plats här, men några saker han nämner är:

* Höjden varierar mellan 132 cm och 150 cm, vanligen 140-141 cm hos hingstar och 138-139 cm hos ston (stämmer bra med Graf Huyns beskrivning omräknad till stångmått)

* Liten men mycket kraftfull, med eleganta rörelser, livlig, mycket följsam och säker på foten också i den mest oländiga terräng.

* Vanligaste färgen är fux eller ljusfux med ljus man och svans.

* Uttrycksfullt huvud med rak eller något konkav nosrygg.

* Bred, kraftig rygg, starka länder, relativt korta ben, yppig svans. Starka och robusta ben, väl utvecklad benstome, breda och väl markerade leder, torra med kraftiga senor.

* Ofta icke klart markerad manke, överbyggd och ibland med stupande kors

* Fantastiskt väl konstruerade hovar, såväl vad gäller proportioner och form som styrka och kvalitet.

* Styrka och uthållighet, med en "motor" (bakdel) som är utmärkt väl anpassad till arbete i bergen. Utmärkt regenerationsförmåga (återhämtar sig snabbt).

* Frisk och mycket lättfödd.

* Bred användbarhet; klövjehäst, vagnshäst, galopptävlingar.

* Godmodig, tillgiven och med sympatisk livlighet.

Självklart med reservation för att man inte kan bedöma en häst enbart utifrån foton, och att vissa delar alltså kanske inte ser riktigt likadana ut i verkligheten som på bild.

Jag vill också betona att jag verkligen är imponerad av familjen Hansen och deras framgångsrika uppfödning.

Men frågar du mig, så nog är det en annan typ av häst som Graf Huyn och Pietro De Paoli beskriver än de som vinner internationellt idag.

Flera av de egenskaper som Huyn och De Paoli nämner, exempelvis en storlek på max 150 cm (stångmått) och den "yppiga" svansen :love: är sådant som jag hört olika "internationella" haflingerdomare kritisera. Det anses "omodernt", "för robust" och "inte vad vi vill ha idag".

P.S. Dailan Kifki, som inte har någon egen dator, hälsar att datortiden på bibblan tog slut, därav det något "rumphuggna" slutet på hennes senaste inlägg. D.S.

Senast ändrad:

Nu var det ju inte Eldfuxen utan jag som talade om marknadsföringen ...

och jag förstår inte ditt resonemang:confused:
Tidigare skrev jag att STH och därvid Nordtyrolen har ett mycket tydligare avelsmål än SHF som innehåller många riktningar.
Om Nordyrolen då får stå (förenklat lite) för den höga, eleganta, förädlade typen, så ser jag inte varken Övregårdens Carmen eller hennes mamma som typiska för den typen. För mig (som alltid haft Cashmir som min Övregårdsfavorit) är de ganska väl bevarade liksom pappahingsten. Kanske så mycket att jag var LITET orolig att avkomman Carmen skulle bli en alltför kompakt liten häst. Men icke.

Nu kom Eldfuxen in medan jag skrev och vågar man nu skriva detta utan att bli mördad från alla håll. Jag tror knappast att STH-domarna skulle vara fullt så positiva dill dessa damer som herrarna Johnsson

Nu måste jag försvinna ... tiden tar slut ...

Ursäkta men jag gjorde nog det där klassiska felet vi pratat om...... att inte hålla isär personerna......:D i fam D.......:bow:

Ja, jag måste nog också försvinna ett tag......:D

Varför skulle jag störa mig på Carmens mamma? :crazy:

Jag anser att Cashmir (som hon heter) är ett fantastiskt fint sto, och att hon borde betäckts betydligt fler gånger än hon gjort (1). Har du över huvud taget sett Cashmir?

Jag ser ingen inkonsekvens alls här - Cashmir uppfyller verkligen alla mina krav på haflingerns urtyp, liksom Carmens pappa. Så vad är problemet?

Just i detta fall så fick avkomman dessutom ett bra resultat, både när hon visades som treåring och som fyraåring på Riks. Men i ärlighetens namn, när vi som oroar oss för att rasen håller på att förändras/förädlas till oigenkännlighet :grin: så är det knappast bröderna Johnssons bedömningar vi oroar oss för. De har inte särskilt mycket "makt" i haflingervärlden ...

Javisst har jag sett Cashmir hemma på Övregården och Carmen på sin premiering för den ena av bröderna Johansson, trevliga ston båda två liksom pappa hingsten är en trevlig hingst.
Beklagar om du missförstod mig........:crazy:

Förlåt, men du måste ju helt ha missat vad vi diskuterar! ;) Det ÄR ju just "vart aveln är på väg" ... och OM ursprunget bevaras eller ej.

Jag tycker nog att det är ganska mycket som har förändrats om det är detta som är idealet idag:

Jämför med det jag fetstilat från de gamla beskrivningarna av rasen:

Självklart med reservation för att man inte kan bedöma en häst enbart utifrån foton, och att vissa delar alltså kanske inte ser riktigt likadana ut i verkligheten som på bild.

Jag vill också betona att jag verkligen är imponerad av familjen Hansen och deras framgångsrika uppfödning.

Men frågar du mig, så nog är det en annan typ av häst som Graf Huyn och Pietro De Paoli beskriver än de som vinner internationellt idag.

Flera av de egenskaper som Huyn och De Paoli nämner, exempelvis en storlek på max 150 cm (stångmått) och den "yppiga" svansen :love: är sådant som jag hört olika "internationella" haflingerdomare kritisera. Det anses "omodernt", "för robust" och "inte vad vi vill ha idag".

P.S. Dailan Kifki, som inte har någon egen dator, hälsar att datortiden på bibblan tog slut, därav det något "rumphuggna" slutet på hennes senaste inlägg. D.S.

Tråkigt om jag missat vad du/ni diskuterat hela dagen..... men jag har faktiskt försökt just diskutera "vart avlen är på väg" och "OM ursprunget bevaras eller ej", utifrån mina synspunkter....... BEKLAGAR om jag missat vad det är som egentligen diskuteras!:o
Dags för mig att dra mig nedåt stallet och natta gänget.........:grin:

Och jag behöver nog inte ens skriva något då du fått med allt min vän ;).
Det du beskrivit av urpsrunget är my kind of horse :laugh:.

Jag har heller inte kunskap om att skriva nåt om det..hahaha.

Jag räknar mig till "bevararna" även jag, och jag anser absolut att den häst som beskrivs av Graf Huyn och De Paoli är värd att bevara! :) Bortsett från De Paolis notering om att de ibland är överbyggda med stupande kors. Sådant är ju bra om man kan förbättra! Detsamma gäller manken. Det är ju inte fel om den blir lite mer markerad.

Kul att du ser dig som en bevarare :), tycker nästan det är modigt av dig att kalla dig det eftersom jag tycker det ställer otroligt höga krav på ditt avelsarbete!
Det är en i mina ögon mycket svår balansgång du gett dig på, att bibehålla rasegenskaperna samtidigt som du försiktigt, försiktigt försöker förbättra där det kan tyckas behövas.
Hur vet du att det lilla förbättrandet inte är förädling!?
Ser du även till bevarandet och ev. stärkandet av blodslinjer i ditt avelsarbete eller hur tänker du där, för inte lägger du väl allt krut på utseende och karaktär?

Att förädla är väl också en konst, förvisso, att hitta riktigt bra avelsdjur för att förbättra utseende eller rörelser i en viss rikting kräver också stort intresse och engagemang . Dessutom ska man lyckas göra rätt match mellan individerna också, det är inte givet att avkomman får fina rörelser i traven bara för att både mor och far fick det , 1+1 blir ju allt som oftast 2 eller hur!? I alla fall när jag räknar…..
Dock tycker jag att man ibland gör det lätt för sig i förädlingsavel och väljer att bortse från att flera (mindre viktiga?) egenskaper ibland får stryka på foten då folk tenderar önska snabba resultat!

Jag kan utveckla detta mer men jag postar iväg detta nu så ni slipper plöja igenom en herrenas massa text i ett svep. Är rädd att mina frågor här uppe faller bort annars! ;)

knapplån

moderatorn påminner om att även om ni vill debattera så behöver ni inte gå till personangrepp, det går bra att debattera ändå!

Om det är jag som tycks gå till personangrepp så är det inte alls min mening! :o
Det kanske går att läsa mitt inlägg på ett "hårt och ifrågasättande vis" men det är faktiskt bara frågor jag är nyfiken på att få svar på!
Men är det mitt inlägg som avses så sorry, frågorna kanske ändå inte hör hemma i tråden utan passar bättre i pm direkt till dig Eldfuxen!?

Om det är jag som tycks gå till personangrepp så är det inte alls min mening! :o
Det kanske går att läsa mitt inlägg på ett "hårt och ifrågasättande vis" men det är faktiskt bara frågor jag är nyfiken på att få svar på!
Men är det mitt inlägg som avses så sorry, frågorna kanske ändå inte hör hemma i tråden utan passar bättre i pm direkt till dig Eldfuxen!?

Jag tror nog at det var ett av mina tidigare inlägg det gällde. Jag bad nemligen moderator om att ta bort ett inlägg som tyvärr blev fel då jag inte menade så som det uppfattades.:cry: Ibland blir det knas när man skriver......får inte fram innebörden på rätt sätt!

Fortsätt du att skriva, jag tycker att du har bra inlägg och frågor!

Jag bör nog hålla tyst ett tag:rofl:det ploppar för många grodor från mig just nu:o:bump: så jag stänger ner och tar tidig helg ledigt:banana:

Senast ändrad:

Tråkigt om jag missat vad du/ni diskuterat hela dagen..... men jag har faktiskt försökt just diskutera "vart avlen är på väg" och "OM ursprunget bevaras eller ej", utifrån mina synspunkter....... BEKLAGAR om jag missat vad det är som egentligen diskuteras!:o
Dags för mig att dra mig nedåt stallet och natta gänget.........:grin:

Äh, det var bara dessa två saker jag reagerade på:

kan jag bara konstatera att förbättringsavlen inom haflingerrasen bedrivits försiktigt från generation till generation. Den moderna haflingern 2009 har väl bevarat sina ursprungsgener på de flesta områden.

eftersom det lät lite som att du minsann visste hur det var,

och

och sedan är det alltid spännande att se kåring/premierings reultaten från in och utlandet...... det ger ju onekligen en fingervisning vart avlen är på väg!

eftersom jag är så in i vassen "frihetlig" av mig ;) Jag vill liksom inte bara se vart aveln är på väg, jag vill vara med och jobba för att aveln ska gå åt ett visst håll ju! :D

Krama hästarna! :love:

För min del får du gärna fråga på - jag tycker det är intressanta frågor och en intressant diskussion. Och jag ska svara efter bästa förmåga!

Kul att du ser dig som en bevarare :), tycker nästan det är modigt av dig att kalla dig det eftersom jag tycker det ställer otroligt höga krav på ditt avelsarbete!
Det är en i mina ögon mycket svår balansgång du gett dig på, att bibehålla rasegenskaperna samtidigt som du försiktigt, försiktigt försöker förbättra där det kan tyckas behövas.
Hur vet du att det lilla förbättrandet inte är förädling!?
Ser du även till bevarandet och ev. stärkandet av blodslinjer i ditt avelsarbete eller hur tänker du där, för inte lägger du väl allt krut på utseende och karaktär?

Avel ÄR svårt! Men det är ju det som är roligt, tycker jag. :)

Så som jag tänker med bevarande kontra förädling så vill jag avla en typ av haflinger som har de egenskaper som från början "gjorde" rasen. Det betyder däremot inte att jag önskar att behålla egenskaper hos hästarna som ur ett "objektivt" perspektiv bara kan ses som negativa. Inte heller betyder det att jag tycker att man ska avla på vad sk*t som helst.

Alltså: Ursprungshaflingern hade starka hovar - väl värt att bevara. Ursprungshaflingern hade också (enligt De Paoli, detta är bara ett exempel) problem med dåliga hasor. Det finns det ju ingen anledning alls att "bevara". Inte heller behöver man "bevara" obekväma rörelser eller ett kors med en icke ändamålsenlig vinkel. Det fyller ju ingen funktion alls.

Jag skulle kunna förklara det så här också: När man bedömer en ridhäst ska man i tanken lägga en sadel på dess rygg, och när man bedömer en körhäst ska man i tanken lägga på den en sele. Om det "fungerar" så är hästen av en bra typ för sitt användningsområde. Så när jag bedömer en haflinger så vill jag att det i tanken ska fungera inte bara att lägga på en sadel OCH en sele (vid olika tillfällen såklart! :D) utan jag ska också kunna se framför mig hur den här hästen tar sig fram i bergen, uppför och nedför branta backar, genom snårskog och stritt strömande fjällbäckar. Allt med ett glatt och frejdigt humör! :D Förstår ni hur jag menar?

Så bara för att jag säger att jag är en "bevarare" så betyder inte det att jag tycker att aveln ska stagnera och att vi ska avla på vad som helst, utan det är TYPEN av häst som ska vara densamma som ursprunget.

När det gäller blodslinjerna så tror jag att det är bäst att jag tar det i ett eget inlägg, annars blir det här så långt att det inte går att posta ... (Känner mig själv *host*)

Att förädla är väl också en konst, förvisso, att hitta riktigt bra avelsdjur för att förbättra utseende eller rörelser i en viss rikting kräver också stort intresse och engagemang . Dessutom ska man lyckas göra rätt match mellan individerna också, det är inte givet att avkomman får fina rörelser i traven bara för att både mor och far fick det , 1+1 blir ju allt som oftast 2 eller hur!? I alla fall när jag räknar…..

Som sagt, att bevara står för mig inte i motsats till att tänka framåt i aveln eller förbättra egenskaper, utan det står i motsats till att förändra. Och du har helt rätt i att avel är en konst. Därför kan jag bli lite stött faktiskt när folk säger saker som "Avlar du bara?" eller "Använder du inte dina hästar till något?" som om det inte vore något värt eller något som kräver både tid, engagemang och kunskap att ta fram de där hästarna som andra sedan har glädje av. Men men, positiv nu! :D

Nej, det är inte alls säkert att avkomman får fina rörelser i traven bara för att mamma och pappa har det. Det är precis det som är spännande med avel. Sen är jag ett stort fan av Otto Schweisguts devis (jag tror det var han som myntade den) "Avel är att tänka i generationer". Så sant! :bow: Och då menar jag att tänka i generationer både "bakåt" och "framåt". Framåt för att aveln ju ska fortsätta, och det är ingen vits att bara avla för en "slutprodukt" utan man måste tänka ett (eller helst flera) steg till. Bakåt för att det är det enda sättet att förstå och kunna förutsäga i alla fall lite, lite grann hur avkomman efter en viss hingst och ett visst sto i kombination kommer att bli. Där kan finnas egenskaper som varken finns hos mamman eller hos pappan, men som kommer fram för att både farmor och morfarsmor hade dem. En häst lite längre bak i stammen kan vara så starkt avlad på en viss egenskap att detta slår igenom flera generationer senare o.s.v. Fullblodsuppfödarna har ett bra uttryck för det där men jag kommer inte på det just nu.

Dock tycker jag att man ibland gör det lätt för sig i förädlingsavel och väljer att bortse från att flera (mindre viktiga?) egenskaper ibland får stryka på foten då folk tenderar önska snabba resultat!

Det där tror jag du har ruskigt rätt i, och i ärlighetens namn spelar det ingen roll om man är "bevarare" eller "förändrare"! Om man som uppfödare börjar tumma på viktiga egenskaper är man ute på riktigt tunn is! Jag tycker i och för sig att både exteriörbedömning och prestation är viktiga instrument i avelsarbetet - inte minst för att en god exteriör och en bevisad prestationsförmåga indikerar att hästen (och förhoppningsvis dess avkommor) är/kommer att bli hållbar. MEN om man förblindas av utställnings- eller tävlingsframgångar och kompromissar med mer "osynliga" eller svårmätta egenskaper, då kan man hamna väldigt fel. Det finns exempel på det, tyvärr. Dock inget som berör Sverige i jättehög utsträckning, tack och lov. Inte än i alla fall! :)

Jösses, jag förhandsgranskade det här ... Hoppas att ni orkar läsa vad jag skriver fast det låter som någon annan vetenskaplig uppsats emellanåt ... :crazy:

Senast ändrad:

Äh, det var bara dessa två saker jag reagerade på:

eftersom det lät lite som att du minsann visste hur det var,

och

eftersom jag är så in i vassen "frihetlig" av mig ;) Jag vill liksom inte bara se vart aveln är på väg, jag vill vara med och jobba för att aveln ska gå åt ett visst håll ju! :D

Krama hästarna! :love:

Det ska jag.... kramar hela det kramgoa gänget, ett gäng som jag gillar men ändå hoppas på att kunna förbättra i nästa generation utan större förändringar!

Senast ändrad:

Håller helt med dig! Vet dock inte om bilden kom med? Har inte läst igenom allt det sista ni skrivit, men det är ju ungefär det jag vill komma till. Haflingern tycks ha förändrats...

Jodå, jag orkade läsa i alla fall! :D
Alltid intressant att veta lite mer hur det tänks. ;)

Men jag tycker nog det är en rätt stor skillnad på att vara bevarare och förädlare.... Ska ge mig på ett försök att förklara hur jag menar!
Nu tar jag ett exempel från annan djurart då det kändes lättare att förklara skillnaden för mig så...
Jag arbetar idag aktivt med bevarnande av gamla svenska lantbruksdjur (vi har egen uppfödning av bla. getter och är anslutna till sk. genbanker).
För mig handlar här bevarandet om att just bevara de ursprunglia positiva egenskaper dessa individer besitter. De ska vara sunda, härdiga och motståndskraftiga mot sjukdommar, dom måste även ha en god foderomvandligsförmåga och bör kunna klara sig bra i hull på endast bra basfoder, och det bör gälla även om djuret är dräktigt eller digivande. Dom ska också ha god fertilitet, lätta födslar och vara bra föräldradjur och desutom ge en rimlig avkastning till egna hushållet!
Även om jag idag inte har behov av någon som helst avkastning från mina getter, + att jag skulle kunna ge dom några nävar kraftfoder vid behov osv. så måste jag som bevarare ändå välja avelsdjur utifrån de kriterierna jag nämnde ovan.
Jag måste utgå ifrån vad djuret användes till förr och hur djuret hölls då! (Sen är det väl klart som tusan att jag inte håller djuren på samma vis, men jag måste ändå ha i bakhuvudet att avla för att dom skulle kunna användas så...) Föstod ni eller blev det konsitigt formulerat!? Det jag nyss beskrev är i varje fall det jag kallar bevarandeavel.

Förädlingsavel då?
Jo, det är om jag tex bestämmer mig för att avla mot högsta
avkastning vad gäller mjölk eller kött, viss färg på alla djuren eller på annat vis standardiserat utseende. Jag väljer alltså att "specialisera" mina djur!
Tyvärr som jag skrev innan så brukar det också resultera i att andra (tidigare så viktiga) egnskaper går om intet, även hela blodslinjer riskerar raderas då de inte lämnar önskat resultat.

Det är klart man kan förbättra utan att förädla men då tycker jag det handlar om att förstärka redan befintliga egenskaper, annars blir det i mina ögon en förädling (hur nödvändig den än kan tyckas).
I hästavlelsammanhang tycker jag inte det är lika enkelt att se skillnad på förbättring och förändring som det är i mitt getexempel ovan!

Hoppas ni förstår nu vari jag tycker skillnaden ligger...
Återkommer med en hästfundering snart men delar upp det på två inlägg!

Och för att knyta tillbaka lite till urspungsfrågan så håller jag med om att det hänt mycket utseendemässigt och även i karraktär senaste tiden bland haflingerna. Sitter och filar på ett inlägg om mina refelktioner kring det men det är inte färdigt ännu.....

Senast ändrad:

När det gäller blodslinjerna så tror jag att det är bäst att jag tar det i ett eget inlägg, annars blir det här så långt att det inte går att posta ... (Känner mig själv *host*)

He he, fick lov att ta en liten sovpaus där! :p

När bokstavslinjerna skapades så var det för att sortera upp bland hingstarna och för att hjälpa uppfödarna att undvika att bedriva alltför mycket inavel. Jag ser bokstavslinjerna idag mer som "efternamn" än som verkliga mätare på om hingsten har en vanlig eller mer udda stam. En hingst kan ju, oavsett vilken linje han tillhör, ha annat i stammen också, ja så är det väl för alla haflingerhingstar egentligen. Jag har aldrig sett någon hingst som varit "ren" A-, B-, M-, N-, S-, St- eller W-linje rakt igenom hela stamtavlan. Jag kan ta min egen som exempel: Han tillhör ju W-linjen, men tittar man 5 generationer bak i stammen, alltså den generation som har 32 hästar i sig (varav 16 hingstar) så har han 1 N-linje, 2 A-linje, 2 W-linje, 4 M-linje och 7 St-linje! Det ger 6,25 % N-linje, 12,5 % vardera av A- och W-linje. 25 % M-linje och 43,75 % St-linje! Så egentligen är det kanske en St-hingst som står här och solar ute i hagen?! :eek:

Skämt åsido, det som intresserar mig, mycket mer än vilken bokstav hingstens namn börjar på, är hästarnas (både hingstarnas och stonas) hela stam och hur "udda" eller "vanlig" den är. Jag vill absolut jobba för att bevara och stärka blodslinjer, men alltså på ett annat sätt än många menar när de pratar om att "arbeta med de svagare linjerna". Jag ser ärligt talat ingen vits alls med att "stärka" B- eller S-linjen genom att betäcka Winterstein- eller Amadeus-döttrar med B- eller S-hingstar. Inte Almwind eller Nastral-döttrar heller för den delen. Detta tillagt bara för att visa att jag inte specifikt kritiserar tyroleraveln här (hör du det, Lineá peaSnefnugg? ;)) utan själva tanken med de olika "linjerna" och deras bevarande, som det ju pratas om i många länder.

Nu är ju jag en helt vanlig människa med vissa ekonomiska och tidsmässiga begränsningar, så jag kan inte göra allt jag skulle vilja. I stället får jag jobba med de resurser jag har och i väldigt liten skala. Dessutom tänker jag "tvärtom" jämfört med alla andra :p eftersom det är HINGSTEN som ska föra mitt stamstos gener vidare. Jag väljer alltså inte hingst till stoet utan sto till hingsten. Vilket i och för sig är väldigt bra på så sätt att stona jag använder till avel verkligen blir genomgångna på alla sätt och vis innan vi börjar göra bebisar här.

Wacker har visserligen några av världens "vanligaste" hingstar (och ston) på fädernesidan i sin stam (Winterstein, Stürmer och liz. Afghan), och moderlinjen (Rosina) är också spridd till många länder, ja faktiskt finns den på flera kontinenter! Men det är inte de allra mest spridda linjerna i världen i alla fall.

När jag valde Mara så ville jag ha ett starkt möderne, och eftersom jag bott hos hennes uppfödare så kände jag hela deras hästfamilj och alla deras meriter väl, liksom deras personliga egenskaper. Det var inte en linje som fanns representerad alls i Sverige. Den är visserligen, precis som Sindys möderne, spridd till olika länder - men utan att vara överrepresenterad någonstans.

Just det här med ett bra möderne är så himla viktigt i aveln. Det är verkligen en av mina käpphästar! :bump: <=== entusiastiskt hoppande smiley Och så var vi tillbaka till Otto Schweisguts devis igen: "Avel är att tänka i generationer". :bow:

När sen Maras dagar som avelssto visade sig vara över så letade jag först efter ett sto i f.d. DDR, dels eftersom jag sett en del bra kombinationer mellan min hingst och "DDR-ston", dels eftersom deras gamla fina linjer till stor del håller på att avlas bort, men det gick ganska trögt att leta där. De renrasiga ston som var till salu var ofta inte alls av gammal DDR-stam utan antingen hade de tyrolerstam eller "västtysk stam". Det är absolut inget fel med det, men jag letade ju efter DDR-stammar, så det blev inget av med det.

I stället fick jag hjälp att leta i Sydtyrolen, och hittade FIRA :love: som har ett minst lika genomavlat möderne som Mara (om inte mer) och dessutom med väldigt udda linjer sett i ett "världsperspektiv". Det enda som är lite synd är att hon är e. Antinor (e. Afghan II - Winterstein), och det är ju VERKLIGEN inte udda! Men man kan inte få allt, och det är faktiskt det enda som inte är 100 % perfekt med henne ... ;)

Sådär, det blev lite mer personligt än jag tänkt, men nu hoppas jag att du förstår lite hur jag tänker när det gäller stammar och linjer också.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 448
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
1 906
Senast: MML
·
Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 410
Senast: Halcyon
·
Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
411
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025