Haflingertråden del V!!!

Sv: Haflingertråden del V!!!

Är det någon som vet, (Eldfuxen kanske?), hur man beräknar "genauigkeit" i dessa bedömningar!?
Hur ska man föresten översätta det ordet... felmaginal, exakthet??

Tittar dom på föräldrarnas resultat också i testerna eller är det bara egna individen + avkommorna som dom räknar fram resultatet genom?

Jag tror att "säkerhet i bedömningen" kan vara en OK översättning av "Genauigkeit". Säkerheten ökar ju fler hästar som ingår i beräkningsunderlaget.

När de här indexen beräknas så vägs både individens egna resultat in (om sådana finns) men även alla andra släktingars resultat. Givetvis väger det egna resultatet, avkommors och andra nära släktingars resultat högre än någon avlägsen "trekvartsbryllings" resultat, men allt räknas med. Här finns en bra förklaring från ASVH om vad BLUP är: http://www.blup.se/sv-SE/pages/long_intro. Visserligen med halvblodsinriktning, men principen är densamma.

Italien var f.ö. det första land som använde sig av BLUP (Best Linear Unbiased Prediction) för att beräkna avelsvärde på haflinger. De började med att BLUP-beräkna för mankhöjden. Numera gäller deras BLUP hela den exteriöra bedömningen, och de beräknar även "genetiska index" för olika egenskaper som värderas enligt ett linjärt system (där t.ex. 0 på benen betyder "mycket tåtrång", 5 är "korrekt" och 10 betyder "mycket tåvid") som är ett sätt att beskriva hästen i siffror. På så sätt kan man se vilka egenskaper en viss individ kan förväntas nedärva i större eller mindre utsträckning än genomsnittet för rasen (i Italien då). De italienska BLUP-indexen publiceras varje år i Haflindex, och finns även att ladda ner på deras hemsida http://www.haflinger.it

Det här är ju metoder som vi inte kan använda i Sverige, eftersom vår avelsbas är så liten, men det kan ju vara intressant att känna till ändå.

Utte det är inte bråk....... du blev manipulerad till att omedvetet angripa tyroleravelen, ett skickligt drag i "avelspisset"!!!
liz.101/T Amadeus är en av våra/tyroleravlarenas käraste avelshingstar .......och det kunde du inte veta, problemet ligger mycket djupare och på ett mycket skitigare plan än någon av er kan föreställa sig:cry
Utte det är inte bråk....... du blev manipulerad till att omedvetet angripa tyroleravelen, ett skickligt drag i "avelspisset"!!!
liz.101/T Amadeus är en av våra/tyroleravlarenas käraste avelshingstar .......och det kunde du inte veta, problemet ligger mycket djupare och på ett mycket skitigare plan än någon av er kan föreställa sig:cry

Ska det här föreställa en diskussion och inte personangrepp så får du faktiskt lov att motivera dig!

Utte och Eldfuxen talar om en officiell undersökning som är gjord och publcerad i Tyskland och som diskuteras i fler fora än detta.

Då får du lov att nagelfara den undersökningen och diskutera i sak och inte fara ut på det här osakliga sättet. Umgänglichkeit om jag får be!

Dessutom: Jag känner Eldfuxen mycket väl och sen mycket länge. Och är det en sak som jag kan intyga under ed om så behövs: Eldfuxen är inte manipulativ.

Senast ändrad:

http://www.haflinger.it/INDICIGENETICI/INDICI.html

Tänkte inte på att det kanske var svårt att hitta! :o

Där finns i alla fall index för alla italienska haflinger i avel, från 2005, 2006, 2007 och 2008. En del lite större filer ligger i zip-format, men jag hade i alla fall inga problem med att ladda hem dem, öppna och läsa.

Liten italiensk ordlista ;):

P.A.P. = Piano Accopiamenti = de högst rankade hingstarna och stona, som de allra helst vill se i avel.

Fattrici = ston

Stalloni = hingstar

"in ordine di" = sorterade efter (finns även "ordinate per nome" = i bokstavsordning)

CD = säkerheten i bedömningen

IMT = totalindex

ITP = index för typ

IAR = index för harmoni

IAI = index för rörelser

H = mankhöjd

Qual. = hästens bedömningsklass

P.A. = ev. bruksprov

Så, nu går nog tabellerna att tyda! :)

*Knapplån*

Har inte hunnit läsa igenom alla lång inlägg, vilket är otroligt frestande, men på grund av att min pappas dator är fruktansvärt långsam och seg så har jag inte riktigt orkat. Den hänger sig och masar.

Hur som helst. Har sett att diskussinen blivit allt hetare, och det får den ju gärna vara, men det är ju tråkigt att vissa känner sig påhoppade. Det jag tänkte säga, men som kanske också kommer uppfattas som kränkande mot Tyroleraveln är att varken Amadeus eller Abendstern fallit mig i smaken. Rolig som jag är så vill jag ju ha lite mer massa på mina. Kan kanske tilläggas att jag inte sett någon av dessa hingstar live, men en del foton.

Ok, jag gick väl för lågt....... borde ha vetat bättre!:)

Efter att följt ameos råd och "gått en lång promenad" inser jag för "femtioelfte" gången;) att jag inte hör till i diskussioner som dessa utan lämnar därför Buke.
Ha det så gott och sköt om era haflinger oavsett om de är stora eller små, bredrumpade eller inte, efter den eller den hingsten........
Tänk haflinger först innan ni ger er in i någon diskussion och vad för konsekvenser det kan ge för både rasen och dig själv, det blev min erfarenhet av detta!

För att kunna diskutera på en normal nivå måste man kunna tackla saker och ting rätt. T.ex att man inte tar allting som självkritik. Alla har olika erfarenheter, tyckte och smak osv. Det måste man lära sig att förstå, för vad gör man annars på ett diskussionsforum?

En häst lite längre bak i stammen kan vara så starkt avlad på en viss egenskap att detta slår igenom flera generationer senare o.s.v. Fullblodsuppfödarna har ett bra uttryck för det där men jag kommer inte på det just nu.

Nu kom jag på uttrycket! :D Engine room. Fast det innebär inte riktigt det jag skrev, utan det handlar om att de vill att linjeavel ska ske i generation 4-6. Fast det handlar ju på sätt och vis om att egenskaper från flera generationer bakåt "plockas fram" igen.

För att kunna diskutera på en normal nivå måste man kunna tackla saker och ting rätt. T.ex att man inte tar allting som självkritik. Alla har olika erfarenheter, tyckte och smak osv. Det måste man lära sig att förstå, för vad gör man annars på ett diskussionsforum?

Jag tror att du är yngst på den här tråden - men banne mig om du inte är klokast av alla! :bow:
Jag känner hopp inför framtiden för haflingersverige när jag hör sådana som du :love:

Å, tack så mycket :laugh: Det är alltid roligt med uppskattande ord! :love:

Ibland förstår man inte riktigt varför folk ska brusa upp så in i helsike för saker som dom uppenbarligen inte ens tolkat rätt! :crazy:

Du har så rätt min vän.......... jag är inte bra på något av detta och definitivt inte när det gäller att uttrycka mig i det skrivna ordet under en diskussion:bump:
Men det har tagit sin tid att inse det! Hur korkat det än kan låta så är det lite av en befrielse att "slippa" det eviga diskuterandet vilket man ofta hamnar i om man brinner för något. Att aldrig lyckas få fram det man menar på det där "snittsiga" sättet andra kan och att motparten varken förstår eller respekterar det man står för, är frustrerande.:confused:
Vad har man då i ett diskussionsforum att göra...... så rätt:bow: Det finns tusen saker som jag är bättre på än att diskutera på ett Forum, däremot kan man ju ändå följa debatten! Sköt om er Haflingervänner!:rofl:

Knapplån

En liten fundering:
Även om Havanna fortfarande är en skrutt, så kan man inte låta bli att spana runt på hingstar. Visserligen blir det inte aktuellt, om det blir , förrän om minst 3 år. Jag är ju väldigt förtjust i den danska liz. Nassin, och eftersom han redan är 22 år så är chansen att han fortfarande är i avel om 3 år ganska liten, eller? Min syster tycker att jag är dum som vill ha den gamlingen när det poppar upp så många nya hingstar. Dessutom, säger hon, är risken att det blir något fel på fölet större med en gammal hingst.
Men jag skiter i vad hon säger :devil: Vet någon om Nassin har godkända söner?

*kl*

Skulle kika efter Nassin men hittar då i stället en hingst som heter Nintendo.
Försökte lokalisera nån hemsida men misslyckades, i hopp om att få se fler bilder.

Efterlyser även jag lite info då...bilder, poäng, avkommor osv osv. :D

Nice menar du ;) Det var en snygging, synd bara att han inte är i livet :( Syrran min har ridit på honom för en herrans massa årsedan! Men jag kommer ihåg det än, fast jag nog inte var mer än 7 år.
Jag tänkte ifall han har någon son som fortfarande lever, men det kanske han inte har :cry:

Spännande med hingstjakt! Hoppas ni hittar någon fin kandidat när det blir dags!:)

Jag sitter och läser BLUP-index så ögonen går i kors och förutom att titta på enskilda individer kikar jag ju så klart efter vissa mönster. Tex. är jag nyfiken på om och hur resultaten skiljer sig mellan de äldre och de yngre hingstarna på listan.
Någon som kollat upp detta redan kanske?! :angel:

Annat intressant att jämföra är index för temperament i förhållande till de övriga punkterna som kan tyckas behöva ligga högt för att ha en "showig" eller hyffsat högpresterande "ponny" på ridbanan!
Finns det någon röd tråd här!?

Aja, det är intressant och jag kikar vidare..... :D

På SHFs hemsida under fliken haflinger syns han i bakgrunden på en av bilderna (den med två ston och en människa i förgrunden).

Skickar ett pm med info om var du ev kan få tag i fler bilder!:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 448
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
1 912
Senast: MML
·
Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 410
Senast: Halcyon
·
Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
411
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka