Haflingertråden del V!!!

Sv: Haflingertråden del V!!!

Okej, tack!
Men, om man är medlem borde man väl få reda på vad som faktiskt är nytt? Ska inte SHF göre en liten uppdatering på sin hemsida eller något? Skulle faktiskt vara roligt att veta :d:D

Warsteiners
inlägg var enbart riktat till Dailan Kifki!:)

Självklart skall man få reda på och även kunna diskutera vad som händer på ett årsmöte, men då skall man ju förts och främst få rätt uppgifter att diskutera!;)

Nej, Warsteiners inlägg var inte riktat enbart till mig. Hon skrev nämligen

"Skulle vara tacksam om ni kunde hålla er till fakta."

- eller tror hon inte att hon får dua mig :confused:

Sen vore det ju roligt om ni i SHF-styret i stället "rättade" det där jag skrev om att årsmötesprotokoll inte skickas ut till medlemmarna nuförtiden och sa DET SKA VI VISST GÖRA!

*kl*

Nu är jag lite nyfiken på vilka som betäckt/ska betäcka sina ston i år.

Dailan, Eldfuxen, alla andra stoägare, har ni något på gång?

*kl*

Det är ju knappast någon hemlighet vilken hingst vi betäcker med OM vi betäcker i år:D
De ston vi i så fall betäcker blir Gratitude Klodskovgaard för att hon i kombination med just den hingsten fått ett så kanonfint föl och det vore dumt att inte fortsätta med öga för en hingstkandidat i framtiden.
Samora blir det andra stoet efter fölningen som är i början av juni:love: Även hon har gett superbra avkommor i kombination med samma hingst t.o.m en godkänd hingst verksam i Norsk Haflinger Förening (NHF)
Fast vi funderar också på att hoppa över enga stons betäckningar helt i år.:bump: Vi har i förväg ingen betäckningsässong att erbjuda ston utifrån i år då hingsten skall resa söder över redan i mitten av juli och har lite annat att förbereda inför den uppgiften. Sen ville ett fölfritt 2010 sitta bra då det är Världsutställning och där vill man ju vara med!:banana: Så det blir lite bökigt med små fölisar hemma eller på G:love: (tykcer jag, som inte vill lämna fölen till någon annan skötare de första par månader:crazy:)!
Så ser det ut hos oss...........
Kul att höra vad ni andra som betäcker eller inte i år har för planer och funderingar!:rofl:

*kl*

Jag hoppas att Fira vill bli dräktig i år. :cool: Ju mer jag lär mig om hennes italienska släktingar desto mer förvånad blir jag att hon faktiskt var till salu! En sådan stostam bara MÅSTE man ju ta vara på! :bump:

Och hingst? Ja, hon är ju gift som ni vet ... Blir inga snedsprång här inte! :D Dessutom är jag fantastiskt nöjd med resultatet av förra betäckningen - lilla Flicka! :love:

Men vi väntar lite med betäckningen. Vill ha en ordentlig brunst först, och betäcker tidigast på årets andra brunst.

Kul att få läsa om era planer.

Snefnugg: Klarar du verkligen ett år utan några föl alls! ;)

Eldfuxen: Jag hade blivit förvånad om du låtit Fira roa sig med någon annan hingst. :laugh:

Kul att få läsa om era planer.

Snefnugg: Klarar du verkligen ett år utan några föl alls! ;)

Eldfuxen: Jag hade blivit förvånad om du låtit Fira roa sig med någon annan hingst. :laugh:

Ha...ha.... får väl hoppas på fler barnbarn i familjen eller kanske en ny liten labbe valp......... men visst blir det tufft och än kan jag ju ombestämma mig:D
Men i alla år har ridningen blivit lidande på grund av tidsbristen, själva markarbetet med föl och unghästar har tagit all tid, så nu vill jag (och min lilla gubbe) ta upp min/vår ridning igen innan åldern tar ut sin rätt:p Nej, ska jag vara ärlig, så ser jag/vi fram emot ett fölfritt år!:p
Marknaden är inte den bästa och det är för vår del dags att ta några beslut vad gäller vårt angagemang och långsamt avveckla till en mindre besättning....... thats life!:( men det gör man inte över en natt.

Knapplån

Ja, det blir spännande att följa alla fölisar i sommar! Här hemma (dock ej på våran gård) har det redan tittat ut ett par föl, fast inte haflinger:p
Hoppas hur som helst att det går bra för alla fölston och att de får fina föl!
Förresten, jag har mejlat ägaren till liz.Nassin och jag säger som jag sagt innan - WOW! Det verkar vara en trevlig hingst. Drömma får man väl göra...:love:

*k*

Snefnugg skrev i Gnäggtråden:

Ett litet PS... har hört, men endast hört att det kanske sker en förening i år mellan Eldfuxen och Vässingarp i Finland ..he...he... Adelante x Lupin!!
Men som sagt det är bara något jag hört!

Dailan Kifki undrar:

Hur gammal är Lupin? Är det Liva eller Linéa som är mamman?:confused: Jag minns bara att hon var väldigt blond och vacker:). Adelante är ju Obama och väldigt vacker :love:

Låter som en spännande kombination :banana:

Senast ändrad:

Cassiopeia får vänta ett tag, hon skall få ha litet mer ungdomstid utan omsorg om andra. Förra sommaren (som 2-åring) tog hon ju hand om Sindy. Fast jag har inte frågat henne, hon skulle nog också gärna ansluta sig till Wackers familj som bihustru. :love:

*kl*

Hör ni, ni som vet och kan, OM jag för skojs skull skulle få för mig att visa Waradero, var gör jag det? Är jag tvungen att pallra mig iväg till ett Haflingerriks (oftast långt från Skåne) eller kan jag göra det på närmre håll? Eftersom han är valack är det ju inte fråga om någon avelsvärdering, men det skulle ändå vara kul att få honom bedömd.

Nu är det ju t ex treårstest på gång lite här och var i Skåne. På Bollerup hade Österlens Hästvänner treårstest för alla raser, men när jag undersökte det lite noggrannare så fanns inte raskod 32 med på listan. Detsamma gäller när jag tittar på fyra-, femårskvalitetsbedömningar. Vad gäller egentligen om man vill visa en haflingervalack? Var, när, hur? Eller gör man inte sånt helt enkelt?

(Förresten kanske frågan inte hör hemma i avelstråden.)

/en förvirrad Utte

Vad gäller treårstesterna så ska det vara upp till varje arrangör att avgöra om han får starta eller ej! Dock gäller att han startar utom tävlan, resultatet blir alltså inte officiellt gällande och han kan inte konkurera med de andra om "bästa resultat", men bedömingen i övrigt är ju den samma!
Tror det är likadant vid utställningar!

Österlens Hästvänner anordnar ju även premiering, som enlig den proposition som ligger på svenska hästavels förbundet är öppen för alla raser!:)
och på premiering kan man ju visa valacker även om ston och hingstar är vanligare.

och visst kan du visa honom även om han är valack, om inte annat för att det är både kul och nyttigt träning!
jag ska visa Nimbus både på riksutställningen och på premieringen i sommar, ska bli väldigt intressant att se om jag ser det domarna ser och vice versa!;)

Eftersom hästar som visas (även valacker) meriterar sina föräldrar så tycker jag definitivt att frågan hör hemma i avelstråden.

Treårstest och kvalitetsbedömningar är såvitt jag vet öppet för SWB ("halvblod") och ponnyer. Eftersom SHF numera inte är med i SPAF (Svenska Ponnyavlesförbundet) så får haflinger endast delta i mån av plats och "utom tävlan". I treårstestet ingår (för ponny) exteriörbedömning inklusive skritt och trav, lösgalopp och löshoppning. Samma ingår i kvalitetsbedömningen, men då visas ponnyn riden också.

Annars kan du visa på sommarpremiering. Här finns en lista över alla sommarpremieringar i år: http://www.svehast.se/sh/doc/1045.asp (så har du alla datum och platser i hela Sverige) och här finns propositionen till premieringarna i Skåne: http://www.svehast.se/allm/skane09.pdf

Vid sommarpremiering bedöms hästens exteriör, inklusive skritt och trav.

Tillägg: Oj, två andra hann svara medan jag skrev mitt inlägg ...

Senast ändrad:

Aha, nu klarnade bilden avsevärt. Tack för svar Antina, golden_tinka och Eldfuxen!

Sommarpremieringar trodde jag definitivt bara var för sto och hingst. Det ser man hur fel man kan ha. 21/7 i Bollerup, ja då kanske framdelen hunnit växa ikapp bakdelen. :D

Bedömning av exteriör, inkl skritt och trav, betyder alltså att man ska öva på att gå och springa fint i trekant?

*k*

Snefnugg skrev i Gnäggtråden:

Ett litet PS... har hört, men endast hört att det kanske sker en förening i år mellan Eldfuxen och Vässingarp i Finland ..he...he... Adelante x Lupin!!
Men som sagt det är bara något jag hört!

Dailan Kifki undrar:

Hur gammal är Lupin? Är det Liva eller Linéa som är mamman?:confused: Jag minns bara att hon var väldigt blond och vacker:). Adelante är ju Obama och väldigt vacker :love:

Låter som en spännande kombination :banana:

Lupin av Vässingarp är född 2006 altså tre och om hon bott kvar hos oss skulle hon ha avelsvärdetats i år.
14880/T Liva (380) är mamma och liz.301/T Alpkogel är hennes pappa. Ja, vacker är Lupin och vi har hennes helbror (valack nu mera) Ante av Vässingarp gående här hemma. Han är något mörkare, men vilken kille, vilka gångarter om jag nu får skryta även om jag riskerar bli stämd för "smyg reklam"....... men det är fakta (han är inte till salu)!:D
Lupins finska ägare har gjort sina modiga funderingar på Adelante, alternativet är semin!:crazy: Jag har varken rekommenderat eller haft åsikter om vad hon ska välja!:grin: Valmöjligheterna är ju begränsade i Finland då rasen är liten!

Aha, nu klarnade bilden avsevärt. Tack för svar Antina, golden_tinka och Eldfuxen!

Sommarpremieringar trodde jag definitivt bara var för sto och hingst. Det ser man hur fel man kan ha. 21/7 i Bollerup, ja då kanske framdelen hunnit växa ikapp bakdelen. :D

Bedömning av exteriör, inkl skritt och trav, betyder alltså att man ska öva på att gå och springa fint i trekant?

På vanlig svensk premiering är det springa fint på rak linje som gäller!:)
Det brukar ligga bommar utlagda på en rak rad som man ska hålla sig längst med, visare och häst på vänster sida bommarna!

Du som verkar ha lite kontakter därborta har du nån koll på hur många haflinger det finns i finland? godkända hingstar? avelsförening?
Har sökt lite men inte hittat nåt givande... språket är ju lite svårt att förstå!:angel:

Min kontakt till Finland är genom STH eftersom Nord Tyrol har
accepterat finska medlemmar med intresse för Tyroleraveln.
Vad de annars har av aktiviteter inom haflinger i Finland
har jag inte en susning om
annat än allmänt "föreningsskvaller".:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 448
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
1 913
Senast: MML
·
Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 410
Senast: Halcyon
·
Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
411
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka