Haflingertråden del V!!!

Sv: Haflingertråden del V!!!

Jag sitter och läser BLUP-index så ögonen går i kors och förutom att titta på enskilda individer kikar jag ju så klart efter vissa mönster. Tex. är jag nyfiken på om och hur resultaten skiljer sig mellan de äldre och de yngre hingstarna på listan.
Någon som kollat upp detta redan kanske?! :angel:

Rent generellt så "ska" de yngre hingstarna ha högre BLUP-värden, eftersom aveln ju ska gå framåt. :idea:

Annat intressant att jämföra är index för temperament i förhållande till de övriga punkterna som kan tyckas behöva ligga högt för att ha en "showig" eller hyffsat högpresterande "ponny" på ridbanan!
Finns det någon röd tråd här!?

Vet inte, men jag vet att det (enligt tyska vetenskapsmän och -kvinnor som studerat detta) ska gå att "avla på allt samtidigt". Nästan alla egenskaper har positiv korrelation (=förbättrar man det ena så förbättrar man det andra) och inga direkta "antagonister" hittades - med det menade de två egenskaper som korrelerade så negativt att om man avlat på att förbättra det ena så skulle det andra med automatik försämras. Den undersökningen är dock 11 år gammal och jag vet inte om någon forskat mer på detta.

Ja det är lite kulatt spåna runt :) Efter att ha kikat närmare på stammar osv. så är nog Nilton den enda hingsten i Sverige som jag sklle kunna tänka mig. Det tråkuga med honom är att han har arabblod i sig, men det syns ju verkligen inte! Jag tycker han är jättesnygg.

GoldenTinka: Det måste jag kolla upp :laugh:

Jag kom på en sak: Du känner ju uppfödarna till Nice 13, kolla med dem om de har någon bild av Nassin! :)

På SHFs hemsida under fliken haflinger syns han i bakgrunden på en av bilderna (den med två ston och en människa i förgrunden).

Hon på bilden har föl efter Nassin, ochjag tror nog att hon har massa kort och info om honom.

Hejsan, jag vill inte avbryta någon diskussion, har inte hunnit läst allt, ska göra det..

Tänkte bara höra om någon här ska på mötet på lördag??
Jag tänkte åka.. Har aldrig varit på ett, men är det så att de har någon punkt i protokollet där man kan få fråga vad man vill till föreningen? För isf har jag några frågor:cool:

Rent generellt så "ska" de yngre hingstarna ha högre BLUP-värden, eftersom aveln ju ska gå framåt. :idea: .

Jo, det får vi väl hoppas att det är så! :D
Men jag är ju lite lat av mig och ville se om någon redan kollat upp om det ÄR så (baserat på BLUP-indexen som du länkat till) innan jag började leta själv..... :grin:
Och även kollat om "huvudet" hängt med....

Jag hade faktiskt tänkt att åka på årsmötet, men då det är en bit att åka så skippar jag nog det eftersom jag ska hinna göra en ny hage i helgen :d
Men, ni som åker, glöm inte att lämna en rapport :D;)

Ne det blir inget möte för min del, har fortfarande feber, nyser och hostar snart upp lungorna:( Tror inte våra haflingervänner skulle uppskatta det:p
Men hoppas NÅN härifrån åker iaf:)

Jo, det får vi väl hoppas att det är så! :D
Men jag är ju lite lat av mig och ville se om någon redan kollat upp om det ÄR så (baserat på BLUP-indexen som du länkat till) innan jag började leta själv..... :grin:
Och även kollat om "huvudet" hängt med....

Jag har inte gjort några systematiska underökningar av detta. ;) Bara diskuterat allmänt med andra uppfödare och fått de äldre hingstarnas ofta lägre index förklarade på det viset. Men det är ju ingen allmän sanning - det finns äldre hingstar som med sina index "sopar golvet" med flera av de yngre hingstarnas index.

Sen har de ju inte räknat på de här indexen i så många år, så uppfödarna har ju inte kunnat utnyttja resultaten, och många tyska uppfödare bryr sig inte speciellt mycket om dem heller, ens nu när de finns och går att använda. Men det är väldigt olika - vissa uppfödare bryr sig mest om utställningsresultat medan andra bryr sig mest om sport och prestationer. Man skulle ju kunna tänka sig att de linjer som "sportuppfödarna" använder mest skulle ha större skillnad mellan äldre och yngre hingstar, för att de avlat mer målmedvetet på dessa egenskaper. Men det är bara en tanke, och jag har absolut inte gjort några avancerade statistiska beräkningar på det.

Och apropå index så måste jag få skryta lite, lite grann ... :)

Min lilla prinsessa Fira har nämligen minst två helsystrar som ingår i Piano accoppiamenti (de 508 högst rankade stona - av totalt 5727 haflingerston i den italienska aveln):

Blitze BZ19319 som ligger på delad 13:e plats av alla italienska haflingerston! :bow:

och

Giggi BZ22267 som ligger på delad 359:e plats!

Allra roligast är faktiskt, trots Blitzes jätteframgångar, Giggis resultat. Hon har nämligen en bedömning som är nästan exakt lika som Firas! Ni fattar vad jag vill ha sagt, va? :D

:banana::bump::banana:

Ja åkte dit ändå, kände mej mycke piggare den dagen=)
Men hände så värst mycke tyckte ja inte d gjorde...:grin:

Nu blev man lite nyfiken:bump: och inte så lite heller! ;)

Jamen du är väl medlem i SHF. Tänkte att då får du ju ett årsmötesprotokoll. Men sen kom jag på att den här styrelsen inte brukar skicka ut årsmötesprotokoll, underligt tycker jag. Det sista årsmötesprotokollet som skickades till medlemmarna var ju 2005. :confused:

Fast en kul nyhet har jag hört :D, kul för ordföranden och en pappa till en styrelseledamot iaf. Dom blev nämligen utsedda att åka till Världshaflingerförbundets årsmöte, den ene som deltagare, den andre som tysktalande tolk. Fast jag undrar om dom visste att mötet i år skall vara i USA. :cool: Jag vet inte om det var meningen att SHF skulle betala resan heller, det skulle ju bli ganska dyrt.

Fast du får säkert veta nåt mer - du är ju prenumerant :laugh:

Okej jag får hålla utkik i din tidning! Kan förresten säga att även Sandra tyckte mycket om din tidning:)!

Senast ändrad:

Jamen du är väl medlem i SHF. Tänkte att då får du ju ett årsmötesprotokoll. Men sen kom jag på att den här styrelsen inte brukar skicka ut årsmötesprotokoll, underligt tycker jag. Det sista årsmötesprotokollet som skickades till medlemmarna var ju 2005. :confused:

Fast en kul nyhet har jag hört :D, kul för ordföranden och en pappa till en styrelseledamot iaf. Dom blev nämligen utsedda att åka till Världshaflingerförbundets årsmöte, den ene som deltagare, den andre som tysktalande tolk. Fast jag undrar om dom visste att mötet i år skall vara i USA. :cool: Jag vet inte om det var meningen att SHF skulle betala resan heller, det skulle ju bli ganska dyrt.

Fast du får säkert veta nåt mer - du är ju prenumerant :laugh:

Rättelser !!!

ordföranden blev vald till WHW representant från SHF ¨då det är rättb bra att ha en om det skulle behövas, vi bestämde aldrig att han skulle åka på mötet i USA. Då ordförenden inte talar tyska och mycket knagglig engelska blev pappan till en styrelseledamot tillfågad att följa med om det var så att ordföranden skulle åka på NÅGOT möte ihuvud taget. Pappa till en styrelseledamo kunde då tänka sig att åka med om det blev aktuellt.

Jag förstår inte det roliga och inte häller felet i det hela :confused:

Skulle vara tacksam om ni kunde hålla er till fakta.

Jag förstår inte det roliga och inte häller felet i det hela :confused:

Skulle vara tacksam om ni kunde hålla er till fakta.

Jag förstår inte vad problemet är? Har vi inte hållt oss till fakta? Eller vad är det vi anser är fel? Vi diskuterade bara vad som framkom av mötet, för hur ska folk som ej deltog på mötet få reda på vad som är nytt? Alla har ju inte tid å ränna på möten i tid och otid för att få reda på nya regler osv.

Jag förstår inte vad problemet är? Har vi inte hållt oss till fakta? Eller vad är det vi anser är fel? Vi diskuterade bara vad som framkom av mötet, för hur ska folk som ej deltog på mötet få reda på vad som är nytt? Alla har ju inte tid å ränna på möten i tid och otid för att få reda på nya regler osv.

Warsteiners
inlägg var enbart riktat till Dailan Kifki!:)

Självklart skall man få reda på och även kunna diskutera vad som händer på ett årsmöte, men då skall man ju förts och främst få rätt uppgifter att diskutera!;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 448
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
1 913
Senast: MML
·
Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 410
Senast: Halcyon
·
Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
411
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka